Jump to content

Hvordan kan jeg enklest og rimeligst få byttet fittinger til styringen?

Mastiff

Recommended Posts

Båten er på vannet, og planen er å la den være på vannet fram til neste vår, når jeg skal ta sørvis på den etter ett års bruk. Men jeg merket i dag at det begynte å bli lite hydraulikkolje på styringen, og jeg er nokså sikker på at den svetter fra iallfall den ene slangen bak. Jeg har null peiling på sånt, men de bulkene rett utenfor fittingen ser ut som svakheter for meg. Og med min flaks vil selvsagt slangen briste når jeg er på utsiden av Ryvingen og holder på med hummerteiner i halvannen meter bølger...

Da er det egentlig like greit å bytte begge to samtidig. Men jeg regner med at båtpusherne vil kreve å ta den på land for å gjøre det (det er iallfall det jeg har fått høre at andre i byen har fått beskjed om), og det koster jo to høvdinger ekstra å ta den opp og sette den uti igjen. Hengeren vil jeg ikke ha i nærheten av vann, for jeg har nettopp overhalt alle de fire hjullagrene og skal selge den. Sånn krymping av fittinger kan jeg selvsagt ikke klare selv, men er det noen annen løsning? Annet enn å skru løs og ta ut slangene, for jeg må demontere halve båten for å komme til.

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Redigert av Mastiff (see edit history)

Det der er fittings som er beregnet på at man skal kunne montere selv, det er såkalt skrudde og ikke pressede koblinger.

Desssuten er det som du sier slangene, og ikke koblingene som er dårlige.

Om du har noe ekstra å ta av lengden på slangene, kan du kappe vekk det som er svekket og skru på de gamle koblingene igjen.

Hvis ikke, kan du til nød skjøte inn noen meter med ny slange, men jeg vil ikke anbefale det.

Da er det bedre å bytte hele slangen.

Da fester du en flaggline eller annet tynt, sterkt og smidig tau til den gamle slangen. Så trekker du den med samtidig som du drar ut den gamle slangen.

Deretter fester du ny slange til tauet og trekker den på plass med tauet.

Dette høre mye lettere ut enn hva det høres ut som, men det funker, jeg gjør dette fra tid til annen selv.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Ah, mange takk! Der ser du hvor lite jeg vet, jeg trodde alt sånt var krympet...  Jeg byttet nettopp gass- og girvaieren på omtrent den måten (bortsett fra at jeg ikke brukte flaggline, jeg teipet fast den nye i den gamle og trakk igjennom), og det var akkurat så vidt det gikk. Men jeg har noe å gå på, heldigvis. Så da skal jeg korte dem ned litt og montere dem igjen. jeg antar at jeg kan finne på YouTube hvordan jeg gjør det, det virker som man kan finne absolutt alle prosedyrer som kan gjøres med hver eneste båt, motor, bil og motorsykkel der! :thumbsup:

Takk, det vet jeg. Jeg knekte en av koblingene til selve sylinderen ved et uhell i fjor mens jeg holdt på med sørvis (jeg var så dum å legge et verktøy sånn at da jeg tiltet opp motoren for å bytte anoder, ble den brukket av). Men jeg skal bruke et lavt fat til å samle opp det verste, og så blir det 20 minutter med å styrie fram og tilbake etterpå, først på den fremre styreplasen (altså lengst fra motoren), og så på den bakre. :lol:

Ja, det vil jeg tro at jeg kan oppdage. Men forresten, det må vel være lurest å skru av den koblingen som er festet i hydraulikksylinderen for å unngå å brekke noe når jeg strammer den på slangene? Og da er det vel denne messingfargede jeg skrur på, mens jeg holder igjen på den grå rett til høyre for den?

bilde.png.fc6620248ca793bb342fa6c99193de0e.png

• 2 uker senere...

Det var ikke så lett. Jeg ble hindret av jobb, men fikk endelig trukket fram litt mer slange i går. Men det var ikke så lett. For jeg fikk ikke skrufittingen inn på slangene! Jeg skar dem med en skarp Stanley-kniv, men kommer ingen vei. Det er ikke sånn at gummien på utsiden er ment å bli fjernet, så det bare er den indre, hvite plastslangen igjen?

Edit: Eller kan jeg bruke varmpistol på svakeste innstilling for å få slangen mykere?

Redigert av Mastiff (see edit history)

Det er Gummien på utsiden som holder  fittingen på plass den må skrues helt inn, før nippelen skrus inn.

Mulig slangen er svulmet opp, forsøk og skrå enden et par mm, og litt varme. lings gj. på hylsa.  

Mål slangen og hylsa mulig slangen er blitt for tykk. 

Får du den på er antagelig dia på hullet blitt for liten så du vil slite med å få inn nippelen.  

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Mastiff skrev 24 minutter siden:

men det er mulig at jeg har deformert den med kniven

Har aldri deformert en slange med kniv.

Har du målt?

Er slangen blåst sjekk at det er samme nippel i andre enden .

Ta med den nippelen du har demontert til Tess og kjøp ny  slange med ferdig pressa nipler 

og få med en ansatsnippel med kon  så du kan skjøte sammen gammel og ny og trekke ut den gamle.

fordel at en er to til den jobben

image.png.142262fd5c2ad4266494495b67c3ef87.png

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg var nede og sjekket nå, og jeg kunne se at det var en liten utflating på den ene siden, så det kan godt være det som er problemet. Som sagt tidligere i tråden er det nærmest umulig å få byttet slangene der, så det er ikke aktuelt å ta ut noe. Jeg sjekket nå i helga, og den er kilt fast med et eller annet inni der (limt, eller stripset, eller noe), så den rører seg ikke. Deler av dekket ble trolig sveiset etter at det ble lagt opp, så jeg må til med vinkelsliper og aluminiumssveising.

@Torsen67Trådstarter har gjentatte ganger nevnt at å skifte skifte slangene i sin helhet er meget arbeidskrevende. Så i dette tilfellet kan det være at en reparasjon på stedet er veien og gå.

Til trådstarter: Om du står fast, ring til f.eks. Hydroscand og spør om de kan hjelpe deg på stedet.

Jeg vet de har servicebiler ved flere av sine avdelinger. 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...