Thomas_h Svart 31.August.2021 Link til dette innlegget Svart 31.August.2021 andersb skrev 3 minutter siden: Dere som er dønn avhengige av pysevisp, er det fordi dere var for gjerrige for 2 maskiner? Kan bare svare for min egen del; mangel av erfaring! Jeg har to motorer, og kan i åpent vann gå nesten rett sidelengs. Men, når det er trang og hjernen jobber under press så blir selv de letteste oppgaver vanskelig. Men det kommer seg med erfaring. Har akkurat skjønt hvilken motor jeg må bakke inn i båsen med når vinden blåser fra siden for å unngå at båten vrir seg. Link to post
Lars H. Svart 31.August.2021 Link til dette innlegget Svart 31.August.2021 andersb skrev 10 minutter siden: Dere som er dønn avhengige av pysevisp, er det fordi dere var for gjerrige for 2 maskiner? Du kan jo gjerne komme og montere to motorer med to akslinger og to propeller i min Saga 27. Det er noen som har båter også, ikke bare bobiler på kjøl. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 31.August.2021 Link til dette innlegget Svart 31.August.2021 Lars H. skrev 26 minutter siden: Du kan jo gjerne komme og montere to motorer med to akslinger og to propeller i min Saga 27. Det er noen som har båter også, ikke bare bobiler på kjøl. Kjøper den. En Hulda med to motorer og ditto propellere er en teknisk mulighet. Men å få dyttet det undervannsskroget sideveis ville være særs kraftkrevende. Med propellere som sitter mellom ror og kjøl. Link to post
pacuare Svart 31.August.2021 Link til dette innlegget Svart 31.August.2021 Vestlandssong skrev for 4 timer siden: No er ikkje eg medlem i noko bilforum. Men de som er det: Er det tilsvarende diskusjoner der rundt bruk av ryggekamera og parkeringssensorer feks? Eller andre typer hjelpemiddel ein strengt tatt kan klare seg uten? Dømmer ikkje, er berre nysgjerrig Jeg er medlem av ett bilforumet, har vært tilsvarende diskusjon der om de som bruker masse turtall og clutchen for å regulere farten. Er vel egentlig litt av samme sak? Er en av de som alltid har baugpropellen i beredskap, men irritert hvis jeg må bruke den. Da har jeg gjort en feil. Båten trenger ikke baugpropell, men er så tung at den er nyttig for å redde seg inn. Ser at mange har nytte av den. Link to post
Kjetil1 Svart 31.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2021 Komodo skrev for 6 timer siden: Lagt til: Men det som imponerer meg mest med denne tråden er hvor stor oppmerksomhet den fikk, tatt i betraktning at @Kjetil1 tilsynelatende startet den i frustrasjon over at tråden om (dårlig) sjømannskap i fellesferien for andre gang sporet helt av. Om Kjetil har vært innom her siden han startet tråden vet jeg ikke Godt å se at i allefall én forstod hvorfor denne tråden ble startet. Jeg hadde aldri laget den type tråd med slik overskrift i fullt alvor. Og kun innom nå fordi jeg ble varslet om at jeg var nevnt . Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Thomas_h Svart 31.August.2021 Link til dette innlegget Svart 31.August.2021 (redigert) Kjetil1 skrev 6 minutter siden: Godt å se at i allefall én forstod hvorfor denne tråden ble startet. Jeg hadde aldri laget den type tråd med slik overskrift i fullt alvor. Og kun innom nå fordi jeg ble varslet om at jeg var nevnt . Og jeg er KUN inne i denne tråden å fyller på pga hjemmekontor i neste 2 år uten sosial kontakt** med andre enn dette forumet???? **(Muligens også nær familie, noen naboer og andre båtfolk) Redigert 31.August.2021 av Thomas_h (see edit history) Link to post
