Magnify Startet 19.August.2021 Link til dette innlegget Startet 19.August.2021 (redigert) Er igang med å totalrestaurere en liten (fortsatt ukjent) båt og skal blandt veldig mange andre ting (les: alt..) kort fortalt: 1. - jeg har tenkt at jeg skal forsterke akterspeil ved å skjære til en aluminiumsplate og feste plant med (nesten) hele akterspeil bak. Nytt innvendig akterspeil skal byttes og lages på vanlig måte med innstøpt kryssfiner osv. men jeg har lyst til å dekke hele akterspeilet med en medium kraftig aluminiumsplate utvendig for å forsterke ytterligere, og ha mulighet til å sette på en større motor (20 nå) senere. Kanskje 30-40hk. Denne platen bør kanskje være 5-6mm tykk? Innspill? 2. - Som sees på bildet under; det har stått gamle aluminiums"finner" (jeg vet ikke hva dette heter) på sidene, sikkert for å hjelpe den opp i plan. Disse har vært innstøpte i glassfiber og skal lage helt nye. De gamle ser ut til å være 3-4mm tykke. Tenkte å ha de utenpå, aluminiumen eksponert og ikke støpt inn hvis jeg skal lage nye. (trimflaps forøvrig var så bedritne at de bare kappa jeg og pælma, kjøper noen smart tabs evt.) Men.. Hvor kan jeg få tak materiale til dette uten å spesialbestille for flere tusen kroner? Jeg prøver å være kreativ og tenke ut hvor jeg kan resirkulere/gjenbruke nødvendig platemateriale til dette, men jeg sliter med å komme på noe.. Noen som har noe forslag? Jeg kan også vurdere å kjøpe plater hvis de kommer litt mer standard/biltema/billig-aktig for noen par/tre/5-15 hundrelapper, hvis det finnes.. Er forøvrig kommet mye lengre enn bildet over, alt er totalt ribbet, skrog/overbygg er delt, epoxypriming er igang! status: Takk for tips! Tar også imot råd til andre løsninger på konstruksjonen av overnevnte ting. Redigert 19.August.2021 av Magnify (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 20.August.2021 Link til dette innlegget Svart 20.August.2021 Hei. Å finne "billig" aluminiums plate til båt er nok ikke så lett. Aluminium kommer i forskjellige kvaliteter. Du må bruke en som tåler sjøvann. Prisen på disse er dessverre høy... Selv så pleier jeg å få tak i rester på jobben. Men så stor som du trenger for å dekke nesten hele hekken på båten tror jeg ikke mange har som rest. Personlig ville jeg heller ha stivet opp hekken med ekstra marinefiner og polyester / glassfiber. Bare litt ekstra tykkelse på marinefineren gir veldig mye ekstra styrke. Noen lag ekstra med glassfiber utenpå og du har styrke nok. Sikre dette med ekstra / kraftigere stringere. Lykke til, spennende prosjekt du har. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 20.August.2021 Link til dette innlegget Svart 20.August.2021 (redigert) Magnify skrev for 5 timer siden: 2. - Som sees på bildet under; det har stått gamle aluminiums"finner" (jeg vet ikke hva dette heter) på sidene, sikkert for å hjelpe den opp i plan. Disse har vært innstøpte i glassfiber og skal lage helt nye. De gamle ser ut til å være 3-4mm tykke. Tenkte å ha de utenpå, aluminiumen eksponert og ikke støpt inn hvis jeg skal lage nye. Disse finnene likte jeg ikke så godt. De kan lett bli skadet når du dunker inn mot ei brygge, feks når du ligger inntil med siden og det kommer bølger. Der kan nok innstøping hjelpe litt på bøyestivheten. Men enda verre synes jeg det blir hvis båten ligger ved siden av andre båter, feks når man er i byen og de ligger i tett klynge med baugen fortøyd til land og smådunker mot hverandre med sidene. Da har Å dundre et skarpt metallhjørne inn i siden under vannlinjen på en annen båt er sjelden noen god ide. Hvis det da går hull kan det lett skje store skader. Gamle krigsskip fra tiden med seil og roing hadde jo ofte noe slikt i baugen, men det var jo for å senke motstanderne ved å lage hull under vannlinja. Og hvis du får på større motor så vil jo den kunne hjelpe deg opp i plan så du slipper å ha slikt for å hjelpe deg opp i plan. Redigert 20.August.2021 av 19 fot (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Magnify Svart 20.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2021 Disse tingene hadde ikke tenkt på.. Tidligere eier av båten i forrige versjon har sagt at han ikke har lagt merke til at den har dunket inntil ting, da fenderlista egentlig stikker like langt ut som finnen pga skrogets innsnevring ved vannlinja. Men den er kun kjørt på Mjøsa, og i veldig mye bølger kan det kanskje være et problem ja. Tror du skroget blir merkbart dårligere stabilt hvis de ikke er der? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.August.2021 Link til dette innlegget Svart 20.August.2021 Enig med The Saint her. Jeg ville ha prøvd uten noe som helst, dette ser ut som et eksperiment fra tidligere eier. Du skal slett ikke se bort fra at båten oppfører seg bedre uten... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
