zooper Startet 17.August.2021 Link til dette innlegget Startet 17.August.2021 (redigert) Jeg opplever at mange får unødvendig mange tunge netter når de ligger på svai - pga egen eller andres mangelfulle kompetanse. Fint om dere kan dele deres kunnskaper om å ligge på svai. Jeg har selv valgt meg ut et tema som jeg ikke har sett diskutert før, og som jeg tror mange ikke er klar over - hvor lang den teoretiske svingradiusen er med den mengde line man har lagt ut. Jøss - er svingradiusen virkelig så stor?!: I pensum fra båtførerprøven, og fra mange andre hold, så har vi hørt at 10 meters ankringsdybde er så godt som ideell, og at ankringslinen under normale forhold helst bør være tre gangeren. Lengdeintervaller på ca 30 meter er forøvrig en etablert internasjonal maritim "standard" for skip - og den har veldig lange røtter i historien - den har til og med et eget maritimt uttrykk "Shackle". I gamledager ble kjetting nemlig levert i en standard lengdeenhet kalt "ett lås", som var på 15 favner - eller 27,5 meter i dagens målestokk. "Ett lås" var da avstanden mellom ankeret og sjakkelen som skjøtet kjettinglengden til neste kjettinglengde - altså sjakkelen som skjøtet "to lås". Internasjonalt er det annerkjent å si at man legger ut feks "ett eller to lås", eller " en eller to sjakler" - da for henholdsvis 27,5 eller 54 meter (30 eller 60 meter opprundet til dagens metriske målestokk). På engelsk benytter man forøvrig uttrykket "Shackle". I Norge for fritidsbåter snakker vi om "dybdelengder". Siden så mange følgelig sikter seg inn på å ankre på 10 meter, og med nettopp tregangeren (30 meter, eller ett "lås", eller en "sjakkel") - så jeg vil bruke dette som utgangspunkt i den videre diskusjonen. Det er forøvrig fornuftig at båter som ligger nær hverandre har lik lengde line lagt ut, og ikke at en båt feks ligger ute med 45 meter ved siden av en annen som ligger ute med 25 meter - men mer om dette senere. Litt for ofte oppdager jeg svaiene som undervurderer svingradiusen på sin egen båt, så vel som naboens. Det feilberegnes ofte hvor mye plass man faktisk behøver - spesielt når man står ovenfor skiftende vind/strøm og naboer som svaier i utakt. Det er selvsagt mange forhold som spiller inn på den faktiske svingradiusen versus den teoretiske, som feks tyngden på kjetting, høyde fra ankerrulle til vannet, lengden på anker, lengden på respektive båter, m.m. Har man feks en lett en veldig lett ankerline og det er mye strøm/vind, så vil man ha en svingradius som er tett opp mot den teoretiske, og langt unna om man ligger i rolig vann med tung kjetting. Men for enkelhetens skyld - la oss forutsette at man fortøyer med en lett og spinkel ankerline som kan strekkes helt når vind og strøm tar tak i båten. La oss også forutsette at lengden på ankeret ikke er noe å snakke om, og at baugrulla ligger så nær vannoverflaten at heller ikke det er noe å snakke om. Husker du Pythagoras fra ungdomsskolen? a2 + b2 = c2 A = dybden B (hypotenusen) = svingradius fra anker til baugrulle (som er den vi forsøker å finne ut) C = lengden ankerline vi har lagt ut Legger man ut tre ganger dybden blir svingradiusen hele 94% av den mengde ankerline man har lagt ut - unasett dybden man bafinner seg på! Legger man ut fem gangeren blir den på hele 98%, og hele 99% på syvgangeren - uansett dybde! Legger man ut en gangeren blir svingradiusen selvsag lik 0%. Dersom en 15 meter lang båt legger seg på en dybde på med 10 meter (A) fra ankerrulle til sjøbunn, og lengden på ankerlinen er 30 meter (C), da blir radiusen 28 meter (B) + 15 meter (lengden på båten) + en meter for sjakler, anker, etc = 44 meter! Ligger to slike ved siden av hverandre må ankrene ligge nesten 98 meter unna hverandre og ikke dregge for å være helt sikker. I praksis derimot vil man om begge båter ligger med kjetting, et godt anker, godt ankerfeste og greie værforhold - da vil man ligge trygt med selv halvparten av denne avstanden til naboen. Selv om man selv ligger godt, så gjør man klokt i å anta at naboen ikke gjør det. Mange har dårlige ankre, lette liner, legger ut for lite line, eller fester ikke ankeret ved å bakke, osv. Om vindretning og styrke endres, da vil man sette pris på å ha marginene på sin side. Ergo, det å ha i mente den maksimlae radiusen er kanskje ikke så dumt, selv om nab har tung kjetting. Også, siden en god del velger å "legge ut litt ekstra" der dette typisk ikke skulle være nødvendig, så kan det jo være litt greit å ha litt ekstra avstand til naboen - eller spørre naboen hvor mye som er lagt ut før man selv slipper anker? Jeg kommer over stadig flere båtfolk som tenker at det er bedre å legge ut fem gangeren enn tre gangeren selv under normale forhold - for å være på den sikre siden. Været kan jo endre seg, ikke sant? Men de ender med dette noen ganger å skyte seg selv i foten framfor å ligge tryggere. Båtfolk flest i Norge legger seg nemlig som oftest med tre ganger dybden - under "normale" forhold (I Norge ankrer vi som regel på plasser med greit bunnfeste og le for sterk vind og sjø - fordi mulighetene for å finne en slik plass er rikelig de fleste steder. Det er derfor bare unntaksvis at tre gangeren ikke skal holde - forutsatt at utstyret er i orden. Når en skipper viker fra dette er det fort gjort å tukte med økosystemet i en trang naturhavn med flere svaiende. Tre ganger dybden er følgelig det de fleste skippere antar at naboen sannsynligvis også legger seg ut med, og også det som de antar at naboen antar at en selv ligger ute med. Det å legge ut mer "for å være på den sikre siden" - under forhold hvor tre gangeren burde være adekvat - det forstyrrer balansen i regnskapet. Trenger man sikkerhetsmarginen er det bedre å legge seg lenger unna og heller slippe ut mer om forholdene skulle endre seg - og det hender jo selv i havner som normalt sett er temmelig lune (for meg to ganger i sommer). Likeledes er det heller ikke bra å legge ut mye mindre enn tre gangeren for å få bedre plass til naboen. For det første så øker man med kort line omfanget og sannsynligheten for dregging. For det andre, så øker man sannsynligheten for kollisjon om vind/strøm snur og man ligger tett på en som ligger ute med betydelig mer line. Min oppfordring er klar - følg tre gangeren så langt det er mulig, og spesielt på 10 meters dybde. Se for deg at en 15 meter båt legger seg på 11 meters dyp med fem gangeren ute, og naboen ligger tett på på 8 meters dyp, med godt under tre gangeren ute. Ser du noen mulige problemer som kan oppstå med dette? Noen gode tips: Skaff deg et ordentlig godt anker for din båt - tyngre er bedre enn lettere. Men bedre med tung line og lett anker enn motsatt - det beste er begge deler. Skaff deg den tyngste linen/kjettingen båten din kan bære godt, og en god vinsj. Er linen lett trenger du en tung "daumann". Linen bør være på minst 50 meter, gjerne opp mot det dobbelte. Framfor å legge deg ut med fem gangeren når det ikke er nødvendig, legg deg heller med god plass rundt deg - feks slik at du og naboen i teorien kunne dreid hekk mot hekk med fult strekk i linen, og vel så det. Skulle det blåse opp vil du da kunne legge ut mer line Ha som hovedregel å alltid legge deg bak en annen båt - da vil hverken din eller naboens båt kunne ende med å ligge over den andres kjetting, uansett hordan man skulle dreie (forutsatt at lengden på kjetting og båt ikke avviker veldig mye i forhold til hvor tett man ligger). Legg deg slik at det blir god plassutnyttelse for flere som skulle komme. Dette er spesielt viktig om det er utsikter til dårlig vær. I dårlig vær vil flere søke nødhavn i nærmeste naturhavn og være mindre villig til å gå til neste havn. Snakk med naboen! Ta en kort prat om hva det ankres med, dybde, lengde på line, info man har om strøm og vind for den tiden man skal ligge der, osv. Og husk - en båt som ligger fortøyd til bøye ligger ikke på svai - deres svairadius er ikke nevneverdig større enn lengden på båten. I sommer lå jeg i Kjerringvik. Det blåste opp, og etter mørkets frambrudd kom en annen båt. De gjorde mye galt. De la seg mellom meg og en badebrygge, og tett på begge. De la seg der hvor det grunnet. De kunne ikke legge ut mer en halvannengangeren, for da ville de lagt seg over min kjetting eller svaiet inn i meg eller badebrygga om de ville ha dregget. Skipperen var heller ikke gehør - han var fast bestemt på at de lå trygt. Han tok sine ankerdrammer og lot seg ikke vekke når han begynte å dregge med sin knappe to-ganger. Det blåste 14 s/m, og det var veldig trangt. Når linene strakk som mest, og vi svaiet som mest i utakt - da vekslet jeg medå ha baugen to meter unna fjellveggen og tilsvarende langt unna baugen på nabobåten. Jeg sov ikke mye den natten. I Portør i sommer måtte en svaiende flytte seg for å unngå kollisjon med en som lå i bøye - han oppdaget at svingradiusen var betydelig forskjellig på de to når vinden dreide. Redigert 17.August.2021 av zooper (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.August.2021 Link til dette innlegget Svart 17.August.2021 Takk. Veldig nyttig! husk å legge til avstand fra vannflaten til ankerrullen på beregning av x ganger dybden. jeg pleier å legge ut 4x. Har 33kg Vulcan. Det er ett hakk større enn produsentens anbefaling. 80m kjetting. Og vi er ikke i ro før ankeret er bakket fast og holder 3000rpm i bakk. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 17.August.2021 Link til dette innlegget Svart 17.August.2021 Hvis det er plass til det legger jeg alltid ut mer enn 3x dybden, det er en tullete «regel». Blåser det mye har jeg som regel alle 60m ute selv om dybden er 4-5 m. Ankrer jeg på 20 m blir det 3x, men bare fordi jeg ikke har lengre kjetting. Jo lengre kjetting jo tryggere. Det er sjelden jeg ligger tett-i-tett på svai, men det hender at andre legger seg tett på. Blir det for plagsom tar jeg kanskje inn litt eller flytter meg, eventuelt setter opp vaktliste. Sitér dette innlegget Link to post
TwisT Svart 17.August.2021 Link til dette innlegget Svart 17.August.2021 Ankrer alltid for mer vind enn meldt. Har mange ganger opplevd bygevind som ikke er meldt. Da holder ikke 3x dybden. 4 - 5x er normen. Ellers enig i det meste. Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 17.August.2021 Link til dette innlegget Svart 17.August.2021 En annen svai regel: 2 x dybden +lengden av båten. Og benytt kjettingkrok med line til pullert for å avlaste ankervinsjen hvis det skulle blåse opp. Jeg satte fast ankret i et vrak en gang og prøvde å kjøre det løs (klarte det etter en time). Endte med at Wichard kjetting kroken rettet seg ut og glapp av kjettingen. Trodde hele vinsjen kom til å bli røsket ut av båten, men heldigvis glapp kjettingen på kabelaret pga. presset. Kjørte båten hardt forover så hele baugen dykket ned. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 18.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 Krimart skrev for 15 timer siden: Hvis det er plass til det legger jeg alltid ut mer enn 3x dybden, det er en tullete «regel». Blåser det mye har jeg som regel alle 60m ute selv om dybden er 4-5 m. Ankrer jeg på 20 m blir det 3x, men bare fordi jeg ikke har lengre kjetting. Jo lengre kjetting jo tryggere. Det er sjelden jeg ligger tett-i-tett på svai, men det hender at andre legger seg tett på. Blir det for plagsom tar jeg kanskje inn litt eller flytter meg, eventuelt setter opp vaktliste. Jeg er nok ikke enig i at det er en "tullete regel" med tre gangeren - den synes for meg å være veldig fornuftig - gitt at du har godt ankringsutstyr og ankrer på en plass hvor ankringsfestet bør være rimelig godt. Er man fersk i gamet kan vil havneguidene vise gode plasser med godt feste for typiske ankere. Jeg håper ingen nybegynnere her inne sitter med en følelse at de må ligge ute med 60 meter på fire meter for å kunne sove trygt om natten. Her er dessuten en annen ting å tenke på - har man dypgående kjøl og legger ut 60 meter på 4 meters dyp, og man legger til lengden på båten. Hvor langt er det til det grunner såpass at ror eller kjøl grunnstøter? Jeg er jo forsåvidt enig i at det kan være fornuftig å legge ut mer om man har plass til det, og heller trekke inn litt om det kommer noen litt tett på - dette er noe jeg selv gjør rett så ofte - for værmeldingstjenestene er håpløse på å predikere vind, spesielt innaskjærs. Det er et spesielt godt tips å legge ut så det monner, først som sist - om man ligger i en havn hvor men er spesielt sårbar for endring av vindretning eller bygevær - eller der hvor man enten er usikre på bunnforholdene eller vet at de er mindre gode. Men, hva om du ligger ute med 60 meter på 4 meters dyp og noen legger seg foran deg med 15 meter - før du får rukket å gripe inn? Vil du siden klare å styre klar av naboen om du har lyst til å gå først? Vil naboens kjetting/anker ligge over din egen? På høysommeren blir det ofte trangt om plassen i naturhavnene. Derfor ender jeg oftere opp med å gjøre motsatt - legge ut tregangeren og heller pøse ut mer kjetting om jeg merker at jeg dregger, eller før jeg går til køys om været er usikkert - forutsatt at det fortsatt er plass til det. Har du ankervinsj og du alltid legger ut seks gangeren i stedet for tregangeren, ja da vil du også regne med dobbel slitasje, dobbelt strømforbruk, og dobbelt så mye tid. Drar du i tilegg opp for hånd slik jeg gjorde i gamle dager - da begynner man ganske så raskt å eksperimentere med kortere og kortere line/kjetting - og på den måten lærer seg at man kan få veldig godt feste med 30 meter på 10 meters dyp. Det er også en annen måte å se på dette på. Skal man legge ut seks gangeren og være helt sikker på å ikke dregge, men feks øke svingradiusen med feks 30 meter - eller skal man legge ut tre gangeren og ha plass til å dregge en ekstra 30 meter? Å dregge 30 meter, eller fire meter i timen - det er temmelig mye i løpet av en natt. Selv sover jeg godt med tanken på å kunne ende med å dregge noen meter i løpet av natten. Dette forutsetter at det både er plass til det (inkludert undervannskabler) og at bunnforholdene er rimelig gode hele veien - og ikke feks risikere å dregge mot vesentlig større dyp så ankeret slipper helt. Men, så abolutt - står jeg i fare for å kunne dregge 30 meter - ja da legger jeg ut så det monner og vel så det. Du må jo også tenke på naboens dregging. Dersom du har en nabobåt som ikke har godt utstyr eller ikke vet hvordan han skal bruke det - og da ender med å feks dregge 30 meter. Kan det ikke da være greit å gi naboen de ekstra 30 meterne på å dregge i din retning ved å ikke ligge ute med 30 meter for mye kjetting - i fall vinden skulle dreie 180 grader ila av natten? Ressonemntet forutsetter at du ligger som støpt med dine 30 meter og ikke trenger dobbelt sp mye "i tilfelle råttefelle". Det er spesielt viktig å ha godt ankringsutstyr og legge seg der det er gode bunnforhold. Å feks legge seg på gress eller stein kan være risikosport om man ikke har et anker som er spesielt godt egnet til dette, og selv da kan det være usikkert - også med tanke på å få ankeret opp igjen (om ankeret sitter fast mellom noen digre steiner feks). Jeg ville aldri lagt meg til for natten med paraplydregg eller skålanker. Ankerline eller tau ville jeg kun benyttet under spesielt gode forhold. I sommer lå jeg feks på sand (ikke topp feste, men godt) med 10 tonns 44 foter, Rocna Anker, tre gangern på kjetting på 10 meters dyp, i 10-12 s/m og 15 i kastene, med store skift i vindretninger og strøm - i 12 timer i strekk, pluss et døgn til med noe lugnere vind. Jeg lå så godt som støpt! Jeg har ligget under så og si identiske forhold med en 8 tonns 36 foter, tungt Bruce, men kun 5 meter kjetting og resten tau - og har dregget titalls metere. Med samme båt og anker, men med kjetting hele veien, og tilsvarende forhold - så har jeg ligget godt. Jeg har lært verdien av kjetting vs daumann. Når vekten på 8mm kjetting er nærmere halvannen kg per meter, så sier det seg selv at en daumann på ankerline blir pinglete i forhold. I tilegg så fungerer kjetting langs bunn som en forlengelse av ankeret og reduserer dessuten også brå krefter på ankeret ved dreing. Har man ønsker om å sove godt - da MÅ man ha kjetting og et godt anker. Bruce, Delta, Spade, Rocna, Vulcan er alle ankre mange har gode erfaringer med i svært mange norske bunnforhold - men nå har jeg vel åpnet pandoras eske over hvilke anker som er brukandes og hvilke som er udugelige? Jeg har mine oppfatninger, og rangerer ikke alle ovennevnte likt - utover å si at det er ingen av ovennevnte som er ubrukelig gitt at man bruker kjetting på hele linen og ankeret er tungt nok. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 18.August.2021 Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 Bitteliten skrev for 18 timer siden: ... Og vi er ikke i ro før ankeret er bakket fast og holder 3000rpm i bakk. Dette er antagelig den vanligste feilen mange gjør; Slipper anker + 30-40 meter kjetting og lar deretter tid, vind og strøm få ansvaret for sette ankeret i bunnen. De fleste gode ankere sitter antagelig bra nok hvis det først blir satt fast med tilstrekkelig motorkraft. Sitér dette innlegget Link to post
LI4560 Svart 18.August.2021 Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 En del låser posisjonen sin ved å legge ut både baug- og hekkanker, eller legger seg sammen to eller flere med anker i forskjellig retning. Ofte midt blant andre båter som allerede ligger og svaier. Dette påvirker også krav til avstand mellom båtene, og er noe man bør være oppmerksom på. Jeg er ikke så begeistret for denne praksisen, og flytter meg heller om jeg ser at det blir et problem. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 18.August.2021 Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 (redigert) Vi tror det er viktig å være ydmyk på at man ikke kan bestemme over hva andre gjør. En klok kvinne sa til meg engang «det er bortkastet tid å bekymre seg om saker du ikke kan gjøre noe med», som f.eks. hvor lang ankerkjettingen til naboen bør være. Jeg giftet meg liksågodt med henne Er vi først eller alene på en ankerplass legger vi ut det vi trenger, nesten alltid 5x dybden. 3x dybden syntes vi høres lite ut og brukes kun når det er veldig trangt om plassen. På grunt vann 2-3 meter så bør du ha mer enn 5x dybden. Om du er bekymret for andre båter så finn et sted hvor det er bedre svingrom, gjerne litt lengre ut i bukta. Det er veldig flott å ta kontakt med naboen for å høre hvordan han har ankret om, men dessverre skjer det nesten bare i teorien. Det er alltid skummelt å komme inn på en travel ankerplass når det er stille eller veldig lite vind. Da er det komplett umulig å gjette hvor ankrene ligger siden båtene dreier rundt kjettingen og ikke ankeret. Er det bra med vind så retter saker og ting seg ut og saken er enklere. Etter å ha dregget på grunn en gang så bruker vi nå alltid en elektronisk ankervakt som varsler om vi flytter på oss. Det er det sikkert mange andre som også gjør. Denne appen kan også brukes til å varsle om vindskifte i løpet av natten. Regn for all del ikke med at ankeret tar nytt tak i bunnen når du dregger. Når ankret vårt løsnet så drev vi med 0,6 knop til vi var i sivet. Ikke artig. Avdrift ser slik ut på AIS (zigg zagg linjen) Ellers er det et godt poeng i å følge med på hva andre gjør når de ankrer opp, det kan gi deg en god indikasjon på hva du kan forvente deg om det skulle blåse opp. Når det gjelder «snubber» eller avlasteren på Norsk så ser vi mye rart. Vi ser ofte at avlasteren er for kort til å gjøre noe nytte. Poenget med en snubber er at den skal strekke seg og ta av sjokk lasten i sterk vind eller høye bølger. Mange tror at det er for å beskytte vinsjen. Til å beskytte slitasje på vinsjen så brukes kjettinglåsen på dekk. Den benyttes når ankeret settes (bakkes inn) da får du som bakker inn ankeret en god feeling på hvordan ankret tar tak i bunnen. Som oftest er den største belastningen på vinsjen når ankeret bakkes inn uten en form for lås. En skikkelig snubber må være lang, fleksibel og ikke for tykk, vår er nesten like lang som båten og har i tillegg en gummidemper påsatt. Ankres det på gunnt vann så festes enden på snubberen midtskips slik at den ikke når bunnen. Dette har i alle fall fungert bra for oss. Redigert 18.August.2021 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
ydalir Svart 18.August.2021 Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 zooper skrev for 3 timer siden: Jeg er nok ikke enig i at det er en "tullete regel" med tre gangeren - den synes for meg å være veldig fornuftig - gitt at du har godt ankringsutstyr og ankrer på en plass hvor ankringsfestet bør være rimelig godt Enig, man ser jo også på værmeldingen. Det er liten grunn til å legge ut 60 meter på gode meldinger... og takk ellers for fint innlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 18.August.2021 Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 Mitt båtliv foregår nord for polarsirkelen og jeg foretrekker livet på svai og ligger på svai stadig vekk. Her er det som regel ikke naboen vi trenger å ta hennsyn til, men vær og bunnforhold. Jeg ankrer som om det kommer et polart lavtrykk da de kommer jevnlig og varsles heller sjeldent. Jeg vil ha fem ganger dybde fra baug eller mer. Det er to meter forskjell på flo og fjære så bare der trengs en margin på 10m. Handler kanskje denne tråden mer om kotyme for ankring i solskinnsbukter sørpå enn sikker ankring? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 18.August.2021 Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 ydalir skrev 18 minutter siden: Enig, man ser jo også på værmeldingen. Det er liten grunn til å legge ut 60 meter på gode meldinger... og takk ellers for fint innlegg. Selv på 20 m dyp så ville du ikke legge 60 m? Poenget er at en "generell regel" om lengde på kjettingen er bare tull, du må forholde deg til hvor mye plass du har, hvilket vær du kan få (stoler du virkelig 100% på værmeldingen?). Er det plass til det og jeg ikke ligger i veien for andre (eller de for meg) ligger jeg heller med 50-60m. på 5 meters dyp enn å pukke på at det skal være 15. Jo mer kjetting jo tryggere. zooper skrev for 4 timer siden: . Jeg håper ingen nybegynnere her inne sitter med en følelse at de må ligge ute med 60 meter på fire meter for å kunne sove trygt om natten. Her er dessuten en annen ting å tenke på - har man dypgående kjøl og legger ut 60 meter på 4 meters dyp, og man legger til lengden på båten. Hvor langt er det til det grunner såpass at ror eller kjøl grunnstøter? 60 er i alle fall tryggere enn 15, hvis det skulle komme dårlig vær i løpet av natten. Igjen gitt at det er plass. zooper skrev for 4 timer siden: Men, hva om du ligger ute med 60 meter på 4 meters dyp og noen legger seg foran deg med 15 meter - før du får rukket å gripe inn? Vil du siden klare å styre klar av naboen om du har lyst til å gå først? Vil naboens kjetting/anker ligge over din egen? På høysommeren blir det ofte trangt om plassen i naturhavnene. Derfor ender jeg oftere opp med å gjøre motsatt - legge ut tregangeren og heller pøse ut mer kjetting om jeg merker at jeg dregger, eller før jeg går til køys om været er usikkert - forutsatt at det fortsatt er plass til det. Vel slikt skjer jo, og at man av og til får ankersalat er noe man må regne med, særlig i trange havner. Men som regel går det helt greit, og uansett bør man ha med en krok for å løsne ankeret ditt om du skulle hekte på en annen båts ankerkjetting. Forsåvidt den strageien jeg følger også, starter kanskje med 3-4X men slipper ut mer (frislipp) når vi legger oss. zooper skrev for 4 timer siden: Det er også en annen måte å se på dette på. Skal man legge ut seks gangeren og være helt sikker på å ikke dregge, men feks øke svingradiusen med feks 30 meter - eller skal man legge ut tre gangeren og ha plass til å dregge en ekstra 30 meter? Å dregge 30 meter, eller fire meter i timen - det er temmelig mye i løpet av en natt. Selv sover jeg godt med tanken på å kunne ende med å dregge noen meter i løpet av natten. Dette forutsetter at det både er plass til det (inkludert undervannskabler) og at bunnforholdene er rimelig gode hele veien - og ikke feks risikere å dregge mot vesentlig større dyp så ankeret slipper helt. Men, så abolutt - står jeg i fare for å kunne dregge 30 meter - ja da legger jeg ut så det monner og vel så det. Du må jo også tenke på naboens dregging. Dersom du har en nabobåt som ikke har godt utstyr eller ikke vet hvordan han skal bruke det - og da ender med å feks dregge 30 meter. Kan det ikke da være greit å gi naboen de ekstra 30 meterne på å dregge i din retning ved å ikke ligge ute med 30 meter for mye kjetting - i fall vinden skulle dreie 180 grader ila av natten? Ressonemntet forutsetter at du ligger som støpt med dine 30 meter og ikke trenger dobbelt sp mye "i tilfelle råttefelle". Dette var da veldig søkt problemstilling, du ønsker jo ikke at ankeret dette eller naboens dregger. Hvis det blåser opp kjører vi gjerne ankervakt til det roer seg igjen. Men har man bakket ankeret godt inn, og er trygg på bunnen skal det mye til. Men det er jo litt spennende når man ligger med 40+ knop vind på svai. Og at man må bruke vinsjen mer eller mindre er da også veldig søkt. Jeg vi heller bruke vinsjen dobbelt så mye enn at ankeret slipper i løpet av natten og vi risikerer å havne på land. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 18.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 @Midtpinne det er et poeng i det du sier, om hvor man befinner seg - og for min blir det som oftest triangelet Oslo-Gøteborg-Kristiansand. Her er det utallige lune svaiplasser med idielle dybder og gode bunnforhold, men fort også trangt på de beste plassene midt i høysesongen. Da er tre ganger dybden med godt utstyr stort sett alltid nok, og avstand til naboens båt og kjetting ofte et viktigere hensyn. Å gi seg selv god plass til en nabo med lengden på kjettingen, enten vi snakker veldig kort eller veldig lang, er en dårlig idé. Med så stor andel som benytter tre gangern under brukbare forhold, og inntil femgangern under dårlige - så er det noe å ta utgangspunkt i. Samtidig gi seg selv gode marginer uten å legge beslag på hele havna - i allefall i disse trakter midt i høysesongen. @Krimart så tror jeg nok at vi alle skjønner at @ydalir ikke mente å si at man skal legge ut samme lengde på 10 og 20 meter. Selv synes jeg tregangeren er litt uheldig og skulle ønske at "regelen" heller var som på skip: antall lås/sjakler (intervaller på ca 30 meter). De færreste fritidsbåter legger seg på dybder mer enn 20 meter - av mange årsaker, hvorav en er at de ikke har nok kjetting til å legge ut tregangeren på så store dybder. Enn så lenge blir nytt båtfolk foret med morsmelken at tregangeren og ti meters dybde er det ideelle - blant annet gjennom båtførerprøven. Da er det fornuftig å forholde seg til at båtfolk flest bruker dette som sitt utgangspunkt - spesielt om du befinner deg på mine trakter. Og som det har seg, så funker dette mer en godt nok i de aller fleste tilfeller... selv om kanskje "2 shackles" hadde vært en bedre norm? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 18.August.2021 Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 Bruk et moderne anker og legg ut kvadratroten av dybden på max flo * 12. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Krimart Svart 18.August.2021 Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 Enhver svaiankring er unik; topografi, vær, nabobåter, bunnforhold. Du må vurdere hva som er trygg svingradius, hvordan vindskift vil påvirke etc. Jeg gjentar at generelt sett er jo lenger kjetting jo bedre, SÅ LENGE DET ER PLASS. Ligger du alene i en diger bukt er det da ingen grunn til å begrense seg til 3X dybden eller noen annen tommelfingerregel. Men selvsagt må du forholde deg til land, andre båter etc. når du legger ut. Hvis noen kommer og legger seg over din ankerrigg (det skjer ofte) så håndterer man det, har aldri opplevd at det er noe stort problem. Det kommer med erfaring. Tidligere var jeg veldig opptatt hvor mye kjetting var ute, hadde merker på kjettingen etc. nå går det på gefühl. Jeg har ennå til gode å kollidere med andre båter på svai, og jeg antar vi har ligget på svai et tresiffret antall ganger. Men det skal sies at vi sjelden "på død og liv" presser oss inn der det er flest båter og innerst i bukta, ofte legger vi oss litt lenger ut med litt bedre plass. Men det går jo også på at når vi ligger på svai ønsker vi litt privatliv. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 18.August.2021 Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 Jeg pleier å legge ut bøye slik at andre kan se hvor ankeret ligger. Blokk under bøya og taukveil og et lite lodd som holder bøya sånn nogenlunde rett over ankeret. Litt solid line som er festet helt fronten på Rockna'en slik at jeg kan få en annen vinkel og forhåpentligvis få det opp om det finner noe der nede å sette seg fast i. En regel jeg plukket opp er 15m + to ganger dybden, men jo mer kjetting jo bedre, Algol har bare 56m (hvilket var det tidligere eier hadde). Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Krimart Svart 19.August.2021 Link til dette innlegget Svart 19.August.2021 olews skrev for 21 timer siden: Jeg pleier å legge ut bøye slik at andre kan se hvor ankeret ligger. Blokk under bøya og taukveil og et lite lodd som holder bøya sånn nogenlunde rett over ankeret. Litt solid line som er festet helt fronten på Rockna'en slik at jeg kan få en annen vinkel og forhåpentligvis få det opp om det finner noe der nede å sette seg fast i. Har du da lys på bøya? Uansett, ulempen er at andre båter kan seile på bøya, og hvis vinden skifter i løpet av natten kan du risikere at ditt eget ror eller kjøl hekter seg i bøyetauet og drar løs ankeret. Det er også litt ekstra mekk med bøyetauet for ankergasten om du plutselig må dra fordi det blåser opp fra en ugunstig retning midt på natten e.l. I alle fall viktig med god dialog mellom ankergast og rormann. Selv bruker jeg bøye om jeg ankrer i et område der det er steiner eller annet grums på bunnen, er det grei bunn lar jeg være. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 19.August.2021 Link til dette innlegget Svart 19.August.2021 Nei, det er ikke lys på bøye, det burde det nok. Lina henger mer eller mindre rett ned så faren for å noen kjører over og får den i propellen er på linje med teiner, men det er en mulighet om enn liten. En Tritiumlampe er vel egentlig litt for svak, men kanskje en solcelledrevet greie ? Liten nok til å sitte på toppen av bøya ? Noe å tenke på over vinteren. Det er ikke alltid jeg legger ut bøya, mest når det er trangt og muligheten for at flere båter kommer. Jeg har lys hengene på fordekket, slik at jeg skal synes for små farkoster, hvor mange joller og scootere kikker opp på stjernene når de kjører ? (17m er høyt sett fra en jolle). Men 2-3 m over vann ser de forhåpentligvis. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Hulda Svart 19.August.2021 Link til dette innlegget Svart 19.August.2021 Holdt forresten på å gå på en oppankret sortmalt seiler for en del år tilbake. Ankerlanterne med et mandarin-lys noenogtyve meter over vann. De fleste stjernene, som lanternen blandet seg med, lyste sterkere. Så et ekstra lys lavere ned er ikke dumt nå som det blir mørkere om natten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.