Komodo Svart 31.August.2021 Link til dette innlegget Svart 31.August.2021 Kjetil1 skrev for 2 timer siden: Jeg hadde aldri laget den type tråd med slik overskrift i fullt alvor. Jeg synes i alle fall du har lyktes bra med å forfatte en morsom trådtittel, som tydeligvis også engasjerer og provoserer. Litt pussig egentlig, at folk lar seg trekke opp om noen bruker baugpropell eller ikke. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gullfisk Svart 1.September.2021 Link til dette innlegget Svart 1.September.2021 andersb skrev for 20 timer siden: Dere som er dønn avhengige av pysevisp, er det fordi dere var for gjerrige for 2 maskiner? for jeg har ikke brukt min på de siste båtene som har hatt det, siden det er så problemfritt å kjøre maskinene mot hverandre bare. har man flytende 10 etasjer bobil med 1 bitteliten motor er jo nytten der uten tvil. Kjøper man kvalitetsmotor av riktig merke, trenger man bare en motor. Du er jo heldig du som er så flink og rik. Vi som ikke er så flinke til å kjøre båt, bruker da truster. Selv bruker jeg den alltid ved ankomst ved andre båter. Gjerne i god tid før behov, for å understreke min innkompetanse og udugelighet, for å påkalle hjelp til å ta imot. Alle rundt meg skjønner straks trusteren går, at her kommer det en udugelig båtfører, så det er bare å hjelpe til og beskytte egen farkost. Link to post
index Svart 1.September.2021 Link til dette innlegget Svart 1.September.2021 Gullfisk skrev 33 minutter siden: Alle rundt meg skjønner straks trusteren går, at her kommer det en udugelig båtfører, så det er bare å hjelpe til og beskytte egen farkost. Godt tenkt! Kanskje jeg kan laste ned trusterlyd på mobilen, så kan jeg truste med bluetooth høyttaler for å påkalle hjelp? Båten min er tung og dyp og klarer seg greit uten truster i de aller fleste tilfeller. Og jeg kjenner den godt etter hvert, så da går det greit nesten uansett. Men likevel finnes det tilfeller der den hadde vært grei å ha, og situasjoner jeg velger å unngå som jeg gjerne hadde sett lettere på med truster. Men jeg liker ting enkelt, med lite ting som kan svikte. Så det blir neppe montert av meg. Om jeg derimot skulle komme til å kjøpe båt med truster, ja da kan jeg garantere at den vil bli brukt. Når og hvor det passer meg, ikke andre. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
NilsPils Svart 1.September.2021 Link til dette innlegget Svart 1.September.2021 Komodo skrev for 21 timer siden: Men det som imponerer meg mest med denne tråden er hvor stor oppmerksomhet den fikk, Det som imponerer meg mest er hvor mye folk bryr seg om hva andre gjør, selv når det dreier seg om slike bagateller, og hvordan noen greier å ergre seg over småting som lyden av en baugpropell om morgenen. Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Golden Gate 37 Svart 1.September.2021 Link til dette innlegget Svart 1.September.2021 Sitat Men når du siterer meg på dette: Golden Gate 37 skrev On 31.8.2021 at 10.49: «Ja, pysevisp er utstyr fra hjelpemiddelsentralen som ekte mannfolk klarer seg uten. Bare blodfattige kontorrotter og hedmarksmatroser som trenger det» for å underbygge synspunktet ditt, så skjønner jeg jo at du enten har lest litt for fort, eller burde få deg sterkere briller. Hvis du leser det innlegget i sin sammenheng er jeg nemlig sikker på at du også ser ironien i det. Men du finner ingen ironi i mitt innlegg? Jaja, sesongen er på hell - og båtfolket finner noe vettugt å snakke om :-) innimellom Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
AMI Svart 2.September.2021 Link til dette innlegget Svart 2.September.2021 On 8/31/2021 at 12:10 PM, Vestlandssong said: No er ikkje eg medlem i noko bilforum. Men de som er det: Er det tilsvarende diskusjoner der rundt bruk av ryggekamera og parkeringssensorer feks? Eller andre typer hjelpemiddel ein strengt tatt kan klare seg uten? Dømmer ikkje, er berre nysgjerrig ?? Eg er heller ikkje på noko bilforum, men for meistringskjensla sin del bør rygging med og utan tilhengjar heilt klart føregå utan kamera. Eg vil tru at bilforum og har ein liten gjeng meg staurar slik som meg, som til dømes aldri skal ha bil med automatgir On 8/29/2021 at 11:51 AM, nie said: "Stor fart" i betydning båtens fart i vannet, er vel ikke et mål ved finmanøvrering på trange steder. Det handler (med aksling) vel mer om å få høy nok vannhastighet over roret til at rumpa går sideveis med minst mulig fart forover. For min del så tenkjer eg at begge deler er aktuelt. Ved nokre høve (slik som du skildrar) så