Knallipadden Startet 24.August.2021 Del på Facebook Startet 24.August.2021 Foreldrene mine hadde båten sin inne til lagring i vinter innendørs. En 18 fots skjærgårdsjeep. De fikk også tatt service, bunnsmøring, pluss vask og polering. De betalte 12.000 kroner på forskudd for lagring, også fikk de en sluttregning på kroner 36 227,50. Til sammen blir det over 48 tusen kroner for alt. Jeg syns det høres helt vilt ut. Kan dette være normalt? Her er utdrag av siste faktura. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 24.August.2021 Del på Facebook Svart 24.August.2021 Hva som er rett pris skal jeg ikke si, men ser de har blitt fakturert for stoffing og polering for 20 fot. Så hvis båten er 18 for så kan du jo få de til å endre det. Ellers er det dyrt å ha folk i arbeid... Alternativet er jo å gjøre ting selv. Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 24.August.2021 Del på Facebook Svart 24.August.2021 Koster å ha folk ansatt i Norge. Går vel så vidt rundt om man tar 660 kroner timen... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.August.2021 Del på Facebook Svart 24.August.2021 Er det i Norge? Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 24.August.2021 Del på Facebook Svart 24.August.2021 Timepris 660 er jo billig, her iMidt Norge er timesats rundt 1000 kr. Sånn er det å ha båt... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.August.2021 Del på Facebook Svart 24.August.2021 I Son er det 1200. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 24.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2021 Timeprisen er en ting, men antallet timer på jobben? Båten er ganske ny og lite brukt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.August.2021 Del på Facebook Svart 24.August.2021 Altså, det må være klart, er timeprisen lav, så må det bli flere timer for å få det til å gå i hop. Om båten ligger i Portugal, er det forståelig. Ligger den i Son, så er det uforståelig. Sitér dette innlegget Link to post
mrtiger Svart 24.August.2021 Del på Facebook Svart 24.August.2021 Lol, helt vanvittig pris. Nesten 50000kr for litt polering og enkel service av motor. Helt utrolig at noen er villig til å betale dette. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 24.August.2021 Del på Facebook Svart 24.August.2021 Det må jo legges til at det er trist å se bedrifter som skriver med gaffel, og som syns det er greit. At de fakturerer en time, pluss materiell, pluss mva for å vaske og polere vindskjerm. Jeg antar at vindskjermen er laget av herdet glass. Meg bekjent så er det ikke anbefalt å polere(slipe) på herdet glass. Rengjøre å legge på voks, eller Reinex er en ting. Men polering og fakturere over 1000 kr for jobben er jo tyveri. Samt jeg vil stille spørsmål om det er anbefalt å polere herdet glass. Kanskje noen her kan svare på det her? Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 24.August.2021 Del på Facebook Svart 24.August.2021 Regner med at det ikke er inngått avtale om fastpris i dette tilfellet..noe som egentlig er blitt vanlig for slike "omfattende" sørviser. Så det hele bunner vel i lite kommunikasjon mellom partene, kanskje Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.August.2021 Del på Facebook Svart 24.August.2021 Jeg kan overhode ikke ha noen formening om hva vindskjermen er laget av. Jeg vet ikke engang hva slags fabrikat det er eller hvor båten befinner seg. Ut fra min fattige begrepsverden burde båten befinne seg i Monaco. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 24.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2021 Det er en Nordkapp. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 24.August.2021 Del på Facebook Svart 24.August.2021 Etter 10 år med service kunne man kjøpt ny båt for pengene….. til den prisen kunne jeg tatt fri fra jobb i 2 måneder… Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 24.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2021 Det ble vel antydet rundt 30.000 kroner når de avtalte oppdraget, men ikke fastpris. Jeg syns det er dyrt nok for en 18 fot stor båt også med den summen. Men nesten 50.000 kroner. Det syns jeg er helt sprøtt. Skulle tro det var en 45 fot stor båt. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 24.August.2021 Del på Facebook Svart 24.August.2021 (redigert) Knallipadden skrev 20 minutter siden: Det er en Nordkapp. Da er vindkjermen laget av plast, og kan poleres. Tenkte det var en DC og da er vendskjermen laget av herdet glass. Vil tro vi vindkjermen ser ut som ny etter den behandlingen. Usikker hva slags avtale som dere inngikk når båten ble levert på høsten? Blir jo litt som å sette seg i baren, levere kredittkort, sitte deg hele kvelden, be kelneren om noe godt i glasset. Ender du da opp med Dom Perignon eller rimelig Cava? En smart kelner spør kunden før han serverer to flasker Dom Perignon, hvis han ønsker kunden å komme tilbake igjen. Redigert 24.August.2021 av Sørlandet2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 24.August.2021 Del på Facebook Svart 24.August.2021 Kanskje like greit at TS tar en prat med verkstedet, da innleggene som kommer her inne etterhvert blir bare synsing naturlig nok. Uansett lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.August.2021 Del på Facebook Svart 24.August.2021 Grovt anslag så blir det rundt 2.000 for å vaske, polere og vaske en utenbordsmotor mens denne står påmontert på båten på land. Ikke akkurat billig nei! Prisen for å vedlikeholde denne båten når man legger til forsikring, bensin, båtplass og verditap blir vel nærmere 30% av båtens pris ny? Hvem sa båthold var dyrt? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Knallipadden Svart 24.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2021 Til sammenligning betalte jeg rundt 6000 for vask og polering inn og utvendig på en Tesla Model S. Den er nesten like stor som båten. Betalte tilsvarende for understellsbehandling av en like stor bil. Da er vi oppe i 12.000. Skulle ikke tro at det var dyrere å understellsbehandlet en båt side det er mye mer kriker og kroker på en bil. Jeg har samme motor på min båt og betalte 6000 for hovedservice inkludert moms. Da er vi oppe i 18.000. Vinterlagring kostet 12.000. Da er vi oppe i 30.000. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 24.August.2021 Del på Facebook Svart 24.August.2021 Knallipadden skrev 14 minutter siden: Til sammenligning betalte jeg rundt 6000 for vask og polering inn og utvendig på en Tesla Model S. Den er nesten like stor som båten. Betalte tilsvarende for understellsbehandling av en like stor bil. Da er vi oppe i 12.000. Skulle ikke tro at det var dyrere å understellsbehandlet en båt side det er mye mer kriker og kroker på en bil. Jeg har samme motor på min båt og betalte 6000 for hovedservice inkludert moms. Da er vi oppe i 18.000. Vinterlagring kostet 12.000. Da er vi oppe i 30.000. Vanskelig å sammenligne med bil, men jeg tenker også at rundt 30000,- ville vært markedspris. Vet du hvordan foreldrene dine uttrykte seg når bestilte jobben? Kan virke som de har gått veldig nøye til verks her. For eksempel tror jeg ikke at polering og voksing av påhengsmotor er standard. Hvis det ble bestilt "spick and span" kan jo verkstedet oppfattet at de hadde frie tøyler. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 24.August.2021 Del på Facebook Svart 24.August.2021 Eureka skrev for 2 timer siden: til den prisen kunne jeg tatt fri fra jobb i 2 måneder… Det er vel nettopp derfor mange av oss velger å ordne ting selv slik att man slipper å punge ut innpå to måneds lønner for ting man kan gjøre selv på en helg. For 10-12 år siden betalte jeg ett malerfirma ca 80k for å male huset. Denne gang hadde jeg tid og anledning selv, Mye jobb ja...har ikke blitt så mange motortimer på båten men lot maling være maling når gradestokken passerte 30 grader Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 24.August.2021 Del på Facebook Svart 24.August.2021 Knallipadden skrev for 2 timer siden: Det ble vel antydet rundt 30.000 kroner når de avtalte oppdraget, men ikke fastpris. Jeg syns det er dyrt nok for en 18 fot stor båt også med den summen. Men nesten 50.000 kroner. Det syns jeg er helt sprøtt. Skulle tro det var en 45 fot stor båt. Hvis dette var å regne som et estimat så er det regler for "avvik ", men dette kan nok båtadvokaten svare bedre på. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 24.August.2021 Del på Facebook Svart 24.August.2021 Huff for en pris. Skulle jeg satt bort sånt hadde jeg nok ikke kunne eid båt. Ser de tar betalt for fakturering, det kan de vell ikke: (2) Tjenesteyteren kan ikke kreve bestillingsgebyr, ordregebyr, ekspedisjonsgebyr, gebyr for skriving og sending av rekning e.l. i tillegg til prisen for tjenesten. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 24.August.2021 Del på Facebook Svart 24.August.2021 (redigert) Der jeg jobber, så koster opplag, vask, polering under fenderlist, service på etec, stoffing sikkert 35-40k. Skal man ha polering og voksing over fenderlist så er det fort en dag ekstra jobb til 1350kr timen + moms i tilegg Ikke noe jeg selv ville brukt pengene på, men folk som skal ha den luksusen at alt er strøkent og nøkkelklart til sesongen må betale der etter. Der jeg jobber, så er det en omsetning på 18mill, men overskuddet til sjefene er ikke mye. Det koster med 9 mann i jobb, oppvarma opplagshaller til over 300 båt, verksted ved sjøen, alt man trenger av verktøy, vedlikehold av utstyr som kompressor, ventilasjon, varmepumpe til varmhallene, verktøy, strømregninger osv osv osv, Utgiftene baller på seg, idag klaga daglig leder på at han betalte faktura på over 600 000kr bare for servicekit til evinrude motorer, Vet de betaler langt over millen for leie av lokaler, 9mann som skal ha 25-30k i lønn hver mnd ++++ Opplag+++ er en luksus man ikke behøver, men som enkelte mener det er verdt. Jeg er glad mange syns det er verdt det, ellers hadde ikke jeg hatt jobb Setter man alt vekk, så får man bare lukke øya og dra kortet, sånn er det med den saken. Redigert 24.August.2021 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 24.August.2021 Del på Facebook Svart 24.August.2021 Jeg har samme motor og betalte snaut 8000kr for service. Det var riktignok uten bytte av termostat, men de kjørte servicebil til opplagsplass og utførte service der. Serviceintervallet er 3 år, så det blir noen sesonger til neste gang. Ellers så virker det som om de har gått grundig til verks med vasking, polering over og under fenderlist pluss stoffing. Da løper timene fort og det koster. Jeg ville brukt dette som et godt utgangspunkt for å stelle pent med båten gjennom sesongen og gjort jobben selv neste år dersom tid/evne/helse tillater det. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.