Grand Banks jr Svart 20.August.2021 Del på Facebook Svart 20.August.2021 Enig @Martine29 Hvorfor bør ikke common rail motorer dele batteri med baugpropell? Tåler de ikke spenningsfallet @Chiefengineer? Vil det da bli problemer hvis man har skillerelé og startbatteri og forbruk i praksis er koplet sammen ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Gullfisk Svart 20.August.2021 Del på Facebook Svart 20.August.2021 Ingen elektronikk liker peaker hverken opp eller ned i spenning, noe mere følsomt enn annet. Tror de fleste opplever det problemfritt med skillerele, selv om nettopp releet nok får endel juling om lading går primært på start. Det vil nok være mere ideelt å ha dynamo på forbruk, bruke type argofet/diode skille, eller dcdc lader til et ensomt startbatteri. Eller ha to dynamoer. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 20.August.2021 Del på Facebook Svart 20.August.2021 Dette var godt lesestoff for å få mer ut av sin baugpropell: Det er en gammel test, men nok like aktuell i dag. Fysikken er den samme. TL;DR: Slik får man mest effekt av baugpropellen: 1) Avrundede kanter med radius lik 10% av tunellens radius 2) Flere blader på propellen dersom det er mulig å få flere. 3) Jakt på lavere spenningsfall. Best er batteri rett ved baugpropell. https://www.batmagasinet.no/allerbm-batteri-batterier/installr-baugpropell-riktig---ok-effekten-med-62-prosent/657495 Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
andersb Svart 20.August.2021 Del på Facebook Svart 20.August.2021 sååå hvor mange hadde bestilt sin nye 20-21 fot skjærgårdsjeep/mini dc med baugpropell? ser fler på finn som skyter av det i emne teksten. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 20.August.2021 Del på Facebook Svart 20.August.2021 Grand Banks jr skrev 1 time siden: Enig @Martine29 Hvorfor bør ikke common rail motorer dele batteri med baugpropell? Tåler de ikke spenningsfallet @Chiefengineer? Vil det da bli problemer hvis man har skillerelé og startbatteri og forbruk i praksis er koplet sammen ? Man får ikke lov til å ha andre større forbrukere hentet fra samme kilde som motorstyringselektronikken på en common rail motor pga. faren for spenningsfall som kan forårsake problemer for motorstyringa. Det er spesifisert bl.a. på Volvo Penta D-serien. Man må sikre at ikke startbatteriets spenning dropper ved thrusterbruk. Men strengt tatt så er det jo mye bedre rent funksjonelt å installere et batteri direkte ved thrusteren. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 20.August.2021 Del på Facebook Svart 20.August.2021 Chiefengineer skrev 11 minutter siden: Man får ikke lov til å ha andre større forbrukere hentet fra samme kilde som motorstyringselektronikken på en common rail motor pga. faren for spenningsfall som kan forårsake problemer for motorstyringa. Det er spesifisert bl.a. på Volvo Penta D-serien. Man må sikre at ikke startbatteriets spenning dropper ved thrusterbruk. Men strengt tatt så er det jo mye bedre rent funksjonelt å installere et batteri direkte ved thrusteren. Om ikke jeg husker feil, har det vel vært tilfeller av motorstans under manøvrering, i tilfeller dette ikke har vært fulgt på D motorer. Helt enig i lokalt batteri, men jeg har støtte av 2x92Ah dual agm i startbanken, og egen dynamo. Jeg kan også separere, og således kjenne forskjellen. Jeg har 55Ah optima /se80 fremme, 75Ah optima/se100 bak, og om jeg ikke kunne lene meg på en full startbank, måtte jeg hatt vesentlig større lokale batterier for å være sikker på kapasitet. Det er litt synd, når det egentlig står en sprek startbank der og slapper av. Så litt synd at de ikke løser det med adskillt styring, evt egen stabil spenningsforsyning på styresystemet. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 20.August.2021 Del på Facebook Svart 20.August.2021 Hadde det ikke vært enkelt å ha en konsensator ved motorstyringen da, så hadde den løst alle problemer? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Komodo Svart 20.August.2021 Del på Facebook Svart 20.August.2021 Gullfisk skrev for 2 timer siden: Jeg har 55Ah optima /se80 fremme, 75Ah optima/se100 bak, Er det slik at hekktruster bør være litt kraftigere enn baugtruster? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dobsen62 Svart 20.August.2021 Del på Facebook Svart 20.August.2021 NilsPils skrev On 18.8.2021 at 11.12: Manøvrering i trange farvann kan gjøres med robåt og årer, slik man gjorde før i tiden Hadde ikke trengt motor, dersom det ikke var for en gjeng surrehoder med pysevisper både foran og bak, som bruker en halv time på å legge til.