er det utan tvil ein fordel at båten ligg nærmast i ro, medan ein har hardt ror og godt pådrag. Eg meiner likevel at det av og til kan vere til hjelp å ha god fart gjennom vatnet. I ein situasjon med sidevind kan ein sjå føre seg at farta sidelengs er nokså konstant (til dømes 1,5 knop). Utan "pysevisp" er det lite ein kan gjere for å stoppe den farta. Dess større framfarta er, dess meir framover vil fartsvektoren då peike. Slik bruk av fart var (og er tidvis framleis) vanleg på bilferjer under ankomst i sterk sidevind. Hurtigrutene eg nevnte tidlegare brukte og fart på denne måten. Ein føresetnad for at det skal fungere er likevel at ein får opp ein tamp, treff ein fender eller at de er meir ly for vinden der manøveren etter planen skal ende. Sidan eg ikkje kan manøvreringskunsten godt nok til at eg sjølv er fornøgd, så har eg faktisk vurdert å byggje høgløftsror med "flaps" på båten. Det må vel kunne kallast "pyseflaps"? Link to post
Escaro Svart 30.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2022 Har både Baug og Hekk truster og ville ikke vært foruten, det gir en form for sikkerhet når en har sidevind (båten har et stort ''vindfang'') og skal legge til i trange havner. Også når en er alene og skal legge til brygga er det helt ok å bruke trustere. Det er ikke mulig å montere 2 motorer i denne båten slik at dette er helt uaktuelt tema for meg. Har Sleipner SEP 100/185T - 12IP med Proporsjonal power controller og holdfunksjon, dette utstyret gjør at jeg kan: Kjøre trusterene med kraft etter behov og i de fleste tilfeller uten noe sjenerende lyd. Holdfunksjon gjør at jeg kan la trusterene holde båten inntil brygga mens den fortøyes. Motorene er av IP-konstruksjon som gjør at det ikke blir børstestøv i båten, rent og fint. Trusterene er balansert i effektuttak slik at med samme pådrag så flytter båten seg likt (Baug og Hekk) Har i tillegg Low speed funksjon på hovedmotor, noe som gir en hastighet på ca 1,5 Kn, det føles også som en trygghet i trange havner. Mener at det er bedre å nærme seg langsomt og forsiktig slik at alle skjønner at her må de hjelpe til for å unngå skader på egen båt. Samt at en da har muligheter for å kunne stanse, korrigere dersom noe uventet plutselig skulle dukke opp. Link to post
JRK Svart 30.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2022 Ja og kalle det pyesvisp, forteller nok mer om den som sier det, enn nytten thrusteren Jeg jobber med brosystemer til større fartøy, typisk supplybåter og rigger. Her er det klasseselskaper som DNV som legger føringer og eventuelt godkjenner utstyr, og her vil jeg trekke en liten paralell historie til de som kaller slikt utstyr en pysevisp. I klassereglene sto det svart på hvitt, at for å få godkjent en Ecdis (Elektronisk kartsystem), så måtte nord alltid stå oppover på skjermen. (Dette fordi nord alltid er opp på papirkartene. I lystbåtverden hadde man ikke det kravet og vi kunne seile med baug opp, noe som muliggjorde radar overlay på plotterne. Så var det slik at jeg var på et møte hos DNV, hvor en supplybåtskipper spurte om man kunne endre reglene rundt Ecdis, slik at man kunne få radar overlay for det hadde han i lystbåten. En arrogant medarbeider i DNV fnyste av spørsmålet og parerte med at om han ikke var i stand til å merge kart og radar i hodet uten å få det på samme skjerm, hadde han ingen ting på ei bro å gjøre. Skipperen svarte så, nei, han hadde faktisk ikke problemer med det i det hele tatt, men om han fikk det så kunne han bruke tankevirksoheten på mange andre ting som også var viktig på broen. Og slik er det vel med pysevispen også. Ett problem mindre. Jeg har laget meg trådløs fjernkontroll til begge visper, ankervinsj og hovedmotor. Med denne kan mor på sine 72 år slippe å hoppe på berget. Jeg klarer alt selv, Av og til i trange båser kjører jeg gjerne båten inn og spaserer rolig ned på brygga og kjører båten in derfra. Er jeg en pyse? Neida bare praktisk anlagt og veldig trygg med tanke på å påføre andre skader. Til slutt, DNV har normalt svært kompetent personale så dette var nok ett unntak Link to post
