NilsPils Svart 18.August.2021 Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 Jeg synes det er pysete av seilbåtfolket å installere motor . . . . Manøvrering i trange farvann kan gjøres med robåt og årer, slik man gjorde før i tiden Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
nomen Svart 18.August.2021 Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 Komodo skrev 23 minutter siden: På forsommeren gjorde jeg en liten jobb i båthavna på Skjærhalden. Mens jeg holdt på kom en gubbe bort og pratet litt. Han bodde i en av leilighetene over Spar, og var veldig klar på at JEG HATER BAUGPROPELLER!!! Kanskje ikke så vanskelig å forstå, for det er nok ikke bare sjarm og kos å sitte å se på båtlivet på Skjærhalden hele sommeren om man ikke har båt selv Jeg kjenner typen. Hva kom først til Skjærhalden, leilighetskompleks, eller båttrafikken? "Normal" bruk av truster, dvs. småjusteringer, evt. assistanse ved vind/strøm, må folk tåle! Å klage på/snakke ned trustere som brukes som et supplement til ordinær manøvrering, er mer idiotisk enn overdreven bruk av truster. Og....hvis man antyder at pysevisp kompenserer for liten penis, da er generator, IPS og passerelle en kompensasjon for manglende penis?? Da snakker vi nemlig om virkelig snobberi og unødvendig stæsj??? Seriøst: Kan ikke folk ha det utstyret i båten de selv ønsker, og føler at de vil ha? Hvem er jeg til å bestemme hva "Jensen" trenger ombord i sin båt? Kanskje han bruker trusteren "litt mye" fordi han har hatt en uheldig opplevelse tidligere, og tatt grep for å forhindre slikt igjen? Kanskje han har passerelle fordi han har leddgikt, og sliter med å komme seg rundt??? Pass på deg selv, og ikke bland deg bort i hva andre gjør, med mindre du har til hensikt å bidra på en positiv måte! Da er mye gjort. Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
index Svart 18.August.2021 Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 NilsPils skrev 12 minutter siden: Jeg synes det er pysete av seilbåtfolket å installere motor . . . . Det syntes Per Tangvald også. Så han bygde sin båt L'Artemis de Pytheas uten motor og seilte den rundt om i verden i 13-14 år uten. Men det skal sies at han kanskje kunne unngått forliset der han mistet livet i 1991 om han faktisk hadde hatt motor ombord. Muligens. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kenneth 81 Svart 18.August.2021 Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 Den båten jeg har hatt (eller hatt tilgang til) som jeg gar savnet baugthruster mest på var faktisk Skibsplast 675'en jeg hadde for noen år siden. Styrehus langt fremme og ganske dyp v-bunn helt akter gjorde den tidvis litt spennende under havnemanøvre med sidevind (spesielt når det kommer kraftige kast!) Inn og ut av båsen måtte skje kjapt og kontant når det var mye sidevind, hvis ikke stakk baugen av på eget initiativ... 90-95% av tiden var det ikke noe problem (hjalp forøvrig godt med en stor motor så man kan gi hekken ett kontant spark den ene eller andre veien for å rette opp båten), men det var litt vel høy puls de siste 5-10 prosentene av tiden... (Båten gjorde forøvrig ca 2,5 knop på tomgang selv om den kunne passere 40 med grei margin) Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
PiperBill Svart 18.August.2021 Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 På reketråleren som jeg drev i Australia tidlig på 80 tallet hadde jeg bare en sånne. And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Fanafjord Svart 18.August.2021 Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 Jeg har en langkjølet seilbåt på 31 fot. Jeg er veldig glad for baugpropellen. Definitivt ikke snobberi. Jeg hadde klart meg uten men i mange situasjoner hadde det blitt flere forsøk å komme baklengs inn i båsen. Med baugpropell er blir det faktisk mye enklere. I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Noflow Svart 19.August.2021 Link til dette innlegget Svart 19.August.2021 Tja… jeg jobber som skipper på en større brønnbåt der manøvrering i trange farvann og fortøyningsoperasjoner skjer flere gangen om dagen, kjører også skyssbåt og hurtiggående rib på siden av det. Har tålig grei kontroll på båtkjøringa, men skammer meg ikke over å bruke baugpropellen på min lille 26 fots Ibiza om jeg ser nytten i det Link to post
Ugleseth Svart 19.August.2021 Link til dette innlegget Svart 19.August.2021 Mange teorier her. Baug og hekkpropell bør brukes med omtanke, særlig når man fortøyer i uthavn for flere dager. De suger strøm. Det finnes ingen fasit på hvordan man skal manøvrere en båt. Korkene må ofte styres med litt motorkraft for rask endring av kurs mens andre kan manøvreres med lavt turtall og sakte fart. Link to post
Chiefengineer Svart 19.August.2021 Link til dette innlegget Svart 19.August.2021 Ugleseth skrev for 1 time siden: Mange teorier her. Baug og hekkpropell bør brukes med omtanke, særlig når man fortøyer i uthavn for flere dager. De suger strøm. Det finnes ingen fasit på hvordan man skal manøvrere en båt. Korkene må ofte styres med litt motorkraft for rask endring av kurs mens andre kan manøvreres med lavt turtall og sakte fart. Dette har facinert meg noen ganger. Man har sett eksempler på båtførere som har kjørt nesten en hel dag for å lade opp batteripakken og så tømmer de den på et blunk ved mye thrusterbruk under ankring i uthavn. Og så forstår de ikke hvorfor batteriene varer så kort tid etter såpass lang ladetid, de burde jo være toppladet når motor stanses.... Link to post
