Jump to content

Er baugpropell fy og bør kalles pysevisp? Del dine erfaringer med bruk eller ikke bruk av denne...


Kjetil1

Recommended Posts

HAr en 27 fots alicraft med outboard, har også thruster. Er jo ikke ofte jeg trenger den, men veldig greit å ha innimellom! Holder til i Kragerøskjærgården, og når jeg skal legge til i "byn" mellom noen titalls millionbåter midt i fellesferien, er det ofte ganske trangt. Da er jeg veldig glad for at jeg har thrusteren for å slippe å engste med for å dulte borti noen andre!  Er god båt å manøvrere, men er endel vindfang, så i lav fart er thrusteren gull etter min mening.

Link to post

Jeg er ofte ute alene i vår Bavaria 35 sport. Sjelden det er vindstille utpå, så når jeg skal i land og er alene blir det jo selvsagt litt å håndtere. Ut med dreggen, passe på å treffe riktig punkt på land, så skynde seg ut bak, gå frem på siden og i front for så å prøve å legge tau over bolter hvis det er eller hoppe i land med kiler. Det jeg lurer veldig på med de som ikke har trustere (med fjernkontroll) og er alene tilsvarende hvordan de gjør det når sidevinden kommer fra siden. For bommer man bittelitt på første forsøk og man ikke har truster så flytter jo hele båten seg sidelengs med vinden og hele prosessen må gjentas. Jeg kan her trykke på fjernkontrolle  for å aktivere truster og juster meg inn. Likeledes når jeg har hoppet i land og det er litt kraftig sidevind er det tungt å holde 8tonn samtidig som kiler skal slås i bakken.

 

Veldig kjekt med truster også på trange steder og det er kraftig sidevind. Husker på Tanumstrand for 2 år siden, den er vel bygd for mindre båter og har bunntau som fortøyning.  Med lange båter og kraftig sidevind var det veldig smalt og trangt mellom båtene. På kort tid var det 2 båter som blåste sideveis og hektet motor i bunntauet. Den ene båten satte seg ordentlig fast i bauankeret til den ene båten, så 4 mann måtte tynge ned båten for å få ankeret til å slippe. Bautruster? Joda, det hadde han men pleide ikke å bruke det. Den andre båten, som ble vår nabo, var sur hele kvelden for han måtte få hjelp til å løsne tauet og han og kjærringa hans fikk litt dårlig sommerferiestemning. Jeg kjørte bau- og aktertruster ved behov og la enkelt og greit til uten problem. I trange havner med sidevind kan det ikke være lett å manøvrere uten trustere.

Redigert av Gabi (see edit history)
Link to post

Eg har aldri prøvd fritidsbåtar med baugpropell, men vil tru at det kan vere til stor hjelp på nyare båtar med ugunstig skrogfasong. Sjølv har eg mest erfaring med trebåtar, som eg meiner normalt ikkje skal ha baugpropell. Eg innrømmer likevel at eg ofte er flau på eigne vegne fordi eg ikkje "treff" på første forsøk. Motstanden min mot baugpropell på slike båtar kjem vel helst av at eg vil få til det same som gamlekarane greidde.

 

Noko eg trur vi yngre båtførarane er dårlege på er å bruke skikkeleg med fart. Inntrykket mitt er at dei som er gode på å bruke fart i større grad lukkast utan mykje bruk av baugpropell. Då må ein naturlegvis kjenne stopplengde og slikt svært godt, og vite om propellen har lett for å ta luft når ein skal bakke opp. Folk eg har snakka med som arbeidde på hurtigrutene på 70-talet meinte iallfall at navigatørane der brukte stor fart når det var vanskelege tilhøve.

 

Om baugpropellen vert brukt for å kompensere for at ein ikkje "tør" bruke nok fart, så kan vel kanskje "pysevisp" vere eit passande ord :giggle:

Redigert av AMI
leif (see edit history)
Link to post

Jeg kan godt være både pyse og ha pysevisp. Har sett så mange tøffe som skal legge til med fart, og endt som bryggeklatrere. Har ikke lyst å være i den kategorien😂

Greia med fart, er jo at kraft og skadepotensiale øker eksponentiellt. Man får mindre marginer og gjør større skade når det går galt. Det er også forskjell på drivlinje. Et vridbart anlegg skal feks ikke snu rotasjon retning på propell og akselmasse, er som regel mer robust til å tåle kraftbruk. Ved å bruke lav fart og trustere, sparer man mye inn/ut koblinger, og tar ned potensiale for skade ved feil. 