Kjetil1 Svart 30.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2022 Så for alle som leser overskriften men ikke begynnelsen av tråden, får jeg minne om/repetere at denne tråden ble laget som ironi da en annen tråd som hadde et helt annet tema ble sporet fullstendig av og jeg tilbydde avsporerene en plass å fortsette slik at den andre tråden kunne holdes på tema. Det er noen som er veldig flinke til å spore av tråder for å vise hvor flinke de er til å kverulere, ehm, mener diskutere... Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Kaptein Plast Svart 30.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2022 Ja, det er nok litt sånn at de som gjerne ville bruke det ikke har det selv, men jeg må ærlig talt si at det selv med påhenger og bare 18 fot noen ganger er klin umulig å bakke noe i nærheten av rett, og gjerne kommer baugen i tillegg. Vind hjelper aldeles ikke. Å korrigere med bakken når man skal legge til på 'feil' side gir samme problem, da båten ikke på tørre møkka vil dra den veien. Men jeg vet jo det ikke akkurat er enkelt med kjøl og fast aksel heller, jeg ble liksom aldri god på legge til med fatterns tresnekke. Min svoger som har 42 fot med seilbåt har alltid vært på 'Næh, ekte sjøfolk trenger ikke pysevisp', men fikk litt sidevind idet han skulle legge til, og dro inn nabobåten. Hull i vindu og skrog.. Link to post
NilsPils Svart 31.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2022 Kaptein Plast skrev for 11 timer siden: Min svoger som har 42 fot med seilbåt har alltid vært på 'Næh, ekte sjøfolk trenger ikke pysevisp', men fikk litt sidevind idet han skulle legge til, og dro inn nabobåten. Hull i vindu og skrog.. Seilbåter med midtstilt kjøl er uendelig mye mer manøvrerbare enn min motorbåt med størst kjølflate akter og kabin med stort vindfang. Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Chiefengineer Svart 31.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2022 Der jeg har båtplass ville det kun være på vindstille det er mulighet for å komme meg inn uten baugpropell all den tiden vinden står på tvers av båtplassen med den båten jeg har i dag. Om ikke ville båten sett ut som et lappeteppe langs skutesida etter en sesong. Med kraftig baugthruster og hekkaggregat er det derimot en lek nærmest uansett forhold. Baugthruster flytter kraftig operasjonsbegrensningene, spesielt på en moderne halv/helplanende motorbåt. Noen av dagens fritidsbåter er nærmest ikke brukbare under manøver i alt over i flau vind uten dette hjelpemidlet. Da må man mye opp på turtall med kraftig økt dramatikknivå under tillegging/avgang og stor fare for "hendelsjokk" og skade på eget og andres fartøy. Tror forsikringsbransjen skal være svært glade for at baugthrustere er oppfunnet. Link to post
Oggiwara'en Svart 31.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2022 NilsPils skrev for 4 timer siden: Seilbåter med midtstilt kjøl er uendelig mye mer manøvrerbare enn min motorbåt med størst kjølflate akter og kabin med stort vindfang. Helt enig. I min tid med seilbåt kan jeg ikke huske at jeg noen gang savnet en truster. Det var bare å peke baugen på skrå mot kaien og gi et sekund motsatt i revers, så lå jeg parallelt med kaien. Inn og ut fra bås like enkelt som å kjøre bilen inn og ut av garasjen hjemme. Vesentlig annerledes med min nåværende planende båt med mer vindfang og nesen(baugen) i sky. Nå kunne jeg mer enn gjerne tenkt meg en truster når det blåser og/eller er strøm der jeg skal fortøye. Link to post
Bitteliten Svart 31.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2022 Oggiwara'en skrev 8 minutter siden: Helt enig. I min tid med seilbåt kan jeg ikke huske at jeg noen gang savnet en truster. Det var bare å peke baugen på skrå mot kaien og gi et sekund motsatt i revers, så lå jeg parallelt med kaien. Inn og ut fra bås like enkelt som å kjøre bilen inn og ut av garasjen hjemme. Vesentlig annerledes med min nåværende planende båt med mer vindfang og nesen(baugen) i sky. Nå kunne jeg mer enn gjerne tenkt meg en truster når det blåser og/eller er strøm der jeg skal fortøye. Hvor stor seilbåt var det? Link to post
