Thomas_h Startet 25.August.2021 Del på Facebook Startet 25.August.2021 Hei alle, Jeg trenger noen tips til fortøyning til båten. Skal ligge ute over vinteren. Jeg har ny båt, ny bås og er ikke så gammel selv, enda ikke 40år. 😄 Jeg har en 3 meter bred båt med 3.6 bred bås. Ligger med hekken inn med fortøyning som over. Problemet er at båten ligger å pendler fra ene til andre siden. Jeg strammer litt her og litt der, men det blir enten værre, eller så blir den skjev i båsen ellers så rykker det noe jævlig når bølgene fra forbipaserende båter. Så jeg skal begynne helt på nytt. Noen råd til hvordan praktisk få det rett og fint? Jeg tenkte å lage til kauser og spleise etc, men kan ikke begynne når jeg ikke vet lengdene. Hvis ikke dere har råd, vurderer jeg strikk i alle kanter 😁 Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 25.August.2021 Del på Facebook Svart 25.August.2021 Hva påvirker båten mest, strøm vind eller bølger. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Thomas_h Svart 25.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2021 Bjørn Løvjomås skrev 2 minutter siden: Hva påvirker båten mest, strøm vind eller bølger. Jeg har ikke vært i den havnen så lenge, men de sier det er hardt i nordvest. Det er vel ikke mer enn en km med sjø, så jeg tror det er vind. Rød prikk er båten. Rett nordvest er Haakondsvern for de som har vært der. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 25.August.2021 Del på Facebook Svart 25.August.2021 Tegning ser da grei ut den med gummidempere. Vinterfortøyning skal jo selvsagt være dimensjonert for worst case. Kanskje springfeste i baug og hekk... Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 25.August.2021 Del på Facebook Svart 25.August.2021 Er det kun vind tror jeg at jeg ville hatt stramme spring, og relativt stramme brest, slik at ikke vinden får til å herje så mye.med båten. Der du ligger hos B og M er det jo ikke gjennomgangstrafikk fra båter. Men prøv deg først frem, med alle varianter før du spleiser faste fortøyninger. Å vær ombord i det verste været. Da kjenner du lusa på gangen etterhvert. Vi som bor i båten 24/7 merker fort om fortøyning ikke stemmer. Ikke fordi vi er flinke, men fordi vi tilbringer mange timer ombord🙂 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
PolarLi Svart 25.August.2021 Del på Facebook Svart 25.August.2021 (redigert) Hvis problemet kun er at båten pendler fra side til side, så betyr det bare at tauene forran og bak har for mye skrå/er for lange. Det kan forsåvidt løses med et "brest" (Se google) Men det beste og enkleste er at du forsøker å finne fortøyningsfeste lenger ut på utrigger. Min umiddelbare tanke er tegningen din kanskje "lyver" litt? Pga utenbordmotorer som også kanskje er vippet opp om sommeren, så ligger du ganske langt ut i båsen? Hvis da fortøyningsfestet på utrigger er helt innerst i båsen, så snakker vi om veldig lange tau med mye skrå her. Hva med å evt snu båten i båsen? Edit, la ved en tegning på det jeg mente. Hvis eksisterende fortøyning ligner på de røde tauene, så vil båten vandre mye fra side til side. Du bør ikke ha så mye mer vinkel enn det jeg tegnet på de blåe tauene. (og da kan du evt fjerne de røde) Og nei, jeg tegnet ikke inn verken spring eller baug her, det kommer selvfølgelig i tilegg. Redigert 25.August.2021 av PolarLi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 25.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2021 PolarLi skrev 30 minutter siden: Hvis eksisterende fortøyning ligner på de røde tauene, så vil båten vandre mye fra side til side Det er nok problemet mitt ja. De ligner på de rød. Jeg skal forsøke å feste noen midletidlig fester lengre ute. Båten ligger langt ute, men ikke pga motorene, men pga det blir veldig smalt inners pga utrigger design. Jeg liker å gå rett inn på badeplatformen og utriggeren på babord er vinglepetter som vi ikke går på når vi ikke må. Så derfor baklengs inn i fuglekassa. 🤣 @Bjørn Løvjomås det er ikke mye trafikk, men det går 10stk princess i 7 knop rett forbi hver gang jeg er der nede, sånde lager sin del av sjøen. Plager ikke meg, men må fikse fortøyningen. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 25.August.2021 Del på Facebook Svart 25.August.2021 Det er jo en liten princess samling rett i nærheten av deg, så det hender seg vel at de tøffer litt brutalt avgårde...🙂 .men stort sett så går de vel rolig ut å inn fra bryggene vel. Det prøver hvertfall jeg å lære min princess Men som nevnt, bruk litt tid ombord, så finner du nok ut av hva som fungerer best med tanke på fortøyning. Men strikk, eller rykkdemper er uansett god løsning 👍 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Thomas_h Svart 25.