atletico1 Startet 25.August.2021 Link til dette innlegget Startet 25.August.2021 Har tenkt å koble dieselvarmeren til dieselslangen med T-kobling da det er enklest, tekte først å sette på en liten slangetump rett fra tankutløpet for å ikke kutte i hovedtilførselslangen. Usikker på om det er helt etter boka, men har lest at flere har koblet det slik i båt uten problemer. Da det blir mange skjøter på slange, fødepumpe til varmer og til selve varmeren er det jo mulighet for lekkasje og falsk luft mm. Tenker at det er en risiko her, men tenkte da å koble T-koblingen til retur diesel slangen fra motor? Risiko for lekkasje er fortsatt til stede, men har redusert risikoen for å tukle med motor tilførselslangen. Eneste forskjellen er vel at retur diesel er varm? Har Racor FG 500 forfilter, men denne har ikke noen extra tilkobling. Mulig den har en tilkobling for vannsensor i bunn (skal sjekke) som jeg kan koble til, men er vel heller ikke ideelt hvis jeg skulle få vann her. Har liten plass over tanken da den er plassert under sofaen og tresetet ligger rett ovenpå tanktoppen etc. så har ikke funnet noe optimalt sted å sette inn dieselrør med utgang på toppen. Mått da skjære bort litt av finer setet og får da sofaputen rett ovenpå dieselrøret! Har ikke kjøpt inn dieseltank rør pga dette. Har skjønt at fordelen med varme dieselrør i tank som er plassert litt grunnere enn motor dieselrøret er at man ikke risikere å tømme tanken for diesel! Har mannelokk på dieseltanken, men må vel også sørge for å ha halv diesel tank så jernspon fra boring av hull kan fanges opp og stramme mutter fra innsiden av tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 25.August.2021 Link til dette innlegget Svart 25.August.2021 Beklager dumt innspill men får du diesel fra returlinjen når motor ikke går? Varmer må vel kunne kjøres i noen "dager" uten å fyre opp motoren? Bør sikkert ikke blande meg når jeg ikke kjenner detaljene, beklager. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.August.2021 Link til dette innlegget Svart 25.August.2021 Jeg ville ha laget egen stuss på tanken til varmeren. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
atletico1 Svart 25.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2021 2tror du har helt rett @T Thomas_h skrev 4 minutter siden: Beklager dumt innspill men får du diesel fra returlinjen når motor ikke går? Varmer må vel kunne kjøres i noen "dager" uten å fyre opp motoren? Bør sikkert ikke blande meg når jeg ikke kjenner detaljene, beklager. Du har helt rett Thomas, jeg tenkte ikke så langt. Skal jo bruke varmeren uten at motor går også. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.August.2021 Link til dette innlegget Svart 25.August.2021 Det sponet som ramler ned i tanken kan du glemme. Og særlig om du holder en støvsuger inntil boret når det går. Hulda har eget rør ned i tanken. Jeg vet at noen har T'et ut fra dieseltilførselen til motoren. Det skal ikke bli luft så lenge pumpen til varmeren er i stand. Diesel fra returen bør du skrinlegge. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 25.August.2021 Link til dette innlegget Svart 25.August.2021 Beste er jo eget uttak på tank, og la motorforsyning være. På min gamle båt, hadde jeg ikke den muligheten, så jeg satte et T-stykke ut av Racor 500, med kuleventil til å stenge til varmer. Hadde ikke problemer med dette på de 14-15 årene jeg hadde den, og godt over 1000 drifttimer, så det kan gå bra også. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 25.August.2021 Link til dette innlegget Svart 25.August.2021 Min retur går inn i bunn på tanken rett innen tanken sitter T-et til varmaren funker som bare den ! en stor fordel er att pumpen til varmeren tar med seg ev. vanndråper …går gjennom Eberen og fordampes. Båten har hatt dette i 30år nå, og jeg har aldrig sett vann i Racorfiltret noen gang ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
.Snorre Svart 25.August.2021 Link til dette innlegget Svart 25.August.2021 Fra installsjon veiledningen til Eber vannvarmer..: ... funker hos meg... Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 25.August.2021 Link til dette innlegget Svart 25.August.2021 Gunga Din skrev 13 minutter siden: Min retur går inn i bunn på tanken rett innen tanken sitter T-et til varmaren funker som bare den ! en stor fordel er att pumpen til varmeren tar med seg ev. vanndråper …går gjennom Eberen og fordampes. Båten har hatt dette i 30år nå, og jeg har aldrig sett vann i Racorfiltret noen gang ! Har samme opplegg jeg også. Aldri vann i filter. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.August.2021 Link til dette innlegget Svart 25.August.2021 Vann har ikke jeg heller, og jeg her ikke koblet Eber til returen. Dessuten går ikke returen min til bunnen av tanken. Som er en forutsetning for å få innkobling på returen til å fungere. Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 25.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2021 Ser av .Snorres innlegg at retur diesel på figuren har stigerør ned i tanken. Kan skru opp mannelokk for å se om min tank har dette. (Har kjøpt inn ny gummipakning for flere år siden da mannlokk ble limt med sika for 10 år siden). Returen kommer inn i toppen av tanken og tenker at det neppe er et stigerør på retur diesel (hvorfor skulle det være det?). Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.August.2021 Link til dette innlegget Svart 25.August.2021 Det er fordi enkelte motorfabrikanter spesifiserer det. Grunnen er høytrykkspumpens konstruksjon. Sitér dette innlegget Link to post
Vittig Svart 26.August.2021 Link til dette innlegget Svart 26.August.2021 Jeg har min dieselvarmer koblet fra eget uttak på vannutskiller. Trodde det var vanlig praksis? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.August.2021 Link til dette innlegget Svart 26.August.2021 Vittig skrev for 9 timer siden: Jeg har min dieselvarmer koblet fra eget uttak på vannutskiller. Trodde det var vanlig praksis? Tror ikke det er noe som er vanlig praksis her. Til Eber følger det i marine monteringssett med rør og kobling for å ta ut diesel fra tanken. Det er slik jeg har gjort det. Har kjørt uten feil i 10 år nå. Sitér dette innlegget Link to post
Vittig Svart 26.August.2021 Link til dette innlegget Svart 26.August.2021 (redigert) 13 minutes ago, Hulda said: Tror ikke det er noe som er vanlig praksis her. Til Eber følger det i marine monteringssett med rør og kobling for å ta ut diesel fra tanken. Det er slik jeg har gjort det. Har kjørt uten feil i 10 år nå. Skjønner. Vil uannsett anbefale TS å sjekke vannutskiller om det er ekstra uttak der. Da får han fordel av vannutskiller også. Redigert 26.August.2021 av Vittig (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.August.2021 Link til dette innlegget Svart 26.August.2021 På generelt grunnlag bør røret til varmeren uansett avsluttes så høyt i tanken at det er nok restdiesel til drift av motoren. Hvilket utelukker vann. Dette er en del av Huldas innebygde sikkerhet. Hvilket ikke ivaretas ved kobling til motorfilter. Så får en hver gjøre sine egne vurderinger. Sitér dette innlegget Link to post
Vittig Svart 26.August.2021 Link til dette innlegget Svart 26.August.2021 51 minutes ago, Hulda said: På generelt grunnlag bør røret til varmeren uansett avsluttes så høyt i tanken at det er nok restdiesel til drift av motoren. Hvilket utelukker vann. Dette er en del av Huldas innebygde sikkerhet. Hvilket ikke ivaretas ved kobling til motorfilter. Så får en hver gjøre sine egne vurderinger. Enig. Det er forsåvidt en enda bedre løsning, men også mer krevende å installere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.