code- Startet 20.August.2021 Link til dette innlegget Startet 20.August.2021 Leker med tanken å bygge om til ferskvannskjøling - det blir kanskje bare med tanken men syns det er litt morsomt å sette meg inn i teorien uansett. Jeg tenker på en god gammel kjølesløyfe, for meg virker dette ut som det sikreste, enkleste og ikke minst billigste løsningen - hvorfor ansees en dyr varmeveksler som krever ekstra vedlikehold som en "bedre" løsning enn en nærmest vedlikeholdsfri sløyfe som går under båten? Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 20.August.2021 Link til dette innlegget Svart 20.August.2021 code- skrev 10 minutter siden: bedre" løsning enn en nærmest vedlikeholdsfri sløyfe som går under båten? Er dette en trebåt, plast eller stål og hva er marsjfarten din? Jeg skal ikke gi meg ut på en "vitenskapelig" forklaring her. Men har selv hatt kjølesløyfe på tidligere båter. Fungerte helt greit det. Men jeg hadde nok tenkt meg om to ganger før jeg hadde montert dette på en plastbåt. Tror det fort kan bli dyrere enn du tror. Hva har du for motor forresten? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 20.August.2021 Link til dette innlegget Svart 20.August.2021 Ansees den som det? Kjølesløyfe er jo helt suverent, så lenge båten er nedi vannet. Ved høyt effektuttak, og motor som er avhengig av ladeluft-, olje-, girolje-, drivstoffkjøler, blir det kanskje vanskeligere med sløyfeløsning. Også er det vel ikke bare slippe motor pakka nedi. Men er jo mye rimeligere å serve, og mere holdbart. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 20.August.2021 Link til dette innlegget Svart 20.August.2021 Kjølesløyfe er vel praktisk på en deplasementsbåt. Utfordringen er vel kjøling av eksos som vil kreve eget sjøvannsinntak og pumpe. Alternativt kan man kjøre med varm eksos som avgir mye varme til omgivelsene og utfordring med isolering av skroggjennomføring. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 20.August.2021 Link til dette innlegget Svart 20.August.2021 Minus - Lavere kjøleeffekt - Gir motstand i vannet - Varm eksos med dertil umake - Kan være sårbart ved grunnstøting Fordel - nokså bombesikkert - ? Kanalbåtene i England har jeg sett droppe kjølesløyfa helt og heller lar kjølevannet gå i en ballasttank i bunnen av båten slik at selve båthuden er varmeveksler. Det virket som en robust løsning. Sitér dette innlegget Link to post
code- Svart 20.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2021 Det er en displacementbåt i plast ja, motor er en Yanmar 2QM20, veldig enkelt kjølesystem som kun går gjennom motor og ut eksosen. Kjølekanaler ser ut til å være i god stand, lite korrosjon og motoren er generelt i utmerket stand. Hvorfor kan utvendig sløyfe være problematisk på plastbåt? Trenger da rør, en form for gjennomføring, ekspansjonstank og en elektrisk pumpe (gamle sjøvannsinntak til våt eksos) - hva har jeg glemt av fordyrende ting? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 20.August.2021 Link til dette innlegget Svart 20.August.2021 Kan ikke se at kjølerør skulle være problem på plastbåt. Iskjøring derimot, bør man tenke seg om. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 21.August.2021 Link til dette innlegget Svart 21.August.2021 Kjølerør bør plasseres så de ikke kommer i konflikt med stropper ved løft av båten. Generelt er varmevekslere kompakte og effektive og det krever relativt mye rør utvendig for å gi like god kjøling. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Hulda Svart 21.August.2021 Link til dette innlegget Svart 21.August.2021 På en dpl.båt skulle det ikke være komplisert å plassere kjølerør. Bare å legge dem inn i skarpen mellom busen i underskroget og kjølen. Problemet, foruten varm eksos, kan være kjølingen til giret. Det var en av grunnene til at det ikke ble kjølesløyfe og varm eksos på Hulda. Her er en hollandsk stålbåt på rundt 25 tonn med kjølesløyfe. Se nøye der pilen peker. På hver side av kjølen går det en utbygget kanal, her går kjølevannet til motor/gir: Hadde jeg tenkt meg den muligheten den gangen jeg bygget Hulda, er muligheten langt større for at jeg hadde kjørt et slikt prosjekt. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 21.August.2021 Link til dette innlegget Svart 21.August.2021 Som Hulda skriver over her, er ikke dette et problem å få til. Men det er litt tenkearbeid før du setter igang. Vi lappet flere ganger på kjølesløyfer da eierne hadde valgt noen "jallarør" for å spare penger og de visste så mye mer enn de som hadde erfaring. Ene nektet vi å fikse på og eier satte heller en slange mellom det som var opptært. Holdt en stund til det var hull en annen plass. Tidligere fikk jeg opp minst et firma som fortsatt solgte egnete rør med bend etc. da jeg googlet, men dessverre ikke akkurat i dag. Fant et gammelt bilde jeg hadde lagret som viser hvordan det kan gjøres.. Kvalitet på rørene er en ting, lengde er en annen. Sjøvannspumpen må og være av kvalitet som tåler å gå kontinuerlig. En pumpe til et par hundringers er ikke noe å satse på. Det tar bare sekunder fra en slik pumpe stopper til eksoslangen har brent hull på under normal gange. