Jump to content

Mye rur på Buster X

Snekker'n

Recommended Posts

Nå er det veldig lenge siden jeg har skrevet noe på dette forumet. Båtinteressen dabbet av etter mange fine år med tursnekke, og endte med at vi solgte den i fjor. Vi har hytte ved Kragerø og synes det er godt å være der. Som «hyttebåt» kjøpte vi i august i fjor en Buster X fra 2019. Båten var/er som ny og passer fint til vårt behov.

Jeg var klar over at aluminiumsbåter krever et spesielt bunnstoff, men var ikke klar over at dette stoffet tilsynelatende er så lite virkningsfullt. Jeg er også klar over at båten blir for lite brukt, men slik er det bare. Det kan gå 3-4 uker mellom hver tur. Båten ligger i samme bøye som plastsnekka lå, og snekka hadde fint lite rur etter en hel sesong. Har hatt plastbåter i bøye på samme plassen i 25 år, så jeg har litt å sammenligne med.

Problemet med rur dukket først opp 4-5 uker etter at vi kjøpte båten i august i fjor. Da vi kjøpte den, var den godt stoffet med Hempel for aluminiumsbåt. Trolig ble den stoffet før 2019-sesongen, og hadde ligget på land helt til vi kjøpte den i august 2020. Hele bunnen var full av rur, men vi fikk det bort etter noen timers innsats med plastskrape og høyttrykksspyler med rotojet-dyse.

Siden jeg tidligere har hatt god erfaring med Jotun Nonstop på plastsnekka, så valgte jeg å kjøpe Jotun Aqualine for aluminiumsbåter. Vi stoffet båten grundig og spanderte 2 fyldige strøk. Etter bare noen uker i sjøen var mesteparten av bunnen dekket med et solid lag rur. Vi fikk skrapet av det verste med plastskrape mens båten lå på vannet, men ruren kom tilbake etter ytterligere noen uker.

Jeg har søkt i gamle tråder her på forumet og funnet noen tips, men de er jo noen år gamle. Er det noen som har relativt fersk erfaring med produkter som faktisk fungerer mot rur på aluminiumsbåt?

Buster X med Yamaha 70

Er nok store lokale forskjeller på mengden rur, og du ligger tydeligvis utsatt til :/ men det stemmer godt at f-eks Hempel Alusafe er dårlig, og ser nå ut som Aqualine ikke er noe bedre? Et alternativ er Hempel Copperfree 89720 som er den kommersielle utgaven for skip, som vistnok skal funke veldig bra. Ulempen er at du bare får den i 5 liter, og ikke så mange fører den. Det sies også at Seajet 028 skal være bra. Hva som er best mot akkurat rur vet jeg ikke. I ditt tilfelle blir lite bruk også en faktor som spiller inn, så du må nesten prøve deg fram.

Samme problem her med en Anytec i Bamble-området. Kjøpt lett brukt og første sesongen var det enorme mengder med rur. Maksfart ned fra ca 42 til 27 mot slutten av sesongen. Tidligere eier hadde brukt Hempel Alusafe i en annen landsdel. 

Brukt Seajet (for alu) i år og heldigvis er situasjonen en helt annen. Betydelig bedre og båten er bare ned tre-fire knop fra toppfart.

Tilfeldig? Kanskje, men tror ikke det. Verdt å prøve. 

Redigert av snekkerbod (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...