Jump to content

Vanlige eller «Long Life» lanternepærer?

Kjellg

Recommended Posts

Ah, jeg skjønner hva du mener nå, men det er ikke glasset som lyser,  det er lyskilden bak glasset. Då får riktignok et "skinn" fra det på nært hold, men på avstand ser du kun fargen på glasset så lenge lyskilden er synlig fra der du er i en rett linje. Når du kommer langt nok til siden, forsvinner lyskilden bak huset til lanternen og det blir mørkt. Flytter man pæren/lyskilden, så flyttes dette stedet.

Jeg ville beholde de gamle klassiske sorte Hella lanternene på min båt, men vill ha inn LED. Kjøpte da led-pærer som lyser rødt, grønt og 2 x varmhvitt. Selve glasset i lanternene vil spre lyset, men ikke godt nok. Jeg tok da å pusset lett på pærene med fint sandpapir for å gi pærene mer spredning. Nabobåten, der en eldre kar er eier. Han mente dette var død føtt. Ok, vi får se gliste jeg. Men nå er han skjønt enig i at han ikke ser forskjell, og vurderer å gjøre det samme selv.

Jeg har brukt denne type pære: https://www.marineshop.no/nauticled/132743/nauticled-led-lanternepære-bay15d-grønn-1-2w--styrbord 

PolarLi skrev for 2 timer siden:

Ah, jeg skjønner hva du mener nå, men det er ikke glasset som lyser,  det er lyskilden bak glasset. Då får riktignok et "skinn" fra det på nært hold, men på avstand ser du kun fargen på glasset så lenge lyskilden er synlig fra der du er i en rett linje. Når du kommer langt nok til siden, forsvinner lyskilden bak huset til lanternen og det blir mørkt. Flytter man pæren/lyskilden, så flyttes dette stedet.

Så om du forlenger lanternehuset bakover, f.eks. 50 cm. og plasserer lyskilden helt bak, så vil lanterna lyse rødt kun når du ser den omtrent rett forfra?

Det høres riktig ut i teorien (med vinklene), men i praksis fungerer det ikke slik.

Lyskilden vil lyse på, og lyse opp det røde glasset i hele glassets overflate. Og vi vil se dette lyset så lenge vi er plassert slik at vi ser glasset.

lanterne.JPG

Redigert av Jannmar (see edit history)

For å sette punktum rundt diskusjonen om godkjente LED pærer i lanterner eller ikke.

En lanterne er kun godkjent med den lyskilden den er utstyrt med fra produsenten og som fremgår i instruksjonsboka eller sertifiseringen som følger med lanternen. Den mister sin godkjenning om man benytter en annen lydkilde.

Så enkelt er det. Om det fortsatt spørsmålstilles, lær gjerne mer om dette her:

https://stahl-tranberg.com/wp-content/attachments/TTP6085.pdf

Og ankerlanterne er greit med LED.

Hulda startet ut med Hella glødepærer. Etter hvert ble det i kombilanternen en del lanternevann. Hender at baugen slår under. Dessuten var vel disse lanternene godkjent for max 12 meter båt.

Så kom Biltema med LED-lanterner for en del år siden. For båter opp til 20 meter, IMO Colreg 72. Dagens pris er kr. 699 for en kombilanterne. Potte tett. Kjørt feilfritt i en del år nå. Trekker vel 2 W. 

Valget var ikke veldig vanskelig.

Chiefengineer skrev for 11 timer siden:

For å sette punktum rundt diskusjonen om godkjente LED pærer i lanterner eller ikke.

En lanterne er kun godkjent med den lyskilden den er utstyrt med fra produsenten og som fremgår i instruksjonsboka eller sertifiseringen som følger med lanternen. Den mister sin godkjenning om man benytter en annen lydkilde.

Så enkelt er det. Om det fortsatt spørsmålstilles, lær gjerne mer om dette her:

Ingen har bestridt at en lanterne kun er godkjent med tilhørende godkjente lyskilde/pære fra produsenten.

Tråden hoppet imidlertid over til om det stemmer, at sektoren forandrer seg, når lyskilden/pæra i f.eks en "gammeltype" Hella lanterne blir flyttet frem eller tilbake.

@lippertsatte spørsmålstegn vedrørende dette ved at han sa at han ikke forsto det, og det var det jeg ga et svar på, og svaret er at lippert har rett. Sektoren i en slik lanterne er regulert av lysåpningen på lanterna, uavhengig av lyskilden/pæras plassering.

Redigert av Jannmar (see edit history)
lippert skrev On 17.8.2021 at 2.55:

Det er sent på natten her, men jeg klarer ikke forstå den der. Mine røde og grønne Hella lanterner har vanlig rundtlysene pære med glødetråd. De pærene lyser med andre ord i en sektor på 360 grader. Den synlige sektoren lanterne lyser i er regulert av lysåpningen på lanternen. 

Jannmar skrev On 18.8.2021 at 6.57:

Tråden hoppet imidlertid over til om det stemmer, at sektoren forandrer seg, når lyskilden/pæra i f.eks en "gammeltype" Hella lanterne blir flyttet frem eller tilbake.

