Sjøpølsen Startet 22.August.2021 Del på Facebook Startet 22.August.2021 Hei, jeg sliter med å få start på en eldre bensinmotor. Volvo penta 5.7 GS Jeg har målt meg frem til at jeg kun har rundt 11 V på positiv side på coil når coil er tilkoblet. Jeg har koblet fra + ledning og måler da spenningen til ca. 12,4 V når coil ikke er tilkoblet. Jeg har prøvd å bytte coil, samme resultat. I manualen står det at det maks skal være 1 V tap fra batteri til + side på coil. Er det noen med noen gode tips til hva dette kan komme av? Sitér dette innlegget Windy 22 Sport Link to post
Cerberus Svart 22.August.2021 Del på Facebook Svart 22.August.2021 Høres greit ut det så er ikkje der problemet ligger. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøpølsen Svart 22.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2021 (redigert) Er det greit med kun 11V på coil? Redigert 22.August.2021 av Fredriks90 (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 22 Sport Link to post
Faxen Svart 22.August.2021 Del på Facebook Svart 22.August.2021 Hvor tykk kabel har du til coilen? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Sjøpølsen Svart 22.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2021 Litt usikker på hvor tykk den er, men tipper ca. 2,5mm2. Hele det elektriske anlegget ble oppgradert i 2019. Sitér dette innlegget Windy 22 Sport Link to post
Faxen Svart 22.August.2021 Del på Facebook Svart 22.August.2021 2,5 mm2 burde være mer enn nok. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Cerberus Svart 22.August.2021 Del på Facebook Svart 22.August.2021 Jaja. Du får måle når motor går. Sikkert over 13 og det holder lenge. Får du ikkje fyr i det heile tatt? Hva er forhistorien til manglende start Sitér dette innlegget Link to post
Sjøpølsen Svart 22.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2021 Ikke så lett å måle når motor, går når ikke en får start. Det begynte med en forgasser overhaling. Men etter overhalingen vil den ikke starte i det hele tatt. Jeg har målt 12.4V på coil tidligere, men noe må tydeligvis ha skjedd en plass uten at jeg har fått det med meg. Måler også 3,5V på minusside på coil, denne skal ligge på mellom 4 - 8V ifølge manual. Sitér dette innlegget Windy 22 Sport Link to post
Faxen Svart 22.August.2021 Del på Facebook Svart 22.August.2021 Hva med stiftene? Sitter de, eller har de rett åpning? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Sjøpølsen Svart 22.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2021 Tenker du på pluggene? De er nye. Sitér dette innlegget Windy 22 Sport Link to post
Faxen Svart 22.August.2021 Del på Facebook Svart 22.August.2021 (redigert) Nei, stiftene, som skaper gnisten. Redigert 22.August.2021 av Faxen (see edit history) Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Cerberus Svart 22.August.2021 Del på Facebook Svart 22.August.2021 (redigert) Stifter har den nå ikkje. Ikkje engang min Volvo Penta tilsvarende fra 86-89 har stifter. Spenningen vil variere om coilkretsen ligger inne eller ikkje. Iom du fikk 12.4 med ledning av nå, altså tilsvarende som coilkrets er åpen så vil eg sei intet har endret seg der. Forgasseren var problemet og er mest sannsynlig fortsatt problemet. Fylles kammeret i forgasseren med bensin og kommer det en sprut når du beveger gass hendelen fra 0 til full? Har du prøvd med en manuell dram Redigert 22.August.2021 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 22.August.2021 Del på Facebook Svart 22.August.2021 (redigert) Ang lav spenning på coil: Sjekk alle koblinger mellom batteriets plusspol og pluss-tilkoblingen på coilen. Det at du måler 12.4V uten belastining, men bare 11V med coilen innkoblet, tyder på en dårlig forbindelse et eller annet sted, forutsatt at ledningsdimensjonen er tilstrekkelig. Hvor mye strøm trekker coilen ? Redigert 22.August.2021 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøpølsen Svart 22.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2021 Ledningsdimensjon må være tilstrekkelig, det har jo fungert bra tidligere. Hvis jeg har skjønt det riktig vil coilen trekke rundt 8A (1.5 Ohms coil). Jeg får prøve å gå over alle koblingspunkt igjen. Det er bensin i forgasseren og den får en sprut når jeg trykker inn akselerasjonspumpa. Jeg har også prøvd med en dram og startgass.. Sitér dette innlegget Windy 22 Sport Link to post
Sjøpølsen Svart 22.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2021 Fra manualen. Sitér dette innlegget Windy 22 Sport Link to post
Cerberus Svart 22.August.2021 Del på Facebook Svart 22.August.2021 Deteneste som har forandret siden sist båten fungerte er altså forgasseren er tatt av tuklet med og montert igjen. Hvorfor tenker du da at her er det nok for lav spenning på coilen? Hva ligger bak denne logikken Sitér dette innlegget Link to post
Sjøpølsen Svart 22.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2021 I og med at en ikke tenner på startgass.. Sitér dette innlegget Windy 22 Sport Link to post
Cerberus Svart 22.August.2021 Del på Facebook Svart 22.August.2021 Ok noe har blitt føkka opp under prosessen da. Kor holder du til? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøpølsen Svart 23.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2021 Ja, lurer på det. Holder til i Porsgrunn. Sitér dette innlegget Windy 22 Sport Link to post
Helge77 Svart 23.August.2021 Del på Facebook Svart 23.August.2021 Har du kjekket om du faktisk har gnist. Som det kan tyde på når det ikke er liv på startgass.og stemme dette så bør du skaffe deg tekniske tegninger over det eletrisk sånn at du er sikkert på alt riktig koblet. Du har vell og kontrollert at noen sikkerhet bryter osv ikke er aktivert Sitér dette innlegget Link to post
Sjøpølsen Svart 23.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2021 Ja, de tekniske tegningene har jeg. Har gått over alle sikringer, dødmannsknapp har jeg ikke. Men ved å koble fra + ledning på coil og trekke en ledning rett fra + på batteri til + coil vil jeg vel kunne utelukke eventuelle dårlige koblinger? Sitér dette innlegget Windy 22 Sport Link to post
index Svart 23.August.2021 Del på Facebook Svart 23.August.2021 Fredriks90 skrev 1 time siden: Men ved å koble fra + ledning på coil og trekke en ledning rett fra + på batteri til + coil vil jeg vel kunne utelukke eventuelle dårlige koblinger? Ja, verre er det ikke. Men det viktige er om du har gnist på pluggene, du burde få gnist selv med 11V. Overslag i fordelerlokk eller rotor er ikke uvanlig, men dette er jo på høyspentsiden. Sjekk med høyspentleding fra coil om den gir gnist mot motorblokk først. Deretter ut mot pluggene. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjøpølsen Svart 23.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2021 Etter en nøye gjennomgang av tekniske tegninger fant jeg problemet til slutt. De 11v var ikke noe problem. Hjertelig takk for gode svar. Sitér dette innlegget Windy 22 Sport Link to post
lippert Svart 23.August.2021 Del på Facebook Svart 23.August.2021 Vi er interessert i å lære. Hvor lå feilen? Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.