Jump to content

Yamaha minipåhenger, veteran, ønsker forslag til rep av lekk tank

Sjøvind

Recommended Posts

Kom over en eldre 2hk Yamaha til et tresifret beløp. Den putrer og går og dusjer ut kjølevann fra de fire eksoshullene på stammen. Men bensintanken lekker. Er en slangenippel av plast under tanken, ser ut til å være støpt, sveiset eller limt på. Det lekker ut på sidene. Lurer på å fjerne nippelen, bore opp og sette inn en messingnippel eller noe. Ser for meg at den bør ha litt flens på innsiden, en bitteliten skroggjennomføring f.eks.

Noen som har forslag til løsning?

Hva slags pakning kan jeg bruke inni bensintank?

Tanken sett fra siden:

0D6A75AC-3E38-41F4-85C9-77F51FB960A7.jpeg.f41dabf2068e5517210cd8b8ce5ac571.jpeg

Undersiden av tanken, slangenippel til venstre. Det lekker ut på sidene av det blanke firkantede feltet rundt:
D5017337-34CA-438A-8C20-07B63DE077DC.jpeg.bb1920d9eb21e2d9a57775eee5d20176.jpeg

Sjøvind skrev 26 minutter siden:

Hm, er dette noe man kan klare med varmluftspistol eller loddebolt? Framgangsmåte?

Her kan du gjøre et kjapt google/youtube søk, men generell framgangsmåte er å slipe/skjære en v-fuge på området du skal sveise, rengjøring er selvfølgelig essensielt, det lønner seg å bruke samme plast som tanken er av for sikker heft av sveisingen. Her vil jeg foreslå å skjære av en mm eller to av øverste delen av skru/påfyllingsdelen av tanken for å bruke til å fylle v-fugen med. Du må bruke verktøy som smelter plasten godt, ikke sikker på om loddebolt gir god nok varme, men dette vil du finne ut av ved et google søk.

Har tenkt tanken på ekstern tank, men tror nok motoren må ha fall fra tank til forgasser. Forholdsvis enkel teknologi dette.

Sannsynligvis ville korrekt utført sveising gitt det beste resultatet, men er litt skeptisk til å prøve. Får liksom bare en sjanse da, kjedelig om jeg smelter hull i tanken, eller om det begynner å lekke igjen.

Tror størst sjanse for suksess for min del er å sette inn en slangenippel i bensinbestandig materiale, f.eks messing. Forslag til hvor jeg kan få tak i dette? Nippel mellom 5-8mm, kan tilpasse litt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...