Jump to content

Kjøleskap med fryser virker bare på 12V

Stubba

Recommended Posts

Hei 

Vi har et kjøleskap med fryser (Isotherm 190 liter) som har virket helt fint i båten vår, men her om dagen så var det blitt varmt (med tilkoblet landstrøm). Vi har båten på landstrøm når den ligger i havn og har da på blant annet kjøleskapet på. Vi skrudde da over på på 12V og da startet kjøleskapet opp igjen og kjøleskapet og fryseren ble kalde. Når vi da skruer den over på landstrøm igjen så stopper det å virke. Det virker nesten som om det ikke "starer". Har googlet litt men ikke funnet noen gode svar. Noen som har noen forslag til hvordan vi bør feilsøke dette problemet? 

Har det virket på landstrøm før?

Er det endret noe elektrisk siden det virket på landstrøm (om det gjorde det) før?

Sjekket eventuell sikring?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du har sikkert en likeretter som forsyner kjøleskapet når det er landstrøm tilgjengelig. Den har altså en inngang for 230Volt nettspenning og en inngang for 12Volt batterispenning, samt utgang til kjøleskapet. 

Likeretteren har en glassikring som kan være røket, eller som i mitt tilfelle, likeretteren har tatt kvelden. Jeg kjøpte ny hos maritim, denne

https://www.maritim.no/waeco-eps100-netadapter-230v-24v

Hei.

Om du har ein ok batteriladar treng du vel eigentleg likerettaren? Då er det vel like greit å køyra kjøleskapet på 12 volt?

Eg forstår det slik at det er same kjølekompressoren som kjøler, uavhengig av om den får straum frå likerettaren, eller frå batteribanken om bord. I så fall hadde eg ikkje kjøpt ny likerettar, men heller brukt dei pengane på nokon boksar som treng nedkjøling.

Sitat

Om du har ein ok batteriladar treng du vel eigentleg likerettaren? Då er det vel like greit å køyra kjøleskapet på 12 volt?

Ved bruk av likeretter kan du slå av 12volt hovedbryteren. Synes selv det er ok, men om du uansett lar hovedbryter stå på hele tiden kan du koble bort likeretteren og kjøre batterispenning direkte til kjøleskapet. 

Altså, om 230v-inngangen på kjøleskapet ikke går *direkte* på landstrøm, men via en eller annen omformer og batteribanken, er det like greit å bare koble hele greia rett i 12v-systemet med en gang.

Vi har en kjøleboks vi bruker som fryser, og den er koblet rett i 12v-systemet (med bryter og sikring). Da går den uansett om vi ligger på landstrøm eller uten. Litt kjedelig om maten blir ødelagt fordi vi har glemt å switche over mellom 230v og 12v.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...