Campingcruisern Startet 17.August.2021 Del på Facebook Startet 17.August.2021 Jeg holder på å fjerne alle lag med bunnstoff på vår Fjord Weekender 24 for å starte helt på nytt med Epoxygrunning og bunnstoff. Foreløpig har jeg skrapet og fjernet inn til dette med maleskrape og noe bunnstoff fjerner. Jeg tror jeg nå er kommet til ett lag med primer og under der er det visst enda flere lag med bunnstoff og primer. Jeg har funnet ut at bunnlinjen har vært flyttet ett par ganger og at båten mest sannsynlig både har hatt 2 forskjellige blåfarger til bunnstoff, pluss brun/sort og rød. Spørsmålet er hvordan jeg skal komme meg inn til gelcoat uten å slite ute armer og hele kroppen, og bruke hundrevis av sliperondeller til eksentersliperen. Foreløpig har jeg bruktpussepapir med korning 60 og 40 men de fylles veldig fort med støv på baksiden og flyver rett og slett av. Finnes det noen annen måte å gjøre dette effektivt på? Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 17.August.2021 Del på Facebook Svart 17.August.2021 Jeg skal ikke påberope meg det beste svaret, men ifm fjerning av lin inne forpiggen på min båt ble jeg anbefalt å bruke https://www.biltema.no/verktoy/sliping/slipetilbehor/flapdisc-2000017845 på vinkelsliperen. Tror nok det er et veldig effektivt verktøy - som artrosene i mine håndledd dessverre ikke orket Men du kan jo prøve det - fortell gjerne om resultatet og hva du ender opp med å bruke Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Komodo Svart 17.August.2021 Del på Facebook Svart 17.August.2021 Det beste er å skrape det vekk med egnet skrape, det genererer minst støv. Hvis du skal slipe så er grovrengjører det beste. Hvis du bruker denne og setter den på en poleringsmaskin av vinkelslipertypen med regulerbar hastighet, får du virkelig en effektiv avvirkning. Disse tetter seg ikke på samme måte som et slipepapir. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Grand Banks jr Svart 17.August.2021 Del på Facebook Svart 17.August.2021 @Komodo, er det slik at grovrengjøreren ikke vil spise seg inn i gelcoaten? (Mulig jeg vil til på samme jobb i vinter.) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
tom Cognac Svart 17.August.2021 Del på Facebook Svart 17.August.2021 Komodo skrev for 3 timer siden: Hvis du bruker denne og setter den på en poleringsmaskin av vinkelslipertypen med regulerbar hastighet, Høres veldig bra ut Jeg skal ha fjernet masse gammel kontaktlim etter å ha fjernet skrogkledning i hardtop'en. Jeg har en poleringsmaskin (en Dual Acteion - carwise..................????? det er nå det som står på maskinen ), jeg skal lese meg opp på bruksanvisningen og se om jeg kan feste på en https://www.biltema.no/verktoy/sliping/stalborster/grovrengjorer-2000020899 som du anbefalte. Jeg har slitt med div. for å fjerne kontaktlimet - med særs dårlig resultat. Takker for tips. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Stiffler Svart 17.August.2021 Del på Facebook Svart 17.August.2021 (redigert) Sandvasker er veldig bra til dette. Til bunnstoffet altså 😏 Redigert 17.August.2021 av Stiffler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 17.August.2021 Del på Facebook Svart 17.August.2021 altera mulier skrev 1 time siden: Jeg har en poleringsmaskin (en Dual Acteion - carwise..................????? det er nå det som står på maskinen ), jeg skal lese meg opp på bruksanvisningen og se om jeg kan feste på Tvilsomt at den maskinen vil fungere med en slik grovrengjører siden en DA-maskin ikke er tvunget rotering på. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.August.2021 Del på Facebook Svart 17.August.2021 Grand Banks jr skrev for 3 timer siden: @Komodo, er det slik at grovrengjøreren ikke vil spise seg inn i gelcoaten? Jo, det vil den. Men det er der poenget med justerbar hastighet kommer inn. Du må bruke litt følelse, ellers gnager du deg gjennom gelcoaten også. Derfor fordel om det er et godt lag med epoxyprimer under stoffet, da har du en hinne å stoppe i. Skal du ha det helt bart er det greit å ta siste del med slipepapir. Vinkelsliper med papir er da vesentlig mer effektivt enn eksentersliper. altera mulier skrev for 3 timer siden: Jeg har en poleringsmaskin (en Dual Acteion - carwise..................????? det er nå det som står på maskinen ), jeg skal lese meg opp på bruksanvisningen og se om jeg kan feste på en https://www.biltema.no/verktoy/sliping/stalborster/grovrengjorer-2000020899 som du anbefalte. Det tror jeg du kan glemme. For det første får du ikke montert en slik sak på en DA maskin, for det andre vil den ikke ha noe effekt. Du må bruke en roterende maskin, den typen som ser ut som en stor vinkelsliper. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Campingcruisern Svart 17.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2021 Komodo skrev 22 minutter siden: Jo, det vil den. Men det er der poenget med justerbar hastighet kommer inn. Du må bruke litt følelse, ellers gnager du deg gjennom gelcoaten også. Derfor fordel om det er et godt lag med epoxyprimer under stoffet, da har du en hinne å stoppe i. Skal du ha det helt bart er det greit å ta siste del med slipepapir. Vinkelsliper med papir er da vesentlig mer effektivt enn eksentersliper. Det tror jeg du kan glemme. For det første får du ikke montert en slik sak på en DA maskin, for det andre vil den ikke ha noe effekt. Du må bruke en roterende maskin, den typen som ser ut som en stor vinkelsliper. Hva slags slipepapir får du festet på vinkelsliper? 🤔 Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 17.August.2021 Del på Facebook Svart 17.August.2021 (redigert) Komodo skrev for 1 time siden: Du må bruke en roterende maskin, den typen som ser ut som en stor vinkelsliper. Den maskinen jeg har (Dual Action Carwise) er ut som på bildet https://bilxtra.no/bilpleie/poleringsmaskin/carwise-poleringsmaskin-dual-action-125-mm Den har justerbar hastighet, jeg mener den ser ut som en vinkelsliper (veier over 2 kg, - mye for mine artrosehåndledd Håndtaket kan justeres i forskjellige posisjoner) og kjøpt på BilXtra i Moss. Redigert 17.August.2021 av altera mulier (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Komodo Svart 17.August.2021 Del på Facebook Svart 17.August.2021 Campingcruisern skrev 1 time siden: Hva slags slipepapir får du festet på vinkelsliper? 🤔 Du kjøper en gummidisk som du monterer på vinkelsliperen, den gir støtte for slipepapiret. Det finnes spesielle runde papir for dette som er ekstra tykke og harde. Du får dem helt ned i 16 korning. Ikke kjøp rondellen på Biltema, den er av plast, ikke gummi. Papir ned til 40 korning kan du imidlertid kjøpe der. altera mulier skrev 15 minutter siden: Den maskinen jeg har (Dual Action Carwise) er ut som på bildet https://bilxtra.no/bilpleie/poleringsmaskin/carwise-poleringsmaskin-dual-action-125-mm Den har justerbar hastighet, jeg mener den ser ut som en vinkelsliper ... Skjønner, men du må nok ha en roterende. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tom Cognac Svart 17.August.2021 Del på Facebook Svart 17.August.2021 (redigert) Komodo skrev 18 minutter siden: Skjønner, men du må nok ha en roterende. Den roterer som bare det jeg tar en tur til Bilxtra i morgen og hører om jeg kan sette på en sånn dings (https://www.biltema.no/verktoy/sliping/stalborster/grovrengjorer-2000020899) du refererer til Redigert 17.August.2021 av altera mulier (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Komodo Svart 17.August.2021 Del på Facebook Svart 17.August.2021 Ja, mulig det funker fint. Jeg kjenner jo ikke din maskin 😊 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tom Cognac Svart 17.August.2021 Del på Facebook Svart 17.August.2021 Komodo skrev 17 minutter siden: Ja, mulig det funker fint. Jeg kjenner jo ikke din maskin 😊 Gir en tilbakemelding i mårra Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
