Lazyjack Startet 26.August.2021 Del på Facebook Startet 26.August.2021 (redigert) I min NB 840 er det separate brytere for hver av de tre vindusviskere. Jeg kunne gjerne tenke meg en bryter som fikk alle tre viskerne til å slå et slag, eventuelt i kombinasjon med intervallfunksjon. Jeg ønsker også å beholde de tre separate bryterne jeg har i dag. Noen som vet om en slik løsning? Redigert 26.August.2021 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 26.August.2021 Del på Facebook Svart 26.August.2021 Disse https://www.maritim.no/elektronisk-vindusvisker-kontroll https://www.maritim.no/java-sea-intervallbryter-til-2009 Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 26.August.2021 Del på Facebook Svart 26.August.2021 Jeg har en Java-sea intervall kontroller lik den som er linket til i innlegget til @Kjelli, den fungerer meget bra. På den forrige båten vår hadde vi ikke en slik og jeg opplevde i stor sjø og regn at den ene viskermotoren gikk varm når den stod på kontinuerlig. Så jeg er meget fornøyd med løsningen i nåværende båt, med intervallkontroller. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Lazyjack Svart 26.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2021 Jeg takker for forslagene men synes det blir litt overkill for meg. Jeg har heller ikke noe godt sted å plassere instrumentet. Lurer derfor om oppsettet på bildet kan fungere, her er det selvsagt ikke noen intervallfunksjon. Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 26.August.2021 Del på Facebook Svart 26.August.2021 Hva med å sette inn et tidsstyrt intervall rele istedenfor impulsbryter? Slike finnes vel på Biltema eller andre lignende forhandlere ? Da kan du både ha intervall og manuell styring ? Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
VegJoh Svart 26.August.2021 Del på Facebook Svart 26.August.2021 https://www.skruvat.no/Relè-vindusvisker-intervall-P16422.aspx kan noe slikt du fungere ? Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Lazyjack Svart 26.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2021 (redigert) VegJoh skrev 6 minutter siden: Hva med å sette inn et tidsstyrt intervall rele istedenfor impulsbryter? Slike finnes vel på Biltema eller andre lignende forhandlere ? Da kan du både ha intervall og manuell styring ? En god ide men jeg må først få noen til å "velsigne" designet mitt med dioder som hindrer strøm bakveien. Redigert 26.August.2021 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 26.August.2021 Del på Facebook Svart 26.August.2021 Lazyjack skrev 11 minutter siden: En god ide men jeg må først få noen til å "velsigne" designet mitt med dioder som hindrer strøm bakveien. Hørest ut som en jobb for @Lars H. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Komodo Svart 26.August.2021 Del på Facebook Svart 26.August.2021 Lazyjack skrev 21 minutter siden: En god ide men jeg må først få noen til å "velsigne" designet mitt med dioder som hindrer strøm bakveien. Det funker nok. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 26.August.2021 Del på Facebook Svart 26.August.2021 Jeg har også en kobling med 3 dioder og en trykkbryter, men ikke intervall. Hvordan diodene er koblet, har jeg ikke i hodet, og jeg har kun en av/på bryter for alle 3 motorene. Jeg loddet opp en slik sak med justerbart intervall for 20 år siden, men har aldri fått montert den. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 26.August.2021 Del på Facebook Svart 26.August.2021 Lars H. skrev 38 minutter siden: Jeg loddet opp en slik sak med justerbart intervall for 20 år siden, men har aldri fått montert den. Da må du se å få installert den Lars. Hvis du venter 20 år til, kan det hende du har glemt hvor du har lagt den Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 26.August.2021 Del på Facebook Svart 26.August.2021 20 år var vel litt langt frem, men kanskje 10? Da er jeg like gammel som karen i seilbåten rett overfor oss her i Hunnebostrand. Han seiler alene og er sprek som en fole med sine 88 år. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lazyjack Svart 26.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2021 Komodo skrev for 1 time siden: Det funker nok. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 26.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2021 (redigert) VegJoh skrev for 3 timer siden: https://www.skruvat.no/Relè-vindusvisker-intervall-P16422.aspx kan noe slikt du fungere ? Den så ikke så dum ut, burde passe sammen med diode-løsningen jeg skisserte. Billig var den også! Må i såfall bare finne ut i hvilket motstandsområde potmeteret må ligge. Redigert 26.August.2021 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 27.August.2021 Del på Facebook Svart 27.August.2021 Et viktig spørsmål er om viskerene er selvparkerende eller ikke. Da har de vel ofte en fast pluss eller minus og en ‘start’ ledning som bare trenger et sekund eller så puls for at de skal slå et slag. Det enkleste vil vel være å kople et tidsstyrte rele på felles tilførsel til start-ledning. Da vil du få intervall på de viskerene som til enhver tid er påslått. Tidsstyring av rele kan ordnes med alt fra hjemmemekk til ferdige dingebomser. Jeg ville hatt et potmeter for trinnløs justering av intervalltid. Det er veldig kjekt i båt i ‘fløyelsregn’ Evt dioder bør nok være litt feite for å tåle strømtrekket? (Men vil være unødvendige i oppsettet over). Sitér dette innlegget Link to post
Ingper Svart 27.August.2021 Del på Facebook Svart 27.August.2021 Diodlösningen fungerar (men använd gärna dioder som tål ~10A). Just för att torkarna är självparkerande och dessutom har en fast plus, som @Fantino skriver, så behövs dioderna. Annars kommer den "snabbast" parkerade torkaren att få ström baklänges från den/de som ännu inte parkerat, och då lämna sitt parkeringsläge och gå ett svep till. Dvs det blir svårt att stänga av torkarna.... Jag gjorde exakt denna lösning på vår NB870, som i original har tre brytare. Använde dock en flerlägesswitch så att mellanläget kunde kopplas via ett intervallrelä, ganska likt det som länkades till ovan. Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Fantino Svart 27.August.2021 Del på Facebook Svart 27.August.2021 Laget intervallbryter til en Princess V39 med 2 viskere/2 knapper. Litt dill å finne ut hvilke kabler som gikk til start/fast supply osv, men ikke behov for dioder så lenge strømpulsen til start er kortere enn tur/retur-tid for visker. Brukte 1 sekund - dette er store viskere som bruker litt tid t/r. Betjening kun med et potmeter med av/på funksjon (kunne monteres lite synlig og uten å massakrere blankt og pent dashbord). Brukte bare et lite 10A rele og en Arduino Nano microkontroller. Den siste er selvsagt overkill, men begge komponentene lå og slang i roteskuffen. Enkle intervallbrytere med rele kan plukkes opp på Ali/eBay men det er ikke så mange av de som er beregnet for et eksternt potmeter. Prisoverslag fra forhandler som leverte båt var 10000 for innstallasjon av intervallfunksjon på viskere. Antar da at de hadde tenkt å bruke en eller to slike Carling-intervallbrytere som vel koster i overkant av 2500 kr. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 27.August.2021 Del på Facebook Svart 27.August.2021 Jeg kjøpte en sånn Java Sea-sak som også er nevnt over her. Kan styre 1, 2 eller 3 viskere og har varierende intervall eller kontinuerlig funksjon. Kan ikke være mye å spare på å mekke dette selv, og her har man i tillegg brytere og alt i en strøken liten enhet? https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=182219764 Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Lars H. Svart 27.August.2021 Del på Facebook Svart 27.August.2021 (redigert) Arne Henriksen skrev 31 minutter siden: Kan ikke være mye å spare på å mekke dette selv Det spørs vel? Elektronikken i en slik sak består av en IC, en eller to transistorer og noen motstander et par kondensatorer, et rele, en bryter og et potmeter. For noen av oss finnes alt dette i roteskuffen. Ellers var det en grei pris. Redigert 27.August.2021 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fantino Svart 27.August.2021 Del på Facebook Svart 27.August.2021 JavaSea er bra produkter til vettug pris ja! Havnet nesten et sånt i Princessen, men uvilje mot kutting i dash, to - ikke tre viskere, og max intervall 20 sek gjorde at selvmekk ble foretrukket (intervall 2-120 s). Sitér dette innlegget Link to post
MRG Svart 27.August.2021 Del på Facebook Svart 27.August.2021 (redigert) Hella har ein fin trinnlaus intervallbryter. Ikkje mange som har denne lenger på lager. finst både som 12 og 24volt https://www.bildelerekspert.co.no/hella-9974013 Redigert 27.August.2021 av MRG (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.