Jump to content

Koble diesel luftvarmer til retur diesel slange

atletico1

Recommended Posts

Har tenkt å koble dieselvarmeren til dieselslangen med T-kobling da det er enklest, tekte først å sette på  en liten slangetump rett fra tankutløpet for å ikke kutte i hovedtilførselslangen. Usikker på om det er helt etter boka, men har lest at flere har koblet det slik i båt uten problemer. Da det blir mange skjøter på slange, fødepumpe til varmer og til selve varmeren er det jo mulighet for lekkasje og falsk luft mm. Tenker at det er en risiko her, men tenkte da å koble T-koblingen til retur diesel slangen fra motor? Risiko for lekkasje er  fortsatt til stede, men har redusert risikoen for å tukle med motor tilførselslangen. Eneste forskjellen er vel at retur diesel er varm?
Har Racor FG 500 forfilter, men denne har ikke noen extra tilkobling. Mulig den har en tilkobling for vannsensor i bunn (skal sjekke) som jeg kan koble til, men er vel heller ikke ideelt hvis jeg skulle få vann her.
Har liten plass over tanken da den er plassert under sofaen og tresetet ligger rett ovenpå tanktoppen etc. så har ikke funnet noe optimalt sted å sette inn dieselrør med utgang på toppen. Mått da skjære bort litt av finer setet og får da sofaputen rett ovenpå dieselrøret! Har ikke kjøpt inn dieseltank rør pga dette. Har skjønt at fordelen med varme dieselrør  i tank som er plassert litt grunnere enn motor dieselrøret er at man ikke risikere å tømme tanken for diesel! Har mannelokk på dieseltanken, men må vel også sørge for å ha halv diesel tank så jernspon fra boring av hull kan fanges opp og stramme mutter fra innsiden av tanken.

2tror du har helt rett @T

Thomas_h skrev 4 minutter siden:

Beklager dumt innspill men får du diesel fra returlinjen når motor ikke går? 

Varmer må vel kunne kjøres i noen "dager" uten å fyre opp motoren? 

Bør sikkert ikke blande meg når jeg ikke kjenner detaljene, beklager. :saint:

Du har helt rett Thomas, jeg tenkte ikke så langt:sad:. Skal jo bruke varmeren uten at motor går også.

Gunga Din skrev 13 minutter siden:

Min retur går inn i bunn på tanken

rett innen tanken sitter T-et til varmaren

funker som bare den !

en stor fordel er att pumpen til varmeren tar med seg ev. vanndråper …går gjennom Eberen og fordampes.

Båten har hatt dette i 30år nå, og jeg har aldrig sett vann i Racorfiltret noen gang !

Har samme opplegg jeg også. Aldri vann i filter. 

Ser av .Snorres innlegg at retur diesel på figuren har stigerør ned i tanken. Kan skru opp mannelokk for å se om min tank har dette. (Har kjøpt inn ny gummipakning for flere år siden da mannlokk ble limt med sika for 10 år siden). Returen kommer inn i toppen av tanken og tenker at det neppe er et stigerør på retur diesel (hvorfor skulle det være det?).

13 minutes ago, Hulda said:

Tror ikke det er noe som er vanlig praksis her. Til Eber følger det i marine monteringssett med rør og kobling for å ta ut diesel fra tanken. Det er slik jeg har gjort det. Har kjørt uten feil i 10 år nå.

Skjønner. 

Vil uannsett anbefale TS å sjekke vannutskiller om det er ekstra uttak der. Da får han fordel av vannutskiller også.

Redigert av Vittig (see edit history)
51 minutes ago, Hulda said:

På generelt grunnlag bør røret til varmeren uansett avsluttes så høyt i tanken at det er nok restdiesel til drift av motoren. Hvilket utelukker vann. Dette er en del av Huldas innebygde sikkerhet. Hvilket ikke ivaretas ved kobling til motorfilter. Så får en hver gjøre sine egne vurderinger.

Enig. Det er forsåvidt en enda bedre løsning, men også mer krevende å installere.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...