bellen Svart 18.August.2021 Del på Facebook Svart 18.August.2021 altera mulier skrev for 1 time siden: Den roterer som bare det Er du helt sikker på det? Jeg tror du kan holde igjen roteringen om du holder i poleringspadden. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 18.August.2021 Del på Facebook Svart 18.August.2021 bellen skrev for 8 timer siden: Er du helt sikker på det? Jeg tror du kan holde igjen roteringen om du holder i poleringspadden. Det vet jeg faktisk ikke, jeg har ikke forsøkt, har "skrekk" for skiver etc som går rundt og kan skade fingre og andre kroppsdeler (er livredd vinkelslipere) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Campingcruisern Svart 23.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2021 (redigert) Det vi endte opp med å bruke, var slike lammellrondeller til vinkelsliper og for å ta det grøvste. (Vi bruker en batteridrevet vinkelsliper og pussinga sluker batteri, men jeg har uansett ikke styrke i hendene nok til å bruke denne metoden lenger enn batteriene varer ) Etterpå går jeg over med eksentersliper med 40 papir. Dette ser ut til å være det mest effektive for meg. En ting jeg har lært dog, er at uorginalt papir fungerer dårlig på Bosch sin eksentersliper. Den ville kun pusse i korte perioder før papiret rett og slett fløy av og etter det var det ikke lenger brukbart. Jeg skiftet så til en mykere slipeplate på eksentersliperen og prøvde bosch sitt eget papir.. DET var noe helt annet. Arbeidet et dog forsatt ekstremt tidkrevende. Og med full jobb og familie, får jeg bare holdt på maks ett par timer pr dag, så er bare snart halveis. Så skal det sparkles og pusses osv før malingen og. Men hva slags korning bør jeg gå over hele skroget med før jeg skal vaske, avfette og male med eposxygrunning Hva er best i forhold til heft på den gamle gelcoat og maling? Redigert 23.August.2021 av Campingcruisern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.August.2021 Del på Facebook Svart 23.August.2021 Campingcruisern skrev for 8 timer siden: Det vi endte opp med å bruke, var slike lammellrondeller til vinkelsliper og for å ta det grøvste. Hmm. Prøvde dere ikke grovrengjøreren? Den har ikke papir som blir slitt eller tettes av bunnstoff... Campingcruisern skrev for 8 timer siden: Men hva slags korning bør jeg gå over hele skroget med før jeg skal vaske, avfette og male med eposxygrunning Hva er best i forhold til heft på den gamle gelcoat og maling? K40 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Campingcruisern Svart 23.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2021 Komodo skrev 5 minutter siden: Hmm. Prøvde dere ikke grovrengjøreren? Den har ikke papir som blir slitt eller tettes av bunnstoff... K40 Den er vel slik som denne ? Var og kjente på en slik og synes den var veldig stiv og så for meg at den fort kom til å komme for fort inn på gelcoaten og inn videre. Tenkte lamellrondellen var litt mer skånsom. Så grovt som K40? Så hele skroget bør pusses med så grovt papir? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.August.2021 Del på Facebook Svart 23.August.2021 Campingcruisern skrev 4 minutter siden: Den er vel slik som denne ? Var og kjente på en slik og synes den var veldig stiv ... Ja, men den er mer effektiv. Campingcruisern skrev 4 minutter siden: Så grovt som K40? Så hele skroget bør pusses med så grovt papir? Ja. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Faxen Svart 24.August.2021 Del på Facebook Svart 24.August.2021 Jeg gjorde dette for 20 år siden, ikke miljøvennlig, men effektivt. En blanding av kaustisk soda, tapet klister og vann. Blanding: 5 deler kaustisk, 2 deler vann og tapetklister i pulverform. Bland i klisteret til en passe seig smørbar form. Koste på med stor pensel, ta et par kaffekopper, vent en time, så prøv med en skrape. Løsner det, så gå på med høytrykksspyler. Voila alt forsvant unntatt grunning. Du kan ikke se noe på bakken etterpå. Så la jeg på et lag hardt bunnstoff av uønsket farg, så to lag selvpolerende. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Guest Svart 24.August.2021 Del på Facebook Svart 24.August.2021 Det enkle er ofte det beste https://www.batmagasinet.no/allerbm-bm-bladarkiv-river/vi-tester-sju-bunnstoffjernere/682961 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.