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2021 Bjørn Løvjomås skrev 25 minutter siden: Det er jo en liten princess samling rett i nærheten av deg, så det hender seg vel at de tøffer litt brutalt avgårde...🙂 Det er vel flere av de som går i 7 knop, enn de som går i 4. Spesielt artig å ligge nedi kjølen å trekke kabler når de durer forbi. Men det er overaskende hvor mye bevegelse det blir når vannskuterne går ut av plan 5 meter fra båten. 🤪 men uansett, iriterer meg ikke over det. Jeg har vært ombord ca 50% av døgnet siden jeg fikk den 1.juni, og har vel 30 overnattinger. 😁 Så ikke mangel på opplevelser av hvordan den beveger seg. Var mye mindre bevegelser før ferien, så båten har nok krympet. Jepp, må ha ny båt. La meg tippe 3 fot hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 25.August.2021 Del på Facebook Svart 25.August.2021 Tror jeg hadde snudd båten vinterstid for å komme lenger inn i båsen. Da tror jeg tauene ligger riktigere. Har du kun feste ytterst og innerst på utriggerne? På plassen jeg hadde før var det også feste midt på. Hadde da tau fra baug til både dette og det innerst på utrigger. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 25.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2021 tilplan skrev 8 minutter siden: Har du kun feste ytterst og innerst på utriggerne? På plassen jeg hadde før var det også feste midt på. Hadde da tau fra baug til både dette og det innerst på utrigger. Ja, kun feste på endene, og utriggerene er vidt forskjellige modeller. En gammel og kort og en lang og ny. Den gamle er mer stabil. Det er som å gå på stram line når jeg skal knyte noe ytterst på den nye. 😁 Jeg så naboen hadde festet en kraftig rustfri eksosklemme i gitteret på utriggeren på midten for å lage et nytt feste. Jeg skal forsøke noe av det samme, men må få med mer stål enn bare gittert da jeg veier 2x og har xx ganger mer vindfang. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 25.August.2021 Del på Facebook Svart 25.August.2021 Hvis det er i orden å montere et ekstra feste, så kan det være veldig nyttig. Bruk skikkelige tau med skikkelig rykkdemper. Har opplevd at Biltema sin rykkdemper røk, og da blir tauet veldig slakt. Maritim sine holdt til jeg solgte båten. Kjedelig å spare på fortøyningsutstyr når drittværet herjer. Da er det godt å vite at en har gjort alt en kan for at båten skal ha det godt. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 25.August.2021 Del på Facebook Svart 25.August.2021 (redigert) Tegningen din stemmer med det Norske Bryggeprodusenters Forening anbefaler. hvis du snur båten. Hvor langt ut stikker båten i forhold til utriggerene. Mim erfaring er Kraftige Forshead dempere og Ikke slakk på fortøyningene. På værutsatte steder skal det være min. 25cm. Mellom bommen og båten på begge sider. Generelt sett bør ikke båten være større en 1,5 meter utover utriggerens lengde. Redigert 25.August.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Thomas_h Svart 25.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2021 Roger jo skrev 29 minutter siden: værutsatte steder skal det være min. 25cm. Mellom bommen og båten på begge sider. Generelt sett bør ikke båten være større en 1,5 meter utover utriggerens lengde Båsen er 60 cm brede lysåpning enn båtens bredest pkt i den høyden så har 30cm per side. På lengden er båten kanskje 1,5 meter på ene siden og 50cm på andre. Jeg prøver å få den til å ligge lengre mot babord, da det er siden vinden kommer fra. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 25.August.2021 Del på Facebook Svart 25.August.2021 Har du muligheten for å legge et tau fra babord side bak til innerst på utrigger på styrbord og tilsvarende motsatt? Tipper motoren(e) er i veien, men hvis ikke vil vinkelen være bedre for å holde akterenden på plass. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.August.2021 Del på Facebook Svart 25.August.2021 ville lagt et langt spring fra ytterst på utriggerne og helt til bakre pullerter Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ask Svart 25.August.2021 Del på Facebook Svart 25.August.2021 Hei. Eg har hatt båtar i Dolviken før. Aldri meir. Kanskje like bra å finna seg ein annan stad å ha båten, om du ikkje bur like ved? Det kan virka som om du ønsker å spleisa auger på fortøyingstaua. Eg føretrekk å ha tau som er litt for lange, og når eg har fått festa båten slik eg vil ha den så festar eg ein strips på kvart tau. Dette for å markera kor på tauet det skal gå inn på kryssholtet. Då er det mykje lettare å justera om ein vil, og det er lettare både å fortøya, og å kasta loss. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 25.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2021 (redigert) tilplan skrev 23 minutter siden: Har du muligheten for å legge et tau fra babord side bak til innerst på utrigger på styrbord og tilsvarende motsatt? Tipper motoren(e) er i veien, men hvis ikke vil vinkelen være bedre for å holde akterenden på plass. Har tenkt på det, og spesielt hvis det skulle komme dårlig vær, men motorene kommer i veien ja. Vil helst ikke ha tau gnikkende på de. Men kan kjøre tau rett bak og inn mot midten av båsen?? ivar skrev 12 minutter siden: ville lagt et langt spring fra ytterst på utriggerne og helt til bakre pullerter Men da droppe de andre springene jeg har? Jeg vurderte å lage "spring" fra midten av utriggeren til bakre pullert på båt. Ask skrev 12 minutter siden: Hei. Eg har hatt båtar i Dolviken før. Aldri meir. Kanskje like bra å finna seg ein annan stad å ha båten, om du ikkje bur like ved? Det kan virka som om du ønsker å spleisa auger på fortøyingstaua. Eg føretrekk å ha tau som er litt for lange, og når eg har fått festa båten slik eg vil ha den så festar eg ein strips på kvart tau. Dette for å markera kor på tauet det skal gå inn på kryssholtet. Då er det mykje lettare å justera om ein vil, og det er lettare både å fortøya, og å kasta loss. Hvor lå du? Altså hvilken bås. Er det så dårlig i dårlig vær? Jeg bor rett ved, så det er ikke så mange alternativ i nærheten. Jeg har nå tauene festet med en knute i bryggen med løkken tilpasset til pullertene. Men da blir det mye mer styr når jeg skal justere. Bra tips. Redigert 25.August.2021 av Thomas_h (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.August.2021 Del på Facebook Svart 25.August.2021 Thomas_h skrev 10 minutter siden: Men da droppe de andre springene jeg har? Jeg vurderte å lage "spring" fra midten av utriggeren til bakre pullert på båt. Jeg syns båten min ligger finest i mye vind med lange spring, og strammet opp slik at det er disse som tar brorparten av vindpresset. På babordspringene dine ser det ut til å være en løkke som går inn på en pullert innfor rekka? tenker det vil gi båten mulighet til å bevege seg litt i lengderetningen? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tilplan Svart 25.August.2021 Del på Facebook Svart 25.August.2021 Nytter ikke med bare lange spring når båten også skal holdes på plass sideveis i en trang bås. Det er helt vilt hvor mye kraft og bevegelse det kan være når det virkelig blåser. Om det var mulig med fortøyning rett sideveis, så var det noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 25.August.2021 Del på Facebook Svart 25.August.2021 med Forsheda nr 3 eller 4 og tau som passer til de er mye av problene løst. Og for å hindre gnaging på tauene er det noen muligheter her. https://www.toplicht.de/en/rope-cordage/accessories-for-ropes/chafe-guards/ https://chafepro.com/wooly/ https://nettbutikk.knappenaalen.no/produkt/ferdig-sydde-produkter/trekk-til-tau/oppbevaring https://www.extremtextil.de/en/braids-webbing/tubular-webbing.html Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ask Svart 25.August.2021 Del på Facebook Svart 25.August.2021 Hei Eg hadde (segl-)båtar i Hammersland båtlag på andre sida av vågen. Vêret var skjeldan noko stort problem, men eg blei lei store cabincruiserar... Ask Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 26.August.2021 Del på Facebook Svart 26.August.2021 om du hadde fått kryssfortøyd SB båt -> BB utrigger og vice versa ville det løst problemet, men om det ikke er mulig mtp motorer i veien etc, så kanskje et par store kulefendere er løsningen så du slipper så mye sideveis vandring i båsen? evt om det er mulig, få et tau fra aktre kryssholt og knyte til midten på utrigger så du får litt "tightere" fortøyning (men dette kan nappe litt om du er utsatt for mye hekksjø) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.August.2021 Del på Facebook Svart 26.August.2021 her er et tips til https://wavekompetanse.no/bolgebloggen/fortoyning-av-bat-slik-sorger-du-for-at-tauet-holder/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gullfisk Svart 26.August.2021 Del på Facebook Svart 26.August.2021 ivar skrev for 17 timer siden: ville lagt et langt spring fra ytterst på utriggerne og helt til bakre pullerter Synes også båten ligger bedre med lange spring. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.