Nå er det også forskjell på båt og dass lokk, og på moderne hurtiggående båter. Bruker man mye kraft med sving, når man ikke har noe særlig skrog under vann, går det mest sidelengs og skyver hekken mye ut.  Et godt depl skrog, kan man gjerne snu rundt sin egen akse, og få litt igjen for kraftbruk. 

Link to post
Chiefengineer skrev On 2021-8-20 at 9.41:

Man får ikke lov til å ha andre større forbrukere hentet fra samme kilde som motorstyringselektronikken på en common rail motor pga. faren for spenningsfall som kan forårsake problemer for motorstyringa. Det er spesifisert bl.a. på Volvo Penta D-serien. Man må sikre at ikke startbatteriets spenning dropper ved thrusterbruk.

 

Men strengt tatt så er det jo mye bedre rent funksjonelt å installere et batteri direkte ved thrusteren.

Kjenner til "anbefalingen" fra VP, men de fleste europeisk verft med bl.a: Princess, Fairline, Sunseeker og italienske verft benytter ofte startbank. Dette er selvsagt i samråd med VP. Derimot skal anlegget være skalert for å håndtere det.

En thruster er ikke tenkt å kjøre så lenge heller, men helt riktig at dersom batteriene er dårlige eller mye kjøring av thrustere vil medføre stans av motor pga spenningsfall. Å si at man ikke får lov blir litt hardt :saint:

 

 

Link to post
AMI skrev On 28.8.2021 at 0.31:

 

Noko eg trur vi yngre båtførarane er dårlege på er å bruke skikkeleg med fart. Inntrykket mitt er at dei som er gode på å bruke fart i større grad lukkast utan mykje bruk av baugpropell. 

 

"Stor fart" i betydning båtens fart i vannet, er vel ikke et mål ved finmanøvrering på trange steder. Det handler (med aksling) vel mer om å få høy nok vannhastighet over roret til at rumpa går sideveis med minst mulig fart forover.

Skulle gjerne hatt hekktruster men det blir for dyrt....kanskje på neste båt...

Link to post

Jeg har baugpropell i min Bavaria 25 Sport, ettermontert av en tidligere eier. Sikkert mange som mener det er totalt unødvendig på en 25 foter med drev, men jeg setter uansett veldig pris på dette hjelpemiddelet.

 

Bruker den ikke så mye, men gjerne til finkorrigering i havner eller hvis det er mye vind. Også kjekk ved korte "luker" longside. Prøver gjerne uten, men er ikke flau over å bruke den heller. Alt som kan bidra til lavere puls ved tillegging er jo bare et stort pluss:thumbsup:.

 

Baugpropellen reddet meg også en gang jeg var på vei inn i hjemmehavna og drevet plutselig ikke lot seg sette i fri pga knekt giroverføring. Båten går ca 4,5 knop på tomgang, og granittblokkene i enden mellom bryggene nærmet seg ubehagelig raskt. Fikk stoppet motoren og stilt båten på tvers ved hjelp av baugpropellen, farten ble da redusert og vi drev "kontrollert" mot granittmuren... Uten baugpropell hadde vi nok fått en hard landing og knusningsskader i baugen. Et "sært" tilfelle, men et eksempel på at pysevisp kan bidra til å gi styring i en nødsituasjon.

 

Har ellers registrert at noen av "gamlekara" i hjemmehavn ser ut til å kun bruke baug- og hekkthruster til styring på vei inn i båsen, tror ikke de rører rattet i det hele tatt. Dette er personer som har hatt båt i "alle" år, og helt sikkert har stålkontroll på å manøvrere på gamlemåten. (Båter med singelmotor på 30 fot+).

 

 

 

Link to post

Et annet spørsmål jeg har til de som har litt større båter ala 30 fot og oppover, er Når dere skal fortøye på et nytt sted, trykker på knappen for å legge ut kjetting, har sidevind og må korrigere for det. Samtidig når dere nærmer dere land sier kona "litt mer til høyre" og så har dere nettopp sidevind fra høyre. Så sier kona "litt nærmere" og bruker 20s på å finne ut hvor det er best å gå i land mens sidevinden står på. Hvordan gjør dere det i disse situasjonene uten truster? Eller når hun har gått i land med tauet men finner ikke umiddelbart noe sted å slå ned kilene og klager på at det er tungt å holde båten opp mot vinden samtidig. Med truster så er det bare å trykke på bau og akter truster og justere.

