Jump to content

Skade på uforsikret når på land. Hva nå?

Cerberus

Recommended Posts

Fått skade, eller rettere sagt totalskade på en båt eg har på land av en gravemaskin. Uforsikret såklart da den står på land uttafor egen bolig. Er byggeprosjekt i nabolaget derav den i overkant nærgående gravemaskinen. Entreprenørens selskap sier dette må eg få ordnet med eget selskap mht krav men der var det sjølsagt intet å hente av hjelp siden den ikkje er forsikret. Eneste tipset derifra var å få den taksert av noen som driver med båt. Spurte en lokal forretning som driver mykje med forsikringskader og nei det måtte eg ta med entreprenørens selskap🙉 jasså ja. Alle peika på en annen part.  Ka gjør eg no? 

Hvilken båt?

Om det er en liten båt kan den være dekket av innboforsikringen. 

Men uansett, gravemaskinfører skal ha en særdeles god forklaring for å slippe unna ansvaret for dette. Hvordan var hendelsesforløpet?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Uten hjelp fra forsikringsselskap må du vel eventuelt selv utforme et krav og sende til entreprenøren. Dersom entreprenøren ikke vil godta kravet, må det sendes til forliksrådet.

En advokat eller takstmann kan sikkert hjelpe til med å utforme et saklig krav, men er det da du eller entreprenør som må dekke ekstrakostnader med profesjonell hjelp? Ikke vet jeg, men en advokat kan sikkert svare på det uten å først skru på takstameter.

Dette er ikke spesifikt til båt, dette er vel en alminnelig erstatningssak.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

For mange år siden gikk jeg til retten og ba om midlertidig forføyning på at arbeidene skulle stanses da entreprenøren ikke brydde seg noe som helst om tomtegrenser, og til og med hadde gravd opp grensemarkøren mellom tomtene.

Oppdragsgiver var da kjapt ute med å tilby meg noe håndpenger mot at jeg trakk saken.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Brigg skrev 1 time siden:

Hvilken båt?

Om det er en liten båt kan den være dekket av innboforsikringen. 

Hvordan var hendelsesforløpet?

Nei ingen dekning av innboforsikring. 

Hendelsesforløpet var ganske enkelt at han skviset den inntil en vegg når han roterte maskinen. Gravemaskinfører nekter ikke på noe som helst og var oppriktig utavseg etterpå.

dobsen62 skrev 1 time siden:

Meld inn skaden til selskapet der du har din husforsikring.

De var ikkje det minste interessert så intet å hente der som nevnt.

tobixen skrev 43 minutter siden:

Dette er ikke spesifikt til båt, dette er vel en alminnelig erstatningssak.

Ja det har du forsåvidt rett i. Kanskje postet på feil sted. 

Redigert av Cerberus (see edit history)

Absolutt relevant i åpent forum dette. 

Cerberus skrev 2 minutter siden:

Hendelsesforløpet var ganske enkelt at han skviset den inntil en vegg når han roterte maskinen.

Da er skyldforholdene åpenbare etter mitt syn. Spør entreprenøren om hvor han er forsikret. Ta så kontakt med hans forsikringsselskap, og det første du opplyser de om et at du vil belaste dem med kr 1.500 per påbegynt time for tiden du må bruke på dette, inklusiv tiden du allerede har brukt. Tullete av entreprenøren å ikke ordne opp i dette på eget initiativ. 

tobixen skrev 46 minutter siden:

Hvis entreprenøren ikke er villig til å komme i møte og forhandle om dette, så kan det kanskje være en idé å snakke med oppdragsgiver.

Dette kan være et godt poeng. Byggherreansvaret står sterkt, så om du ikke kommer noen vei med entreprenør eller dennes forsikringsselskap kan dette være en vei å gå. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Utdrag fra IF skadeforsikring.

