Jump to content

Hva har skjedd med lakken her?

tom Cognac

Recommended Posts

Jeg har pusset og gnukket og gnidd på den røde stripa under fenderlist før lakkering. Jeg er nok litt for mye pirk - fordi jeg ønsker så nær opp til nybåtfinish på en båt fra 1986. Fredag la jeg på det jeg mente skulle være siste strøk, på både styrbord, babord og akter. Så viser det seg nå i ettertid at finishen på babord side er bortimpot perfekt. Vet ikke om bildene yter det rettferdighet.

441505814_babordside.jpg.a5524ccb9f8ecdfd0cf9b2c0f4e7ef9c.jpg1679482923_nrbilde-babordside.jpg.15cc1fc2d042294af3b2a159ca816ea9.jpg

Nærbilde. Jeg synes dette ser veldig bra ut. Kjennes glatt og smooth :smiley:

Men så var det styrbord side da: 

1735402656_styrbordside.jpg.b8664ee3d781a20d3b550da5ab7f69ef.jpg1361658727_nrbilde-styrbordside.jpg.4b16c74e4bc23525fe5a6df861a84f0a.jpg

Her er det "nuppete" (appelsinhud?), ikke mye, men jeg er ikke fornøyd!

Jeg lakket tidlig ettermiddag, temp. ca 22 grader C, luftfuktigheten var grei (hva nå det er........? Det hadde ikke regnet på flere dager, Jeg fuktet bakken under og rundt båten først for å forhindre støv - tips jeg fikk fra en tidligere billakkerer) jeg brukte kanskje ca. 1,5 time på hele jobben. 

Er det noen her som har en forklaring/mening om hva som har skjedd og hva jeg kan gjøre for å rette det opp? Jeg har lurt på om jeg skal sette 360k papir på eksentersliperen og slipe veldig forsiktig over! Før jeg vasker vekk støv med reint vann og lakkerer på nytt! Kan det være en løsning?

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Hvis jeg graver veldig langt tilbake, sånn 55 år, mener jeg vi fikk appelsinhud når vi sprøytet for lite (for lavt trykk, for stor spredning). Det var en mellomting mellom det å få appelsinhud og det å få sig. Ellers så pleide vi også å vanne et par timer før lakkering. Sliping og lakking på nytt er hva vi pleide å gjøre. En tredje feil var fiskeøyne. Da var det fett/silicon/voks på overflaten. Ikke godt nok avfettet. Så det var vel de tre vanligste feilene. Foruten støv i lakken/luften rundt. 

Hulda skrev 35 minutter siden:

Hvis jeg graver veldig langt tilbake, sånn 55 år, mener jeg vi fikk appelsinhud når vi sprøytet for lite (for lavt trykk, for stor spredning). Det var en mellomting mellom det å få appelsinhud og det å få sig. Ellers så pleide vi også å vanne et par timer før lakkering. Sliping og lakking på nytt er hva vi pleide å gjøre. En tredje feil var fiskeøyne. Da var det fett/silicon/voks på overflaten. Ikke godt nok avfettet. Så det var vel de tre vanligste feilene. Foruten støv i lakken/luften rundt. 

:thumbsup: Takker for svar, da tror jeg det blir lett sliping før jeg lakker på nytt. Jeg har lakkert med rulle (Paintroller Pro Mohair) og jeg vet at lakken skal greie det ( lakk fra https://www.dycas.no/), så det er nok bare jeg som har gjort en feil ett eller annet sted på veien :nonod:

Hulda skrev for 1 time siden:

Da var det fett/silicon/voks på overflaten.

Jeg lakket den røde stripa i fjor også, men ble ikke fornøyd. Derfor nytt lag i år. Jeg mattslipte lakken (fra i fjor) før jeg lakkerte nå sist fredag. Tror du det er silicon i lakken?

Jeg har nå mattslipt med 360 k papir, vasket over med reint vann, tørket med reint (kassert) håndklede og gått over med støvkluten til dycas. Tror du det holder.......................eller???

Det er viktig å alltid vaske med silikonfjerner før sliping av gammel lakk, Ellers kan du få små krater i laggen, og alt er ødelagt. Du trenger det ikke nå når du kun skal slipe for nytt strøk, men før sliping av gammel lakk er det viktig. Ellers sliper du silikonen ned i lakken. Og får dårlig heft. 

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 10 minutter siden:

Det er viktig å alltid vaske med silikonfjerner før sliping av gammel lakk, Ellers kan du få små krater i laggen, og alt er ødelagt. Du trenger det ikke nå når du kun skal slipe for nytt strøk, men før sliping av gammel lakk er det viktig. Ellers sliper du silikonen ned i lakken. Og får dårlig heft. 

Hvordan definerer du: "gammel lakk"? Da jeg slipte lakken i fjor (originallakken fra båtbyggeriet) brukte jeg degreaser fra https://www.dycas.no/ - fordi jeg også skulle lakkere med lakk herfra (dycas). Jeg hadde ikke små krater i lakken på noe punkt. Grunnen til at jeg lakkerer på nytt i år er at jeg ikke er fornøyd med jobben jeg gjorde i fjor ved siden av at alt over fenderlist er nylakkert i år (dette er et restaureringsprosjekt) og har blitt 98% bra :smiley: Jeg har akkurat nå vært ute og mattslipt med 360 k papir på styrbord side (røde stripa) som ble lakkert sist fredag. Mener du at jeg bør gå over med siliconfjerner (degreaser) også nå? Takker for svar :thumbsup: :smiley:

Redigert av altera mulier (see edit history)

Hulda skrev 4 minutter siden:

Det er 55 år siden jeg sist sprøytet en bil. Jeg har gått ut på dato.

Vet ikke helt det da :smiley: du har mye kunnskap :thumbsup:

Jeg er en gammel gubbe og har nok litt tungt for det, eller at jeg må ha alt inn med teskjeer :crazy: sånn er det bare :thumbsup: Men nå har jeg lest det en gang til - og så krysser jeg fingre og håper på det beste (verre er det med slippbelegget på teflonen i hjernen min :crazy: :thumbsup:, men jeg tror jeg har skjønt det nå :thumbsup: )

Hulda skrev for 2 timer siden:

Les én gang til:

1) Appelsin, for lite lakk på overflaten. Dette relaterer også til hvor fort lakken tørker.

2) Renn/gardiner, for mye lakk.

3) Fish eye, fett/voks/silicon på overflaten

Disse har i utgangspunktet ikke noe med hverandre å gjøre.

Nå har jeg lest både 1 og 2 ganger, har jeg blitt noe klokere.......??? Det får andre avgjøre :smiley:

Uansett - nå er den røde stripåa mattslipt, vasket med reint vann, tørket godt med reine håndklær (kona likte det dårlig :lol:), tørket over med dycas' støvklut, bakken under båten fuktet godt med vann for å slippe støv, og NÅ er den røde stripa malt - forhåpentligvis for siste gang. Blir spennende å se resultatet i morgen :crazy:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...