Jump to content

Elektrisk malesprøyte til lakkering av båt?

Campingcruisern

Recommended Posts

Jeg har null erfaring med malersprøyter, jeg er nå ferdig med å lakkere 3 strøk på båten min med rulle (poro mohair paintroller) og er sånn 95% fornøyd med resultatet. Jeg har fått noen støvpartikler i lakken (har mattslipt med 360k og 600k papir mellom hvert strøk). Dette kommer nok hovedsakelig pga at jeg har stått ute under et garasjetelt og lakkert. Jeg tror støvproblemet hadde blitt mye verre uten teltet. 

Som skrevet har jeg aldri sprøytelakkert noe før, men jeg antar at du får en formidabel maskeringsjobb for å unngå lakk der du ikke vil ha den :rolleyes: Her må du nok vurdere kvalitet kontra tidsbruk. Jeg leste meg litt opp på https://www.dycas.no/ sin hjemmeside vedr lakkering med sprøyte - og så vidt jeg forsto engelsken der mener de at sprøytelakkering bør overlates til proffer :rolleyes:

Jula har jo gode produkter hvis du kjøper et kjent merke (jeg har selv kjøpt både snøfreser og ryddesag av merket meec - julas eget produkt, riktignok laget i Kina, men pytt-pytt, produktene har svart til forventningene og jeg er godt fornøyd), kjøper du en Bosch tror jeg du får et godt produkt. Sp.målet blir vel hvordan du legger den på, konsistensen på lakken, hvor mange lag/strøk, sliping mellom hvert strøk etc :smiley:

Lykke til - og legg gjerne ved bilder når du har kommet i gang :thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

altera mulier skrev 1 minutt siden:

Jeg har null erfaring med malersprøyter, jeg er nå ferdig med å lakkere 3 strøk på båten min med rulle (poro mohair paintroller) og er sånn 95% fornøyd med resultatet. Jeg har fått noen støvpartikler i lakken (har mattslipt med 360k og 600k papir mellom hvert strøk). Dette kommer nok hovedsakelig pga at jeg har stått ute under et garasjetelt og lakkert. Jeg tror støvproblemet hadde blitt mye verre uten teltet. 

Som skrevet har jeg aldri sprøytelakkert noe før, men jeg antar at du får en formidabel maskeringsjobb for å unngå lakk der du ikke vil ha den :rolleyes: Her må du nok vurdere kvalitet kontra tidsbruk. Jeg leste meg litt opp på https://www.dycas.no/ sin hjemmeside vedr lakkering med sprøyte - og så vidt jeg forsto engelsken der mener de at sprøytelakkering bør overlates til proffer :rolleyes:

Jula har jo gode produkter hvis du kjøper et kjent merke (jeg har selv kjøpt både snøfreser og ryddesag av merket meec - julas eget produkt, riktignok laget i Kina, men pytt-pytt, produktene har svart til forventningene og jeg er godt fornøyd), kjøper du en Bosch tror jeg du får et godt produkt. Sp.målet blir vel hvordan du legger den på, konsistensen på lakken, hvor mange lag/strøk, sliping mellom hvert strøk etc :smiley:

Lykke til - og legg gjerne ved bilder når du har kommet i gang :thumbsup:

Heller nok mot å rulle på etter hva jeg har lest meg fram til. Med mindre noen kan komme med meget gode erfaringer med slikt på båt 🙂

Men meget mulig vi kommer til å skaffe oss en eller annen slik sprøyte for å fornye noen møbler inne etterhvert i stedet. Disse kan jo enklere skjermes av og maskeres enn en hel båt 😝

Campingcruisern skrev 13 minutter siden:

Heller nok mot å rulle på etter hva jeg har lest meg fram til. Med mindre noen kan komme med meget gode erfaringer med slikt på båt 🙂

Men meget mulig vi kommer til å skaffe oss en eller annen slik sprøyte for å fornye noen møbler inne etterhvert i stedet. Disse kan jo enklere skjermes av og maskeres enn en hel båt 😝

Jeg tror ikke du vil angre på å bruke rulle :thumbsup: Om du ikke kjøper lakk og utstyr fra dycas vil jeg anbefale deg å lese "teknisk blad" (produkter) og om lakken. Jeg vil anta at det er mye av det samme for andre 2k-lakktyper, men jeg er ganske grønn her også. Jeg kan bare fortelle om min erfaring med dycas sine produkter og er veldig godt fornøyd med det. De klagene jeg har skyldes nok mine egne feil og mangler (mht støv etc). Andre som har sett på båten synes jeg har gjort en kjempejobb og at resultatet har blitt veldig bra. Men så er det vel sånn at det er en selv som er den største kritikeren..............??? 

jeg tørker ut på land....!

Aner ikke på båt,  men brukte opp en slik på hus og gjerde (tipper det gikk ca 100-200L maling gjennom den i løpet av 3 år før den gav seg). Disse støver noe vanvittig, og jeg synes ikke de gir veldig god finish. Virkemåten er at en vifte blåser masse luft som drar med seg malingen via er slags hevert system. Er derfor veldig kritisk med riktig tynning med løsemidler slik at maling ikke stivner i luftstrømmen og flyter dårlig ut, og viskositet må også være riktig så den blir forstøvet i riktig dråpestørrelse.

Dyser må også holdes helt rene, så fort noe bygger seg opp begynner den å spytte veldig mye.

Lufttrykket er omtrent som en støvsuger i reverse, så alt av støv i området blir virvlet opp, og det blir også mye maling som aldri setter seg på overflaten.

Har nå kjøpt trykksprøyte og er mye mer fornøyd. Noe tilsvarende denne https://www.aliexpress.com/item/32904219634.html, men kjøpt på vidaXL, prisen var omtrent lik, men fant den ikke i farten nå. Dette er kopier av proffe sprøyter som f.eks graco. Her er det bare malingen som trykksettes, det gir mye mindre bevegelse i luften, og mer presis sprøytestråle. Vet heller ikke hvordan denne vil tåle 2-komp, og ikke minst rengjøring i etterkant, men på vanlig maling er denne typen bedre på alle måter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...