Jump to content

Mister kontakt med 2008 Vovlo Penta D4 i en Windy 37GM


heling

Recommended Posts

Har fått et problem, 2008 Windy GM37 med to D4-260,  ca. 10 minutter etter oppstart mistet jeg kontakt med den ene motoren. Innstrumentene går til null, motoren kan ikke stoppes med nøkkel og gasshåndtaket virker selvfølgelig ikke. Jeg løste problemet midlertidig ved å stoppe den andre motoren, stoppe motoren som ikke lystrer med Aux Stop knappen på motoren og resette start hovedbryter. Da virket de begge normalt igjen for 15 minutter så skjedde det igjen. Resatte igjen og etter det gikk de greit i ca. 30 minutter og feilen var borte. Kan det være et strømproblem er det EVC'en som tar kvelden. Har to startbatterier og de er paralellkoblet  så lite strøm er det ikke. Har noen vært borti noe lignende. 

Redigert av heling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har nå sjekket alt, ingen løse ledninger/jordinger/batteripoler, feilen har ikke kommet tilbake. Har kun kjørt motorene på tomgang to ganger 15 minutter i båsen i havnen. Sjekket alle væsker og alle kontakter jeg finner, alt ser helt strøkent ut. Alt er originalt og ikke noe hjemmemekk her. Såvidt jeg kan se har jeg bare en EVC-C boks på min twin installasjon, en annen ting jeg har lagt merke til er at jeg må ha på tenning på begge motorene for at babord motor skal starte dette gjelder ikke styrbord. Ser ut til at babord motor er avhengig av styrbord tenning. 

Link to post
Share on other sites

heling skrev 2 minutter siden:

… jeg må ha på tenning på begge motorene for at babord motor skal starte dette gjelder ikke styrbord. Ser ut til at babord motor er avhengig av styrbord tenning. 


Det er i hvertfall ikke vanlig. Alle Volvo Penta D4 og D6 dobbeltinstallasjoner jeg har sett, har vært koblet slik at tenningen på den ene motoren ikke influerer på den andre.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært i kontakt med Rangnar Ringstad i Fredrikstad og forklart problemet, de er veldig behjelpelige og vi diskuterte problemet lenge. Han vil sjekke den ene HCU'en eventuelt kryssbytte dem. Fikk beskjed om å avlese feilkodene i displayet med de finnes ikke der selv i OEM mode. Jeg har to start batterier men de er koblet parallelt fra Windy originalt, men det jeg i tillegg la merke til når jeg stakk innom båten idag var at tempmålerene, voltmeterne og tankmålerne ,alle volvo penta instrumenter og endel av EVC kjeden, viste utslag selv om alle hovedstrømsbrytere var av og jeg stod med nøkklene i hånden. Det har ihverfall ikke vært slik før. Med andre ord noe lekker strøm inn til startmotorene eller det er en kortslutning til EVC,(har forresten to HCU'er og to PCU'er, min feil, dette er en helt vanlig twin D4 installasjon og alt er der som normalt). Finner jeg ut den strømlekkasjen tror jeg problemet er løst. Jeg begynner med Start hovedbryter imorgen. Er fortsatt glad for tips og kommentarer og har kjøpt vimpel.   

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da har jeg funnet og utbedret feilen, HCU helm control unit. Den døde kort tid etter motor og instrumenter var umulig og få igang. Jeg leste meg opp på hvordan systemet virker og etter å ha konsultert flere Volvo tech's var siste feilsøking å kryssbytte HCU'ene. Jeg forsikret meg om at det var nokså sikkert, med tanke på å ikke ødelegge den andre hvis det var noe veldig galt elektrisk i systemet. Etter kryssbytte flyttet feilen seg over på den andre motoren. Bestillte ny HCU unit, med programmering til motornummer. Under en uke etter lå den i posten og etter litt knot med konfigurering er alt iorden igjen. Disse boksene er dyre, så hadde jeg hatt bedre tid hadde jeg kjøpt en brukt og fått den programert. Den gamle boksen skal jeg prøve å få reparert hvis jeg finner noen som gjør det, det sies at det er loddinger på hovedkortet som er problemet, kan selvfølgelig være kondensatorer etc.   

Link to post
Share on other sites

Ferdig programert til motornummer med den softwaren som var i båten inkl. moms 27.000,- , jeg har sett brukte HCU'er ned til 5000,- . Med tanke på hva den boksen gjør er det kanske dyrt per funksjon, eller skal jeg si veldig dyrt. Så etter ca. hundre turer er kosten "bare" 250,- kroner per tur. Tar noen år.  

Link to post
Share on other sites

Martin_ skrev 1 time siden:

Hvilken funksjon har denne HCU-enheten? Er det kun CAN-Bus og power som går til den?

 

Volvo Pentas EVC system (Electronic Vessel Control) er et distribuert system med flere computere. En PCU (Powertrain Control Unit) sitter i motorrommet og har alle motorsensorer og aktuatorer koblet til seg.

HCU'en (Helmstation Control Unit) sitter montert i dashbordet og har all instrumentering, startnøkkel, gass/gear +++ knyttet til seg. HCU og PCU kommuniserer seg imellom på CAN-Bus. Googler du Volvo Penta EVC, så finner du mange systemskisser. Bokstaven etter EVC indikerer typisk når denne generasjonen kom på markedet. Eks. EVC-B var typisk 2006-2007. EVC-C kom i 2008 ++

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...