19 fot Svart 20.August.2021 Link til dette innlegget Svart 20.August.2021 (redigert) Magnify skrev for 9 timer siden: Disse tingene hadde ikke tenkt på.. Tidligere eier av båten i forrige versjon har sagt at han ikke har lagt merke til at den har dunket inntil ting, da fenderlista egentlig stikker like langt ut som finnen pga skrogets innsnevring ved vannlinja. Men den er kun kjørt på Mjøsa, og i veldig mye bølger kan det kanskje være et problem ja. Tror du skroget blir merkbart dårligere stabilt hvis de ikke er der? Hva som stikker lengst ut av finnene eller fenderlista når båten ligger på blikkstille vann er vanskelig å vurdere fra bildene. Men om det kommer bølger feks fra passerende båter så vil båten gynge mye o da stikker lett finnene lenger ut enn fenderlista. Da vil riktignok skaden på nabobåten komme høyere oppe, mindre kritisk for senking, men mye mer synlig. Fort gjort å bli upopulær tror jeg. Særlig når man leser tråder om hvordan enkelte ikke kan ha båter utapå pga at fendere kan lage merker osv. Et litt avrundet hjørne på en båt er nok mye mindre brutalt enn en slik finne om det dunker i en båt. Det er en grunn til at man bruker forskjellige sider av øksa om man ønsker å dele en vedkubbe eller om man skal banke ned en treplugg i bakken. Mjøsa har jeg ikke vært på med båt, men har opplevd båter som ligger og gynger og slår skikkelig på Randsfjorden. Både pga vindbølger og pga båt som tydeligvis må ha passert uten at noen av oss registrerte det før mange båter lå og slo brutalt mot hverandre og gynget ekstremt ved ei brygge. Tipper det finnes noen cabincruisere og andre bølgemaskiner på Mjøsa også. Selger vil naturligvis ikke si noe negativt om det han skal selge, så at han ikke har hatt noen problemer (som han vil fortelle om) er ikke noe rart. Angående stabilitet så ville du hatt fasiten hvis du testet dette før og etter demontering av finnene, men det er vel litt seint nå. Om du står i båten og gynger fort høyre venstre mange gnager så vil nok slike bevegelser bli mindre med finner og båten kan da oppleves mer stabil, men akkurat sånt er ikke så relevant synes jeg. Men hvis flere lener seg over ripa for å feks hjelpe en person opp av vannet så vil ikke finnene gi noe mer stabilitet. Og angående personer i vannet, hva om noen svømmer like ved båtskroget, kanskje i mørket, og ikke oppdager i tide at det stikker ut slike skarpe finner der nede under vann? Jeg har selv opplevd at folk svømmer tett opptil båten min i mørke (noen som lyste etter krabbe mens jeg overnattet fortøyd til en bitteliten holme). Og kjører du fort med cabincruiserbølger fra siden så vil nok bølgene bestemme mer med finner enn uten, og det er jo ikke så gunstig. Og kjører du fort imot bølger så vil det slå endel, og med større falte vil det slå enda mer, og vil disse finnene tåle denne belastningen? Og hvis du skal ha båten opp på båthenger og siderullene er langt ute på iden (om de ofte er) så kan det blir stor belastning på finnene. Og vekten øker jo også. Jeg vil anta at de som har konstruert båten har mer peiling på hvordan et skrog bør være enn en eller annen tilfeldig person med tilgang på glassfiber. Og ettersom jeg har forstått så har to tidligere eiere valgt å selge båten med finnene (men mange andre båter selges jo også flere ganger, så det kan jo være andre årsaker enn finnene). Konklusjonen tenker jeg blir at jeg hadde droppet å lage finer på båten om den var min, særig fordi hovedargumentet for finner sannsynligvis forsvinner siden du skulle ha på større motor. Redigert 20.August.2021 av 19 fot (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 20.August.2021 Link til dette innlegget Svart 20.August.2021 Magnify skrev for 19 timer siden: 1. - jeg har tenkt at jeg skal forsterke akterspeil ved å skjære til en aluminiumsplate og feste plant med (nesten) hele akterspeil bak. Nytt innvendig akterspeil skal byttes og lages på vanlig måte med innstøpt kryssfiner osv. men jeg har lyst til å dekke hele akterspeilet med en medium kraftig aluminiumsplate utvendig for å forsterke ytterligere, og ha mulighet til å sette på en større motor (20 nå) senere. Kanskje 30-40hk. Denne platen bør kanskje være 5-6mm tykk? Innspill? Husk på at størrelsen på motor ikke bare bestemmes av akterspeilet, men også av hvordan akerspeilet er festet til resten av båten og hva båten tåler av juling i fart mot bølger, og hvilke hastigheter den er stabil og trygg i. Ikke sikkert disse faktorene gir noen begrensninger i ditt tilfelle, men verdt å tenke på det. Angående metall eller kryssfiner i akterspeilet så husk på at ei metallplate som ikke er så tykk kan man lett bøye mye med liten håndkraft, mens ei kryssfinerplate sliter du skikkelig med å bøye. Metallplate blir ofte brukt akkurat de motoren sitter og hvor man har stort press på små områder og ønsker å fordele dette, men sjelden til hele bakplata. Og skulle du være uheldig å få fult båten med vann så vil en innplastet kryssfinerplate være omtrent vektnøytral i vannet, mens ei metallplate vil bidra til å dra båten ned. Kryssfinerplata vil nok holde færre år (særlig hvis man ikke er nøye med å overflatebehandle alle hull og lignende, inkludert dem man borer for å feste motor). Men de fleste går for kryssfiner og det er vel kanskje en grunn til det. Men for 6 dager siden var jeg ombord i en båt der deler av gammel kryssfinerplate (vil tippe ca 40 år) ikke tålte belastningen ved seiling så et rorfeste og deler av kryssfinerplata forsvant. Der blir det nok ny plate av vannfast kryssfiner tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Magnify Svart 21.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2021 Har gått bort fra aluminiumsplanene, og heller konstruert dette: Har gått for en smalere plate enn typ hele akterspeilet, da jeg har lest at det ikke har mye å si på sidene mtp styrke, sålenge platen er støttet opp av "vinkler" slik jeg har laget her. Har ikke støpt det inn ennå, og vurderer egentlig bredere plate, slik at vinklene kan stå lenger fra hverandre slik at jeg får plass til en bensintank i midten. Lager også en utenpåliggende plate bak, og aluminiumsbeslag akkurat der motoren festes. Tanker ellers, når jeg først skal endre den litt? Er vinklene/støttene for lange? De passer fint mtp benk i overbygget som kommer over osv. Bør støttene dempes med gummimatte el likn mot skrog? Jeg lurer også litt på hvor/om jeg skal/må ha Bunnstokk i båten, slik det var før.. Eller om tverrgående spanter og gulv er nok styrkemessig i lengderetningen. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 21.August.2021 Link til dette innlegget Svart 21.August.2021 Magnify skrev for 1 time siden: Har gått for en smalere plate enn typ hele akterspeilet, da jeg har lest at det ikke har mye å si på sidene mtp styrke, sålenge platen er støttet opp av "vinkler" slik jeg har laget her. Har ikke støpt det inn ennå, og vurderer egentlig bredere plate, slik at vinklene kan stå lenger fra hverandre slik at jeg får plass til en bensintank i midten. Ja, det er jo nær midten at motoren kommer til å bryte på når du gir gass. Husk også at det er ikke bare viktig at vinklene går fremover, men også at de er godt festet til indre bakplata di. Kreftene ved kraftig akselerasjon vil være sånn at du skyver propellen fremover og bryter toppen av innvendig bakplate bakover. Skruer bakfra inn i enden av vinklene kan ta opp noe kraft, men muligens ikke nok? For få skruer gir lite styrke, mens for mange skruer kan kløyve platene som peker fremover. Kan hende du bør sette inn noen vinkler også Evt rett og slett noen 2" x 2" eller lignende (kanskje litt mindre) som du får skrudd godt fast i begge delene så de får en god forbindelse. De som har bygget opp noe slikt kan sikkert si mer om dette. Oppsettet