Guest krm Startet 16.Juni.2003 Del på Facebook Startet 16.Juni.2003 Noen her som kan dele erfaringer med nattseilas i vest i Egeerhavet? Her er settingen: jeg skal i den naermeste fremtid ha to uker seiltur fra Athen. Hadde lurt litt paa aa legge inn en nattseilas f.eks. fra Kythnos til Hydra (ca. 60 Nm), eventuelt fra Kythnos til Pellopones (ca. 75 Nm). Borsett fra meg har mannskapet (kone og tre barn) ingen erfaring med nattseilas, oensket er derfor en hyggelig introduksjon. En lett og behagelig tur med vind 5-10 m/s, lite boelger, solnedgang, stjernehimmel og soloppgang. Oensker IKKE 20m/s, store boelger og stort antall "usynlige" tankbaater. Har snakket med noen personer og faatt helt forskjellige svar: "Det blaaser ALTTID 15-20 m/s" til "Det blaaser ALLTID for lite, gaa ut i kulig paa kvelden". Har inntrykk at de med erfaringer med mye vind er fra litt lenger nord, (Poros/Egina - Kea) mens de som kan rapportere lite vind har erfaring fra lenger syd (Kythnos - Hydra). Det virker snnsynlig at det kan vaere sterk vind p.g.a. nattbris fra fastlandet lenger nord, men at denne doer ut jo lenger syd man kommer. Sitér dette innlegget Link to post
Roy Svart 16.Juni.2003 Del på Facebook Svart 16.Juni.2003 Har seilt et par ganger i området Poros - Hydra - Spetses. Første gangen var i slutten av august og andre gangen i juni. Blåste som regel 15 - 20 knop på dagen for å daue ut utpå kvelden. Det blir sendt vervarsling på engelsk på en vhf canal. Lønner seg å lytte på den av og til, vinden som blåser i området om sommeren (meltemi) kan av og til overraske. Misunner deg, god tur ! Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 17.September.2005 Del på Facebook Svart 17.September.2005 Jeg har seilt litt i dette området, også om natten. Det er generelt et vindsvakt område, fyll opp diesel og ta høyde for motorgang. Det er også et betydelig trafikert område, jeg vil ikke ha seilt om natten uten at det var absulutt nødvendig. I så fall vil radar og kartplotter være nyttige hjelpemidler. Men et nydelig område på høsten med "riktig" temperatur og bra plass i havnene. Ha en fin tur. pettersand Sitér dette innlegget Link to post
Pinne Svart 18.September.2005 Del på Facebook Svart 18.September.2005 Nattseilas med fritidsbåt bør unngås hvis ikke det er spesielle behov. Kartplotter og radar er vel og bra, men vi er veeeldig liten utpå allikevel. Har seilt endel om natten her i Norge, mye for å strekke dagene ved transportetapper, men det er egentlig bare tull. Selv om båten er 5,5 t, og 10 m. så er det ikke mye glassfiber mellom meg og sjøen hvis jeg skulle gå på et objekt som ligger i sjøen. Og med uerfarent mannskap er det ikke gøy hvis det skulle oppstå en situasjon, som alltid blir betraktelig mer traumatisk i mørket. :nono: Men, jeg synes det har sin egen sjarm også Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 18.September.2005 Del på Facebook Svart 18.September.2005 Har seilt endel om natten her i Norge, mye for å strekke dagene ved transportetapper, men det er egentlig bare tull. <{POST_SNAPBACK}> Hvordan kan du si noe sånt? Tull??? En vanlig dagsetappe varer i kanskje 10 timer. Tar du natta til hjelp vil du gjerne få 30-35 timer. Altså kan du seile 3 ganger så langt, og heller ligge lenger på det samme stedet når du kommer fram. Dessuten er det ikke noe som er så fint som å oppdage at det umerkelig har blitt lyst, uten at du egentlig kan sette fingeren på når det skjedde. Det eneste du vet er at all trøtthet forsvinner, mens du setter på kaffen og lager frokost til påtroppende morgenvakt. Tum-di-dum! Selvfølgelig, nattseilas innimellom holmer og skjær er det lite vits i. Det er bare slitsomt. Vinden dør, og du må konstant følge med, lese kart og endre kurs. Går du derimot et par mil ut fra kysten finner du gjerne en stabil vind, det er lite båter og kursen kan være stabil i time etter time. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.