 

Jeg tør å påstå at tillegging vha trustere er til god hjelp for både skipper og mannskap og bidrar ofte til vesentlig enklere tillegging og bedre stemning om bord enn om man ikke har trustere under like forhold.

Link to post
Gabi skrev for 2 timer siden:

Et annet spørsmål jeg har til de som har litt større båter ala 30 fot og oppover, er Når dere skal fortøye på et nytt sted, trykker på knappen for å legge ut kjetting, har sidevind og må korrigere for det. Samtidig når dere nærmer dere land sier kona "litt mer til høyre" og så har dere nettopp sidevind fra høyre. Så sier kona "litt nærmere" og bruker 20s på å finne ut hvor det er best å gå i land mens sidevinden står på. Hvordan gjør dere det i disse situasjonene uten truster? 

Du har jo et veldig godt poeng. 

For vår del løses dette med flinke matroser men er sidevinden sterk nok så får vi ikke ankret opp og må finne oss et sted hvor ankringen kan skje uten sidevind. Alternativt er hjelpsomme folk på land alltid greit særlig ved ankring.

 

Endel båteiere skjønner sikkert ikke problemstillingen siden de  aldri ligger andre steder enn gjestehavner🤔

Link to post
oberst1 skrev for 19 timer siden:

Kjenner til "anbefalingen" fra VP, men de fleste europeisk verft med bl.a: Princess, Fairline, Sunseeker og italienske verft benytter ofte startbank. Dette er selvsagt i samråd med VP. Derimot skal anlegget være skalert for å håndtere det.

En thruster er ikke tenkt å kjøre så lenge heller, men helt riktig at dersom batteriene er dårlige eller mye kjøring av thrustere vil medføre stans av motor pga spenningsfall. Å si at man ikke får lov blir litt hardt :saint:

På de systemene jeg har vært borti på Fairline så har man voltsensitive releer som sammenkopler bankene automatisk inn/ut ved for høyt spenningsfall innen motorelektronikken får problemer slik at dette er pr. definisjon løst i designet til batteribanken.

Link to post

Fascinerende lesning!

Tenk at så mange blir krenket over at andre velger tilgjengelige midler som letter båtlivet...

Hva er greia liksom? Klare seg uten kjøleskap, dusj og alt de ikke hadde i attehundreogbrødfjøl?

 

Og de som har baugpropell forsikrer oss om at de nesten ikke bruker den - som om det er skambelagt. Jada, vi tror dere, dere bruker den kun til å piske krem til bursdagskaken...

 

Har selv vært aktiv båtfører siden 70tallet - og skal med glede innrømme at livet til sjøs ble betydelig enklere når jeg kjøpte min første båt med baugpropell!

 

Mine to seneste båter, en trawler på 36 fot, og en Flem på 34, har ikke bare hatt pysevisp - men også klyseloft!

Og jeg? Jeg er ikke bare pyse og klyse, men har stor moro av å betrakte andres fortøyning i havner med mye strøm og vind - både de som overdriver bruk av thrustere i begge ender og de som dulter borti båter og brygger fordi de ikke har thruster får meg til å trekke på smilebåndet...

Skadefryd er den eneste ekte fryd.

 

Når det er sagt - jeg har også stor glede av å se på de som mestrer slike havneanløp på forbilledlig måte! Slik som da et ektepar, sikkert i 70årene, kom inn i havna med minst 40 grader opp mot vinden - og kjerringa hoppet i land, la et spring som mannen kjørte inn til brygga med! Imponerende! Og noe de garantert hadde gjort mange ganger før.

 

 

 

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Golden Gate 37 skrev for 3 timer siden:

Fascinerende lesning!

Tenk at så mange blir krenket over at andre velger tilgjengelige midler som letter båtlivet...

Hva er greia liksom? Klare seg uten kjøleskap, dusj og alt de ikke hadde i attehundreogbrødfjøl?

Kan se ut som om vi leser denne tråden med litt forskjellige briller. Slik jeg oppfatter det er baugtruster, eller pysevisp om man vil, et hjelpemiddel de aller fleste setter pris på. 

