heling Startet 21.August.2021 Del på Facebook Startet 21.August.2021 (redigert) Har fått et problem, 2008 Windy GM37 med to D4-260, ca. 10 minutter etter oppstart mistet jeg kontakt med den ene motoren. Innstrumentene går til null, motoren kan ikke stoppes med nøkkel og gasshåndtaket virker selvfølgelig ikke. Jeg løste problemet midlertidig ved å stoppe den andre motoren, stoppe motoren som ikke lystrer med Aux Stop knappen på motoren og resette start hovedbryter. Da virket de begge normalt igjen for 15 minutter så skjedde det igjen. Resatte igjen og etter det gikk de greit i ca. 30 minutter og feilen var borte. Kan det være et strømproblem er det EVC'en som tar kvelden. Har to startbatterier og de er paralellkoblet så lite strøm er det ikke. Har noen vært borti noe lignende. Redigert 21.August.2021 av heling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.August.2021 Del på Facebook Svart 21.August.2021 Dårlig kontakt ett eller annet sted start med å sjekke jordingspunktet på starteren. Det er en gjenganger. Og sjekk batteriene dine for dårlig kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
heling Svart 21.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2021 ok , det skal jeg gjøre imorgen. det er et godt tips, skal også se om jeg får ut feilmeldingene fra systemet. Takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
heling Svart 22.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2021 Har nå sjekket alt, ingen løse ledninger/jordinger/batteripoler, feilen har ikke kommet tilbake. Har kun kjørt motorene på tomgang to ganger 15 minutter i båsen i havnen. Sjekket alle væsker og alle kontakter jeg finner, alt ser helt strøkent ut. Alt er originalt og ikke noe hjemmemekk her. Såvidt jeg kan se har jeg bare en EVC-C boks på min twin installasjon, en annen ting jeg har lagt merke til er at jeg må ha på tenning på begge motorene for at babord motor skal starte dette gjelder ikke styrbord. Ser ut til at babord motor er avhengig av styrbord tenning. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 22.August.2021 Del på Facebook Svart 22.August.2021 heling skrev 2 minutter siden: … jeg må ha på tenning på begge motorene for at babord motor skal starte dette gjelder ikke styrbord. Ser ut til at babord motor er avhengig av styrbord tenning. Det er i hvertfall ikke vanlig. Alle Volvo Penta D4 og D6 dobbeltinstallasjoner jeg har sett, har vært koblet slik at tenningen på den ene motoren ikke influerer på den andre. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.August.2021 Del på Facebook Svart 22.August.2021 Høres helt rart ut. Hver motor har sin egen evc boks og skal kunne kjøres uavhengig av hverandre. har du sjekket renningslåsen? Du kan kryssbytte disse og se om problemet flytter seg Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 23.August.2021 Del på Facebook Svart 23.August.2021 Du har kanskje separat startbatterier for hver motor? opplevde det samme på min båt. To D9. Var babord startbatteri som begynte å bli dårlig. mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
heling Svart 23.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2021 Jeg har vært i kontakt med Rangnar Ringstad i Fredrikstad og forklart problemet, de er veldig behjelpelige og vi diskuterte problemet lenge. Han vil sjekke den ene HCU'en eventuelt kryssbytte dem. Fikk beskjed om å avlese feilkodene i displayet med de finnes ikke der selv i OEM mode. Jeg har to start batterier men de er koblet parallelt fra Windy originalt, men det jeg i tillegg la merke til når jeg stakk innom båten idag var at tempmålerene, voltmeterne og tankmålerne ,alle volvo penta instrumenter og endel av EVC kjeden, viste utslag selv om alle hovedstrømsbrytere var av og jeg stod med nøkklene i hånden. Det har ihverfall ikke vært slik før. Med andre ord noe lekker strøm inn til startmotorene eller det er en kortslutning til EVC,(har forresten to HCU'er og to PCU'er, min feil, dette er en helt vanlig twin D4 installasjon og alt er der som normalt). Finner jeg ut den strømlekkasjen tror jeg problemet er løst. Jeg begynner med Start hovedbryter imorgen. Er fortsatt glad for tips og kommentarer og har kjøpt vimpel. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.August.2021 Del på Facebook Svart 24.August.2021 Høres ut som jordingsfeil. Sjekk starteren på begge moterer. Det kan fort lekke fra lokkene på varmeveskleren over starteren og da drypper det ned her. Dette gir irr på kontaktene på stareren. Om de ser ok utnhadde jeg sjekket for dårlig kontakt og fukt andre steder Sitér dette innlegget Link to post
heling Svart 16.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2021 Da har jeg funnet og utbedret feilen, HCU helm control unit. Den døde kort tid etter motor og instrumenter var umulig og få igang. Jeg leste meg opp på hvordan systemet virker og etter å ha konsultert flere Volvo tech's var siste feilsøking å kryssbytte HCU'ene. Jeg forsikret meg om at det var nokså sikkert, med tanke på å ikke ødelegge den andre hvis det var noe veldig galt elektrisk i systemet. Etter kryssbytte flyttet feilen seg over på den andre motoren. Bestillte ny HCU unit, med programmering til motornummer. Under en uke etter lå den i posten og etter litt knot med konfigurering er alt iorden igjen. Disse boksene er dyre, så hadde jeg hatt bedre tid hadde jeg kjøpt en brukt og fått den programert. Den gamle boksen skal jeg prøve å få reparert hvis jeg finner noen som gjør det, det sies at det er loddinger på hovedkortet som er problemet, kan selvfølgelig være kondensatorer etc. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 17.September.2021 Del på Facebook Svart 17.September.2021 Hva koster den boksen? Sitér dette innlegget Link to post
heling Svart 17.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2021 Ferdig programert til motornummer med den softwaren som var i båten inkl. moms 27.000,- , jeg har sett brukte HCU'er ned til 5000,- . Med tanke på hva den boksen gjør er det kanske dyrt per funksjon, eller skal jeg si veldig dyrt. Så etter ca. hundre turer er kosten "bare" 250,- kroner per tur. Tar noen år. Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 17.September.2021 Del på Facebook Svart 17.September.2021 Hvilken funksjon har denne HCU-enheten? Er det kun CAN-Bus og power som går til den? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 17.September.2021 Del på Facebook Svart 17.September.2021 Martin_ skrev 1 time siden: Hvilken funksjon har denne HCU-enheten? Er det kun CAN-Bus og power som går til den? Volvo Pentas EVC system (Electronic Vessel Control) er et distribuert system med flere computere. En PCU (Powertrain Control Unit) sitter i motorrommet og har alle motorsensorer og aktuatorer koblet til seg. HCU'en (Helmstation Control Unit) sitter montert i dashbordet og har all instrumentering, startnøkkel, gass/gear +++ knyttet til seg. HCU og PCU kommuniserer seg imellom på CAN-Bus. Googler du Volvo Penta EVC, så finner du mange systemskisser. Bokstaven etter EVC indikerer typisk når denne generasjonen kom på markedet. Eks. EVC-B var typisk 2006-2007. EVC-C kom i 2008 ++ Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 17.September.2021 Del på Facebook Svart 17.September.2021 Takk for et utfyllende svar! Da skal det Googles angående VP EVC :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.