Jump to content

Alo 28, en god havseiler?

PålD

Recommended Posts

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=226563456

Tenkte å se på denne i morgen. Ser etter min første seilbåt for å dra på turer langs kysten med,  men også med muligheter for lengre turer (Skagen etc). Båten bør være brukbar for 4 voksne, men primært 2-3.  Er dette en båt jeg ville blitt fornøyd med? Er cockpiten stor nok? Gleder meg til å høre fra dere :) Setter stor pris på litt meninger og andres erfaringer med denne båttypen. 

Ask skrev 5 minutter siden:

Hei. Desse båtane har vore langt. Les gjerne "En saga i blått". Ein kjapp kikk på annonsa gjev inntrykk av ein bra båt. Nyare motor, og storsegl, trekk kraftig opp. 

Tusen takk :) skal gjøre det. Jeg liker å høste av andres erfaringer, jeg har ikke behov for å gjøre andres feil flere ganger, så andres erfaringer er gull verd.

Enkelt svar er ja. Og hvis annonsen er til å stole på er det der mye båt for pengene. Har ikke tid til å skrive så mye akkurat nå, men har noen år med Alo 28 bak meg. Panserskip som er utrolig lett å manøvrere. Eneste kjente svakhet er visst roret. Så sjekk det. Båten tåler alt, og som skrevet over har den blitt seilt til Karibia fra Vestlandet. Boka er utsolgt og vanskelig å få tak i.

Lurer du på noe mer så si fra. 

Eide en Alo 28 over åtte år. Det er en solid båt som tåler det meste. Den tåler mye vind og trenger ikke reves før du nærmer deg 11-12 sekundmeter. Den seiler relativt dårlig i lite vind sammenlignet med nyere båter. Den har en veldig trang cookpit, og fire personer sitter ikke godt. Båten er også relativt smal (2,55) og har ikke allverdens innvendig plass. Prisene på disse har gått opp det siste året, så jeg syns ikke 60k er veldig billig. 

willmasta skrev On 17.8.2021 at 17.03:

Enkelt svar er ja. Og hvis annonsen er til å stole på er det der mye båt for pengene. Har ikke tid til å skrive så mye akkurat nå, men har noen år med Alo 28 bak meg. Panserskip som er utrolig lett å manøvrere. Eneste kjente svakhet er visst roret. Så sjekk det. Båten tåler alt, og som skrevet over har den blitt seilt til Karibia fra Vestlandet. Boka er utsolgt og vanskelig å få tak i.

Lurer du på noe mer så si fra. 

Båten var som annonsen og vel så det. Så det blir nok kjøp 

Takket være god hjelp fra dere som svarte meg i denne tråden har jeg i dag gjort avtale om kjøp av båt. Båten er en flott Alo 28 med ny drivlinje og cutless lager fra 2005, ogny propell av nyere dato.

Båten har 20 friske hk og marsjer 6,5 knop på 2/3 turtall. Jeg har prøveseilt og prøvekjørt båten, en god opplevelse. Storseilet er nytt, brukt 4 ganger. Genoa seilet er eldre men godt brukbart. Båten er mastheadrigget, det blir en ny opplevelse for meg. Alle skroggjennomføringer er byttet til kompositt, og alt det elektriske er nytt og av høy kvalitet. Ny septik og wc har den og den har fått en gråvannstank. Skroget ble strippet helt ned for 2 år siden og epoxyprimet på nytt. Blir også artig å prøve autopilot med fjernkontroll. Båten er nylig isolert med flyisolasjon noe som gir en lun båt med mindre kondens. Den har også nytt skrogtrekk. Båten er tør og ren innvendig, lukter nesten ikke båt. Tror nye puter og madrasser vil gjøre susen. 

Jeg gleder meg til å få båten hjem, og tenkte jeg skulle gi den et løft innvendig og legge ut litt bilder av prosessen underveis. Tenkte å pusse/skrape ned teakinnredningen og spritbeise den til ny glød, og samtidig få sydd opp nye puter/madrasser. Kan bli stilig. Kommer troligst en ny tråd på dette :) 

Håper og tror jeg har fått et flott eksemplar av eldre båt som tar igjen det den kanskje skulle hatt i bredden med masse sjarm.  
Båten er i god teknisk stand, så her kommer jeg til å ha båt i mange år :)

Redigert av PålD (see edit history)
Hulda skrev for 2 timer siden:

Man må få lov at gratulere!

Fornuftig valg. 

