Jump to content

Coil / rotor stjeler strøm


Sjøpølsen

Recommended Posts

Hei, 

 

jeg sliter med å få start på en eldre bensinmotor. Volvo penta 5.7 GS

 

Jeg har målt meg frem til at jeg kun har rundt 11 V på positiv side på coil når coil er tilkoblet. Jeg har koblet fra + ledning og måler da spenningen til ca. 12,4 V når coil ikke er tilkoblet. 

Jeg har prøvd å bytte coil, samme resultat. 

 

I manualen står det at det maks skal være 1 V tap fra batteri til + side på coil. 

 

Er det noen med noen gode tips til hva dette kan komme av? 

Windy 22 Sport

Link to post

Ikke så lett å måle når motor, går når ikke en får start. 
 

Det begynte med en forgasser overhaling. Men etter overhalingen vil den ikke starte i det hele tatt. Jeg har målt 12.4V på coil tidligere, men noe må tydeligvis ha skjedd en plass uten at jeg har fått det med meg. Måler også 3,5V på minusside på coil, denne skal ligge på mellom 4 - 8V ifølge manual.  

Windy 22 Sport

Link to post

Stifter har den nå ikkje.  Ikkje engang min Volvo Penta tilsvarende fra 86-89 har stifter. 

Spenningen vil variere om coilkretsen ligger inne eller ikkje. Iom du fikk 12.4 med ledning av nå, altså tilsvarende som coilkrets er åpen så vil eg sei intet har endret seg der. 

Forgasseren var problemet og er mest sannsynlig fortsatt problemet. Fylles kammeret i forgasseren med bensin og kommer det en sprut når du beveger gass hendelen fra 0 til full?  Har du prøvd med en manuell dram

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post

Ang lav spenning på coil:

Sjekk alle koblinger mellom batteriets plusspol og pluss-tilkoblingen på coilen. Det at du måler 12.4V uten belastining, men bare 11V med coilen innkoblet, tyder på en dårlig forbindelse et eller annet sted, forutsatt at ledningsdimensjonen er tilstrekkelig.

Hvor mye strøm trekker coilen ?

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post

Ledningsdimensjon må være tilstrekkelig, det har jo fungert bra tidligere. 

 

Hvis jeg har skjønt det riktig vil coilen trekke rundt 8A (1.5 Ohms coil).

 

Jeg får prøve å gå over alle koblingspunkt igjen. 

 

Det er bensin i forgasseren og den får en sprut når jeg trykker inn akselerasjonspumpa. Jeg har også prøvd med en dram og startgass.. 

Windy 22 Sport

Link to post
Fredriks90 skrev 1 time siden:

Men ved å koble fra + ledning på coil og trekke en ledning rett fra + på batteri til + coil vil jeg vel kunne utelukke eventuelle dårlige koblinger? 

 

Ja, verre er det ikke. Men det viktige er om du har gnist på pluggene, du burde få gnist selv med 11V. Overslag i fordelerlokk eller rotor er ikke uvanlig, men dette er jo på høyspentsiden. Sjekk med høyspentleding fra coil om den gir gnist mot motorblokk først. Deretter ut mot pluggene. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...