Jump to content

Valg av smart tabs til Musling 430


kensentme

Recommended Posts

Kjære menighet,

Hvilken smart tabs anbefalrr dere til musling 430 med 50 hk?

Det er to modeller som passer til båtens lengde, men den med størst trykk er anbefalt til 50 - 80 hk.

Men ettersom musling er relativt lett båt, blir det overkill å velge denne?

 

https://www.watski.no/smart-tab-sx-i-kompositt-115vp?artnr=112813&gclid=EAIaIQobChMIvePEm8zH8gIVSuuyCh2u4QmeEAQYASABEgJj9PD_BwE

Link to post
Share on other sites

ville tatt den som er på lager :)
(og blir det for mye så lar det seg gjøre å kjøpe de svakere gassfjærene utenom)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Husker ikke hvilken størrelse, men de ble iallefall montert i 2010, og solgt i 2010 med båt og alt :smiley:

Galia 440 med E-tec 50.

 

P1010846.JPG.1f9502fa48256fac81f76bac5cacc104.JPG

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja, det er jo et poeng at de er på lager ja :) 

jeg hadde ikke tenkt investere all verden i dette, så derfor greit om jeg treffer på første forsøk.

 

jeg tenker at det ikke nødvendigvis er farten som avgjør, åpenbart, siden de fleste båter går like fort på på vei opp i plan. Så da må det være vekten og/eller hvor dypt hekken stikker? 🤔

 

Hmm, den Galiaen veier 350 kg, mot muslingens 200 kg?

Taler kanskje mot å velge litt lettere trykk enn du, Teerex?

Link to post
Share on other sites

Trykket kan jo endres ved å montere demperen i forskjellige hull nede.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

iflg reklamen så skal disse ikke stjele fart,  men istedet gi litt mer fart.  ...:diving:

Jeg har disse på 2 båter, montert etter anvisninger  - og mine erfaringer er at de tar nok en knop på topp.  Men verdt det for min del pga økt komfort i de fartsområdene jeg bruker mest

 

Fargen på stripsen på de angir fjærtrykket.  De på Teerex' bilde ser lilla ut..?

 

kensentme skrev for 1 time siden:

jeg tenker at det ikke nødvendigvis er farten som avgjør, åpenbart, siden de fleste båter går like fort på på vei opp i plan. Så da må det være vekten og/eller hvor dypt hekken stikker? 🤔

 

Her vil nok kombinasjonen av skrogkonstruksjon / vektfordeling / motorkraft ha mest å si.  

Dvs hvor mye hjelp trenger båten for å komme seg greit opp i plan. 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

På de fleste raske båter vil nok ikke disse ha noen stor/positiv effekt. 

Men på tungt motoriserte eldre skrog hjelper de en del.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill alle sammen.

 

Alfaalfa: en knop eller ro på topp er ikke viktig for meg, båten går mer enn fort nok. Men den reiser seg voldsomt på vei i plan, og det ønsker jeg å redusere.

Fortsatt ikke helt klok på hvilke jeg bør velge.

Har noen et innspill på hvor mye disse justeringene utgjør? Er det betydelig endring ved å skifte hull for demperen?

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 1 time siden:

På de fleste raske båter vil nok ikke disse ha noen stor/positiv effekt. 

Men på tungt motoriserte eldre skrog hjelper de en del.

Om det er mest mulig topp fart man er ute etter så er jeg enig med Teerex her. Men de løfte båten fortere ut av vannet, noe som gjør at man kan kjøre saktere i plan. Kjekt om man drar tube eller står på vannski vil jeg tro. Min svigerbror monterte trimtabs på sin Skibsplast 500cl med 70hk. Han syntes den kom opp i plan raskere og ble mer stabil under kjøring. Ble også billigere å kjøre med siden den kommer lettere i plan.

 

Denne videoen vise gode eksempler på dette: 

 

 

Link to post
Share on other sites

kensentme skrev 16 minutter siden:

Fortsatt ikke helt klok på hvilke jeg bør velge.

Har noen et innspill på hvor mye disse justeringene utgjør? Er det betydelig endring ved å skifte hull for demperen?

Lurer litt på det samme som deg. Har en liten jolle jeg har lyst til å montere trimtabs på, men er veldig usikker på hvor kraftige dempere jeg bør velge. Personlig heller jeg til å kjøpe de kraftigeste som passer på min. For å kompensere for kraftige dempere innbiller jeg meg at er lettere enn å skulle prøve å øke trykket.

Link to post
Share on other sites

Det kan du si eika, men jeg vil som sagt bare raskere opp i plan. Det er ikke alle som har som mål å hoppe rundt som en kenguru. Men heldigvis vil det jo være enkelt å demontere smart tabs igjen.

Har du forslag til en båt som ellers er lik musling og som kommer raskt i plan?

Tror forresten ikke køen er så veldig lang, ligger flere muslinger på finn :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...