Jump to content

Hvor plassere GPS antennen


Rastløs

Recommended Posts

da ble det en liten daycruiser på 22 fot. i tillegg til Alo'n

 

.... Også har jeg vært omkring å kjøpt masse dubbeditter . Jeg kjøpte meg en plotter med gps (ekstern antenne) og ekkolodd i ett. Problemet mitt er bare at jeg ikke greier å finne en egnet plass til GPS antennen. Jeg har ikke noe feste i vindskjermen og heller ikke noe targabøyle.

 

Jeg har en ide' om å feste "saken" på hekken. Spørsmålet er bare om en utenbordsmotor (115 hk) gjør at det blir for mye støy for GPS mottak.

 

Noen som har erfaring ?

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett enkelte daycruisere fra Windy (feks 34 Kahmsin) som har GPS antenne plassert ved siden av dahsbordet eller på dashbordet ved side av plotteren. Jeg ser ingen problemer med dette. Jeg hadde en Garmin 182C med integrert antenne på Nidelv 690 - den satt på dashbordet under vindskjermen, og det var aldri noe problem med mottaket på denne,

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg har hatt en kartplotter med separat antenne i tre år nå. Først to år i Maxien og deretter et år i seamasteren. Siden jeg helt fra starten av tenkte at Maxi'en var en midliertidig båt monterte jeg kartplotteren midlertidig i båten. Det betydde i praksis at antenna aldri ble skrudd fast noen plass. Jeg endte med å sette den inne i salongen festet under gardinen. Overraskende nok var det ikke noe bedre fohold med å ha den ute i cockpit enn å ha den inne i salongen. Dette ble bekreftet når jeg tok den med i Seamasteren. her har den levd et liv inne i et skap, men motaket har vært upåklagelig. Prøv og se om det fungerer likt for deg!!

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

jeg har hatt en kartplotter med separat antenne i tre år nå. Først to år i Maxien og deretter et år i seamasteren. Siden jeg helt fra starten av tenkte at Maxi'en var en midliertidig båt monterte jeg kartplotteren midlertidig i båten. Det betydde i praksis at antenna aldri ble skrudd fast noen plass. Jeg endte med å sette den inne i salongen festet under gardinen. Overraskende nok var det ikke noe bedre fohold med å ha den ute i cockpit enn å ha den inne i salongen. Dette ble bekreftet når jeg tok den med i Seamasteren. her har den levd et liv inne i et skap, men motaket har vært upåklagelig. Prøv og se om det fungerer likt for deg!!

Godt tips!

Jeg har bestandig hatt gps antennen ute i masta. Den første jeg hadde ble ødelagt av radaren, den andre gikk til helv.. i en kraftig snøbyge (statisk elektrisitet), den tredje var ikke helt tett og ble full av vann. Nå har jeg en ny, og den setter jeg inne.

 

ps gjenstår å se om den virker med snø på dekket

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har kun en erfaring med montering av slik antenne - i en båt med solid hard-top. Der var det klar forskjell på om antennen sto/lå inne i cockpit og når den var montert oppe på hard-topen. Varierer kanskje fra merke til merke på utstyret?

Sikkert mange ting som spiller inn, jeg var overrasket over dette selv, men det funker bra hos meg. Men er det hipp spm happ hva slags antenne som brukes til hvilken GPS ?? Jeg har som sagt denne kartplotteren som har bodd inne ved kartbordet i sommer. Den skal ut i cockpiten. Ute i cockpiten står det en Garmin (152?) GPS som skal inn og bo inne ved kartbordet. Ute er det jo strøm og antennekabel - til en antenne som står utendørs :wink:. For å slippe å bytte om på antennene Kan min Navmann kartplotter bruke samme antenne som min Garmin GPS ????

 

Noen formeninger...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

For å slippe å bytte om på antennene Kan min Navmann kartplotter bruke samme antenne som min Garmin GPS ????

Alle(?) eksterne GPS antenner er aktive, dvs. at de har innebygget forforsterker. Dermed mates de med strøm fra GPS'n. Det vanligste er at GPS'n legger ut 5volt til antennen. Så for at dette skal gå bra, må antenne og GPS være spesifisert for samme spenning, og GPS'n må kunne levere den strømmen antennen krever. Jeg ville spurt produsenten av antenne og GPS om dette. Gjorde det selv da jeg skulle bruke en Trimble antenne på en Garmin GPS. I mitt tilfelle gikk det helt OK. Men dersom antennen er spesifisert for f.eks. 5volt og GPS'n legger ut 12volt, kommer det nok til å lukte svidd før antennen dør.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

jeg kjenner bare seiwa nmea antennen, den tar 10-35Vdc. Vet ikke spenningen på signalene. Skulle tro at hvis antennen allerede får den strømmen den skal ha, kan du legge lederen for signalene til hvilken som helst plotter. PS min plotter og antenne har felles minus.

 

Tilbake til plassering, det ser ut til at antennen tar signalene fint gjennom glassfiber. Legger jeg derimot hånden over slutter den å virke med en gang.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Interphase plotter med ekstern antenne/mottaker montert på bøylen på taket. Tidligere i høst begynte den å svikte, av og til mistet den noen eller alle satelittene. Tok antennen hjem og åpnet den. Det var begynt å bli rust noen steder. Dekslet til antennen var ikke helt tett så jeg, så det var sikkert kommet vann inn i den. Tok innmaten ut og renset den. Satte dekslet til antennen tilbake på bøylen, mens selve antennen ble plassert inne i dashbordet. Der virker den fint. Jeg tror den blir stående der permanent, godt beskyttet fra vær og vind.

 

-battello

Redigert av battello (see edit history)

-battello

Link to post
Share on other sites

Jeg har tre GPS'er om bord. En fastmontert med antenne øverst i masten. Alltid signal. En til lap-top'en (Haicom), denne ligger i frontruten. Alltid signal. En Garmin GPS 12, løstliggende hvor som helst på dashboardet. Alltid signal.

 

Mitt forslag: Prøv deg frem med plassering innenfor vindskjermen. Funker det, så funker det.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Du kan jo montere en sånn en flush på dekk eller dollbord. Fåes både aktiv og passiv og tåler at du tråkker på den.

Men det var prisen da.

 

Egentlig skulle jo en sånn antenne monteres voldsomt høyt slik at du ikke får reduksjon mot horisonten. Satellittene går jo i bane rundt oss i ei kuleform som mangler bunn på grunn av jordoverflaten og som mangler topp på grunn av at vi bor der vi gjør. Det er ingen satelitter over hodet på oss her vi bor.

Men en sånn montasje blir upraktisk. Ved den minste rulling holder Doppler og de andre gamle gubbene helv-- med signalet og mottageren blir alldeles tullerusk når den skal finne ut av retning og hastighet. Så den bør nok monteres nede på båten et eller et annet sted. Kanskje du skulle finne ei sånn liten lanternemast med rundlysende lanterne som mange mindre båter bruker, fjerne lanterna og sette antenna der i stedet. Skulle vel se bra ut.

 

Jeg ville ikke satt antenna nede i båten under dekk eller noe slikt. Jeg har alle tre stående på rekke og rad på rekka akterut som et kompromiss. Kunne tenkt meg en bøyle.

 

Selv om mottageren viser at den har signal og ser så og så mange satelitter, er det ikke sikkert de er noe tess. Mottageren viser nå at den ser denne

 

Bilde

 

men den gjør jo ingen nytte. Heldigvis blir den ikke tatt med i løsningen.

Det blir derimot denne

 

Bilde

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...