Mastiff Startet 24.August.2021 Del på Facebook Startet 24.August.2021 (redigert) Båten er på vannet, og planen er å la den være på vannet fram til neste vår, når jeg skal ta sørvis på den etter ett års bruk. Men jeg merket i dag at det begynte å bli lite hydraulikkolje på styringen, og jeg er nokså sikker på at den svetter fra iallfall den ene slangen bak. Jeg har null peiling på sånt, men de bulkene rett utenfor fittingen ser ut som svakheter for meg. Og med min flaks vil selvsagt slangen briste når jeg er på utsiden av Ryvingen og holder på med hummerteiner i halvannen meter bølger... Da er det egentlig like greit å bytte begge to samtidig. Men jeg regner med at båtpusherne vil kreve å ta den på land for å gjøre det (det er iallfall det jeg har fått høre at andre i byen har fått beskjed om), og det koster jo to høvdinger ekstra å ta den opp og sette den uti igjen. Hengeren vil jeg ikke ha i nærheten av vann, for jeg har nettopp overhalt alle de fire hjullagrene og skal selge den. Sånn krymping av fittinger kan jeg selvsagt ikke klare selv, men er det noen annen løsning? Annet enn å skru løs og ta ut slangene, for jeg må demontere halve båten for å komme til. Redigert 24.August.2021 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 24.August.2021 Del på Facebook Svart 24.August.2021 Det der er fittings som er beregnet på at man skal kunne montere selv, det er såkalt skrudde og ikke pressede koblinger. Desssuten er det som du sier slangene, og ikke koblingene som er dårlige. Om du har noe ekstra å ta av lengden på slangene, kan du kappe vekk det som er svekket og skru på de gamle koblingene igjen. Hvis ikke, kan du til nød skjøte inn noen meter med ny slange, men jeg vil ikke anbefale det. Da er det bedre å bytte hele slangen. Da fester du en flaggline eller annet tynt, sterkt og smidig tau til den gamle slangen. Så trekker du den med samtidig som du drar ut den gamle slangen. Deretter fester du ny slange til tauet og trekker den på plass med tauet. Dette høre mye lettere ut enn hva det høres ut som, men det funker, jeg gjør dette fra tid til annen selv. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Mastiff Svart 24.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2021 Ah, mange takk! Der ser du hvor lite jeg vet, jeg trodde alt sånt var krympet... Jeg byttet nettopp gass- og girvaieren på omtrent den måten (bortsett fra at jeg ikke brukte flaggline, jeg teipet fast den nye i den gamle og trakk igjennom), og det var akkurat så vidt det gikk. Men jeg har noe å gå på, heldigvis. Så da skal jeg korte dem ned litt og montere dem igjen. jeg antar at jeg kan finne på YouTube hvordan jeg gjør det, det virker som man kan finne absolutt alle prosedyrer som kan gjøres med hver eneste båt, motor, bil og motorsykkel der! Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 24.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2021 Forresten, hvordan unngår jeg at det kommer for mye møl inni slangen når jeg kapper? Er det greit nok å bruke en Dremel med kappskive og så kjøre ut litt olje av slangen etterpå for å få med det grøvste? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 24.August.2021 Del på Facebook Svart 24.August.2021 Jeg er ganske sikker på at de slangene der ikke er stålarmert, så de kan du kappe med tapetkniv (er egentlig en spesialkniv til dette, men kniv er bra nok) Da unngår du å få noe smuss, men q-tips bør kunne brukes til å fjerne det som evt. måtte oppstå av smuss. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Mastiff Svart 24.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2021 Å, så flott! Jeg leste noen gamle tråder her og fikk inntrykk av at alt sånt var stålarmert. Da har jeg en veldig god Stanleykniv jeg kan sette splitter nytt blad på. Igjen takk! Veldig fint når noe som ser vanskelig ut, faktisk ikke er det! Det er som regel akkurat motsatt... Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 24.August.2021 Del på Facebook Svart 24.August.2021 Du kommer til å få en del søl av hydraulikkolje. Og så må du etterfylle olje og lufte styringa etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 25.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2021 Takk, det vet jeg. Jeg knekte en av koblingene til selve sylinderen ved et uhell i fjor mens jeg holdt på med sørvis (jeg var så dum å legge et verktøy sånn at da jeg tiltet opp motoren for å bytte anoder, ble den brukket av). Men jeg skal bruke et lavt fat til å samle opp det verste, og så blir det 20 minutter med å styrie fram og tilbake etterpå, først på den fremre styreplasen (altså lengst fra motoren), og så på den bakre. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.August.2021 Del på Facebook Svart 25.August.2021 Synes koplingene synes å være dårlig sammenskrudd. Men det ser du når du remonterer, det skal være godt og stramt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mastiff Svart 25.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2021 Ja, det vil jeg tro at jeg kan oppdage. Men forresten, det må vel være lurest å skru av den koblingen som er festet i hydraulikksylinderen for å unngå å brekke noe når jeg strammer den på slangene? Og da er det vel denne messingfargede jeg skrur på, mens jeg holder igjen på den grå rett til høyre for den? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.August.2021 Del på Facebook Svart 25.August.2021 Det stemmer ja, denne er det svivel på. Så skrur du den midterste ut av slangen, før du skrur hylsa av utsiden av slangen. Og remonterer motsatt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mastiff Svart 25.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2021 Bra, takk! Det var det jeg trodde. Denne gangen skal jeg feste slangen på siden av motorbrønnen, så den går rett bort dit og ikke kan vri seg på noen måte. Jeg tipper at det er derfor den har blitt sånn, av å tilte motoren opp og ned. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 25.August.2021 Del på Facebook Svart 25.August.2021 Husk at den yttre hylsa som er skrudd utenpå slangen antagelig har links gjenger. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Mastiff Svart 26.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2021 Takk for det! Jeg hadde nok vridd den fullstendig i biter før det falt meg inn... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.August.2021 Del på Facebook Svart 27.August.2021 (redigert) Disse ser blåst ut, 'Har du så mye slange å kutte av at yttergummien sitter fast ? Hadde kjøpt nye med pressa kuplinger. Hadde flere besøk hos TESS Manal i fjor. topp service. Redigert 27.August.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mastiff Svart 27.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2021 Ja, som sagt lenger oppe i tråden skal jeg ha nok til det. Og det er et helsike å føre nye greier gjennom skroget, så det blir absolutt siste utvei. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 6.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2021 (redigert) Det var ikke så lett. Jeg ble hindret av jobb, men fikk endelig trukket fram litt mer slange i går. Men det var ikke så lett. For jeg fikk ikke skrufittingen inn på slangene! Jeg skar dem med en skarp Stanley-kniv, men kommer ingen vei. Det er ikke sånn at gummien på utsiden er ment å bli fjernet, så det bare er den indre, hvite plastslangen igjen? Edit: Eller kan jeg bruke varmpistol på svakeste innstilling for å få slangen mykere? Redigert 6.September.2021 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 6.September.2021 Del på Facebook Svart 6.September.2021 (redigert) Det er Gummien på utsiden som holder fittingen på plass den må skrues helt inn, før nippelen skrus inn. Mulig slangen er svulmet opp, forsøk og skrå enden et par mm, og litt varme. lings gj. på hylsa. Mål slangen og hylsa mulig slangen er blitt for tykk. Får du den på er antagelig dia på hullet blitt for liten så du vil slite med å få inn nippelen. Redigert 6.September.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mastiff Svart 6.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2021 Takk! Jeg har kappet den et godt stykke ned, men det er mulig at jeg har deformert den med kniven jeg brukte. Det er kanskje enklest å ta en tur til Jula og investere 149 kroner: Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 6.September.2021 Del på Facebook Svart 6.September.2021 (redigert) Mastiff skrev 24 minutter siden: men det er mulig at jeg har deformert den med kniven Har aldri deformert en slange med kniv. Har du målt? Er slangen blåst sjekk at det er samme nippel i andre enden . Ta med den nippelen du har demontert til Tess og kjøp ny slange med ferdig pressa nipler og få med en ansatsnippel med kon så du kan skjøte sammen gammel og ny og trekke ut den gamle. fordel at en er to til den jobben Redigert 6.September.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mastiff Svart 6.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2021 Jeg var nede og sjekket nå, og jeg kunne se at det var en liten utflating på den ene siden, så det kan godt være det som er problemet. Som sagt tidligere i tråden er det nærmest umulig å få byttet slangene der, så det er ikke aktuelt å ta ut noe. Jeg sjekket nå i helga, og den er kilt fast med et eller annet inni der (limt, eller stripset, eller noe), så den rører seg ikke. Deler av dekket ble trolig sveiset etter at det ble lagt opp, så jeg må til med vinkelsliper og aluminiumssveising. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 6.September.2021 Del på Facebook Svart 6.September.2021 Det er normalt mulig å få trukket en ny slange, så fremt den ikke skal gjennom et vanntett skott. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mastiff Svart 6.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2021 Som sagt har jeg prøvd, normalt er nok ikke noe som gjelder båten min... Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 6.September.2021 Del på Facebook Svart 6.September.2021 Kjappeste måten å reparere dette på, er å skru av slangene og ta de med til TESS. Der kjøper du nye slanger i samme lengde og de presser på nye koblinger for deg;-) Da er det bare å montere, på med ny olje og lufte. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 6.September.2021 Del på Facebook Svart 6.September.2021 @Torsen67Trådstarter har gjentatte ganger nevnt at å skifte skifte slangene i sin helhet er meget arbeidskrevende. Så i dette tilfellet kan det være at en reparasjon på stedet er veien og gå. Til trådstarter: Om du står fast, ring til f.eks. Hydroscand og spør om de kan hjelpe deg på stedet. Jeg vet de har servicebiler ved flere av sine avdelinger. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.