Thomas_h Svart 19.August.2021 Link til dette innlegget Svart 19.August.2021 Chiefengineer skrev 17 minutter siden: Og så forstår de ikke hvorfor batteriene varer så kort tid etter såpass lang ladetid, de burde jo være toppladet når motor stanses.... Anbefaler eget Baugpropell batteri med lade-rele som stenger når motoren er av. Jeg har separate batteri til propell, start og forbruk. Regnet med de fleste hadde det tilsvarende. Så da gjelder det bare å ikke kjøre baugpropell så mye at ladespenningen kommer under 50% så det skader batteriet. Link to post
Chiefengineer Svart 19.August.2021 Link til dette innlegget Svart 19.August.2021 Nei de fleste har ikke det. Flertallet av baugpropellinstallasjoner er lagt opp fra forbruksbank. Eget batteri er absolutt det beste på alle måter. Link to post
Komodo Svart 19.August.2021 Link til dette innlegget Svart 19.August.2021 Chiefengineer skrev 26 minutter siden: Flertallet av baugpropellinstallasjoner er lagt opp fra forbruksbank. Sikker? Jeg har et inntrykk at de fleste legger den på startbanken. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mouche Svart 19.August.2021 Link til dette innlegget Svart 19.August.2021 På min båt er det på startbanken/batteriet, og det har ikke medført noe problem. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Grand Banks jr Svart 19.August.2021 Link til dette innlegget Svart 19.August.2021 Jeg kjører både baugpropell og ankervinsj fra startbatteriet. Trodde det var standard pga høyt strømtrekk. Ikke alle forbruksbatterier laget for å levere høy A. Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
El barco de Sol Svart 19.August.2021 Link til dette innlegget Svart 19.August.2021 Vi har en Agder 840 uten baugpropell. Akterover bestemmer båten selv hvor den svinger. Mye vind og strøm så ser jeg behovet,men min vurdering av kost/nytte er at vi ikke har dette hjelpemiddel. Link to post
Gullfisk Svart 19.August.2021 Link til dette innlegget Svart 19.August.2021 Chiefengineer skrev 52 minutter siden: Nei de fleste har ikke det. Flertallet av baugpropellinstallasjoner er lagt opp fra forbruksbank. Eget batteri er absolutt det beste på alle måter. Fra startbank originalt, sammenkoblet med lokale batterier ved trustere av meg, ved innstallasjon av hekktruster. Må være en stor ulempe å gå fra uthavn med slakk forbruksbank til trusterne. Link to post
Chiefengineer Svart 19.August.2021 Link til dette innlegget Svart 19.August.2021 Nei, det er ikke tillatt på dagens common rail motorer. Skal ikke tilkoples startbanken. Link to post
Gullfisk Svart 19.August.2021 Link til dette innlegget Svart 19.August.2021 Det er jeg klar over, på common rail, men da er det dårlig billigløsning å ikke ha egne lokale trusterbatteri, i stedet for forbruksbank. Link to post
Ida Marie III Svart 19.August.2021 Link til dette innlegget Svart 19.August.2021 Her ombord er det eget batteri til truster... Planen var egentlig å ta det fra startbatteri, men mye kabeltrekking gjorde at jeg gikk for dedikert trusterbatteri...type AGM .. Link to post
Gudrun Svart 19.August.2021 Link til dette innlegget Svart 19.August.2021 Grunnet en matros som ikke lengre er som en fjellgeit, trang hjemmehavn med til tider mye sidevind og ønske om bruk av båt alene på dagtid så investerte jeg i en 4hk baugpropell. Aldri angret. Works for me! Link to post
Grand Banks jr Svart 19.August.2021 Link til dette innlegget Svart 19.August.2021 Fornuftig @Gudrun! Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Lars H. Svart 19.August.2021 Link til dette innlegget Svart 19.August.2021 Jeg klarte meg i 30 år uten baugpropell på min Saga 27, men du allverden hvor mye enklere det har blitt inn og ut av havner etter at jeg monterte baugpropell for 4 år siden. For 4 år siden kalte jeg det for pysevisp, nå baugpropell. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
TrikkerN Lønning Svart 19.August.2021 Link til dette innlegget Svart 19.August.2021 Thomas_h skrev On 18.8.2021 at 10.49: Beklager upresis formulering. Ja, mente joystick styring på framdriftsystemet ja. (F.eks Volvo Penta "Assisted Docking", Mercruiser Axius, Yamaha HelmMaster) Bimbostikka altså??? Link to post
Komodo Svart 20.August.2021 Link til dette innlegget Svart 20.August.2021 Chiefengineer skrev for 11 timer siden: Nei, det er ikke tillatt på dagens common rail motorer. Skal ikke tilkoples startbanken. Det vet vi, men ikke alle har common rail motor. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Martine29 Svart 20.August.2021 Link til dette innlegget Svart 20.August.2021 Fantastisk mye fin lærdom på denne tråden altså. Har en gammel Westbas med baugpropell. Og dette er et kjærkomment hjelpemiddel som jeg anbefaler på det varmeste. Det å legge til noen ganger har vært og vil fremover i tid også medføre hjerteflimmer og svettetokter og dette gjelder helt sikkert for de fleste av oss. Jeg prøver stort sett å klare meg uten og det føler jeg er veldig viktig. Hva hvis du skal legge til og baugpropell er død. Da kan det bli sirkus da. Helt klart store forskjeller fra båt til båt, noen har en motor og fastpropell og noen har dobbelinstallasjon med drev. Noen kjører Lada og noen kjører Tesla, og sånn er det bare... Som tidligere nevnt, en veldig matnyttig tråd dette. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn