Pime Startet 21.August.2021 Link til dette innlegget Startet 21.August.2021 (redigert) Hei, Jeg har overtatt en 49 fots skøyte med et noe eldre bryterpanel fra Solhaug Skipselektro. Når jeg slår på en bryter som jeg tror har gitt strøm (24V anlegg) til en lyskaster (som er fjernet), lager denne en lyd/dur som visstnok skal indikerer en jordfeil. Hvilken metodikk bør man bruke for å prøve å finne en jordfeil? Og så har jeg følgende "spøkelse": Når lensepumpene går, og alle bryterene er i posisjon '0', durer det i bryteren i midten på øverste rad (til topplanterne). Setter jeg denne bryteren i posisjon '1' når pumpene går, blir det stille. Hva som kan være årsaken til dette? All input/forslag mottas med takk. Redigert 21.August.2021 av Pime (see edit history) Link to post
bellen Svart 21.August.2021 Link til dette innlegget Svart 21.August.2021 Når det gjelder bryteren som har gått til lyskasteren og den ikke er der lenger, så ville jeg ha koblet den fra og fjernet hele kabelen. Da skal du ikke ha jordfeil på den kursen lenger. Angående den andre feilen, så kan det være en jordfeil dette også. Jordfeil kan lage mange rare feil, men det må feilsøkes før noe svar kan gis. Link to post
Pime Svart 21.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2021 bellen skrev for 1 time siden: Når det gjelder bryteren som har gått til lyskasteren og den ikke er der lenger, så ville jeg ha koblet den fra og fjernet hele kabelen. Da skal du ikke ha jordfeil på den kursen lenger. Angående den andre feilen, så kan det være en jordfeil dette også. Jordfeil kan lage mange rare feil, men det må feilsøkes før noe svar kan gis. Takk for svar. Det er mulig jeg setter inn en ny lyskaster. Men hvordan feilsøker man egentlig en jordfeil? Generelt og i dette tilfellet? Link to post
X10an Svart 21.August.2021 Link til dette innlegget Svart 21.August.2021 (redigert) Her benyttes uttrykket "jordfeil" på en måte jeg ikke kjenner til. Jeg har rett og slett store problemer med å forholde meg til hva som menes med "jordfeil" i et 24VDC system. Er du sikker på at du har et jordet elektrisk opplegg? Pime skrev for 2 timer siden: Men hvordan feilsøker man egentlig en jordfeil? Generelt og i dette tilfellet? Rent generelt kan du feilsøke jordfeil ved å koble vekk en og en kurs eller forbruker til jordfeilen forsvinner. Du kan også forsøke å koble vekk jord til noen av de mistenkte forbrukerne. I en båt kan du starte med varmevifter, batterilader og vaskemaskin. Dette bør man i utgangspunktet overlate til folk som vet hva dem driver med. Når det kommer til feilsøking av "jordfeil" i dette konkrete tilfellet, bør du komme langt om du bare drar ut stikkontakten til batteriladeren? Ut fra det du beskriver tror jeg egentlig du bør lete etter noe helt annet. Redigert 21.August.2021 av X10an (see edit history) Link to post
Pime Svart 22.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2021 X10an skrev for 8 timer siden: Her benyttes uttrykket "jordfeil" på en måte jeg ikke kjenner til. Jeg har rett og slett store problemer med å forholde meg til hva som menes med "jordfeil" i et 24VDC system. Er du sikker på at du har et jordet elektrisk opplegg? Rent generelt kan du feilsøke jordfeil ved å koble vekk en og en kurs eller forbruker til jordfeilen forsvinner. Du kan også forsøke å koble vekk jord til noen av de mistenkte forbrukerne. I en båt kan du starte med varmevifter, batterilader og vaskemaskin. Dette bør man i utgangspunktet overlate til folk som vet hva dem driver med. Når det kommer til feilsøking av "jordfeil" i dette konkrete tilfellet, bør du komme langt om du bare drar ut stikkontakten til batteriladeren? Ut fra det du beskriver tror jeg egentlig du bør lete etter noe helt annet. Hei, Jeg har ikke landstrøm der jeg ligger. Lader via solcellesystemer, ett til startbatteriene og ett til forbruksbatteriene. Hvordan blir det å feilsøke et 24V system og 24V komponenter? Jord er vel minusen? Kobler jeg den fra, blir det jo stille. Link to post
Hulda Svart 22.August.2021 Link til dette innlegget Svart 22.August.2021 Pluss er pluss og minus er minus. Jord er noe annet. Feilen ligger ofte i at minus er koblet sammen i felles leder. Eller at det er en strømlekkasje mellom pluss og minus i en komponent eller kobling. Derfor kan en feil deles av flere komponenter. Slike feil kan være periodiske, og et helvete å finne ut av. Så det er bare å slå av og på utstyr for å finne hva som trigger frilen. Link to post