Takk for det :) jeg hadde ikke tenkt å kjøpe båt under 30 fot, men så ble det nå en gang slik.. den er strengt tatt 29 fot så jeg er ikke helt på jordet.. 2,55m bredde vil jeg tro er en fordel da jeg innbiller meg at det gir den gode egenskaper i litt vær :) selv om det går utover plassen i båten.  Jeg ville ha en solid turseiler, og det tror jeg at jeg får. Den er i alle fall tykk nok i skroget. Det er også en kjølbolt pr 100kg kjøl så den faller nok ikke av med det første ?

Ask skrev for 2 timer siden:

Gratulerer.

Det du ramsar opp, som er gjort med båten, kostar maange pengar, og myykje arbeid.

Ask

Det har du helt rett i… etter at drivlinjen ble byttet i 2005, er den bare siste årene påkostet i overkant av 60.000 + alle arbeidstimene.  Men det er en tør og fin båt.. den har en del glassfiber i innerlineren noe som gir mye lys og skaper god kontrast og romfølelse. Jeg opplever båten som mer «moderne» på grunn av dette.. kan bli mørkt nok.. så nå er det min tur å fortsette på finpussen :) 

PålD skrev 9 minutter siden:

Det har du helt rett i… etter at drivlinjen ble byttet i 2005, er den bare siste årene påkostet i overkant av 60.000 + alle arbeidstimene.  Men det er en tør og fin båt.. den har en del glassfiber i innerlineren noe som gir mye lys og skaper god kontrast og romfølelse. Jeg opplever båten som mer «moderne» på grunn av dette.. kan bli mørkt nok.. så nå er det min tur å fortsette på finpussen :) 

Hei igjen. Då vil kanskje eit godt cockpittelt vera verdt ei investering? Det vil gjera det betre å opphalda seg i cockpiten når du er i hamn. Dette slik at du slepp å sitja i "kjellaren" på kveldane.

Ask

Gratulerer med ny båt! Høres jo virkelig ut som en Alo28 noen har vært glad i. Du har fått deg skikkelig skute som håndteres lett alene og samtidig tåler alt. Håper du får mange gode opplevelser i årene fremover med denne. Kanskje du sitter med Norges flotteste Alo 28 når du får shinet innvendig?

Håper jeg også, alltid morro med litt ekstra.  Jeg har kjøpt inn speilfløyel allerede, en rull produsert i 1960. (Jepp det er sjelden vare). Jeg liker å holde på det «gamle» på klassiske båter. Vil trekke opp gode løse puter til salongen i dette stoffet . Må finne et passende ensfarget fløyel til sofaryggene og «madrassene». Velger nok en gregoriansk eller viktoriansk mahognyfarget finish på teaken og avslutter med ovatrol edeltre olje. Har god erfaring med den. 

0EAA5BA1-64BE-4AE4-B2EF-157189A9F908.jpeg

24336CC1-5BA3-495D-A492-9173ECD01AEA.jpeg

Ask skrev 1 time siden:

Hei igjen. Då vil kanskje eit godt cockpittelt vera verdt ei investering? Det vil gjera det betre å opphalda seg i cockpiten når du er i hamn. Dette slik at du slepp å sitja i "kjellaren" på kveldane.

Ask

Ja det ligger i ønskelisten. Gjerne med større høyde, og lys innside,  så blir nok nytt stativ samtidig. Den kalesjen som står på er i grei stand. Tett. Kommer til å beholde den en liten stund. Vil prioritere interiøret først :) Sprayhooden trenger å forsterke noen sømmer, og forsterkes litt så holder den noen år til. Det er greit å ha noe til opplag også som det ikke er så nøye med den dagen man har kjøpt nytt. 

• 9 måneder senere...

52EA48D5-E696-4543-8551-B83E5C9B2B95.jpeg.b80d6d673e4ccd377c295e9a556b57f1.jpegI dag ble den sjøsatt :) mangler seilene, de er nye, og forsinket…. Men kommer. Har nytt selden 104s rullesystem som skal på sammen med ny genoa. 

F3B9BF76-50F2-4B47-B1BD-8967F293A55E.jpeg.2adbb1e1a203d7c1bf296eb2a182aecd.jpeg9FC21916-695A-4A72-BA43-A08526FFDA29.jpeg.65f64412afbbe5a5660a381c2b571725.jpeg

Kommer flere bilder fra interiøret når putene er på plass :) De hentes hos Industrisøm i Arendal i morgen. 

Redigert av PålD (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...