Jump to content

KAD44: Samme giver til temperatur måler og varsell lys?

Optimist1

Recommended Posts

Skal i gang med litt feilsøking på båten. Er det slik at giveren på termostathuset også gir varsel til alarmen ved overoppheting? Eller finnes det en separat temperatur switch som gir signal til dette? I såfall hvor sitter den? Har lest det jeg kan av informasjon om motor, men finner ingen beskrivelse av noen temperatur switch. Kun temperatur giver. Og de fleste plasser jeg leser sitter denne under eksosbendet. Det gjør den ikke hos meg, der sitter den i termostathuset.

Svar mottas med takk!!

mawilu skrev for 1 time siden:

En tempgiver på eksosbendet måler ikke ferskvann men temp på kjølevannet og eksos.Giveren på termostat hus har ofte to tilkoblinger en til måler og en til alarm.

Har byttet denne giveren tidligere. Er bare en tilkobling - to ledninger.  Måtte vel vært minst 4 ledninger ut fra denne for å få 2 tilkoblinger. Disse to vet jeg går til det analoge temp. instrumentet. Men er det noen direkte koblings sammenheng mellom instrumentet og når alarmen utløses? Hvis ikke må det jo være en annen sensor/switch en plass som gir alarm/lys. I manualen står det at det skal komme på ved 100 grader, og slukkes ved 97 grader.

Båtmekk skrev 1 time siden:

Det er 2 separate givere på temperatur, en giver og en switch (alarmbryter). Switch’en sitter etter det jeg husker litt klorete til på styrbord side av blokken, bak varmeveksleren.

Prøver å legge til ett utsnitt fra verkstedshåndboken.

30229091-9A10-4960-9DB4-7A14B59ED6E4.png

Perfekt! Da vet jeg i allefall hvor jeg skal lete? Hvilken bok er dette? Finnes den digitalt her på båtplassen? Har endel digitale bøker, men akkurat det bildet der har jeg aldri sett…

Båtmekk skrev for 3 timer siden:

Switch’en sitter etter det jeg husker litt klorete til på styrbord side av blokken, bak varmeveksleren.

Ja dette stemmer ihvertfall for tamd motorene. Om det stemmer for din vet jeg ikke. Den er skrudd inn i eksosmanufoilens underside. Ta utgangspunkt i dynamoens bakkant. Derfra går du opp til manufoilens underside. Bruk gjerne speil for og lokalisere den. Oljetrykkgiver er like under, men den står i motorblokka så ikke forveksle med den. Hvis du ikke finner den der så let der Geir Frode skriver.

hegra skrev 1 time siden:

Ja dette stemmer ihvertfall for tamd motorene. Om det stemmer for din vet jeg ikke. Den er skrudd inn i eksosmanufoilens underside. Ta utgangspunkt i dynamoens bakkant. Derfra går du opp til manufoilens underside. Bruk gjerne speil for og lokalisere den. Oljetrykkgiver er like under, men den står i motorblokka så ikke forveksle med den. Hvis du ikke finner den der så let der Geir Frode skriver.

Dynamoen står på BB side, har kompressor SB side. Oljetrykksgiver og Switch er montert på BB siden på min 44, rett ved filteret, står til og med navn på ledningene. Men finner ingen ledninger på BB side annet enn den som går fra kompressor. Men hadde bare 10 min til disp da jeg var i båten, skal se nøyere med speil neste gang. To be continued…

Obs ja. Tok meg ikke tid til og studere tegningen til Båtmekk, så kad 44 er ganske annerledes enn tamd motorene med tanke på plassering av dynamo og oljetrykkmåler. Men plassering av nr 3, temp switch ser ut til å være den samme på alle modeller i følge skissen. Og da er det inn på undersiden av eksosmanifoil vil jeg tro, bak kompressor.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...