Jump to content

Er dette normal pris for lagring, service, stoffing og polering på en 18 fot båt?


Knallipadden

Recommended Posts

Foreldrene mine hadde båten sin inne til lagring i vinter innendørs. En 18 fots skjærgårdsjeep. De fikk også tatt service, bunnsmøring, pluss vask og polering. 

 

De betalte 12.000 kroner på forskudd for lagring, også fikk de en sluttregning på kroner 36 227,50. Til sammen blir det over 48 tusen kroner for alt. Jeg syns det høres helt vilt ut. Kan dette være normalt? Her er utdrag av siste faktura. 

Screenshot_20210824-173612~2.jpg

Screenshot_20210824-173316~2.jpg

Link to post

Det må jo legges til at det er trist å se bedrifter som skriver med gaffel, og som syns det er greit. 

 

At de fakturerer en time, pluss materiell, pluss mva for å vaske og polere vindskjerm. 

 

Jeg antar at vindskjermen er laget av herdet glass. Meg bekjent så er det ikke anbefalt å polere(slipe) på herdet glass. Rengjøre å legge på voks, eller Reinex er en ting. Men polering og fakturere over 1000 kr for jobben er jo tyveri. Samt jeg vil stille spørsmål om det er anbefalt å polere herdet glass. Kanskje noen her kan svare på det her? 

Link to post
Knallipadden skrev 20 minutter siden:

Det er en Nordkapp. 

266771-50a758a07e0ca2ca91f352ba4aa859cd-com-494197-90110fbd13e0e79b34e6aceebbd7c09b.jpg

Da er vindkjermen laget av plast, og kan poleres. Tenkte det var en DC og da er vendskjermen laget av herdet glass. Vil tro vi vindkjermen ser ut som ny etter den behandlingen. 

Usikker hva slags avtale som dere inngikk når båten ble levert på høsten? 

Blir jo litt som å sette seg i baren, levere kredittkort, sitte deg hele kvelden, be kelneren om noe godt i glasset. Ender du da opp med Dom Perignon eller rimelig Cava?

En smart kelner spør kunden før han serverer to flasker Dom Perignon, hvis han ønsker kunden å komme tilbake igjen. 

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)
Link to post

Grovt anslag så blir det rundt 2.000 for å vaske, polere og vaske en utenbordsmotor mens denne står påmontert på båten på land. Ikke akkurat billig nei!

Prisen for å vedlikeholde denne båten når man legger til forsikring, bensin, båtplass og verditap blir vel nærmere 30% av båtens pris ny? Hvem sa båthold var dyrt?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Til sammenligning betalte jeg rundt 6000 for vask og polering inn og utvendig på en Tesla Model S. Den er nesten like stor som båten. Betalte tilsvarende for understellsbehandling av en like stor bil. Da er vi oppe i 12.000. Skulle ikke tro at det var dyrere å understellsbehandlet en båt side det er mye mer kriker og kroker på en bil. Jeg har samme motor på min båt og betalte 6000 for hovedservice inkludert moms. Da er vi oppe i 18.000. Vinterlagring kostet 12.000. Da er vi oppe i 30.000. 

Link to post
Knallipadden skrev 14 minutter siden:

Til sammenligning betalte jeg rundt 6000 for vask og polering inn og utvendig på en Tesla Model S. Den er nesten like stor som båten. Betalte tilsvarende for understellsbehandling av en like stor bil. Da er vi oppe i 12.000. Skulle ikke tro at det var dyrere å understellsbehandlet en båt side det er mye mer kriker og kroker på en bil. Jeg har samme motor på min båt og betalte 6000 for hovedservice inkludert moms. Da er vi oppe i 18.000. Vinterlagring kostet 12.000. Da er vi oppe i 30.000. 

Vanskelig å sammenligne med bil, men jeg tenker også at rundt 30000,- ville vært markedspris. Vet du hvordan foreldrene dine uttrykte seg når bestilte jobben? Kan virke som de har gått veldig nøye til verks her. For eksempel tror jeg ikke at polering og voksing av påhengsmotor er standard. Hvis det ble bestilt "spick and span" kan jo verkstedet oppfattet at de hadde frie tøyler.

Link to post
Eureka skrev for 2 timer siden:

til den prisen kunne jeg tatt fri fra jobb i 2 måneder…

Det er vel nettopp derfor mange av oss velger å ordne ting selv slik att man slipper å punge ut innpå to måneds lønner for ting man kan gjøre selv på en helg.

For 10-12 år siden betalte jeg ett malerfirma ca 80k for å male huset. Denne gang hadde jeg tid og anledning selv,
Mye jobb ja...har ikke blitt så mange motortimer på båten men lot maling være maling når gradestokken passerte 30 grader

Link to post
Knallipadden skrev for 2 timer siden:

Det ble vel antydet rundt 30.000 kroner når de avtalte oppdraget, men ikke fastpris. Jeg syns det er dyrt nok for en 18 fot stor båt også med den summen. Men nesten 50.000 kroner. Det syns jeg er helt sprøtt. Skulle tro det var en 45 fot stor båt. 

Hvis dette var å regne som et estimat så er det regler for "avvik ", men dette kan nok båtadvokaten svare bedre på. 

Link to post

Der jeg jobber, så koster opplag, vask, polering under fenderlist, service på etec, stoffing sikkert 35-40k. Skal man ha polering og voksing over fenderlist så er det fort en dag ekstra jobb til 1350kr timen + moms i tilegg 

 

Ikke noe jeg selv ville brukt pengene på, men folk som skal ha den luksusen at alt er strøkent og nøkkelklart til sesongen må betale der etter. 

 

Der jeg jobber, så er det en omsetning på 18mill, men overskuddet til sjefene er ikke mye. Det koster med 9 mann i jobb, oppvarma opplagshaller til over 300 båt, verksted ved sjøen, alt man trenger av verktøy, vedlikehold av utstyr som kompressor, ventilasjon, varmepumpe til varmhallene, verktøy, strømregninger osv osv osv, Utgiftene baller på seg, idag klaga daglig leder på at han betalte faktura på over 600 000kr bare for servicekit til evinrude motorer, Vet de betaler langt over millen for leie av lokaler, 9mann som skal ha 25-30k i lønn hver mnd ++++ 

 

Opplag+++ er en luksus man ikke behøver, men som enkelte mener det er verdt. Jeg er glad mange syns det er verdt det, ellers hadde ikke jeg hatt jobb 

 

Setter man alt vekk, så får man bare lukke øya og dra kortet, sånn er det med den saken. 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post

Jeg har samme motor og betalte snaut 8000kr for service. Det var riktignok uten bytte av termostat, men de kjørte servicebil til opplagsplass og utførte service der. Serviceintervallet er 3 år, så det blir noen sesonger til neste gang. 
 

Ellers så virker det som om de har gått grundig til verks med vasking, polering over og under fenderlist pluss stoffing. Da løper timene fort og det koster.

 

Jeg ville brukt dette som et godt utgangspunkt for å stelle pent med båten gjennom sesongen og gjort jobben selv neste år dersom tid/evne/helse tillater det.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...