Nigus Startet 13.August.2021 Del på Facebook Startet 13.August.2021 (redigert) Er det noen som kan si noe mer om disse ankerene? To av de er av typen stokkanker, det siste er uvisst. Kan se ut som en slags dregg. Mulig den er hjemmelaget. Skulle gjerne visst mer om alder, båt/skute de har vært brukt på og evt verdi. Det største måler 165 cm, ca 100 kg +. Redigert 13.August.2021 av Nigus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 13.August.2021 Del på Facebook Svart 13.August.2021 Nigus skrev 1 time siden: Er det noen som kan si noe mer om disse ankerene? To av de er av typen stokkanker, det siste er uvisst. Kan se ut som en slags dregg. Mulig den er hjemmelaget. Skulle gjerne visst mer om alder, båt/skute de har vært brukt på og evt verdi. Det største måler 165 cm, ca 100 kg +. Dette er en vanlig type stokkanker, kan være laget i første halvdel av 1900 tallet. Vanlig ankertype på mindre fiskefartøy og lastebåter. Stokkanker med smijernstokk ble forøvrig vanlig i 2. halvdel av 1800 tallet. Nigus skrev 1 time siden: Pent eksemplar av ett litt spesielt stokkanker. Ser ut som om det har en patent for å legge sammen klørne slik at det er enklere å stue bort ombord. Tipper at det kan være laget rundt 1950. Bilde av sammenleggbart stokkanker med annen patent for låsing av klør som fremdeles er i salg : Folding stock anchor Nigus skrev 1 time siden: Dette er helt klart hjemmelaget av skrapstål. Dette ser ut som en gammel T-bolt, kappet av en kai eller et svaberg, som har fått påsveiset en bit stangstål og en ring for å bli brukt som dregg. Å sette noen verdi på ankrene er vanskelig men det er noen anker som er til salgs på Finn som kan gi en ide om prisforlangende. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 13.August.2021 Del på Facebook Svart 13.August.2021 Hei. Sjakkel på ankeret tyder på at ankeret er frå ei tid der det var vanleg med kjetting. Eldre anker har ofte ein større ring for å kunne tre trossa gjennom. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 14.August.2021 Del på Facebook Svart 14.August.2021 Begge ankerene er beregnet på å legge inn stokken langs stammen. Stokken er låst med en bolt. Det er derfor det er bøy i enden på stokken. Riksantikvaren tar gjerne kontakt hvis du prøver å selge for å høre om de er lovlig ervervet. Det er eksempel på at vrakplyndrer måtte betale dykkerfirma for å legge to ankere tilbake på vraklokalitet i tillegg til en frisk bot. Tipper disse kommer fra en opphugger el ettersom de ser så bra ut. Sitér dette innlegget Mons Link to post
snekkerbod Svart 14.August.2021 Del på Facebook Svart 14.August.2021 Fiks skrev for 12 timer siden: Å sette noen verdi på ankrene er vanskelig men det er noen anker som er til salgs på Finn som kan gi en ide om prisforlangende. Dette har jeg ikke peilig på (og det skal jeg gjerne innrømme) - men prisforlangende på Finn er (spesielt på sære objekter) milevis unna hva de faktisk blir solgt for. Tenker at et slikt anker uten noe historikk på hvilken skute de opprinnelig stammer fra er verdt noen bokser med pils fra den lokale Rema butikken. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.August.2021 Del på Facebook Svart 14.August.2021 mons skrev for 2 timer siden: Tipper disse kommer fra en opphugger el ettersom de ser så bra ut. Og deretter fraktet ned på kaia snekkerbod skrev 16 minutter siden: prisforlangende på Finn er (spesielt på sære objekter) milevis unna hva de faktisk blir solgt for. Tenker at et slikt anker uten noe historikk på hvilken skute de opprinnelig stammer fra er verdt noen bokser med pils fra den lokale Rema butikken. Ja, det er nok mange ganger stort sprik i prisforlangende og hva ting blir solgt for. Men et pent stokkanker som er i god skikk er nok verd mer en en sixpac med pils. Mange vil ha slike ankre som pynt i hagen, særlig de som har hytte ved sjøen. Ønsker meg et anker i hagen jeg også Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Code0 Svart 14.August.2021 Del på Facebook Svart 14.August.2021 Komodo skrev for 9 timer siden: Ønsker meg et anker i hagen jeg også Men det bør vel ha en historie.., eller er det like moro med ‘et anker’? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 14.August.2021 Del på Facebook Svart 14.August.2021 Og hvis man vil ha et lovlig ervervet stokkanker til pynt kan man ta seg en tur til sotra: http://www.sotra.net/products/decorations/stock-anchor Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
mons Svart 14.August.2021 Del på Facebook Svart 14.August.2021 Hei Komodo. Prøvde å være litt snill.. Han som mistet varpankeret sitt slik at det ble hengende i en ring på veggen må iallefall ha hatt dårlig vær hvis det ikke er fraktet dit ;-) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.