 

Link to post

Tja, når man ser kommentarer ala dette, mener jeg å ha mine ord i behold.... Men jøss, dine briller har jeg ikke på :-P

«Ha ha

Ikke fy. Men jeg vil oppfordre til å ikke gjøre seg avhengig av den.»

«de som savner det mest har vel ofte kjøpt seg campingvogn høyhus båt med kun 1 maskin?  evnt vet ikke at man kan kjøre maskinene hver sin vei, og kanskje ikke hørt om propwalk?»

«Jeg fikk baugpropell først i år, har kjørt uten i alle år tidligere...

Glemmer fortsatt å bruke den..."

"Er blitt vant til dobbelt installasjon på aksling, og føler sjelden behov for ekstra støtte...

Men akkurat det å bakke inn i en trang bås, med ugunstig vind og strøm ...da er den god å ha...

Og selvfølgelig...langt bedre å bruke baugpropell, en å risikere noe annet... «

«Ja, pysevisp er utstyr fra hjelpemiddelsentralen som ekte mannfolk klarer seg uten. Bare blodfattige kontorrotter og hedmarksmatroser som trenger det»

«Ok, skjønner. Ja, det må jo være for folk som ufrivillig har fått amputert en rekke kroppsdeler, og dermed ikke er i stand til å svinge på et ratt «

«Bimbostikka altså?»

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Golden Gate 37 skrev 20 minutter siden:

«Ja, pysevisp er utstyr fra hjelpemiddelsentralen som ekte mannfolk klarer seg uten. Bare blodfattige kontorrotter og hedmarksmatroser som trenger det»

«Ok, skjønner. Ja, det må jo være for folk som ufrivillig har fått amputert en rekke kroppsdeler, og dermed ikke er i stand til å svinge på et ratt «

«Bimbostikka altså?»

Jeg kan legge til at disse kommentarene nok var ironiske kommentarer rundt mitt spørsmål rundt Joystick-styring (altså maskineri joystick).  

 

Så slik jeg har lest denne tråden er jeg mer enig med Komodo, og de fleste mener at det er et hjelpsomt verktøy som bør brukes. Jeg selv har nok blitt for avhengig av det, og ville nok latt båten ligge hvis den var kaputt en dag.  

Link to post

Syns @Golden Gate 37 er inne på noko her. Det er jo vanlig at ny teknologi skaper engasjement og debatt. Men i følge Wikipedia kom Sleipner Side-Power på markedet allerede i 1985, så derfor syns eg det er fascinerende at dette fortsatt diskuteres. 🙂

No er ikkje eg medlem i noko bilforum. Men de som er det: Er det tilsvarende diskusjoner der rundt bruk av ryggekamera og parkeringssensorer feks? Eller andre typer hjelpemiddel ein strengt tatt kan klare seg uten? Dømmer ikkje, er berre nysgjerrig 🙂👍

Link to post

Det ble snakk og manøvrering med nok fart. Jeg har baugpropell og foretrekker den fremfor å prøve å gå inn i båsen med stor fart . .

 

Men det med tilstrekkelig styrefart er et viktig poeng, særlig med båten min som har en motor, rett aksel, liten kjøl og stor svingradius. Svingradien blir støre jo lavere farten er. Derfor må jeg gi på litt av og til for å kommr rundt. Og enda viktigere, med liten fart og stort rorutslag kan jeg gi en kortvarig rask puls med propellen. Da svinger båten nesten som med hekkthruster uten at farten øker mye. Før brukte vi, sønnen og jeg, baugpropellen mye på krabbe- og hummerfeltet. Nå skjer det nesten aldri.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Vestlandssong skrev 17 minutter siden:

Syns @Golden Gate 37 er inne på noko her

Ja, jeg er enig at mange tråder og steder virker der som det blir sett ned på bruk av hjelpemiddel som f.eks baugpropel. Spesielt hvis den bråker. Hvis man har brukt extra penger på variable propeller er det nok ok 😄

 

Jeg føler selv at jeg burde unnskylde meg til alle i havnen hvis jeg må bruke den mer enn 2 sekunder, som jeg som oftest trenger. 

 

Når det gjelder ryggekamera og sensor så det kanskje sammenlignbart, men jeg har ikke hørt noen i bilen som påpeker når jeg bruker det. Hvis jeg derimot slår på automatisk henger-assistanse (bilen rygger med henger selv) eller automatisk lukeparkering så får jeg tilsvarende kommentarer. 😄 

 

(er heller ikke på bil forum)

 

 

 

 

Link to post
Thomas_h skrev 20 minutter siden:

 

Jeg føler selv at jeg burde unnskylde meg til alle i havnen hvis jeg må bruke den mer enn 2 sekunder, som jeg som oftest trenger. 

