Jump to content

Tauklemme for reveline på trinse ved bombeslaget (inne ved masten) låser når jeg skal ta ut revet

Krimart

Recommended Posts

Jeg har opplegg til reveline for rev 1 der den låses med en tauklemme som sitter på trinsen i maste-enden av bom'en, rett ved bombeslaget. Det et fungerer greit når jeg rever, men å ta ut rev er litt krøkkete fordi tauklemmen låser revelinen med mindre jeg klemmer inn hendelen. Er vi to om bord går det greit, men ved soloseilas er jeg nødt til å sette på en reim for å få klemme inn hendelen for å få fornuftig mating av revelinen mens jeg vinsjer opp storseilet. Jeg vet ikke om det skal være slik? Mangler det kanskje en fjær e.l.? Jeg tror jeg vil prøve å fjerne hele klemmen og helle rigge en blokk nede ved mastefoten og tauklemme på hyttetaket (har dette for rev 2). Dessverre er det litt mekk å ta vekk klemmen, har vurdert det før men konkluderte da med at jeg lar den være. Dette er en gammel selden-rigg. Noen som har hatt tilsvarende utfordring? Eller noen råd? 

Krimart skrev 1 time siden:

Ja, det er jo slik jeg gjør det nå, men med en reim

Hvis du ikke vil bruke klemmene på bommen (har vel ikke sett noen som gjør det), så er det å føre revelinene tilbake til cockpit og ha tau-lås / kløtsj på hver reveline foran vinsjen på hyttetaket. Du trenger ikke ta vekk tauklemmene på bommen, de kommer ikke i konflikt om du har en stropp som vist.image.png.f2ca97649f886c8c4fa580188cb54cb7.png

Redigert av Code0 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...