ditt minner jo endel om det som er i noen forsterkede Fjordling og lignende med kraftig motor. Styrkemessig så er det neppe negativt om platene som peker fremover er "for lange", men det veier jo litt og tar opp plass, så du får se hva som er viktig. Og som du nevne er det viktig å tenke på hva du skal bruke plassen til. Skal båten stort sett brukes alene (skjev vektfordeling) eller av to personer som er ca like tunge? Det kan vøre lurt om plasseringa av andre tunge ting som batteri, dregg og bensin korrigerer noe for slike skjevfordelinger av vekt. Vekta av tanken vil jo variere, så det kan jo være en fordel å ha den i midten hvis du med andre ting klarer å balansere vekta bra nok. Kanskje skal du bytte tank en gang også, og den nye er kanskje større eller bredere? Større motor har lett for å bety større forbruk. Skal du evt ha plass til bensinkanner også? Tenk over hvilke mål de du bruker har. Angående plassering av ulike komponenter så er det jo viktig at tank er lett å komme til for fylling, mens batterier er jo noe man ikke skal bort til like ofte. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.August.2021 Link til dette innlegget Svart 22.August.2021 Magnify skrev On 21.8.2021 at 2.37: Har ikke støpt det inn ennå, og vurderer egentlig bredere plate, slik at vinklene kan stå lenger fra hverandre slik at jeg får plass til en bensintank i midten. jeg ville gjort det du tenker her, greit med all vekt som er sentrert. Tenker også at til motoriseringen du tenker på så trenger de ikke gå så langt fram Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Magnify Svart 22.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2021 (redigert) Da har jeg laget en litt bredere konstruksjon: Bildet er fra igår, men har allerede støpt den delvis fast idag. Se video, 10x fortfilm, for your convenience: https://youtu.be/w7o49c4jap4 Mulig jeg ikke har gjort ting etter "boka", men jeg har bygget opp under vinklene som møter skroget med ca. 3 glassfiberstrimler og polyester, for å få mest mulig kontakt med skrog, og sauset plata inn med polyester og 3 lag glassfiber mellom akterspeilet (bakplata) og selve skroget bak, for å oppnå mest mulig kontakt. Sjekk som sagt video over. Set ut til at det funker bra sålangt, selv om jeg jo skal forsterke det kraftig ved neste anledning. Skrur da en tilsvarende plate på baksiden (ut mot vannet) og bolter den fast til plata inni.. Støper og forseglet inn alt (inni båten) i x-antall lag glassfiber ved neste anledning. Hvor mange lag her forøvrig? Redigert 22.August.2021 av Magnify Skrivefeil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 22.August.2021 Link til dette innlegget Svart 22.August.2021 Ser bra ut så langt. Ett lite tips, kan være lurt å runde kantene på platene litt. Da er det mye lettere å legge glassfiber over dem. Epoxy sparkel der platekantene møter båten gjør det også mye lettere å legge glassfiber. Er platene limt med vannfast lim? Om de ikke er det så er det lurt å være veldig nøye med å forsegle dem godt i alle kanter. Gjorde ett lignende prosjekt i fjor. Ta deg gjerne en titt på det. https://baatplassen.no/i/topic/155424-with-10-fot-prosjekt-tråd/ Har dessverre ikke hatt tid til å få gjort noe mer på det i år på grunn av jobb... Vingene på siden av båten du fjernet har sannsynligvis vært for å stabilisere båten i fart, slik at den ikke krenger så mye når du svinger. På jolla mi merker jeg dette godt. For er ikke noe problem å legger ripa nesten i vann skorpa når jeg svinge mye i stor fart. Men tror ikke det vil være like stort problem på båten din. Likte 10x videoen din. Kunne ønske jeg klarte å jobbe så fort. Ikke feil med litt arbeids hjelp heller. Gleder meg til å se mer av prosjektet ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 23.August.2021 Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 Det ser for meg ut som om dette er vannfast limte folierte plater. Vil polyesteren i det hele tatt få heft mot folien? Jeg ville uansett fulgt rådet fra @19 fotvedrørende forbindelsen mellom platene som går fremover og bakplata. Årsakene til det er hvordan kreftene virker, noe som han også forklarer meget greit. Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 23.August.2021 Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 Jannmar skrev 46 minutter siden: Det ser for meg ut som om dette er vannfast limte folierte plater. Vil polyesteren i det hele tatt få heft mot folien? Jeg ville uansett fulgt rådet fra @19 fotvedrørende forbindelsen mellom platene som går fremover og bakplata. Årsakene til det er hvordan kreftene virker, noe som han også forklarer meget greit. Er vel ingen måte å se på plata om det er brukt vannfast lim eller ikke, annet enn å se på hva platen er merket med? Kjøpte selv noen plater hos Maxbo som var folierte for å lage bunn i en tilhenger av. De var billige, men slettes ikke vannfaste. Resultatet så bra ut en liten stund. Men gleden var kortvarig. Endte opp med å måtte kjøpe nye plater som var langt i fra billige. Uansett så vil treverk som er eksponert for vann svelle, så lurt å forsegle kantene godt med epoxy primer for eksempel. Sitér dette innlegget Link to post
Magnify Svart 23.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 (redigert) Kryssfineren kommer fra en plate som har stått sikkert 10-12 år i en kjeller, ser ut til å være meget høy laminatkvalitet, og fra en tid der produksjonen var bedre og treverk billigere. Kjellerens eier mener platen bevisst er vannfast kryssfiner. Og at den var veldig dyr da den ble kjøpt. I størrelsesordenen 5-6000 kr. Platen er foliert, og har pusset alle sider med 40-papir. Kantene har jeg avrundet ganske mye (men tydligvis ikke nok, da jeg fortsatt fikk luftbobler, må vel nesten runde hele kanten av i en "U"-form kanskje? Redigert 23.August.2021 av Magnify (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 23.August.2021 Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 For stivhet er det mye lurere med avstivningsribber som du har laget, Men du trenger egentlig ikke la de gå lenger frem enn ca. høyden på akterspeilet. Kryssfinerplaten kan se ut som en wire-plate som brukes i bunnen av tilhengere, i så fall burde den være vannfast, og de svarte er i så fall fenolharpiks. Du får gjøre en test om polyesteren sitter. Du må avrunde ca. som en pekefinger når di skal legge glassfiber. Jeg ville valgt epoxy og vev duk fremfor polyester og cms, sterkere, limer bedre men noe dyrere. Men det er en smakssak. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 23.August.2021 Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 The Saint skrev for 8 timer siden: Er vel ingen måte å se på plata om det er brukt vannfast lim eller ikke, annet enn å se på hva platen er merket med? Kjøpte selv noen plater hos Maxbo som var folierte for å lage bunn i en tilhenger av. De var billige, men slettes ikke vannfaste. Kanskje du skulle ha spurt om dette da du handlet platene? Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 23.August.2021 Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 Magnify skrev for 7 timer siden: Kryssfineren kommer fra en plate som har stått sikkert 10-12 år i en kjeller, ser ut til å være meget høy laminatkvalitet, og fra en tid der produksjonen var bedre og treverk billigere. Kjellerens eier mener platen bevisst er vannfast kryssfiner. Og at den var veldig dyr da den ble kjøpt. I størrelsesordenen 5-6000 kr. Platen er foliert, og har pusset alle sider med 40-papir. Kantene har jeg avrundet ganske mye (men tydligvis ikke nok, da jeg fortsatt fikk luftbobler, må vel nesten runde hele kanten av i en "U"-form kanskje? Ja det høres bra ut. Mener jeg betalte ca 5700 kr når jeg kjøpte riktig plate til tilhengeren min. Finnes billigere alternativer. Blandt annet så kjøper jeg meranti finer når jeg skal lage noe til båt. Får de platene ganske rimelig på Seasea. Jeg brukte håndoverfres når jeg rundet kantene på platene mine i jolla mi. Da gikk det veldig lett. ? Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 23.August.2021 Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 Jannmar skrev for 1 time siden: Kanskje du skulle ha spurt om dette da du handlet platene? Gjorde faktisk det. Guttungen som solgte meg platene sa at siden de var forskalingsplater så måtte de jo være vann faste. Men det var de ikke. ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.