🥱 Av og til blir man bare stående å måpe, over manglende evne til å gjøre 2 ting samtidig. Ellers kunne jeg godt tenkt meg en nedsenkbar pysevisp. Har ikke dybde i baugen til tunnel. Driver fort av med baugen, når det blåser. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 20.August.2021 Del på Facebook Svart 20.August.2021 (redigert) Komodo skrev for 6 timer siden: Er det slik at hekktruster bør være litt kraftigere enn baugtruster? Nei, tror ikke det, snarere omvendt er kanskje vanlig. Så bare ikke noe grunn til å sette på mindre enn den største de hadde til 185mm tunnel, når jeg først gjorde det. Sånne penger gidder jeg ikke spare. Den framme må få litt forsprang nå, om jeg skal gå sidelengs. Er forøvrig veldig fornøyd med valget. Men du @Komodo vet kanskje om 80 og 100 er like, bortsett fra elektromotor? Har for meg at du har litt Sleipner kjennskap. Redigert 20.August.2021 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.August.2021 Del på Facebook Svart 20.August.2021 Gullfisk skrev for 4 timer siden: Men du @Komodo vet kanskje om 80 og 100 er like, bortsett fra elektromotor? Tør ikke si det 100% sikkert, men jeg er rimelig sikker på at gearhusene er like. Da er det bare motoren som skiller. Det du kan gjøre da er jo å bytte plass på motorene. SE80 er mer enn nok på en Viknes 1030, du så hvis du setter 100 motoren der du trenger mest kraft, altså i baugen så vidt jeg forstår, kan du sette 80 motoren bak. Det som er minst like viktig som størrelsen på motor er at du klarer å fore den med nok strøm. Det er der de aller fleste kommer til kort. Effekten faller drastisk med redusert strøm og spenning fram til motoren. Fete kabler, og batterier som er vesentlig større enn hva Sleipner anbefaler er stikkord. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gullfisk Svart 20.August.2021 Del på Facebook Svart 20.August.2021 @KomodoHar ikke målt spenning enda, men føler jeg har meget bra skyv på begge, og bra kraftforsyning. Kjører det jeg har bruk for, og mere til. Men tenker at om den fremme skal ha ny motor, eller hele en gang, blir det 100 der også. Bra med mye krefter bak, der vindfang er størst, og den bak flytter faktisk baug overraskende mye motsatt vei. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.August.2021 Del på Facebook Svart 20.August.2021 Ok, mulig jeg misforstod deg litt. Jeg oppfattet det som om du hadde behov for mer kraft foran for å balansere opp mot kraften bak. Det var derfor jeg tenkte at du bare kunne byttet motor foran med den bak og motsatt. Da hadde du vel fått 100 motoren der du trengte den mest? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gullfisk Svart 21.August.2021 Del på Facebook Svart 21.August.2021 Neida, 80 fremme er bra den, så det går fint. Er bare 100en bak er kraftigere, og vrir baugen mottatt vei, så jeg må bare starte fremme et halvsek før, for å gå noenlunde paralellt. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 21.August.2021 Del på Facebook Svart 21.August.2021 Effekten av baug- og hekktruster avhenger også av avstand mellom truster og båtens rotasjonspunkt. I alle fall når båten skal dreies. Rotasjonspunktet er ofte bak midten av båten, i alle fall på halv- og helplanere. Baugtrusteren får mer effekt/moment fordi avstanden til rotasjonspunktet er lengre. Vår Viksund 340 er utstyrt med Sleipner SP 55 i baug og SE80 i hekken. Altså er hekktruster kraftigere enn den i baugen. Til tross for dette går baugen fortere enn hekken når jeg kjører begge mot samme side. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Gullfisk Svart 21.August.2021 Del på Facebook Svart 21.August.2021 🤔Motsatt av hva jeg opplever med 80 fremme og 100 bak på min Viknes 1030 det da @Brigg Rart de skulle være så forskjellige. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 21.August.2021 Del på Facebook Svart 21.August.2021 Skrogformen under vann har sikkert noe å si @Gullfisk 1030-en er vel en halvplaner med mere kjøl enn 340-en. Men interessant å høre hvordan dette oppleves på ulike båter. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Captain A Svart 21.August.2021 Del på Facebook Svart 21.August.2021 Amen for ein tråd man bruker det man har tilgjengelig, ellers er det slett sjømannskap. men skjønner det er jo litt av kvert man komme ut fra. Må være noe landsdeler ….. Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 22.August.2021 Del på Facebook Svart 22.August.2021 Gullfisk skrev for 16 timer siden: 🤔Motsatt av hva jeg opplever med 80 fremme og 100 bak på min Viknes 1030 det da @Brigg Rart de skulle være så forskjellige. Oppgraderte (1030)fra SE60 fremme med batteri plassert bak til SE100 med batteri plassert fremme. Enorm forbedring. Gikk fra utrygg havnemanøvrering med en SE60 som rett og slett sluttet å virke etter endel bruk i sidevind når den trengtes som mest Med den nye SE100/batteri er det krefter I massevis og aller viktigst; den kobler aldri ut. Hadde jo sikkert vært behagelig med hekktruster også men kost/nytte går ikke ihop når man har lært å kontrollere rompa med propell og ror. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 22.August.2021 Del på Facebook Svart 22.August.2021 nie skrev 1 time siden: Oppgraderte (1030)fra SE60 fremme med batteri plassert bak til SE100 med batteri plassert fremme. Enorm forbedring. Gikk fra utrygg havnemanøvrering med en SE60 som rett og slett sluttet å virke etter endel bruk i sidevind når den trengtes som mest Med den nye SE100/batteri er det krefter I massevis og aller viktigst; den kobler aldri ut. Hadde jo sikkert vært behagelig med hekktruster også men kost/nytte går ikke ihop når man har lært å kontrollere rompa med propell og ror. Kan jo hende jeg ikke er så flink til å kjøre enda, men kost/nytte for meg etter montering av se100 med batteri bak, er en nobrainer. Nå gjorde jeg jobben selv, så det hjelper vel, men ikke angret et sek. SE 80 holder foran, men hadde lett gått for 100 om den må byttes. Men nå begynner jeg å dra tråden ut av sporet, men utveksler gjerne Viknes erfaringer annen plass. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.August.2021 Del på Facebook Svart 22.August.2021 Gullfisk skrev for 9 timer siden: Men nå begynner jeg å dra tråden ut av sporet Tror ikke du skal tenke så mye på det. Denne tråden ble vel opprettet fordi tråden om sjømannskap tok helt av om trustere 😅 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
nie Svart 23.August.2021 Del på Facebook Svart 23.August.2021 Gullfisk skrev for 19 timer siden: Kan jo hende jeg ikke er så flink til å kjøre enda, men kost/nytte for meg etter montering av se100 med batteri bak, er en nobrainer. Ikke veldig flink å kjøre båt bare så det er sagt🥴. Uten hekktruster hender det jo at det må avbrytes og gjøres et nytt forsøk i situasjoner hvor man antagelig bare kunne fortsatt med en hekktruster. ...men manglende hekktruster ender ikke med full "fiasko" slik som jeg opplevde når baugtrusteren takket for seg i god sidevind🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 23.August.2021 Del på Facebook Svart 23.August.2021 Min båt er helt håpløs uten baugthruster, da det er altfor langa avstand mellom propell og ror (strak aksel). Har null styring inne i feks gjestehavner samt at svingradius blir for stor. Så endte opp med å få dette ettermontert. På forrige båt, også med strak aksel, den snudde på femøringen og var like lett å buksere som en gaffeltruck. Null behov for thruster. Så her mener jeg at man må se på hver enkelt båt før man bedømmer. At folk kaller det for pysevisp etc bryr jeg meg veeldig lite om. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 23.August.2021 Del på Facebook Svart 23.August.2021 nie skrev for 3 timer siden: ...men manglende hekktruster ender ikke med full "fiasko" slik som jeg opplevde når baugtrusteren takket for seg i god sidevind🙂 Sant nok, bare utrolig digg å kunne flytte hekken sidelengs, uten å avansere i lengderetning. Med full kalesje driver hekken ukomfortabelt fort avgårde sideveis, med litt vind. Sitér dette innlegget Link to post
Vittig Svart 23.August.2021 Del på Facebook Svart 23.August.2021 (redigert) On 8/20/2021 at 9:40 AM, andersb said: sååå hvor mange hadde bestilt sin nye 20-21 fot skjærgårdsjeep/mini dc med baugpropell? ser fler på finn som skyter av det i emne teksten. Jeg ville spesifikt ikke hatt baugthruster på en 20-21 fots skjærgårdsjeep/DC, men det er ikke fordi jeg har noe imot baugthrustere, men fordi det tar mye plass i en så liten båt, lager ekstra hull i skrog med påfølgende risiko(minimal når gjort riktig vel og merke), ekstra kost og kompliserer det elektriske. Videre ville jeg hatt en utenbords motor på en DC/skjærgårdsjeep på den størrelsen noe som igjen ville begrenset dynamoeffekt. Når det er sagt så ser jeg fordelen, og alle som vil ha baugthruster på alt fra 10 til 100 fot må få kose seg med det, og ser ingen grunn til å kritisere de for valgene de tar. Det er noe av det som er fint med å leve i et fritt land, der folk kan ta de valgene de selv vil. Redigert 23.August.2021 av Vittig (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.