Jump to content

Lavt maks turtall VP D1-30

An2rax

Recommended Posts

Hei, vi har en VP D1-30 med 130S drev i vår seilbåt som er gått 1052 timer.

Når vi setter den i gir (med last) vil ikke turtallet over 2200 omdreininger. Står den i fri (uten last) klarer den 3600 omdreininger. Vet at det skal være forskjellig med og uten last, men tidligere har vi hatt 3000-3200 omdreininger som maks med last. 

Skulle tro at dette hadde med drivstoff tilførsel, men har byttet begge filtrene (inkludert pakninger) og rensket filteret som er før luftepumpen. Når vi hadde første turen etter filter bytte så fikk vi 2800 omdreininger så vi gikk ned igjen på ca 2000 omdreininger. Når vi prøvde igjen etter ca 30 min så var vi tilbake til 2200. 

Har noen hatt liknende problemer? 

Propellen vi har på er en flexofold 1611-3L, som tidligere eier har montert på og det er ikke noe groe på den. 

Ser på videoen av motoren at det er litt olje i motorbrønnen. Dette kommer fra pakningen på bunnpannen. Denne "lekker" litt, dette er ikke et stort problem. Tipper at det lekker ca 0,2-0,3 desiliter ila 100 timer. 

Se vedlagte videoer av motoren og eksosen. 

Motoren:

https://youtu.be/auBhlzoV_dM

Eksosen:

https://youtube.com/shorts/szZdh4Lu2pE?feature=share

Noen her som har noen tips om hva jeg kan gjøre videre nå?

Redigert av An2rax (see edit history)
Vittig skrev for 8 timer siden:

Tilsvarende problemstilling for 2 år siden på samme motor.

Neste må vel være å justere ventiler eller som i videoen, sjekke eksosbend. Kan også være tette dyser? dyserens kanskje? Hvordan så forresten forfilter ut? Dieseldyr i tank som tetter filter?

Eksos bendet er byttet for 4 år siden og den soter ikke veldig mye.

Det var diseldyr i tanken i fjord, men den ble renset av verksted og alt av filteret ble byttet. Når jeg byttet filterne så var det ingen ting i de. De var da gått ca 80 timer. Sjekket også den silen som er rett før pumpen og den var helt ren.

Jeg tenker å prøve å kjøre slange fra diselkanne og rett inn på pumpen for å utelukke at den trekker luft.

• 7 måneder senere...

Da er denne løst :) 

Utfordringen var at dysene var nesten tett og diesel pumpen var "tett" etter at vi hadde hatt dieseldyr for 2 sesonger siden. Vi har nå byttet dyser, pumpe og filtre og båten er god som ny. Når vi først var i gang så renset jeg også varmeveksleren samt eksosbendet for å ha det gjort. Håper på en bedre sesong i år. God sesong alle der ute!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...