Jump to content

Støpe tunell og montere baugpropell Summer Family

LarryLiar

Recommended Posts

Jeg gjør det selv, men tar lang tid da :giggle:

Katta blir utålmodig.

DSC_1405.JPG.8b41bd861d5340e48b0d58899b9f4147.JPG

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

• 2 år senere...
Komodo skrev 25 minutter siden:

Ikke forvent noe svar på dette, han du siterer er avregistrert som medlem på forumet. 

Takk for info. Kanskje det er noen andre med litt kunnskap om hvilken diameter på truster tunellen som er best egnet til min båt? Bruker søke funksjonen oppe til høyre her i forumet, men får ikke opp noe særlig konkret ennå.

Sleipner SE60 er den rette trusteren for din båt. Den har 185mm tunell. Dersom du har problemer med å få plassert såpass stor tunell så klarer du deg nok greit med SE40 også, den har 125mm tunell. 

https://no.sleipnergroup.com/thrustersystemer/baug-og-hekkthruster/se60-bogpropeller-12v 

https://www.sleipnergroup.com/thruster-systems/thrusters/se40-tunnel-bow-stern-thruster-12v

Vær klar over at det ikke bare er effekten på motoren som bestemmer hvor effektiv baugpropellen blir i din båt, det er også en rekke andre faktorer. En av de viktigste er at du klarer å fore den med nok strøm.

Komodo skrev 21 minutter siden:

Sleipner SE60 er den rette trusteren for din båt. Den har 185mm tunell. Dersom du har problemer med å få plassert såpass stor tunell så klarer du deg nok greit med SE40 også, den har 125mm tunell. 

https://no.sleipnergroup.com/thrustersystemer/baug-og-hekkthruster/se60-bogpropeller-12v 

https://www.sleipnergroup.com/thruster-systems/thrusters/se40-tunnel-bow-stern-thruster-12v

Vær klar over at det ikke bare er effekten på motoren som bestemmer hvor effektiv baugpropellen blir i din båt, det er også en rekke andre faktorer. En av de viktigste er at du klarer å fore den med nok strøm.

Den SE60 trusteren er ideell om tunell diameteren ikke er for stor. Ble anbefalt av en som påsto å ha montert flere trustere for andre at 140-150mm diameter på tunellen var ideell for min båt, ikke vet jeg før jeg får sjekket nærmere. Det er for tiden noen gode tilbud på både komplette Sleipner, Lewmar og Quick trustere med flere. Men de 3 nevnte merker har jeg hørt av andre som har dem at de er fornøyd med. Båten min er baktung og og veiver omkring med det minste vindpust, så baugen trengs å få litt vekt på seg i tillegg til truster. Så jeg hadde tenkt å plassere batteriet fremme med trusteren. Gjerne et 75-100 Amp start batteri?

Jeg hadde S60 og 185mm tunell på min Master 770 TC som er betydelig mindre og lettere enn din båt. Ble frarådet dette da noen mente det kunne bli for stort. Men jeg angret aldri. Dro seg sidveis fra longside uten problemer. Uansett om jeg hadde vind og bølger rett på motsatt side. Mange båter har for liten baugtrøster. Tenker denne løsningen vil passe din båt bra, hvis det finnes plass vel og merke.

Redigert inn: Men jeg ble "lurt" på pris for montering. Master 770 TC er en enkel båt å montere dette på. Betalte 43.000 for hele sulamitten. Ikke var det elektriske pent utført heller. Måtte gå over alt elektriske bak sikringsboks da det var en del kontakter som var dratt ut, samt skjule og feste ledninger montøren hadde strukket. Jeg fikk et muntlig "ja" da jeg spurte om de klarte dette for 35K. Men ble altså 8K dyrere uten noen begrunnelse. Ser i ettertid at det kunne vært gjort billigere. Så gjør slike avtaler skriftlig.

Oggiwara'en skrev 4 minutter siden:

Ble anbefalt av en som påsto å ha montert flere trustere for andre at 140-150mm diameter på tunellen var ideell for min båt,

Hvilken truster har denne diameteren da? I alle fall ikke Sleipner. 

Men jeg tror det finnes et annet alternativ også. Mener det er @Kaftein ØL her på forumet som har agentur på et merke, som også skulle være litt rimeligere enn Sleipner. Vi får se om vi får ham i tale :wink: 

Ellers, hvis båten din er lett i baugen, så er det vel også slik at du sliter litt med å få tunellen langt nok ned. Det er viktig for at den ikke skal suge luft. Da mister du effekten drastisk! I så tilfelle ville jeg kanskje vurdert en SE40 med 125mm tunell. Den er lettere å plassere. Du kan også dra den litt bak for å få den dypere, selv om det ideelle er at den skal sitte så langt fram som mulig. Det avhenger jo også av hvordan båten din er innredet innvendig, og hvor du kommer til for å montere motor i praksis. Hos meg ga dette seg enkelt, da båten vår har bulb og er dyp i baugen. Tunellen kom da midt i benken helt framme.  

Torsen67 skrev 1 minutt siden:

Jeg hadde S60 og 185mm tunell på min Master 770 TC som er betydelig mindre og lettere enn din båt. Ble frarådet dette da noen mente det kunne bli for stort. Men jeg angret aldri. Dro seg sidveis fra longside uten problemer. Uansett om jeg hadde vind og bølger rett på motsatt side. Mange båter har for liten baugtrøster. Tenker denne løsningen vil passe din båt bra, hvis det finnes plass vel og merke.

Kraften vil komme godt med når jeg skal fortøye ved Kilstraumen gjestehus der det kan være trangt om plassen og kraftig tidevannsstrøm. Det er plassen på en planende 27 foter som er rimelig grunn fremme, jeg tenker på.

Komodo skrev 6 minutter siden:

Men jeg tror det finnes et annet alternativ også. Mener det er @Kaftein ØL her på forumet som har agentur på et merke, som også skulle være litt rimeligere enn Sleipner. Vi får se om vi får ham i tale :wink: 

Ellers, hvis båten din er lett i baugen, så er det vel også slik at du sliter litt med å få tunellen langt nok ned. Det er viktig for at den ikke skal suge luft. Da mister du effekten drastisk! I så tilfelle ville jeg kanskje vurdert en SE40 med 125mm tunell. Den er lettere å plassere. Du kan også dra den litt bak for å få den dypere, selv om det ideelle er at den skal sitte så langt fram som mulig. Det avhenger jo også av hvordan båten din er innredet innvendig, og hvor du kommer til for å montere motor i praksis. Hos meg ga dette seg enkelt, da båten vår har bulb og er dyp i baugen. Tunellen kom da midt i benken helt framme.  

Både Lewmar og Quick har trustere med 140 mm tuneller. Innredningen med v-køye/sofa kan også være en begrensning. Men vi bruker den med ileggsplate som dobbeltseng, så kanskje en kan justere litt på det lille åpne rommet i mellom .

Jeg har ikke angret et øyeblikk på at jeg fikk montert en Sleipner SE60 med 185mm tunnel i min Saga 27. Det snakkes om 140mm tunnel, og er det ikke en Sleipner SE50 som har denne dimensjonen?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Komodo skrev for 6 timer siden:

Hei, det stemmer at jeg kan tilby thruster fra Craftsman. De har kommet med en helt ny modell nå, for 150 mm tunnell. Passer fint på Summer family, master, nidelv 26 o.li.  BP-medlemmer kan få https://junkermarine.no/produkt/craftsman-60-12v-baugpropellpakke/ denne pakken for kun 11000 (12000 for hekkthrusterpakken) kr så langt lageret rekker. Har solgt disse thrusterne i 15 år, aldri noe problemer.  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...