Jump to content

Fortøyning i bås (i storm)

Thomas_h

Recommended Posts

Takker for mange gode råd. Skal tegne opp noen forslag som treffer mellom lange og korte spring. Må bare ut å handle de rykkdemperene flere har anbefalt og noen ekstra festepunkter på bryggen.

Jeg satt i båten noen timer i går etter jeg hadde strammet fortøyningene, og det var mye verre med tanke på rykk og napp, men båten lå litt mer i ro. I hvertfall med fronten. bak så er det så pass mye vinkel at den holder ikke sidebevegelsen så mye. 

Som dere ser er det i dag ingen av festepunktene som er lik på styrbord og babord. Jeg tenkte hvis dette blir likere, ligger båten litt mer i ro. 

Tror dere nytt forslag er et OK kompromiss mellom sideveis bevegelse pga vind og bølgebevegelsene??

Tenkte å lage til felles løkke for de tauene som går på bakre puller og midterste pullert slik at det bare er 6 løkker som må festes i båten. Dette lages selvsagt til etter jeg er sikker at opplegget er slik jeg ønsker. 

(Jeg kan selvsagt legge til en brest eller spring når det er meldt ekstra dårlig vær??)

image.png.f7b9319992749898d4623ff2628ade5c.png

PS!! Båten ser ikke slik ut, det er bare en modell. :clap:

Det ser ut som at du har knytt en knute og laget en enkel løkke for tauene både fremover og bakover som som festes på midtre pullert? dette vil vel tillate unødvendig mye bevegelse i lengderetning? 

ettersom både akter- og baugfortøyning går fremover, så vil du ved sig bakover/inn i båsen få slakke tau i baug og hekk og lettere sideveis slingring? korriger meg gjerne om jeg ser feil på bildet. 

I mye sjø er det største problemet at flytebrygga går ned i en bølge mens bakenden går opp.

Med de korte tauene du har til brygga på bildet vil all oppdriften i bakenden av båten (som er på vei opp) forsøke å løfte brygga (som er på vei ned).

Jeg ville fortøyd omentrent slik du gjør til vanlig, men på puller på den ene siden kan du ha et tau som går igjennom en trinse på utriggeren og ned til et lodd på 20-30 kg et stykke nede i sjøen. Da ligger båten stabilt til den ene siden og du har en svært god rykkdemper. Sett gjerne en knute på tauet slik at løkka til pulleren ikke forsvinner helt ned til trinsa for å forenkle fortøyningen.

Når det meldes dårlig vær flytter du de aktre tauene slik at de går fra motsatt side på utriggeren eller enda lenger vekk slik at du tillater mer bevegelse opp og ned.

Mons

Skal ikke si hva som er best eller ikke, men mener oppsettet du allerede har er bra, men at de akterste punktene på pirene bør være litt foran pulleren på båten, slik at de gjør samme jobben som fra baugen til piren.

Utgangspunktet ditt for spring er bedre enn med de nye røde punktene.

Jeg ville startet med @PolarLi's innlegg 2 i denne tråden, blå liner, med dempere på. Enda bedre om feste på brygga er forenom pulleren på båten, slik at den holdes 'i sjakk' under normale omstendigheter med brestene forut og akter, mens spring sikrer ved store påkjenninger.

I båsen min ligger jeg motsatt vei i godt beskyttet havn, og det tillegges at min båt er mye mindre og lettere. 

Alle tamper er fast montert i piren, og tilpasset båten. Jeg bruker kun brest akter og forut på hver side. De tar en vinkel mot båten omtrent som du har forut, men selvfølgelig hver sin vei. Forut har jeg tau tvers over båsen, og 2 karabinkroker til taueøyet på båten (2 fordi det er praktisk å løsne den ene under ombordstigning). Alle tamper har dempere, og relativt stramme. Bryggefendere er installert på begge pirene for sikkerhets skyld, men gjør ingen jobb når båten er fortøyd.

Redigert av Havarita (see edit history)
Navic II skrev 1 time siden:

Det ser ut som at du har knytt en knute og laget en enkel løkke for tauene både fremover og bakover som som festes på midtre pullert? dette vil vel tillate unødvendig mye bevegelse i lengderetning? 

ettersom både akter- og baugfortøyning går fremover, så vil du ved sig bakover/inn i båsen få slakke tau i baug og hekk og lettere sideveis slingring? korriger meg gjerne om jeg ser feil på bildet. 

