Jump to content

Valg av nytt forseil, genoa, code 1, gennaker? Dufour 425 Grand Large

Morten_L

Recommended Posts

Genaoen til min Dufour 425 Grand Large revnet i sommer så ny skal bestilles. Det koster jo en del penger så jeg vil være sikker på at jeg gjør rett valg før jeg bestiller.

Jeg kjøpte båten i vår, har hatt seilbåt i mange år, men stort sett tung gammel båt med utblåst seil. Så nå med litt kjappere båt og nye seil er det jo enda gøyere å seile ikke minst krysser jeg mye mer nå som jeg får både høyde og fart mot vinden :yesnod:

Seiler stort sett med matrosen på 10år eller alene så enkel seilhåndtering er viktig, jeg tenker derfor å droppe en diger tung genoa og sikter nok mer inn på ca 120%

Storseilet er et laminatseil med fin fasong og god stand, jeg har også en 115m2 gennaker i strømpe i god stand. Har brukt denne noen ganger, men er jo litt rigging/styr og seilsekken tar mye plass når den ikke er i bruk samt at det jo er et unnavinnsseil så jeg snuser på å montere dobbelt forstag (skal kjøpe baugspyd uansett) og ha f.eks en code 1 permanent på rulle der fremme og heller selge gennakeren.

Har pratet med Gran seil og fått tilbud fra dem, godt inntrykk av dem og gode innspill. Har også pratet litt med With/North sails og venter tilbud derfra samt sendt henvendelse til Elvstrøm og One sails.

Pris er selvsagt veldig viktig, men at løsningen både på seiltype, dukvalg og størrelse blir gode er jo også veldig viktig.

Er veldig glad for innspill!

Har aldri seilt båten din, så ren synsing. Jeg er lite glad i 120% genoa. Ville enten gått opp til 130 eller helst ned til 105. En fokk som går på innsiden av vantene er mye lettere å håndtere. Men du må vite om det blir for lite, hvor ofte mangler du kraft i dag? Og fra hvilken vindstyrke?. Skal ikke blåse veldig mye før det er like raskt som en større fokk. Men er det lite seil på båten vet jeg ikke om det er riktig.

Har en overrigget båt med kryssfokk som jeg synes fungerer godt nok til at genakeren blir veldig lite brukt. Ikke noe ønske om code 0. 

@pacuare tror ikke jeg kan ha noe mindre enn 120% da genoaskinna slutter et stykke bak vantene. Men ellers ser jeg absolutt poengene dine!
genoavogn.jpg.507acf9c85ced7ec16935f16b5826503.jpg

Her er den gamle genoaen før den revnet skjøtet helt inn, jeg mener den er 120% (men skal kontrollmåle) som du ser kan jeg ikke flytte skjøtevogna lenger frem. 
Med den plasseringen båten har av skinne og vant kan jeg heller ikke helt se hvordan jeg kan ha seilet på innsiden av vantene.

Jeg rakk ikke få så mye erfaring med den gamle genoaen før den revnet. Men inntrykket var at den var grei  fra 5-6m/s resten av sesongen har jeg seilt med en lånt genoa fra en Beneteau Oceanis 40 som er mindre og ettersom min båt er en del lengre får jeg ikke strammet akterliket før underliket er helt stramt.

Har seilt med gennaker et par ganger på tampen av sesongen med guttungen. Gøy når en får 5 knop båtfart på nesten vindstille. Men i ferien kom den aldri opp da den er litt styr å sette og kun er på unnavind

Nå har jeg pratet mer med With og med Elvstrøm, de virker nokså samstemte på genoa 120-130% og en code 1 eventuelt beholde gennakeren (og kjøpe rulle til den)

Men de fleste anbefaler at jeg ikke har fast rulle til code 1, men heller en torsjonsrulle og tar ned seilet mellom hver bruk i f.eks en rekkepose som kan henge på rekka mens en er på tur. 

Noen som har erfaring med slik løsning?

Angående duk på genoa er det kanskje cruising laminat som virker som det mest trolig valget nå, elvstrøm ville også prise støpte seil, usikker på hvor mye dyrere det er og om det er verdt prisen?

Bergen skrev for 17 timer siden:

Er blitt relativt liten forskjell på sydde og støpte seil nå. Sjekk og UK i Oslo.

Jeg har fått pris på ca 20.000 ekstra for støpte seil kontra cruising laminat.

Har ikke pratet med UK, men Elvstrøm, Gran, Noth og One sails.

For overblikket ser dette ut som de mest aktuelle alternativene:

Elvstrøm triradialt i EKKO, XRP Cruise 24 duk

Gran biradialt i Contender CDX-Pro Laminat duk.

Fått gode inntrykk av både seilmakerne og produktene dra begge steder, har noen erfaringer med noen av disse dukkene/seilene?

Pratet med Mehmet på UK nå, litt avhengig av størrelsen på genoa (han vil først finregne etter bestilling, men selvsagt før produksjon) blir X-drive 7-8000 dyrere enn HPC laminat fra Gran som igjen er 5-6000 dyrere enn Elvstrøms XPR cruise.

Dette blir vrient å bestemme seg for!!

@Bergen hva er dine erfaringer med X-drive? 

og andre mer erfaringer eller synspunktet på noen av de 3 alternativene?

X-drive med UV-duk blir vel som å sette hengerfeste på en Ferrari.. Så det er vel hva du prioriterer, skal det stå på rullen må du budsjettere med forseil-trekk i tillegg. Hvordan liker det 15 m/s og revet på kryss?

Jeg har CDX Pro fra Grans, tror den holder lengre enn de orginale, som varte over 15 år... Men det er en tung duk, vil du seile bra på kryss i 2 kn vind trenger du code-seil. Viktigst for meg er egenskapene innrullet / revet, at det fungere som 3'er og 4'er i 30 - 35 kn vind. Alt fungerer opp til 8 m/s, før du begynner å rulle inn.

Morten_L skrev for 2 timer siden:

@Bergen hva er dine erfaringer med X-drive? 

Kjøpte en 130% genoa i 2019, og nytt storseil denne våren. Nå skal ikke jeg påberope meg å være noen ekspert, men jeg er godt fornøyd både med prosessen og resultatet, spesielt storseilet har gitt tydelig forberdring i båtfart (når jeg fikk genoa hadde jeg ingting å sammenligne med). At Mehmet målte opp båten selv (jeg kjøpte den i Oslo) og at seilet blir produsert i Norge er også positivt i mine øyne. 

Slitasjemessig er det (heldigvis) ikke tegn til noe slikt enda, så det er vanskelig å mene for mye om dette, men fikk oppgitt en normal levetid på 10 år, og håper dette er realistisk. Fordelen er jo at denne typen seil bedre holder fasongen gjennom alle disse 10 årene.

Code0 skrev 1 time siden:

X-drive med UV-duk blir vel som å sette hengerfeste på en Ferrari.. Så det er vel hva du prioriterer, skal det stå på rullen må du budsjettere med forseil-trekk i tillegg. Hvordan liker det 15 m/s og revet på kryss?

Jeg har CDX Pro fra Grans, tror den holder lengre enn de orginale, som varte over 15 år... Men det er en tung duk, vil du seile bra på kryss i 2 kn vind trenger du code-seil. Viktigst for meg er egenskapene innrullet / revet, at det fungere som 3'er og 4'er i 30 - 35 kn vind. Alt fungerer opp til 8 m/s, før du begynner å rulle inn.

Angående UV duk, så er vel dette foholdet det samme eneten en velger X-Drive eller Elvstrøm Epex og noe en må forholde seg til på seil som skal stå på båten? Jeg har ikke forseiltrekk.

I hvilken grad et innrullet seil fungerer som en 3 eller 4er, er nok diskutabelt uansett produsent og materiale, og jeg rever heller på storseilet før jeg begynner å rulle inn forseil. Men styrkemessig har jeg ingen betenkligheter med å rulle inn min X-drive til ønsket størrelse, selv om vi helst ikke oppsøker 15 m/s (har og mulighet til å bytte til selvslående fokk om jeg går planlagt ut i slike forhold)

Det er vel opp til 8m/s vi helst liker å seile, så at en har seil som står fint i slike vindstyrker er jo noe vi liker, jeg savner heller ikke noe code seil på kryss, mens det hadde vært fint å hatt på slør.  

@Bergen høres ut som du er fornøyd ja!

Jeg bor i Kristiansand så jeg må nok måle selv uansett hvem jeg velger. Men det skal nok gå bra, måle, måle en gang til og så kontrollmåle :giggle:

Det frister absolutt med X-drive, men begynner å koste sitt så jeg må både bestemme meg for om det er verdt de ekstra tusenlappene til mitt bruk og om jeg kan ta meg råd til det.

Code0 skrev for 2 timer siden:

UV-duk vil jeg ha uansett hvilket seil jeg velger, har forseiltrekk jeg bruker når jeg går fra båten lenge. Men er for bedagelig til å gidde det hver gang.

Har enline rev i storseilet så jeg tenker nok å reve det først. Men Mehmet mener genoaen seiler greit med både 10 og 20% innrullet. Jeg seiler stort sett i opptil 12m/s forsøker absolutt å unngå mer. Men har streng tatt en stormfokk om jeg skulle vite at jeg måtte ut i slikt vær (men er jo styrete å bytte)

Enig med lite vind, har en 115m2 gennaker i dag som jeg vurderer på sikt å bytte med en code 1 på rull. Litt derfor jeg ikke vil ha for stor genoa

@Morten_L ser du har vært på forumet siden 2004, så da har du lang erfaring med ditt seilingsmønster. Hadde jeg hatt en 42-foter hadde jeg ikke begrenset meg til 12 m/s, da hadde jeg ikke turt å sette nesa til Skagen en gang. Jeg vet sjelden på forhånd om det blåser opp mer enn hva Yr tror. Før rulleseil kom byttet vi til 3’er forseil først, så et rev i storseilet, så jeg ruller inn forseil før storseil. På tur ruller jeg inn begge temmelig tidlig. Men vi er alle forskjellige.

Code0 skrev for 3 timer siden:

@Morten_L ser du har vært på forumet siden 2004, så da har du lang erfaring med ditt seilingsmønster. Hadde jeg hatt en 42-foter hadde jeg ikke begrenset meg til 12 m/s, da hadde jeg ikke turt å sette nesa til Skagen en gang. Jeg vet sjelden på forhånd om det blåser opp mer enn hva Yr tror. Før rulleseil kom byttet vi til 3’er forseil først, så et rev i storseilet, så jeg ruller inn forseil før storseil. På tur ruller jeg inn begge temmelig tidlig. Men vi er alle forskjellige.

Seilingsmønsteret og båten har endret seg en del på de årene. Båten jeg har nå har jeg bare hatt siden i vår (40 foter i 10 år før det)

Tror jeg formulerte meg litt utydelig, det jeg mener et at er det meldt mer enn 12m/s så drar ikke utaskjærs, men jeg er jo selvsagt forberedt på at særlig på havryssninger kan det fort bli mye mer enn værmeldingen sier og som du skriver er det viktig at seilene også fungerer bra i slike forhold!

Sist vi seilte til Skagen var det meldt 10m/s, men ble 19m/s på det meste. 

Genoaskinna mi slutter dessverre ca 40cm bak vantene så jeg kan ikke ha mindre enn ca 120% genoa for å få strammet akterliket bra. Med revet genoa skal jeg neppe presse høyde så det går greit. Men revet genoa er en av de viktige tingene jeg har diskutert med alle seilmakerne.

Morten_L skrev 1 time siden:

Genoaskinna mi slutter dessverre ca 40cm bak vantene

Kan du ikke rigge barberhal mellom mast og vant på noen måte, er jo moderne med flytende skjøtepunkt og lavfriksjon-ringer nå, evt kasteblokk. Det hadde jeg diskutert med seilmakeren. 

Morten_L skrev 1 time siden:

Sist vi seilte til Skagen var det meldt 10m/s, men ble 19m/s på det meste

Da er vi enige, da er det for seint å rulle ut en stor genoa for å berge den og sette opp stormfokka.

Redigert av Code0 (see edit history)
Code0 skrev 26 minutter siden:

Kan du ikke rigge barberhal mellom mast og vant på noen måte, er jo moderne med flytende skjøtepunkt og lavfriksjon-ringer nå, evt kasteblokk. Det hadde jeg diskutert med seilmakeren. 

Da er vi enige, da er det for seint å rulle ut en stor genoa for å berge den og sette opp stormfokka.

Barberhal er jo en mulighet ja, det har jeg ikke diskutert enda. Takk før tips, det skal jeg diskutere!

Stemmer, jeg leste bok innlegget ditt litt fort for jeg tenkte på det som å seile ut på meldt vær 15-17m/s. Noe annet er jo å være godt forberedt slik at en takler det om/når det kommer mens en er utpå.

Etter å snakket med de fleste seilmakerne i landet sitter jeg totalt sett igjen med et meget godt inntrykk av mange og middels av noen. 

Likte veldig godt de som tok seg tid til å lytte til mine ønsker, behov og min bruk av båten samtidig som de kom med sine innspill og korrigeringer i stedet for å gå rett på konklusjon før jeg rakk å si mer enn båtmodell!

Jeg har lært masse og føler vel egentlig at jeg hadde blitt fornøyd med flere av de andre seilmakerne også.

Valget falt da til slutt på Elvstrøm. En 130% triradial i XRP Cruise duk med noe lettere duk i fremkant, revkompensator og UV-duk. Valgte medium høyt skjøtehjørne på 60cm.

Så venter jeg i spenning på nytt seil som kommer om en måneds tid :cool: godt båten skal være ute i vinter så jeg får nyte nytt seil med en gang!

code 1 på rull står høyt på ønskelisten så kanskje om jeg er heldig det blir enda en telefon til Elvstrøm i løpet av vinteren......

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...