Ansvar og rettshjelp

Hvis du i kraft av å være huseier får et rettslig erstatningsansvar for skade på annen person eller andres ting, for eksempel hvis trampolinen blir tatt av vinden og skader eiendeler hos naboen, hjelper vi deg med saken og dekker et eventuelt erstatningskrav.

Hvis du som huseier er part i en tvist, dekker vi utgiftene dine til advokat, sakkyndige, retten og vitner. Eksempler på tvister kan være tvist med håndverker pga. mangelfullt arbeid eller krangel med naboen om tomtegrensen, så dekker vi utgifter til advokat, sakkyndige, retten og vitner.

Ta kontakt med advokat, så tar advokaten seg av all kontakt med oss på dine vegne. Bruk gjerne vårt Eurojuris-nettverk for å finne en dyktig advokat. Kontakt Eurojuris

Synes det er merkelig at forsikringen din bare avviser kravet.

Det er jo ikke de som skal dekke skaden, men entreprenørens forsikringsselskap.

Det eneste de skal gjøre, er jo bare å fremme ett krav mot motpartens selskap. (Det kan jo være samme selskap, som er årsaken til at de er litt vanskelig)

Det er jo tross alt en skade som er påført noe som du har på din eiendom.

Når det gjelder entreprenøren, er han/selskapet pålagt å ha en ansvarsforsikring.

Dette skal dekkes av entreprenørens ansvarsforsikring

entreprenørene er vant til et høyt konfliktnivåi bransjen. Det er bare å trøkke til. Er du i tvil om anleggsplassen var tilstrekkelig sikret (det høres formeg rart ut at de gravde så nærme deg med stor maskin uten sikring) hadde jeg sagt at da får vi anmelde dette for uansvarlighet. 

Eller en tlf til Arbeidstilsynet, så blir det stille på byggeplassen frem til emtreprenøren har fått etablert et internkontrollsystem som etterleves i daglig arbeid. 

Her er det vel å få taksert skaden som er første skritt.

Deretter å kreve maskinfører/firma for erstatning utfra takst.

Om de motsetter seg dette, da først er der en tvist, som man kan få

dekket hjelp til å løse over forsikring, etter egenandel vil jeg tro.

Så kan man jo som de skriver her sette himmel og jord  i bevegelse

uten at jeg tror erstatningen på den skadde båten kommer fortere da.

Cerberus skrev 27 minutter siden:

Få taksert skaden ja. Joda skaden er total og verdien er kjent. Men hvem skal ordne med takst og betales av hvem og hvem bestemmer hvems takst som er bra nok? Og i hvilket format skal det kravet leveres. 

For andre så fungerer det greit å melde i fra til skadevolders forsikringselskap som en begynnelse.
Kan gjøres ved hjelp av telefon eller e-post.
Da sender de normalt en takstmann så går saken sin gang der du får ett tilbud om en sum i erstatning.
Denne saken virker jo lite komplisert 

Redigert av pipe (see edit history)

Hei. 

Eg er i det store og heile einig med Dude. 

Få ein takst på båten. Sikra bevis på at gravemaskinen har gjort skaden, og krev gravemaskineigaren for beløpet. 

Om dei ikkje betalar er det forliksrådet, eller tingretten, som er neste instans. 

Kva trur du båten var verdt sånn ca,? "

Om båten var lite verdt kan det kosta relativt mykje å gå til sak. 

Då er det kanskje ikkje verdt det? 

Slik du skildra saka trur eg du vinn. 

Ask

Skjønner ikke hvorfor dere skal dra inn egne takstmenn,advokater og retts vesenet før man har snakket med skadevolders forsikringsselskap.
Ut i fra TS forklaring er skyldspørsmålet soleklart da skadevolder er erstatningspliktig når man skader andres ting.
Forsikringsselskapet som har ansvarsforsikringen kommer ikke til å krangle på dette.

Så båten din står på din tomt, mens gravearbeidet utføres for andre? På din tomt eller over din tomtegrense?

Da bør det ikke være noen tvil som hvem som har erstatningsansvaret. 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...