Frivakt Startet 13.August.2021 Link til dette innlegget Startet 13.August.2021 Selvfølgelig utover det åpenbare: at den enkelt kan oppjusteres til 15 hk, og videre til 20 hk ved bytte av forgasser. Jolla den skal brukes på er ikke godkjent for mer enn 10 hk, så oppjustering er lite aktuelt. Yamaha 9,9 veier 13 kg mindre enn Yamaha 9,9 Sport (15/20hk). Men den har mindre slagvolum - 212 kubikk mot 362. Jeg vil anta at Sport er mer robust og har et bedre dreiemoment. Men vil fordelene av den kraftigste motoren oppveie den økte vekten, dersom det likevel ikke er aktuelt å oppjustere ytelsen over 9,9 hk? https://doskeland.net/product/f9-9/ https://doskeland.net/product/f9-9-sport-15hk/ Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 13.August.2021 Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 Hvilken jolle er det? Eneste er at den har lenger levetid regner jeg med, for den vil jo kjøres på halv maskin i forhold til hva den er bygget for. Samt lettere å selge igjen regner jeg med. Ulempen er større vekt. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Frivakt Svart 13.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 Grand Banks jr skrev 4 minutter siden: Hvilken jolle er det? Den skal brukes på en Silver Viking 15 http://boat.no/asp/boats/show.asp?id=16534&mid=104912 Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 13.August.2021 Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 Ren 9,9 er gjerne oppskremte 8hestere, med lite motorvolum, som du selv skriver. Tror det blir veldig slapt på en 15fot. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 13.August.2021 Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 Førstefender skrev 29 minutter siden: Ren 9,9 er gjerne oppskremte 8hestere, med lite motorvolum, som du selv skriver. Tror det blir veldig slapt på en 15fot. Støttes! Antagelig vil den store 9,9 klare å få båten i plan med mere last enn den lille, hvis det er en planende båt da. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.August.2021 Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 Største fordel med den tyngste er vel at du får dobbelt så mye for den når du skal selge den brukt. Ungdommene vil ha trimbare 9,9 hestere! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Frivakt Svart 13.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 index skrev 9 minutter siden: Største fordel med den tyngste er vel at du får dobbelt så mye for den når du skal selge den brukt. Ungdommene vil ha trimbare 9,9 hestere! Det er jo et viktig poeng. Mort1 skrev for 2 timer siden: hvis det er en planende båt da. Dette er ikke en planende båt. Det er den ro-vennlige modellen med dyp kjøl. Finnes også en planende variant. Den tåler 20 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 13.August.2021 Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 Frivakt skrev 41 minutter siden: Dette er ikke en planende båt. Det er den ro-vennlige modellen med dyp kjøl. Finnes også en planende variant. Den tåler 20 hk. Da tror jeg den minste vil fungere utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 13.August.2021 Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 Du må også passe på at den ikke blir for tung på hekken med denne motoren. Noe som den kan bli med 9.9 sport. Da får du eksosen på stammen under vann og det er ikke bra. For da får du vann inn i motoren gjennom eksosen. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 14.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2021 Ser nå at Tohatsu har en nedjustert motor med nesten like stor kubikk som Yamahas nedjustert, og nesten like lav vekt som Yamahas rene 9,9. Ser i utgangspunktet ut som en pose-og-sekk-løsning. Så spørst det jo hvorfor den er lettere. Mer plast og mindre metall? https://www.westsystem.no/p/12799/tohatsu-mfs-99-hk-4-takt Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 14.August.2021 Link til dette innlegget Svart 14.August.2021 Tror ikke du skal bekymre deg for at vekta er for lav, feks nedjustert Suzuki 9,9 veier 44kg, den er forøvrig svært enkel å få opp på 15 og 20hk, injection motor. Aldri vært borti mer lettstartet påhenger, har hatt 2 stk av dem. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 14.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2021 Førstefender skrev for 1 time siden: Tror ikke du skal bekymre deg for at vekta er for lav, feks nedjustert Suzuki 9,9 veier 44kg, den er forøvrig svært enkel å få opp på 15 og 20hk, injection motor. Aldri vært borti mer lettstartet påhenger, har hatt 2 stk av dem. Har sjekket den nå, og ser at den også kan være et alternativ. Var i utgangspunktet fast bestemt på å kjøpe Yamaha. Har en 25 år gammel 5 hk Yamaha som fortsatt er helt strøken. Har ikke skiftet så mye som en tennplugg i den. Men det er kanskje like god kvalitet på andre merker også? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 14.August.2021 Link til dette innlegget Svart 14.August.2021 Frivakt skrev 15 minutter siden: Har sjekket den nå, og ser at den også kan være et alternativ. Var i utgangspunktet fast bestemt på å kjøpe Yamaha. Har en 25 år gammel 5 hk Yamaha som fortsatt er helt strøken. Har ikke skiftet så mye som en tennplugg i den. Men det er kanskje like god kvalitet på andre merker også? Tror vel det er storsett god kvalitet på de fleste nå, Yamaha hadde vel et svært godt rykte både nå og tidligere, hadde en Yamaha 9.9 selv i 19pilogbue. Suzuki 9.9BS har relativ stort motorvolum, lav vekt og injektion, 3 kriterier som var viktig for meg når jeg skulle ha ny påhenger sist. Etter mitt kjøp har resten båtgjengen handlet Suzuki 9,9(20) i tur og orden, så vi er vel 5 stykker nå med samme påhenger, og blir vel 6 stk til neste år ;) Ingen har hatt problemer av noe art, men ingen har vært eldre en 2015modell heller da. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 14.August.2021 Link til dette innlegget Svart 14.August.2021 Såvidt jeg vet har Yamaha fortsatt forgasser på sine motorer i denne klassen,mens bl.a Tohatsu og Suzuki har elektronisk innsprøytning. Basert på min erfaring, hadde jeg styrt unna Yamaha med forgasser, den er ikke spesielt lettstartet. Når den starter stopper den ofte igjen og igjen før den får litt temperatur. Dette gjelder særlig vår og sensommer når det er litt kaldere i luft/vann, men den er litt "vanskelig" selv med 22 grader i vannet og 30 i luften. Dette slipper du i stor grad unna med insprøytningsmotorer, de er gjerne litt gjerrigere på drivstoffet også. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
dieselfan Svart 14.August.2021 Link til dette innlegget Svart 14.August.2021 Førstefender skrev On 13.8.2021 at 18.39: Ren 9,9 er gjerne oppskremte 8hestere, med lite motorvolum Kan du nevne ett eksempel? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 14.August.2021 Link til dette innlegget Svart 14.August.2021 dieselfan skrev 1 time siden: Kan du nevne ett eksempel? Feks Evinrude 9.9hk(Tohatsu) er på rett over 200ccm og i prinsippet samme motoren som 8hk versjon. Kjøpte denne ny i 2016 eller 2017. Tohatsu hadde denne gangen også en "sport" versjon av 9.9hk som var nedjustert 20hk. Yamaha har det samme, en 9.9 som er lik 8hk og en 9.9 Sport som er lik 20 i ccm. En kompis handlet feil versjon av Yamaha 9.9 og slet med å komme i plan med familien.. (visste ikke at det var to typer) Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 14.August.2021 Link til dette innlegget Svart 14.August.2021 dieselfan skrev 1 time siden: Kan du nevne ett eksempel? Tohatsu 9.8 som nok er den moderne varianten av motoren @Førstefender snakker om. https://www.westsystem.no/p/12791/tohatsu-mfs-98-hk-4-takt Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
dieselfan Svart 14.August.2021 Link til dette innlegget Svart 14.August.2021 Takk Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 14.August.2021 Link til dette innlegget Svart 14.August.2021 (redigert) Når det gjelder nedjustert 20 hk må en også ta med Mercury F10. Samme motor som Tohatsu, med detaljforskjeller. Tohatsuen er bare 43 kg tung (tomvekt og med kort stamme), bare to kg mer enn Yamaha 8/9,9 om jeg ikke tar helt feil. Det står 38 kg på id-plata på Mercuryen. Når det gjelder oppjustert 8 hk, som Tohatsu 9,8, kan en også nevne Mercury F9,9. Denne er også samme motor som Tohatsu, her også med detaljforskjeller. Jeg har hatt både Tohatsu 9,8 og Mercury 9,9. knallgode motorer og de letteste firetakterne på markedet, med hhv 37 og 38 kg (tomvekt og med kort stamme). Nå har jeg en ny Tohatsu 9,9 Sport EFI. Den er veldig sprek sammenlignet med «småttisene». Langt raskere i plan og mindre stresset motor med flere ombord. Dessuten reagerer den, med innsprøytning, mye raskere enn de små, som har forgasser. Jeg bruker for øvrig motoren på en liten alujolle til fisketurer. Har passert 50, men jeg blir tenåring igjen med den på hekken! Det er faktisk ikke enorme forskjellen i størrelse på «liten» 9,9 kontra Tohatsuen, selv om Mercuryen på bildet er merkbart lettere og nettere Redigert 14.August.2021 av ko-stens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 15.August.2021 Link til dette innlegget Svart 15.August.2021 Grand Banks jr skrev On 13.8.2021 at 11.33: …Eneste er at den har lenger levetid regner jeg med, for den vil jo kjøres på halv maskin i forhold til hva den er bygget for. Jeg har lært at motorsag helst skal kjøre på maks fart hele tiden, hvorfor er det anderledes for påhengsmotor? Fordi sagen jobber i tyngre materiale og da kan den komme til å jobbe for sakte med tilhørende slitasje på motor? Sitér dette innlegget Link to post
vestsiå Svart 17.August.2021 Link til dette innlegget Svart 17.August.2021 så...... har nå nylig inv i en slik yamaha 9,9 sport og en veslefrikk ( senere ble båtene/fabrikken hetende sting meg fortaldt) 430 jolle. motor kan settes opp til 20!! hk. kanskje dei 5 hk ekstra ikke er verdt bryet?.. kjempe fornøyd med motor og båt slik den er nå med 15 hk. kanskje det er en fordel med tubekjøring med små lette badeglade barn ombord og muligheten for full effekt (20 hk ) i starten?? noen med erfaringer fra virkeligheten? .. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.