 

 

 

Virkelig?  Det er jo ingen grunn til å bråke meir enn naudsynt, så eg bruker den også så lite eg kan. Somme gongar ikkje i det heile tatt, hvis forholda ligg til rette for det. Men å unnskylde seg for å bruke den så lenge det trengs? Eg trur ærlig talt ikkje (håper i hvertfall ikkje!) at folk i havna bryr seg så veldig om ein bruker den 2 sekund eller 7 sekund (folk har vel andre ting å tenke på? :giggle:) Vil heller høyre nokre sekund ekstra med baugpropell enn eit brak i brygga, eit kranglande par og barn som gret fordi dei vart redde. :worry:  Mulig eg lar meg plage mindre av lydar enn andre, men når eg ikkje vert plaga av å høyre naboane klippe plenen så skal det godt gjerast å vippe meg av pinnen av ein baugpropell. :smiley:

 

Link to post
Golden Gate 37 skrev for 3 timer siden:

Tja, når man ser kommentarer ala dette, mener jeg å ha mine ord i behold....

Noen har jo kommet med bemerkninger som tyder på at det å bruke "pysevisp" er tabu, men jeg synes ikke det synet dominerer tråden. 

 

Men når du siterer meg på dette:

Golden Gate 37 skrev for 3 timer siden:

«Ja, pysevisp er utstyr fra hjelpemiddelsentralen som ekte mannfolk klarer seg uten. Bare blodfattige kontorrotter og hedmarksmatroser som trenger det»

for å underbygge synspunktet ditt, så skjønner jeg jo at du enten har lest litt for fort, eller burde få deg sterkere briller. Hvis du leser det innlegget i sin sammenheng er jeg nemlig sikker på at du også ser ironien i det.

 

Jeg installerte baugpropell på vår båt den første vinteren i opplag, og har ikke angret på det. Bruker den stort sett på hver tur, og om ikke annet sjekker jeg at den fungerer. Men som enkelte har hevdet over ønsker jeg fremdeles å kunne beherske båten i størst mulig grad uten. Det har ikke med å være mann å gjøre (som jeg skrev i sitatet over), det har å gjøre med å klare seg ut av en situasjon dersom den svikter. Sammenligning med ryggekamera og sensorer på bilen blir derfor helt feil. Bilen står stille når man tråkker inn bremsen, båten driver av dersom man kobler ut gearet. Og har man strøm og vind i tillegg kan situasjonen bli kritisk dersom det er skumle skjær in nærheten. 

 

Lagt til:

Men det som imponerer meg mest med denne tråden er hvor stor oppmerksomhet den fikk, tatt i betraktning at @Kjetil1 tilsynelatende startet den i frustrasjon over at tråden om (dårlig) sjømannskap i fellesferien for andre gang sporet helt av. Om Kjetil har vært innom her siden han startet tråden vet jeg ikke :giggle: 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Vestlandssong skrev 59 minutter siden:

Virkelig?  

Naa, det er vel bare jeg som legger meg langflat lenge før det er behov. :giggle: Jeg har aldri fått kommentarer eller noen blikk fra de i havnen. Kanskje heller sympati fra de som skjønner jeg er av nyere modell.

 

Jeg har heldigvis klart å legge til "noen ganger om dagen" i 3 mnd nå uten et smell og ingen riper, så får vel være fornøyd med det. :-) 

 

 

Link to post
Komodo skrev 25 minutter siden:

det har å gjøre med å klare seg ut av en situasjon dersom den svikter. 

 

 

Det er eit veldig godt poeng. Har sjølv opplevd at baugpropellen svikta og måtte klare meg uten ein periode. Det gjekk heldigvis bra, men eg vart då veldig bevisst på nettopp dette. Om trådstarter sin intensjon med overskrifta i tråden var å framheve viktigheita av å kunne manøvrere båten sin utan baugpropell i tilfeller der den svikter så støtter eg det fullt ut. Men det var ikkje akkurat slik eg las den :giggle:

 

 

Komodo skrev 27 minutter siden:

Sammenligning med ryggekamera og sensorer på bilen blir derfor helt feil.

 

Ser den :thumbsup:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...