Askeladden commu Startet 16.August.2021 Del på Facebook Startet 16.August.2021 Noen kloke hoder som kan bidra med oppklarende råd, har er helt nytt autopilot system fra raymarine, hjernen er acu 100 har koblet opp alt sammen, klippet meg inn på slangene til seastar styring med T kobling, systemet luftet. havnekalibrering gjort, problemet er at pumpa kjører ikke drevet styrbord/babord, når jeg setter piloten på x grader så starter pumpa å gå men ingen rørelse på drevet, da går den til kursalarmen går. det er 2 styrepos, har montert retur slange på autopilot til styring. norn som har erfaring med dette. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 16.August.2021 Del på Facebook Svart 16.August.2021 (redigert) Hvor stor sylinder har du? Hvilken pumpe har du montert? Skjer det noe hvis kobler pumpen direkte på et batteri? Redigert 16.August.2021 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Askeladden commu Svart 16.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2021 Hei, det er en 0,5 liter pumpe, størrelse på sylinder vet jeg ikke, skal sjekke i morgen, har ikke koblet direkte strøm på pumpa, kan prøve i morgen. Pumpa starter når jeg endrer kurs på piloten, , men den rører ikke på roret Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 16.August.2021 Del på Facebook Svart 16.August.2021 Står roret helt i borde slik at pumpa presser på uten at den klarer å flytte roret lengre over? Hvis ikke og at pumpa går må det mangle olje i systemet. Et bilde av pumpa og slangekoblingene kunne vært nyttig. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Swingswong Svart 16.August.2021 Del på Facebook Svart 16.August.2021 Hvis pumpen går er det ikke noe behov for å koble pumpen til 12v. Jeg monterte pilot i fjor og flyttet igjen pumpen i vinter. Det skal veldig lite luft til før den ikke pumper. Forsøk å svinge frem og tilbake når pumpen går. Forsøk å løsne på koblinger når pumpen går. Jeg fikk ut all luften ved å senke pumpen ned under høyde på styresylinderen og lufte vri rattet 100 ganger frem og tilbake med press på endeposisjon. Du skal høre en type summing i pumpen når den pumper olje. Regner med at du har tilbakeslagsventiler på styreposisjon. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 16.August.2021 Del på Facebook Svart 16.August.2021 (redigert) Swingswong skrev 17 minutter siden: Hvis pumpen går er det ikke noe behov for å koble pumpen til 12v. Jeg monterte pilot i fjor og flyttet igjen pumpen i vinter. Det skal veldig lite luft til før den ikke pumper. Forsøk å svinge frem og tilbake når pumpen går. Forsøk å løsne på koblinger når pumpen går. Jeg fikk ut all luften ved å senke pumpen ned under høyde på styresylinderen og lufte vri rattet 100 ganger frem og tilbake med press på endeposisjon. Du skal høre en type summing i pumpen når den pumper olje. Regner med at du har tilbakeslagsventiler på styreposisjon. Forskjellen er at ACU legger inn reléne i bare noen sekunder(overraskende kort egentlig). Er det litt luft, så burde man uansett få bevegelse med full spenning på pumpen. Askeladden commu skrev 1 time siden: Hei, det er en 0,5 liter pumpe, størrelse på sylinder vet jeg ikke, skal sjekke i morgen, har ikke koblet direkte strøm på pumpa, kan prøve i morgen. Pumpa starter når jeg endrer kurs på piloten, , men den rører ikke på roret Dette er vesentlig å vite ved valg av pumpe/pilotpakke. Har du servopumpe på motor? Redigert 16.August.2021 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Askeladden commu Svart 16.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2021 Skal prøve å lufte mere, tror ikke det er tilbakeslagsventiler på styingen må jeg ha det? motoren er også koblet til styringen med egen pumpe, så selve seastar styringen har ikke mye belastning Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 17.August.2021 Del på Facebook Svart 17.August.2021 Askeladden commu skrev for 7 timer siden: tror ikke det er tilbakeslagsventiler på styingen må jeg ha det? Askeladden commu skrev for 10 timer siden: det er 2 styrepos, har montert retur slange på autopilot til styring. Dersom du har to styreposisjoner har pumpene tilbakeslagsventiler. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart 17.August.2021 Del på Facebook Svart 17.August.2021 (redigert) Askeladden commu skrev for 7 timer siden: motoren er også koblet til styringen med egen pumpe, så selve seastar styringen har ikke mye belastning Har motoren vært i gang når du prøver autopiloten? Redigert 17.August.2021 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Pettersenmotor Svart 17.August.2021 Del på Facebook Svart 17.August.2021 Sett autopiloten til å svinge en vei, mens du svinger andre veien med rattet med luftetroppen av. Du må svinge med det rattet som står høyest ellers kommer det olje ut av luftetroppen. Da får du ut all luften ganske fort. Sitér dette innlegget Link to post
Askeladden commu Svart 18.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2021 Der var piloten i orden, takker for gode råd som løste problemet, måtte løsne pumpa og satte den på laveste punkt i motorrommet, startet så pumpa og dreide på rattet x ganger, plutselig løsnet luft bobla og alt ok Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.