Jump to content

Båtmotor går varm.


arnerik

Recommended Posts

Hallo båtvenner. Da jeg stadig hører om motorbåteiere som har problemer med at varmeveksleren er så marginal ( og kanskje grodd) at motoren går varm på høyere turtall og belastning, vil jeg dele et veldig bra tips her.

Stikkordet er sitronsyre. Dette fås på apotek, blandes i varmt vann og has i systemet. Jeg fikk fylt både sjøvannsiden og ferskvannssiden med stoffet, lot det stå et døgn, og kjørte motoren med vanlig marsjfart en par timer. 
Da jeg tappet ut og fikk skylt igjennom flere skift med varmtvann, observerte jeg at varmeveksleren var blitt blank inni! 
Ved neste prøvekjøring var temperaturen på kjølevannet falt fra rundt 90 grader, og stadig alarm fra varsleren, til rundt 84 grader. 
og som en bonus: varmeapparatet, som får kjølevannet fra motoren,fikk bedre futt, enda kjølevannet ble over 5 grader kaldere. 
Sitronsyre, folkens. Jeg har prøvd utrolig mye midler, for dette problemet,men dette er hittil det eneste som har funket så bra. Lykke til.
 

624133E2-A375-414C-B4FC-CF461358EDF9.jpeg

Link to post

sitronsyre løser opp det meste av rust og annen korrosjon, og løser også opp kalk-avleiringer.

Å legge rustne bildeler i sitronsyre sies å være like bra som sandblåsing og jeg har gjort det mange ganger.

Men, for å forhindre ny korrosjon bør de behandlede overflatene egentlig etterbehandles med et eller annet - inni kjølesystemet på en båtmotor vet jeg ikke hva som funker!

Og det går også an å bruke eddik, men det er litt slemmere mot metallet tror jeg - sitronsyre er tryggere. Tror jeg.

Link to post

 

AMelbye skrev 14 minutter siden:

inni kjølesystemet på en båtmotor vet jeg ikke hva som funker!

Rett type frostvæske, og bytte den ved riktige intervaller.

 

Sitronsyre kan også kjøpes via nettbutikker i storsekker.  Koster mindre per kg.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
8 hours ago, Grand Banks jr said:

@AMelbye, da er det vel bare å skylle med ferskvann som gjelder. Noen av de nyere motorene er visstnok lakkert på innsiden, men jeg tviler på at det er noe bedre. Men jeg er ikke kvalifisert på området.

Man kan fortsatt oppleve problemer. Skyller man ikke får man salt-avleiringer, skyller man får man kalk-avleiringer. og selv om man er flink/heldig og ikke får avleiringer, får man korrosjon som også bygger seg opp over tid - kombnasjonen av de 3 fører til slutt til tett kjølesystem. Jeg har nylig plukket en motor fra hverandre på grunn av dette. Fin blanding av kalk, salt og korrosjon, og det var stapp fullt av det. Hovesaklig salt riktignok, men jeg har også hørt om de som er flinke til å skylle etter hver eneste tur etter hvert får tett motor pga kalk-alvleirnger.

Ikke umulig at noen runder med sitronsyre kunne spart meg for mye arbeid. Som sagt bør man helst behandle med et eller annet etter rens. Men om det finnes noe som funker vet jeg ikke. Lakk kan sikkert utsette problemet med noen måneder hvis det gjøres fra fabrikk, men jeg tviler på at det er en varig løsing.


Gullfisk: Blandingsforhold på sintronsyre - jeg har pleid å ta noen t-skjeer pr desiliter når jeg har renset skruer, bolter og småting. Dette er ingen eksakt vitenskap. Sitronsyren reagerer med diverse stoffer og blir "brukt opp". Er det mye dritt kan du fint kjøre et par runder med dette for å bli kvitt alt. Det virker saktere jo "eldre" blandingen er.

 

Redigert av AMelbye (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...