Slik de springene er i dag så er de som regel strammest fra mid båt og ut da akterfortøyningen drar båten bra bakover. Så for meg ser det ikke ut som båten kan gå frem og tilbake på springene(lengderetning). Men den logrer med halen, da den ikke er festet sidlengs nok bak. 

Havarita skrev 57 minutter siden:

Skal ikke si hva som er best eller ikke, men mener oppsettet du allerede har er bra, men at de akterste punktene på pirene bør være litt foran pulleren på båten, slik at de gjør samme jobben som fra baugen til piren.

Utgangspunktet ditt for spring er bedre enn med de nye røde punktene.

Jeg ville startet med @PolarLi's innlegg 2 i denne tråden, blå liner, med dempere på. Enda bedre om feste på brygga er forenom pulleren på båten, slik at den holdes 'i sjakk' under normale omstendigheter med brestene forut og akter, mens spring sikrer ved store påkjenninger.

I båsen min ligger jeg motsatt vei i godt beskyttet havn, og det tillegges at min båt er mye mindre og lettere. 

Alle tamper er fast montert i piren, og tilpasset båten. Jeg bruker kun brest akter og forut på hver side. De tar en vinkel mot båten omtrent som du har forut, men selvfølgelig hver sin vei. Forut har jeg tau tvers over båsen, og 2 karabinkroker til taueøyet på båten (2 fordi det er praktisk å løsne den ene under ombordstigning). Alle tamper har dempere, og relativt stramme. Bryggefendere er installert på begge pirene for sikkerhets skyld, men gjør ingen jobb når båten er fortøyd.

Det er hekken som må sikres ja. Så du tenker å flytte de festene på utriggeren slik at de er forran pullert på båten? Slik at de trekker utover? 

I såfall har jeg også tenkt i de baner. 

Jeg strammet akterfortøyningen i går slik at det ikke var noe slakk, og da ble jeg uvel etter 5 princess-passeringer. ? Det er relativt kort avstand horisontalt, men en del opp til båten, så når det bølger får den mye fart som stopper mommentant når båten er på full fart oppigjen. Fremme merket jeg ikke det så mye da båten bare løftet opp utriggerene. Det var så mye rykk og napp at derfor jeg vurderte den "merkelige" nye løsningen for å unngå korte fortøyninger. 

Men jeg skal lese alle råd en gang til. ?

Thomas_h skrev for 18 timer siden:

Men den logrer med halen, da den ikke er festet sidlengs nok bak. 

Det vil bli mindre logring om du får spring på pullertene bak.    Da vil springet sammen med baktamp danne en trekant - mer stabilt enn idag hvor springet er festet midt på båten.  Da blir "geometrien" en ustabil firkant, hvis man ser for seg hvordan båten beveger seg i båsen 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

om man tar seg en tur i en småbåthavn en dag det er godt med bølger og vind, så ser man at det kan det fort være :giggle:

Noen båter ligger relativt stille og fint mens andre jager mye mer hit og dit 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

56 minutes ago, Martine29 said:

Blir litt satt ut av sånne tråder jeg da. Er det så uhyre vanskelig å feste en båt så den tåler å ligge i ro.. 

Enig! jeg har hatt båt siden jeg var 12 år, og fortøyning har vært det minste problemet.. værutsatt og bølger fra all skipstrafikken i Trondheimsleia!  Når man har båt i flytebrygge er det å plassere rykkdempere på rett plass! man følger med på båten hvordan den oppfører seg og justerer deretter! Har du veldig stor og tung båt kan det være nødvendig med et spring som går mot et feste med minst mulig bevegelse!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Martine29 skrev 1 time siden:

Blir litt satt ut av sånne tråder jeg da. Er det så uhyre vanskelig å feste en båt så den tåler å ligge i ro.. 

Hvis alle skulle latt vær å spørre om noe de fleste erfarne båtfolk kan, hadde det vært 75% mindre tråder på dette forumet. 

Det er også lov og overse tråder man selv ikke ser nytten av. 

Men har fått mange gode tilbakemeldinger og skal prøve noen av de. Har selvsagt sett på andre båter i havnen, og mye ser likt ut som det jeg har og de fleste beveger seg ulikt. 