@lippertsatte spørsmålstegn vedrørende dette ved at han sa at han ikke forsto det, og det var det jeg ga et svar på, og svaret er at lippert har rett. Sektoren i en slik lanterne er regulert av lysåpningen på lanterna, uavhengig av lyskilden/pæras plassering.

Svaret er at @lippert bare delvis har rett. Sektoren er bestemt av forholdet mellom plasseringen av lyskilden og lysåpningen på lanternen. En lanterne designet for en punktlyskilde (sett ovenfra) får, som flere her har prøvd å forklare, en større sektor når lyskilden ikke lenger er et punkt i horisontalplanet.

At sektoren endrer seg når lyskilden flyttes i horisontalplanet er forøvrig fortreffelig demonstrert av @PolarLi.

Det er selvsagt mulig å påstå annet, men det er relativt enkle fysiske lover som bestemmer dette. Og disse lovene lar seg ikke påvirke av påstander.

alf-inge skrev 1 time siden:

At sektoren endrer seg når lyskilden flyttes i horisontalplanet er forøvrig fortreffelig demonstrert av @PolarLi.

Det er selvsagt mulig å påstå annet, men det er relativt enkle fysiske lover som bestemmer dette. Og disse lovene lar seg ikke påvirke av påstander.

I denne lanterna kan du flytte lyskilden så mye du vil. Sektoren bestemmes av lysåpningen.

Dette skyldes glasset i denne lanterna. Glasset gir det samme lyset uansett lyskildens eller betrakterens plassering,så lenge glasset er synlig for betrakteren.

De fysiske lovene det siktes til gjelder om glasset tas vekk.

Ved å betrakte en slik lanterne fra forskjellige vinkler, i tent tilstand i skumring eller mørke, vil man enkelt få det bekreftet.

Lanterne..JPG

Jannmar skrev for 1 time siden:

I denne lanterna kan du flytte lyskilden så mye du vil. Sektoren bestemmes av lysåpningen.

Dette skyldes glasset i denne lanterna. Glasset gir det samme lyset uansett lyskildens eller betrakterens plassering,så lenge glasset er synlig for betrakteren.

De fysiske lovene det siktes til gjelder om glasset tas vekk.

Ved å betrakte en slik lanterne fra forskjellige vinkler, i tent tilstand i skumring eller mørke, vil man enkelt få det bekreftet.

Lanterne..JPG

Det du sier, stemmer på nært hold. Men på avstand er det kun det sterkeste lyset du ser, ikke gjenskinnet av lyset i glasset. Hvis det var tilfellet, ville vi se det røde lyset langt utenfor den foreskrevne sektoren. Noe som faktisk er tilfelle hvis du ser på en båt som passerer på få meters hold. Det røde glasset er jo synlig ganske langt mot styrbord dersom lanternen ikke skjermes på en eller annen måte. Glasset er også synlig langt aktenfor 112,5 grader fra rett fram. 

På bildet ditt ser vi en tynn, nærmest oransje vertikal linje omtrent på midten av bildet. Det er glødetråden i pæra vi faktisk ser gjennom glasset. I det øyeblikket glødetråden ikke er synlig gjennom glasset, vil lyset fra lanternen ikke lenger være synlig på god avstand, la oss si noen hundre meter.

Du foreslår å få det bekreftet "ved å betrakte en slik lanterne fra forskjellige vinkler, i tent tilstand i skumring eller mørke". Ja, en god idé. Husk bare å betrakte den på tilstrekkelig avstand uten kikkert.

Redigert av alf-inge (see edit history)
alf-inge skrev On 2021-8-20 at 1.07:

Det du sier, stemmer på nært hold. Men på avstand er det kun det sterkeste lyset du ser, ikke gjenskinnet av lyset i glasset. Hvis det var tilfellet, ville vi se det røde lyset langt utenfor den foreskrevne sektoren. Noe som faktisk er tilfelle hvis du ser på en båt som passerer på få meters hold. Det røde glasset er jo synlig ganske langt mot styrbord dersom lanternen ikke skjermes på en eller annen måte. Glasset er også synlig langt aktenfor 112,5 grader fra rett fram. 

På bildet ditt ser vi en tynn, nærmest oransje vertikal linje omtrent på midten av bildet. Det er glødetråden i pæra vi faktisk ser gjennom glasset. I det øyeblikket glødetråden ikke er synlig gjennom glasset, vil lyset fra lanternen ikke lenger være synlig på god avstand, la oss si noen hundre meter.

Nå skjønner jeg hva du mener. Så det er slik et henger sammen. Det innebærer at det må være en viss og tilstrekkelig avstand mellom lanterna og betrakteren, før lanterna fungerer etter "oppskriften".

Jeg synes det var meget interessant å komme til bunns i dette, og takker og bukker for forklaringen og tålmodigheten. :thumbsup:

I Norge fins det mye kunnskaper om maritim belysning. Her fins produsenter som har utviklet og produsert dekksbelysning, søkelyssystemer, lanternesystemer osv. i fryktelig mange år. Og enkelte av de som arbeider med dette som yrke har sikkert også båtinterresse så da kan man plutselig få oppklart "fenomener" på en enkel og forståelig måte. Godt forklart av Alf-Inge.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...