Jump to content

Hva er fordelene med en nedjustert 20 hk framfor en ren 9,9 hk utenbordsmotor?


Frivakt

Recommended Posts

Selvfølgelig utover det åpenbare: at den enkelt kan oppjusteres til 15 hk, og videre til 20 hk ved bytte av forgasser.

 

Jolla den skal brukes på er ikke godkjent for mer enn 10 hk, så oppjustering er lite aktuelt. Yamaha 9,9 veier 13 kg mindre enn Yamaha 9,9 Sport (15/20hk). Men den har mindre slagvolum - 212 kubikk mot 362. Jeg vil anta at Sport er mer robust og har et bedre dreiemoment. Men vil fordelene av den kraftigste motoren oppveie den økte vekten, dersom det likevel ikke er aktuelt å oppjustere ytelsen over 9,9 hk?

 

https://doskeland.net/product/f9-9/

https://doskeland.net/product/f9-9-sport-15hk/

Link to post

Hvilken jolle er det?

 

Eneste er at den har lenger levetid regner jeg med, for den vil jo kjøres på halv maskin i forhold til hva den er bygget for. Samt lettere å selge igjen regner jeg med.

 

Ulempen er større vekt.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
index skrev 9 minutter siden:

Største fordel med den tyngste er vel at du får dobbelt så mye for den når du skal selge den brukt. Ungdommene vil ha trimbare 9,9 hestere!

Det er jo et viktig poeng.

 

Mort1 skrev for 2 timer siden:

hvis det er en planende båt da. 

 

Dette er ikke en planende båt. Det er den ro-vennlige modellen med dyp kjøl. Finnes også en planende variant. Den tåler 20 hk.

 

Link to post
Førstefender skrev for 1 time siden:

Tror ikke du skal bekymre deg for at vekta er for lav, feks nedjustert Suzuki 9,9 veier 44kg, den er forøvrig svært enkel å få opp på 15 og 20hk, injection motor. Aldri vært borti mer lettstartet påhenger, har hatt 2 stk av dem.

 

Har sjekket den nå, og ser at den også kan være et alternativ. Var i utgangspunktet fast bestemt på å kjøpe Yamaha. Har en 25 år gammel 5 hk Yamaha som fortsatt er helt strøken. Har ikke skiftet så mye som en tennplugg i den. Men det er kanskje like god kvalitet på andre merker også?

Link to post
Frivakt skrev 15 minutter siden:

 

Har sjekket den nå, og ser at den også kan være et alternativ. Var i utgangspunktet fast bestemt på å kjøpe Yamaha. Har en 25 år gammel 5 hk Yamaha som fortsatt er helt strøken. Har ikke skiftet så mye som en tennplugg i den. Men det er kanskje like god kvalitet på andre merker også?

Tror vel det er storsett god kvalitet på de fleste nå, Yamaha hadde vel et svært godt rykte både nå og tidligere, hadde en Yamaha 9.9 selv i 19pilogbue. Suzuki 9.9BS har relativ stort motorvolum, lav vekt og injektion, 3 kriterier som var viktig for meg når jeg skulle ha ny påhenger sist. Etter mitt kjøp har resten båtgjengen handlet Suzuki 9,9(20) i tur og orden, så vi er vel 5 stykker nå med samme påhenger, og blir vel 6 stk til neste år ;)  Ingen har hatt problemer av noe art, men ingen har vært eldre en 2015modell heller da.

Link to post

Såvidt jeg vet har Yamaha fortsatt forgasser på sine motorer i denne klassen,mens bl.a Tohatsu og Suzuki har elektronisk innsprøytning.

 

Basert på min erfaring, hadde jeg styrt unna Yamaha med forgasser, den er ikke spesielt lettstartet. Når den starter stopper den ofte igjen og igjen før den får litt temperatur. Dette gjelder særlig vår og sensommer når det er litt kaldere i luft/vann, men den er litt "vanskelig" selv med 22 grader i vannet og 30 i luften.

 

Dette slipper du i stor grad unna med insprøytningsmotorer, de er gjerne litt gjerrigere på drivstoffet også.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
dieselfan skrev 1 time siden:

 

Kan du nevne ett eksempel?

Feks Evinrude 9.9hk(Tohatsu) er på rett over 200ccm og i prinsippet samme motoren som 8hk versjon. Kjøpte denne ny i 2016 eller 2017. Tohatsu hadde denne gangen også en "sport" versjon av 9.9hk som var nedjustert 20hk. Yamaha har det samme, en 9.9 som er lik 8hk og en 9.9 Sport som er lik 20 i ccm. En kompis handlet feil versjon av Yamaha 9.9 og slet med å komme i plan med familien.. (visste ikke at det var to typer)

Link to post

Når det gjelder nedjustert 20 hk må en også ta med Mercury F10. Samme motor som Tohatsu, med detaljforskjeller. Tohatsuen er bare 43 kg tung (tomvekt og med kort stamme), bare to kg mer enn Yamaha 8/9,9 om jeg ikke tar helt feil. Det står 38 kg på id-plata på Mercuryen.

 

Når det gjelder oppjustert 8 hk, som Tohatsu 9,8, kan en også nevne Mercury F9,9. Denne er også samme motor som Tohatsu, her også med detaljforskjeller.

 

Jeg har hatt både Tohatsu 9,8 og Mercury 9,9. knallgode motorer og de letteste firetakterne på markedet, med hhv 37 og 38 kg (tomvekt og med kort stamme). Nå har jeg en ny Tohatsu 9,9 Sport EFI. Den er veldig sprek sammenlignet med «småttisene». Langt raskere i plan og mindre stresset motor med flere ombord. Dessuten reagerer den, med innsprøytning, mye raskere enn de små, som har forgasser. Jeg bruker for øvrig motoren på en liten alujolle til fisketurer. Har passert 50, men jeg blir tenåring igjen med den på hekken! 


Det er faktisk ikke enorme forskjellen i størrelse på «liten» 9,9 kontra Tohatsuen, selv om Mercuryen på bildet er merkbart lettere og nettere :smiley:

7F771C52-B65A-4941-A70D-B1C80744BFAF.jpeg

Redigert av ko-stens (see edit history)
Link to post
Grand Banks jr skrev On 13.8.2021 at 11.33:

…Eneste er at den har lenger levetid regner jeg med, for den vil jo kjøres på halv maskin i forhold til hva den er bygget for.

Jeg har lært at motorsag helst skal kjøre på maks fart hele tiden, hvorfor er det anderledes for påhengsmotor? Fordi sagen jobber i tyngre materiale og da kan den komme til å jobbe for sakte med tilhørende slitasje på motor?

Link to post

så...... har nå nylig inv i en slik yamaha 9,9 sport og en veslefrikk ( senere ble båtene/fabrikken  hetende sting meg fortaldt) 430 jolle. motor kan settes opp til 20!! hk. kanskje dei 5 hk ekstra  ikke er verdt bryet?.. kjempe fornøyd med motor og båt  slik den er nå med  15 hk.  kanskje det er en fordel med tubekjøring med små lette badeglade barn  ombord og muligheten for full effekt (20 hk ) i starten?? noen med erfaringer fra virkeligheten? ..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...