Kjenner til samme utfordring som deg og har omtrent tilsvarende antall og prinsipp som vises i den første illustrasjonen. Eksperimenterte med forskjellige varianter på fortøyningene uten å bli helt fornøyd. Det ende opp med Forsheda rykkdempere med minst 4 tørn rundt stammen på demper.  Det er nok ikke helt korrekt måte å bruke Forsheda på, men med mange tørn gir det god strekk slik at allerede ved fortøying må jeg strekke litt i fortøyningene når jeg huker på pullert. Med 8 stramme fortøyninger som har god og lang demping er ikke rykk noe problem lenger. Anbefaler å teste.

Tre ting:

1. Dersom du har mulighet til å krysse fortøyningene akter får du lengre, og dermed bedre, virkning på sideveis bevegelse. Spring, både forover og akterover, vil også ha godt av å være så lange som mulig

2. Et par kulefendre på hver side vil låse båten skikkelig fast. Kun 30cm fender på hver side for å fylle ut mellomrommet...

3. Om du forventer mye jaging, det være seg av vind eller bølger, sørg for å legge noe mellom tauverket og gatt og andre slitasjeutsatte steder.

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Takk for rådene fra alle, 

Jeg har kulefenderer der hvor det er oppdriftselementer på utriggeren, slik at den ikke skal gå under slik du sier.

Jeg så tendenser til det i begynnelsen.

Men tenkte å feste "pølse" fendere liggende med jevnt mellomrom på utriggerene, så jeg ikke lengre trenger å ta de ut og inn for hver gang jeg skal ut. (Det er bare hard-plast på metall på utriggeren i dag)

Skal i tillegg se om jeg finner noen større pølsefendere til å ha lengst inn på utriggeren, (i stede for kulefender da de er litt værre å feste permanent på utrigger)

Har ikke fått gjort så mye den siste helgen da omgangsyke slo ut den siste energien vi hadde igjen. Men pent vær så langt windy kan se, så har litt tid. 

Får ta det til helgen. ?

Monterte disse i våres:

På utrigger uten gangvei:

https://www.biltema.no/batutstyr/fortoyning/fendere/fenderlist-2000031381

Festes med (eller skruer):

https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/strips/strips-100-stk-2000042415

På gangvei: (festes med treskruer)

https://www.biltema.no/batutstyr/fortoyning/fendere/bryggefender-2000039859

Jeg har 3x på 6m gangvei. Det er hvertfall tilstrekkelig.

Flott å slippe å dille med fendere i hjemmehavn, spesielt når man er alene ombord:flag_bp::flag:

Bare husk at de ligger stille, og ikke ruller slik vanlige fendere gjør.

De kan slipe på skroget, om man blir liggende å hvile mot dem hele tiden, da det er salt både på skroget og fenderen

@Havarita

Jeg monterne noen av de der på bryggen (og i garasjen i gamlehuset)

Jeg festet de med strips på noen minutter. Så er kjent med de.

De er i min erfaring litt stive og flekser ikke så mye hvis jeg skulle være uheldig med tillegging i båsen. Som det kommer frem fra tråden, har jeg ikke mengder med erfaring med båt i denne størrelsen. 

Jeg må innrømme at jeg bruker fenderene som forsikring når jeg legge til i båsen (og andre steder), så det var derfor jeg tenkte på vanlige fendere med hull i begge ender festet horisontalt med tau i bryggen. 

Jeg tenkte også på å montere den store "bryggefenderen" innerst i båsen i tilfelle jeg noen gang skulle være så inkompetent å bakke motorene helt i "bunn". 

Men det blir nok en kombinasjon av alt over. ?

Beklager til alle båteier som "snur seg i båsen" av denne tråden. ?

Sitat

Beklager til alle båteier som "snur seg i båsen" av denne tråden. ?

Hehe, denslags folk trenger du ikke krype for :-P

Noen har så lett for å glemme at de selv var nybegynnere en gang - og da fikk de også hjelp av andre med mer erfaring. Merkelig det der, at noen har så lett for å tro at de visste alt de vet nå - helt fra begynnelsen :-)

Kos deg med båt du, og ikke vær redd for å spørre, så bare siler du bort de svarene som stinker mer av ankerdram enn vilje til å hjelpe :cheers_wine:

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...