X10an Svart 22.August.2021 Link til dette innlegget Svart 22.August.2021 (redigert) Pime skrev for 3 timer siden: Jord er vel minusen? Kobler jeg den fra, blir det jo stille. Det blir helt sikkert stille om du kobler fra pluss også. Men det betyr slett ikke at du har en plussfeil. Det er ganske normalt å kalle minus for jord dersom motorblokken og andre større metalliske enheter har minusen koblet til "skallet". Hvor korrekt det er å kalle dette for jord finnes det delte meninger om, men det er uansett et faktum at dette ofte er benevnelsen som benyttes. Når du derimot begynner å snakke om "jordfeil" beveger vi oss over i et helt annet minefelt. Mitt inntrykk er at her kaster noen rundt seg med faguttrykk de ikke har noen forståelse av. Det blir litt som å lete etter en grønn overledning for å smøre den med sleggefett. I din aktuelle problemstilling oppfatter jeg at du leter etter årsaken til en udefinert durelyd vi andre ikke kan høre. Nøkkelen til gode svar er å stille gode spørsmål. Her bør du enten beskrive problemet veldig mye bedre, eller legge ut en link til en video som gir oss lyden. Jeg registrerer forøvrig at du har en henvisning til jordfeil på panelet ditt. Denne er muligens relatert til at du kan ha et to-polt elektrisk anlegg og separat jording av enkelte komponenter. Om durelyden er relatert til et varsel herfra kan jeg i utgangspunktet ikke utelukke, men det virker litt merkelig... Ellers er det interessant å se et panel med 15 brytere der bare to av dem er forsøkt merket med hieroglyfer. Hvordan vet du hva som styrer hva? Det er fint du ikke har oppgitt hvor du holder til i signaturen din, for da slipper ihvertfall jeg å bli fristet til å komme og hjelpe deg :-) Redigert 22.August.2021 av X10an (see edit history) Link to post
Gunga Din Svart 22.August.2021 Link til dette innlegget Svart 22.August.2021 For meg later det som du har en panel med en akustisk larm, for bl.a lanterner, går en pære….så skriker alarmen ! du har ingen lyskaster..du slår på….ingen strøm går gjennom, derfor får du larm jeg har selv en sånn panel i min båt. den larmer også da jeg stenger lanterne….da må jeg trykke på resett knappen. att det durer da du kjør lensepumpen, kanskje er koblet så, for att du ikke skall glemme den på ! ring Solhaug skipselektro og spør ! S/Y Gunga Din Link to post
Chiefengineer Svart 22.August.2021 Link til dette innlegget Svart 22.August.2021 Har vært borti flere av disse solhaugpanelene som har hatt feil og defekter. En kjenning fikk levert ny båt og etter et par år begynte det å bli problemer med lanternekontrolleren. Da fikk han ikke support men ble istedet anbefalt å kjøpe helt nytt panel da det hadde kommet i ny versjon. De hadde visst røket uklar med den som produserte panelet, lages ikke av solhaug selv. En lokal skipselektriker reparerte panelet, var noen loddinger som måtte ordnes. Link to post
Pime Svart 22.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2021 Gunga Din skrev for 2 timer siden: For meg later det som du har en panel med en akustisk larm, for bl.a lanterner, går en pære….så skriker alarmen ! du har ingen lyskaster..du slår på….ingen strøm går gjennom, derfor får du larm jeg har selv en sånn panel i min båt. den larmer også da jeg stenger lanterne….da må jeg trykke på resett knappen. att det durer da du kjør lensepumpen, kanskje er koblet så, for att du ikke skall glemme den på ! ring Solhaug skipselektro og spør ! De kunne ikke hjelpe meg! Link to post
Pime Svart 22.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2021 X10an skrev for 2 timer siden: Det blir helt sikkert stille om du kobler fra pluss også. Men det betyr slett ikke at du har en plussfeil. Det er ganske normalt å kalle minus for jord dersom motorblokken og andre større metalliske enheter har minusen koblet til "skallet". Hvor korrekt det er å kalle dette for jord finnes det delte meninger om, men det er uansett et faktum at dette ofte er benevnelsen som benyttes. Når du derimot begynner å snakke om "jordfeil" beveger vi oss over i et helt annet minefelt. Mitt inntrykk er at her kaster noen rundt seg med faguttrykk de ikke har noen forståelse av. Det blir litt som å lete etter en grønn overledning for å smøre den med sleggefett. I din aktuelle problemstilling oppfatter jeg at du leter etter årsaken til en udefinert durelyd vi andre ikke kan høre. Nøkkelen til gode svar er å stille gode spørsmål. Her bør du enten beskrive problemet veldig mye bedre, eller legge ut en link til en video som gir oss lyden. Jeg registrerer forøvrig at du har en henvisning til jordfeil på panelet ditt. Denne er muligens relatert til at du kan ha et to-polt elektrisk anlegg og separat jording av enkelte komponenter. Om durelyden er relatert til et varsel herfra kan jeg i utgangspunktet ikke utelukke, men det virker litt merkelig... Ellers er det interessant å se et panel med 15 brytere der bare to av dem er forsøkt merket med hieroglyfer. Hvordan vet du hva som styrer hva? Det er fint du ikke har oppgitt hvor du holder til i signaturen din, for da slipper ihvertfall jeg å bli fristet til å komme og hjelpe deg :-) Jeg tror jeg har kontroll på de fleste bryterene, men kanskje ikke alle. Har ikke forsket meg helt ferdig ennå!? Link to post
Pime Svart 22.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2021 Pime skrev for 19 timer siden: Takk for svar. Det er mulig jeg setter inn en ny lyskaster. Men hvordan feilsøker man egentlig en jordfeil? Generelt og i dette tilfellet? Satte inn nytt lys på den kursen. Alt ok med den. Ingen lyd. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn