Jump to content

Suzuki DF4 starter ikke etter drukning i saltvann under kjøring

Mgr

Recommended Posts

Har overtatt en Suzuki DF4 fra 2007 som hadde stått i noen år. Fikk den igang etter rensing av forgasser, men klarte ikke få den til å gå på tomgang/lavt turtall. Mistet motoren i saltvann under kjøring for et par uker siden, og har ikke fått den igang etter dette. Tok motoren opp etter ca 5 min og skylte så med ferskvann, tok ut tennplugg og tømte for vann. Prøvde å dra gjennom diesel for å fortrenge vannet, men usikker på hvor godt jeg lyktes med dette. Sprayet så over med WD-40 i sylindre og utenpå. Måtte så reise vekk ei uke. Etter dette har jeg levert inn forgasser til rensing, gått over bensintank, -slanger og -pumpe, samt byttet bensinfilter. Har også skiftet olje og tennplugg. 

Har fylt på ny bensin og verifisert at pumpa fungerer. Forgasser er som sagt renset på verksted, så har foreløpig gått ut fra at denne er ok. Merker heller ingen forskjell når jeg prøver å bruke startgass, så tenker da at problemet ikke sitter i bensintilførselen.

Etter skifte av tennplugg ser det ut til at gnisten er god såvidt jeg kan bedømme. Med gammel tennplugg var gnisten gul/oransje, men med ny er den blå/hvit. 

Har målt kompresjonen til ca 100 PSI. Vet ikke hva som er vanlig på disse motorene, men tenker dette skal være nok til at man kan forvente en viss respons. 

Før denne dukkerten var motoren lettstartet, men gikk dårlig på tomgang. Nå "hoster" den litt innimellom og rykker til, men har ikke kommet nærmere enn dette. Har ikke mye erfaring med mekking, men skjønner altså ikke hvorfor den ikke vil starte nå. Skjønner at det kan være for sent å gjøre stort, men vil gjerne vite hvorfor den ikke starter slik at jeg kan prøve å gjøre noe med dette.

Legg i alle fall litt jobb i å få den på gang og kjør den god og varm over tid så overlever den.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

100 psi i komp, motsvarer rett i underkant av 7 bar. 

Dette er definitivt i nedre skalen av det jeg vill si er akseptabelt på en motor.

Hvis du har gnist, og den ikke vill starte med start gass, så ville jeg begynne å feilsøke på det elektriske. CDI osv.

Men du har som sagt relativt dårlig komp på motoren, å du ska ikke utelukke at det er der problemet ditt ligger.

Takker for svar! Har begynt feilsøkingen av det elektriske og sjekket verdier opp mot manual. Målt motstand i sekundær-coil(?) til 8,8 kΩ, som er innafor referanseområdet på 8,2-12,4 kΩ. Over tennplugghetta måler jeg 10,6 kΩ, som er midt i referanseområdet på 7,5-12,5 kΩ. Ettersom gnisten også ser grei ut tenker jeg det elektriske kan frikjennes inntil videre, eller er 8,8 kΩ for lavt?

Sjekket også kompresjonen opp mot manual, som oppgir referanseområde på 78-92 PSI. Jeg målte oppunder 100 PSI, hvordan kan man forklare det?

Heller litt mot at det kan være et problem med forgasseren, men man burde kanskje forvente en viss funksjon av en forgasser som akkurat er renset i ultralydvasker. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...