Oggiwara'en Svart 31.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2022 Bitteliten skrev for 10 timer siden: Hvor stor seilbåt var det? 23 fot. Men var med andre på seilbåter opp til 42 fot. Og ingen hadde hverken truster eller problemer med å legge til eller gå fra land i ulike situasjoner. Link to post
Vestkystseiler Svart 31.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2022 Jeg har 46 fots seilbåt med strak aksel og finnekjøl - mangler pysevisp. Og jeg synes det er alt annet enn enkelt å bakke båten inn dersom vinden blåser på tvers av båsen (noe den som regel gjør). Kreves ofte både 3 og 4 forsøk, og er det riktg ille må jeg bare bite i det sure eplet og kjøre båten inn med baugen først. Men så er det sikkert bare jeg som er inkompetent... Link to post
Bitteliten Svart 1.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2022 (redigert) Oggiwara'en skrev for 9 timer siden: 23 fot. Men var med andre på seilbåter opp til 42 fot. Og ingen hadde hverken truster eller problemer med å legge til eller gå fra land i ulike situasjoner. Jeg våger å påstå at forherligelsen av å ikke bruke baugpropell er en forherligelse av egen ufeilbarlighet. Man tenker man er så forbaska flink - helt til det går feil :-) Man er kanskje ute i litt ulike situasjoner, vær og havner. Noen er ikke redd for å gå ut og inn når det blåser mye. Andre er ute når det er kun stille. Noen seiler til mange ulike steder der havnene er trange og snirklete. Andre er kun ute når det er stille og på steder de kjenner. Jeg trengte heller ikke baugpropell på Ynglingen. Heller ikke på NordWest 420 med IPS ;-) Jeg klarer meg stort sett helt fint uten baugpropell med de rette teknikker på vår 43 fots seilbåt med krafig rigg og stort vindfang (rullemast og doble rulleforseil og dekkshus med høy sprayhood og bimini tar litt tak :-) ). Så jeg bruker baugpropellen når jeg trenger den. Akkurat som jeg bruker kartplotteren - selvom jeg har papirkart ombord. Redigert 1.Februar.2022 av Bitteliten (see edit history) Link to post
Hakkannen Svart 1.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2022 «Lyden av baugpropell = lyden av panikk», sitat fra en god kollega og seiler Har ikke baugpropell selv og har så langt klart meg greit uten med min Oceanis 443. Men er det noe jeg virkelig skulle ønsket meg på neste båt er det nettopp baugpropell. Slippe å bakke inn i båsen i sidevind på femte gangen uten å lykkes, ligge og vente på et roligere «vindu» i vinden og i verste fall måtte klakke inn med baugen først, med alt styret med fortøyninger det innebærer. Slippe å la være å dra ut og seile på grunn av frykten stresset det innebærer å ikke klare legge galant nok til i båsen når det blåser mye. Så ja takk, vil gjerne ha baugpropell. Klart, jeg hadde nok ikke vært den som brukte baugpropellen mest, det ligger litt stolthet i å bruke propwalk, spring, finnekjøl og ror riktig. Men de gangene dette ikke er nok, da hadde det vært så inderlig godt med et litte dytt i riktig retning, mye som kan skje om vinden står på feil og man har litt vindfang. Så igjen; ja takk, vil gjerne ha baugpropell. Link to post
JRK Svart 1.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2022 Støtter Hkkanen og Bitteliten 100%. Enhver med litt realkomptanse, forstår vel at uansett fartøy og motorkrefter, så vil det ved en viss vindstyrke være behov for både bau og hekkthruster for å utføre akrobatiske båtmanøvre. I mitt hode er det så enkelt at dess mere thrusterkraft, dess værre værbilde kan du håndtere. For supplybåter som skal under rigger har man gjerne 1 azimuth i bau og 2 bak til hovedfremdrift. Men også her supplerer de med bauthrustere. Når det er sagt så stakkars meg om en av thrusterne ryker under dårlig vær Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn