Mavoma Startet 18.August.2021 Link til dette innlegget Startet 18.August.2021 (redigert) Jeg skal rense tanken for dieseldyr, trenger man kun mannhull over hvert skott eller ville dere hatt mannhull mellom hvert skott? hvilken størrelse bør man ha på åpningen? Bakdeler med å ha Ø200 åpning? Redigert 18.August.2021 av Mavoma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.August.2021 Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 Mora mi sa at bakdel er ræva på en hest. Ulempe er ordet. Det spiller vel ingen rolle bare du kommer til, og at mannlokket blir tett. Hulda har rektangulært mannhull på ca. 25x40 cm. Tanken er inndelt i ca. 5 rom. Mannhullet er plassert slik at alle avdelingene er tilgjengelig. Mannhull blir ofte for små, sjelden for store. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.August.2021 Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 Mavoma skrev 16 minutter siden: Jeg skal rense tanken for dieseldyr, trenger man kun mannhull over hvert skott eller ville dere hatt mannhull mellom hvert skott? Store, og flest mulig mannlokk er en fordel når man skal rengjøre tanken, ellers er det jo kun potensielle lekkasjepunkter som du helst vil unngå. Et kompromiss kan være ett stort mannhull, og deretter hull i skvalpeskottene for videre adkomst. Disse hullene kan du også montere lokk over hvis de er store. Ellers enig med Hulda, et mannhull blir aldri for stort. Mavoma skrev 16 minutter siden: hvilken størrelse bør man ha på åpningen? Bakdeler med å ha Ø200 åpning? Jeg synes det er lite. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 18.August.2021 Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 Komodo skrev 52 minutter siden: Ellers enig med Hulda, et mannhull blir aldri for stort. Et mannhull skal vel være stort nok til å få en mann gjennom? Så da avhenger det litt av mannen da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 18.August.2021 Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 Dæ'kke meg som fant opp begrepet. Sitér dette innlegget Link to post
baatglede Svart 18.August.2021 Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 Jeg foretrekker inspeksjonsluker Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.August.2021 Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 Hulda skrev 4 minutter siden: Dæ'kke meg som fant opp begrepet. Ikke noe poeng med mannhull i en tank som det ikke er plass til en mann inni. Dette er vel adoptert fra større skip der poenget med et mannhull er å skape adkomst for en mann. baatglede skrev 3 minutter siden: Jeg foretrekker inspeksjonsluker Det er vel det korrekte begrepet ja. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 18.August.2021 Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 index skrev 34 minutter siden: Et mannhull skal vel være stort nok til å få en mann gjennom? Så da avhenger det litt av mannen da... Ja, det stemmer, så vi misbruker begrepet litt. Begrepet er definert i diverse tankstandarder, men jeg husker ikke minstemålene akkurat på stående fot. Det skilles bla. på ovalt og rundt hull. Mener et ovalt hull skal være minst 300x400mm. Mindre luker blir fritt etter husken definert som håndluker. Inspeksjonsluker er et samlebegrep. Mange tanker har krav på mannluker, og da skal minstemålene oppfylles. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 18.August.2021 Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 Nesten på linje med bunnstokk i en plastbåt. Jeg gremmes, skal skjerpe meg. Nå er hullet i tanken til Hulda noe større enn et håndhøl. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 18.August.2021 Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 Jeg har ett mannhul Ø280 (ca., etter husken) på hver av to tanker. Det kunne med fordel vært litt større. Det står midt over en skillevegg og dekker således to skott. Det er ett skott til innenfor som ikke er dekket. Jeg har gjort ren tankene to ganger. Da det er god åpning mellom skottene er det ikke noe problem å spyle ren hele tanken. Urenheten etter dieseldyr er glatt og slimete og renner lett ut med spylevannet. Jeg bruker salmiakkvann til å vaske med. Tankene på hver 170 liter er av glassfiberforsteket epoxy. Mannlokkene er av støpt bronse. (Luksusutførelse pga. en amerikansk mekaniker som ikke ville godkjenne noe sveising på tanker eller mannlokk). Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mavoma Svart 25.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2021 Tusen takk for alle svar ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.