Vidar F.H. Startet 16.August.2021 Link til dette innlegget Startet 16.August.2021 Riktignok skal ikke dette bli en båt, skjønt man bor på Vestlandet - så aldri si aldri. Særlig ikke etter at en viss klimarapport har blitt offentliggjort. Og det er jo i lys av dette vestlandske klimafaktum at spørsmålet mitt oppstår: hva i alle dager skal jeg behandle eik med for at den skal holde seg fin? Vare lenge? Når det gjelder treverk, har jeg over gjennomsnittet god kunnskap - men da innen finsnekring og møbelmaking. Der er det sjelden vi tenker over at det vi lager skal overleve noe mer enn ei over middels engasjert støv-på-hjernen husmor med vaskefilla i labben. Eller husfar, post #metoo. Så hva anbefaler dere båtfolk å bruke på eik sånn at den holder seg fin? Det er ikke noe problem for meg om jeg år om anna må vedlikeholde litt, men jeg gidder ikke foreta bunnsmøring hvert bidige år. Tankene mine har vandra til Owatrol, kinesisk treolje, benar - og til rein lakk. Lakk dropper jeg, for jeg tror ikke det er så glupt å legge en film på dette prosjektet. Prosjektet mitt er en hagebenk laget av heltre eik, der setet er hon-ved. Den ser i dag slik ut: Setter pris på alle forslag. Både de som hensyntar nevnte rapport, de som er lovlige, de som er tvilsomme og de som man bare utfører en mørk høstnatt når månen er ny og katta er mett. Del 1 av prosjektet kan du lese her. Jeg skriver en blogg på nynorsk - altså engelsk - om diverse temaer som er relevante i større og mindre grad for oss som liker å forvandle gode vedkubbe-emner til tennved. Og når jeg en gang blir båteier igjen, har jeg noe teak liggende som skal bli noe maritimt. Å, som det gledes! Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
ivar Svart 16.August.2021 Link til dette innlegget Svart 16.August.2021 Til det der så vil jeg tro Osmo hardvoksolje burde funke, av det jeg har sett behandlet med den så gir den gir en matt, slitesterk overflate som ikke blir klissete Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ToreKn Svart 16.August.2021 Link til dette innlegget Svart 16.August.2021 På mine benker har jeg brukt to strøk Jotun Benar uvr denne gir litt ekstra glød i fargen og ett strøk matt. Mange døgns tørking i romtemp mellom strøkene. Den ene benken har stått ute gjennom to vintre mye snø og is, som du ser har oljen sluppet litt taket på et par steder. Benken lengst vekk og bordet er nytt i sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 17.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2021 Det ble Benar UVR. Her kan dere lese en artikkel om galskapen: https://fagerjord.org/woodworking-projects/outdoor-projects/3363/ Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.