Jump to content

Hvorfor er varmeveksler "bedre" enn kjølesløyfe?

code-

Recommended Posts

Leker med tanken å bygge om til ferskvannskjøling - det blir kanskje bare med tanken men syns det er litt morsomt å sette meg inn i teorien uansett. 

Jeg tenker på en god gammel kjølesløyfe, for meg virker dette ut som det sikreste, enkleste og ikke minst billigste løsningen - hvorfor ansees en dyr varmeveksler som krever ekstra vedlikehold som en "bedre" løsning enn en nærmest vedlikeholdsfri sløyfe som går under båten? 

code- skrev 10 minutter siden:

bedre" løsning enn en nærmest vedlikeholdsfri sløyfe som går under båten?

Er dette en trebåt, plast eller stål og hva er marsjfarten din?

Jeg skal ikke gi meg ut på en "vitenskapelig" forklaring her. Men har selv hatt kjølesløyfe på tidligere båter. Fungerte helt greit det. Men jeg hadde nok tenkt meg om to ganger før jeg hadde montert dette på en plastbåt. Tror det fort kan bli dyrere enn du tror.

Hva har du for motor forresten?

Minus

- Lavere kjøleeffekt

- Gir motstand i vannet

- Varm eksos med dertil umake

- Kan være sårbart ved grunnstøting

Fordel

- nokså bombesikkert

- ?

Kanalbåtene i England har jeg sett droppe kjølesløyfa helt og heller lar kjølevannet gå i en ballasttank i bunnen av båten slik at selve båthuden er varmeveksler. Det virket som en robust løsning.

keel_cooling_tank_update.jpg

Det er en displacementbåt i plast ja, motor er en Yanmar 2QM20, veldig enkelt kjølesystem som kun går gjennom motor og ut eksosen. Kjølekanaler ser ut til å være i god stand, lite korrosjon og motoren er generelt i utmerket stand. 

Hvorfor kan utvendig sløyfe være problematisk på plastbåt? 

Trenger da rør, en form for gjennomføring, ekspansjonstank og en elektrisk pumpe (gamle sjøvannsinntak til våt eksos) - hva har jeg glemt av fordyrende ting? 

På en dpl.båt skulle det ikke være komplisert å plassere kjølerør. Bare å legge dem inn i skarpen mellom busen i underskroget og kjølen. Problemet, foruten varm eksos, kan være kjølingen til giret. Det var en av grunnene til at det ikke ble kjølesløyfe og varm eksos på Hulda. Her er en hollandsk stålbåt på rundt 25 tonn med kjølesløyfe. Se nøye der pilen peker. På hver side av kjølen går det en utbygget kanal, her går kjølevannet til motor/gir:

1419261812_DejaVu.jpg.024f86c73a4c20dbd43c95f762186798.jpg

Hadde jeg tenkt meg den muligheten den gangen jeg bygget Hulda, er muligheten langt større for at jeg hadde kjørt et slikt prosjekt. 

Som Hulda skriver over her, er ikke dette et problem å få til.

Men det er litt tenkearbeid før du setter igang.

Vi lappet flere ganger på kjølesløyfer da eierne hadde valgt noen "jallarør" for å spare penger og de visste så mye mer enn de som hadde erfaring.

Ene nektet vi å fikse på og eier satte heller en slange mellom det som var opptært.

Holdt en stund til det var hull en annen plass. 

Tidligere fikk jeg opp minst et firma som fortsatt solgte egnete rør med bend etc. da jeg googlet, men dessverre ikke akkurat i dag. Fant et gammelt bilde jeg hadde lagret som viser hvordan det kan gjøres..

Kvalitet på rørene er en ting, lengde er en annen.

Sjøvannspumpen må og være av kvalitet som tåler å gå kontinuerlig.

En pumpe til et par hundringers er ikke noe å satse på.

Det tar bare sekunder fra en slik pumpe stopper til eksoslangen har brent hull på under normal gange.

20150728_120602.jpg

Hulda skrev for 2 timer siden:

Hadde jeg tenkt meg den muligheten den gangen jeg bygget Hulda, er muligheten langt større for at jeg hadde kjørt et slikt prosjekt. 

Det er en interessant tanke. Hva slags materiale hadde du i så tilfelle gått for i rør og gjennomføringer?

Jern. Det er ikke rør, det er en innsveiset kanal. En på hver side av kjølen i dette tilfellet. All væsken er kjølevæske med inhibitor. Det blir ingen korrosjon i selve kjølesystemet. Jeg kunne bygget det ved å sveise inn en plate på hver side av kjølen og sveise inn rørforbindelser. Kan for så vidt gjøre det nå også, men jeg gidder ikke. 

code- skrev On 20.8.2021 at 18.32:

Leker med tanken å bygge om til ferskvannskjøling - det blir kanskje bare med tanken men syns det er litt morsomt å sette meg inn i teorien uansett. 

Jeg tenker på en god gammel kjølesløyfe, for meg virker dette ut som det sikreste, enkleste og ikke minst billigste løsningen - hvorfor ansees en dyr varmeveksler som krever ekstra vedlikehold som en "bedre" løsning enn en nærmest vedlikeholdsfri sløyfe som går under båten? 

Dette er vel en av de Yanmar motorene som var sjøvannskjølt med driftstemperatur på rundt 40 grader. Samme motor som min far hadde i sin tid, Etter 30 år med sjøvannskjøling var det ingen tegn til tæring eller skader. Ved så lav temperatur er sjøvannet ganske harmløst, så hvorfor bygge om til ferskvannskjøling ?

Traale skrev for 20 timer siden:

hvorfor bygge om til ferskvannskjøling ?

Ja det var det store spørsmålet da, og jeg har egentlig ikke noe godt svar til det. Hadde vært kjekt å kunne utnytte varmen til defroster, varmtvann osv., men da må jo driftstemperaturen til denne motoren som har levd sitt liv ved 40-50°C økes nokså drastisk. Så det er gjerne best å la være. 

Redigert av code- (see edit history)
code- skrev On 8/20/2021 at 18.32:

En varmeveksler er da en enklere løsning? En skroggjennomføring, vann inn til varmeveksler via pumpe og ut gjennom eksosen. Er verken vanskelig eller spesielt dyrt det. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Nei, det er det ikke, ikke som jeg har funnet i hvert fall. Hadde jeg vært deg, hvilket du ikke er, ville jeg lagt prosjektet dødt og heller brukt penger og energi på noe annet. Noe du skal være klar over, er at det å øke temperaturen i en slik motor vil kunne ha uheldige bivirkninger. Slik som at rust/avleiringer i kjølekanalene løsner og blokkerer kjøler. At ting som fungerer helt upåklagelig nå, og vil kunne fortsette med det i flere år fremover, plutselig finner ut at de ikke vil være med lenger. Slik som ventilstyringer, topplokkpakning osv. Jeg ville brukt pengene på en liten luftvarmer, slik som Webasto, Eber eller slikt. 

On 8/22/2021 at 9:05 PM, Traale said:

...så hvorfor bygge om til ferskvannskjøling ?

Dersom båten brukes året rundt og du har tørreksos er jo verden mye enklere, du slipper å tenke på frost og nedtapping, har ingen kjølevannsinntak som må stenges og åpnes, motor er uansett frostbeskyttet, den kan startes og kjøres i kortere perioder selv om båten står på land, osv osv.

mvh, Arne
www.tiarora.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...