Hulda
Her kan du lese om hvordan Hulda har sjøvannspumpen i dag. Dette er opplegg som blant annet Peninsular Motors laget for GM 6.2, 6.4 og Duramax motorer. Dette opplegget har kjørt problemfritt siden monteringen i 2018. Denne installasjonen har ikke gått mer enn omtrent 100 timer, men jeg forventer årevis med problemfri drift.
Originalt utstyrte jeg Hulda sin motor med denne:
Her ser du pumpen montert rett på veivakslingen, den fikk drøye 1200 gangtimer, fordelt på to pumper, mener jeg å huske. Den første hadde ikke sjøvannsfilter og tygde mye forurenset vann. Denne fremgangsmåten ble benyttet av en rekke USA-motorer og Volvo sine V8 og V6 motorer basert på Chevrolet og Buick. Grunnen til at jeg gikk bort fra denne driften, var at jeg flyttet motoren fremover i motorrommet, noe som hindret fornuftig adgang til pumpen og impellerbytte.
Remdrift er ikke noe man behøver å bekymre seg over. Vanlige kileremmer har drevet pumper og dynamoer problemfritt i biler i mer enn 100 år. Så vidt jeg husker har jeg byttet dynamorem en- eller to ganger i Hulda på 20 år. Har alltid en rem, både til dynamo/vannpumpe og sjøvannspumpen i reservedelslageret.
At motorfabrikanter og båtprodusenter lager, til dels i kombinasjon, lite servicevennlige løsninger er ikke noe nytt. En eller annen plastsnekke jeg var borti, der måtte vi heise opp motoren for å skifte oljefilter. Kunden ble en smule sjokkert da han fikk regningen. Han hadde hatt båten på årlig service hos en myyye rimeligere og mer seriøst foretak enn oss. Så etter den skyllebøtta parkerte vi filteret vi hadde plukket ut på disken. Et åtte år gammelt originalfilter. Med beskjed om at det var to muligheter, enten motor opp, eller sage hull i bunn av båten for å bytte filter.
Ellers så må jeg jo legge til: Med 1000 timers serviceintervall, ville jeg plukket ut originalpumpen og gitt den en overhaling med nye tetninger/pakninger/ lokk/skruer og impeller. Jeg hadde ikke vurdert alternativer.