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 21.August.2021 Link til dette innlegget Svart 21.August.2021 På tresnekka Tora har jeg ferskvannskjøling med kjølesløfe, pluss saltvannskjøling til våt eksos. Det er en marinisert Volvo B18. Før gikk saltvannskretsen også gjennom eksosmanifolden. Det har jeg nå lagt om til ferskvannskretsen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 21.August.2021 Link til dette innlegget Svart 21.August.2021 Hulda skrev for 2 timer siden: Hadde jeg tenkt meg den muligheten den gangen jeg bygget Hulda, er muligheten langt større for at jeg hadde kjørt et slikt prosjekt. Det er en interessant tanke. Hva slags materiale hadde du i så tilfelle gått for i rør og gjennomføringer? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 21.August.2021 Link til dette innlegget Svart 21.August.2021 Jern. Det er ikke rør, det er en innsveiset kanal. En på hver side av kjølen i dette tilfellet. All væsken er kjølevæske med inhibitor. Det blir ingen korrosjon i selve kjølesystemet. Jeg kunne bygget det ved å sveise inn en plate på hver side av kjølen og sveise inn rørforbindelser. Kan for så vidt gjøre det nå også, men jeg gidder ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 22.August.2021 Link til dette innlegget Svart 22.August.2021 code- skrev On 20.8.2021 at 18.32: Leker med tanken å bygge om til ferskvannskjøling - det blir kanskje bare med tanken men syns det er litt morsomt å sette meg inn i teorien uansett. Jeg tenker på en god gammel kjølesløyfe, for meg virker dette ut som det sikreste, enkleste og ikke minst billigste løsningen - hvorfor ansees en dyr varmeveksler som krever ekstra vedlikehold som en "bedre" løsning enn en nærmest vedlikeholdsfri sløyfe som går under båten? Dette er vel en av de Yanmar motorene som var sjøvannskjølt med driftstemperatur på rundt 40 grader. Samme motor som min far hadde i sin tid, Etter 30 år med sjøvannskjøling var det ingen tegn til tæring eller skader. Ved så lav temperatur er sjøvannet ganske harmløst, så hvorfor bygge om til ferskvannskjøling ? Sitér dette innlegget Link to post
code- Svart 23.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 (redigert) Traale skrev for 20 timer siden: hvorfor bygge om til ferskvannskjøling ? Ja det var det store spørsmålet da, og jeg har egentlig ikke noe godt svar til det. Hadde vært kjekt å kunne utnytte varmen til defroster, varmtvann osv., men da må jo driftstemperaturen til denne motoren som har levd sitt liv ved 40-50°C økes nokså drastisk. Så det er gjerne best å la være. Redigert 23.August.2021 av code- (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 23.August.2021 Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 Sikkert billigere å kjøpe en vannvarmer. Finnes i billige "kinaversjoner" eller dyrere fra Eber eller Webasto. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.August.2021 Link til dette innlegget Svart 24.August.2021 code- skrev On 8/20/2021 at 18.32: Jeg tenker på en god gammel kjølesløyfe, for meg virker dette ut som det sikreste, enkleste og ikke minst billigste løsningen - hvorfor ansees en dyr varmeveksler som krever ekstra vedlikehold som en "bedre" løsning enn en nærmest vedlikeholdsfri sløyfe som går under båten? En varmeveksler er da en enklere løsning? En skroggjennomføring, vann inn til varmeveksler via pumpe og ut gjennom eksosen. Er verken vanskelig eller spesielt dyrt det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
code- Svart 24.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2021 Finnes det varmevekslere som ikke er "spesielt dyre"? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.August.2021 Link til dette innlegget Svart 24.August.2021 Nei, det er det ikke, ikke som jeg har funnet i hvert fall. Hadde jeg vært deg, hvilket du ikke er, ville jeg lagt prosjektet dødt og heller brukt penger og energi på noe annet. Noe du skal være klar over, er at det å øke temperaturen i en slik motor vil kunne ha uheldige bivirkninger. Slik som at rust/avleiringer i kjølekanalene løsner og blokkerer kjøler. At ting som fungerer helt upåklagelig nå, og vil kunne fortsette med det i flere år fremover, plutselig finner ut at de ikke vil være med lenger. Slik som ventilstyringer, topplokkpakning osv. Jeg ville brukt pengene på en liten luftvarmer, slik som Webasto, Eber eller slikt. Sitér dette innlegget Link to post
code- Svart 24.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2021 Det er samme konklusjon som jeg har kommet frem til ja Kjekt med sånne prosjekter, men rimelig unødvendig i mitt tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 27.August.2021 Link til dette innlegget Svart 27.August.2021 On 8/22/2021 at 9:05 PM, Traale said: ...så hvorfor bygge om til ferskvannskjøling ? Dersom båten brukes året rundt og du har tørreksos er jo verden mye enklere, du slipper å tenke på frost og nedtapping, har ingen kjølevannsinntak som må stenges og åpnes, motor er uansett frostbeskyttet, den kan startes og kjøres i kortere perioder selv om båten står på land, osv osv. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.