Jump to content

Håndholdt VHF av god kvalitet, har den rekkevidde til Kystradio Sør i Vestlandet fjorder ?

Quicksilver boat

Recommended Posts

Hei :smiley:  Jeg har planer om å kjøpe meg en håndholdt VHF av god kvalitet med GPS/DCS Stanbdard Horizon HX890eller tilsvarende kvalitet. Det jeg lurer på om er om den har rekkevidde til å nå Kystradio Sør fra Vestlandets fjorder? Jeg har en mindre båt på 21 fot med overbygg. Har Kystradio Sør mottaksantenner plassert langs hele kysten slik at de kan fange opp anrop fra en slik vhf ? Takknemlig for svar på dette :-)

Tviler sterkt på at det er dekning i alle fjorder med en håndholdt, men ganske mange steder vil du nok ha dekning. Andre båter i nærheten vil uansett kunne høre deg, og i en nødssituasjon så er det ofte det viktigste.

VHF fungerer best med fri sikt. Selv om jeg har fastmontert VHF med antennen 17 m over havet på min båt, og på godværsdager får inn Shetland Coastguard, så har jeg neppe dekning i alle fjorder jeg heller.

Her er kart over senderne på vestlandet.

https://kystradio.no/privat/kystradio/noedprosedyrer-og-kanalplaner/

vhf.png.ef1280de960b5527509b63d4d6f2a5be.png

Redigert av shipahoy (see edit history)

Støtter @shipahoy

Slike håndholdte sender vel med maks 5 watt. De fastmonterte sender med 25.

Jo høyere opp antennen er plassert, jo bedre forhold for sending og mottak får du, det jobber også mot håndholdte.
Vår fastmonterte og meterlange antenne står 20 meter over vannet. Utrolig hva vi får inn der som vi ikke får inn på den håndholdte.

Når det er sagt, så er håndholdte et veldig godt verktøy. Som @shipahoypåpeker gjør det heller ingenting om du ikke får kontakt med Kystradio. Det avgjørende i en nødsituasjon er at NOEN hører deg, og det vil nok nesten alltid noen gjøre. Derfor viktig å overholde lytteplikten og bistå når man kan - mayday relay er også en viktig del av beredskapen :)

Kort oppsummert: Ikke gjør dette for komplisert. En håndholdt VHF er tusen ganger bedre enn ingenting, og hvis alle båter hadde hatt en slik og overholdt lytteplikten hadde mye vært bedre :)

Redigert av Havelle (see edit history)
shipahoy skrev 30 minutter siden:

Tviler sterkt på at det er dekning i alle fjorder med en håndholdt, men ganske mange steder vil du nok ha dekning. Andre båter i nærheten vil uansett kunne høre deg, og i en nødssituasjon så er det ofte det viktigste.

VHF fungerer best med fri sikt. Selv om jeg har fastmontert VHF med antennen 17 m over havet på min båt, og på godværsdager får inn Shetland Coastguard, så har jeg neppe dekning i alle fjorder jeg heller.

Her er kart over senderne på vestlandet.

https://kystradio.no/privat/kystradio/noedprosedyrer-og-kanalplaner/

vhf.png.ef1280de960b5527509b63d4d6f2a5be.png

Tusen takk for svar ? Et lite spørsmål til! Dersom jeg må ta i bruk DSC / nødmeldings knappen, vil den enklere nå Kystradio Sør (GPS signal)…? 

Endret: vil antagelig gjøre enklere, se @shipohoi alle båter med DSC (og sannsynligvis kystradio, for jeg regner det som sannsynlig at deres stasjoner vil kunne motta de fleste steder du er) vil få alarm med melding om din posisjon og navn og at du har aktivert DSC (altså er i nød).

En veldig god trygghet.

Redigert av Havelle (see edit history)
Quicksilver boat skrev 9 minutter siden:

Et lite spørsmål til! Dersom jeg må ta i bruk DSC / nødmeldings knappen, vil den enklere nå Kystradio Sør (GPS signal)…? 

DSC oppkallet kan nok ha lengre rekkevidde enn tale. 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

DSC meldingen vil nå 15% lengre enn et taleanrop i følge ICOM.

Som @Havelle skriver så vil DSC nødmelding også gå til alle båter, og ikke bare Kystradio Sør. I de tilfellene jeg har hørt nødmelding så har det vært tilfeldige båter i nærheten som har vært først til unnsetning. Det er det som er den store fordelen med VHF.

Redigert av shipahoy (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...