Jump to content

Er baugpropell fy og bør kalles pysevisp? Del dine erfaringer med bruk eller ikke bruk av denne...

Kjetil1

Recommended Posts

Komodo skrev 23 minutter siden:

På forsommeren gjorde jeg en liten jobb i båthavna på Skjærhalden. Mens jeg holdt på kom en gubbe bort og pratet litt. Han bodde i en av leilighetene over Spar, og var veldig klar på at JEG HATER BAUGPROPELLER!!! :lol: Kanskje ikke så vanskelig å forstå, for det er nok ikke bare sjarm og kos å sitte å se på båtlivet på Skjærhalden hele sommeren om man ikke har båt selv :smiley: 

Jeg kjenner typen.

Hva kom først til Skjærhalden, leilighetskompleks, eller båttrafikken?

"Normal" bruk av truster, dvs. småjusteringer, evt. assistanse ved vind/strøm, må folk tåle!

Å klage på/snakke ned trustere som brukes som et supplement til ordinær manøvrering, er mer idiotisk enn overdreven bruk av truster.

Og....hvis man antyder at pysevisp kompenserer for liten penis, da er generator, IPS og passerelle en kompensasjon for manglende penis??

Da snakker vi nemlig om virkelig snobberi og unødvendig stæsj???

Seriøst: Kan ikke folk ha det utstyret i båten de selv ønsker, og føler at de vil ha?

Hvem er jeg til å bestemme hva "Jensen" trenger ombord i sin båt?

Kanskje han bruker trusteren "litt mye" fordi han har hatt en uheldig opplevelse tidligere, og tatt grep for å forhindre slikt igjen?

Kanskje han har passerelle fordi han har leddgikt, og sliter med å komme seg rundt???

Pass på deg selv, og ikke bland deg bort i hva andre gjør, med mindre du har til hensikt å bidra på en positiv måte!

Da er mye gjort.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

NilsPils skrev 12 minutter siden:

Jeg synes det er pysete av seilbåtfolket å installere motor . . . .

Det syntes Per Tangvald også. Så han bygde sin båt L'Artemis de Pytheas uten motor og seilte den rundt om i verden i 13-14 år uten. Men det skal sies at han kanskje kunne unngått forliset der han mistet livet i 1991 om han faktisk hadde hatt motor ombord. Muligens. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Den båten jeg har hatt (eller hatt tilgang til) som jeg gar savnet baugthruster mest på var faktisk Skibsplast 675'en jeg hadde for noen år siden.

Styrehus langt fremme og ganske dyp v-bunn helt akter gjorde den tidvis litt spennende under havnemanøvre med sidevind (spesielt når det kommer kraftige kast!)

Inn og ut av båsen måtte skje kjapt og kontant når det var mye sidevind, hvis ikke stakk baugen av på eget initiativ...

90-95% av tiden var det ikke noe problem (hjalp forøvrig godt med en stor motor så man kan gi hekken ett kontant spark den ene eller andre veien for å rette opp båten), men det var litt vel høy puls de siste 5-10 prosentene av tiden... :sweat:

(Båten gjorde forøvrig ca 2,5 knop på tomgang selv om den kunne passere 40 med grei margin)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Jeg har en langkjølet seilbåt på 31 fot. Jeg er veldig glad for baugpropellen. Definitivt ikke snobberi. Jeg hadde klart meg uten men i mange situasjoner hadde det blitt flere forsøk å komme baklengs inn i båsen. Med baugpropell er blir det faktisk mye enklere.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Tja… jeg jobber som skipper på en større brønnbåt der manøvrering i trange farvann og fortøyningsoperasjoner skjer flere gangen om dagen, kjører også skyssbåt og hurtiggående rib på siden av det. Har tålig grei kontroll på båtkjøringa, men skammer meg ikke over å bruke baugpropellen på min lille 26 fots Ibiza om jeg ser nytten i det:smiley: 

Mange teorier her. Baug og hekkpropell bør brukes med omtanke, særlig når man fortøyer i uthavn for flere dager. De suger strøm. Det finnes ingen fasit på hvordan man skal manøvrere en båt. Korkene må ofte styres  med litt motorkraft for rask endring av kurs mens andre kan manøvreres  med lavt turtall og sakte fart. 

Ugleseth skrev for 1 time siden:

Mange teorier her. Baug og hekkpropell bør brukes med omtanke, særlig når man fortøyer i uthavn for flere dager. De suger strøm. Det finnes ingen fasit på hvordan man skal manøvrere en båt. Korkene må ofte styres  med litt motorkraft for rask endring av kurs mens andre kan manøvreres  med lavt turtall og sakte fart. 

Dette har facinert meg noen ganger.

Man har sett eksempler på båtførere som har kjørt nesten en hel dag for å lade opp batteripakken og så tømmer de den på et blunk ved mye thrusterbruk under ankring i uthavn. Og så forstår de ikke hvorfor batteriene varer så kort tid etter såpass lang ladetid, de burde jo være toppladet når motor stanses....

Chiefengineer skrev 17 minutter siden:

Og så forstår de ikke hvorfor batteriene varer så kort tid etter såpass lang ladetid, de burde jo være toppladet når motor stanses....

Anbefaler eget Baugpropell batteri med lade-rele som stenger når motoren er av.  Jeg har separate batteri til propell, start og forbruk. Regnet med de fleste hadde det tilsvarende. :saint: Så da gjelder det bare å ikke kjøre baugpropell så mye at ladespenningen kommer under 50% så det skader batteriet. 

Jeg kjører både baugpropell og ankervinsj fra startbatteriet. Trodde det var standard pga høyt strømtrekk. Ikke alle forbruksbatterier laget for å levere høy A.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Chiefengineer skrev 52 minutter siden:

Nei de fleste har ikke det. Flertallet av baugpropellinstallasjoner er lagt opp fra forbruksbank. Eget batteri er absolutt det beste på alle måter.

Fra startbank originalt, sammenkoblet med lokale batterier ved trustere av meg, ved innstallasjon av hekktruster.

Må være en stor ulempe å gå fra uthavn med slakk forbruksbank til trusterne.

Jeg klarte meg i 30 år uten baugpropell på min Saga 27, men du allverden hvor mye enklere det har blitt inn og ut av havner etter at jeg monterte baugpropell for 4 år siden. For 4 år siden kalte jeg det for pysevisp, nå baugpropell.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Fantastisk mye fin lærdom på denne tråden altså. Har en gammel Westbas med baugpropell. Og dette er et kjærkomment hjelpemiddel som jeg anbefaler på det varmeste. Det å legge til noen ganger har vært og vil fremover i tid også medføre hjerteflimmer og svettetokter og dette gjelder helt sikkert for de fleste av oss. Jeg prøver stort sett å klare meg uten og det føler jeg er veldig viktig. Hva hvis du skal legge til og baugpropell er død. Da kan det bli sirkus da. Helt klart store forskjeller fra båt til båt, noen har en motor og fastpropell og noen har dobbelinstallasjon med drev. Noen kjører Lada og noen kjører Tesla, og sånn er det bare... Som tidligere nevnt, en veldig matnyttig tråd dette. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...