VegJoh Startet 26.August.2021 Del på Facebook Startet 26.August.2021 Deler denne interessante artikkelen fra Teknisk ukeblad vedrørende parametrisk rulling i bølger på store skip: https://www.tu.no/artikler/video-uvanlig-fenomen-i-gigantiske-skip-skaper-problemer/512795?p=bd70133b&fbclid=IwAR1aA3VIrilK4Ukwc06FT6LhU0O9W713K00X573NSDKA3Qd0r-3DATS_D9w Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
-morten- Svart 27.August.2021 Del på Facebook Svart 27.August.2021 Det er jo ikke så merkverdig, da disse båtene har høyt metasenter. bevegelsesperiodene vil være i disharmoni med bølgeperiodene. Det er veldig interessant å se forskjell i oppførsel på båter og skip i forhold til tyngdepungt, MZ og GZ. og vannlinjeareal. Selv syntes jeg det var veldig ubehagelig de første krappe svingene med MTB da den lener seg utover i sving, ikke innover som en lett planende båt gjør denne figuren er ganske bra illustrert! se på kula som ruller Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
olews Svart 27.August.2021 Del på Facebook Svart 27.August.2021 Hvor mye krengning klarer at slikt skip før det ruller helt rundt (AVS) ? Artikkelen nevner 41 grader, allerede det er ganske mye. Figuren over viser en seilbåt, men det er noe ganske annet enn et containerskip. I rapporten om Rocknes står det litt om tungt utstyr på dekk, og containerskip har jo stabla containere veldig høyt. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
-morten- Svart 27.August.2021 Del på Facebook Svart 27.August.2021 29 minutes ago, olews said: Hvor mye krengning klarer at slikt skip før det ruller helt rundt (AVS) ? Artikkelen nevner 41 grader, allerede det er ganske mye. Figuren over viser en seilbåt, men det er noe ganske annet enn et containerskip. I rapporten om Rocknes står det litt om tungt utstyr på dekk, og containerskip har jo stabla containere veldig høyt. Figuren viser ikke en seilbåt, det er bare ilustrasjonene til lærebøkene som har gammeldags skipsdesign i figurene. Seilbåter har mesteparten av vekt helt i bunn og får mer rettende arm. 41 grader kregning er enormt! for de som har vært ombord i båt med 30-40 grader kregning er det en veldig ubehagelig opplevelse! Hurtigruta som brandt hadde kritisk kregning og var rundt 22 grader så vidt jeg husker! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Havarita Svart 27.August.2021 Del på Facebook Svart 27.August.2021 (redigert) Artikkelen handler ikke om statisk stabilitet, men om dynamiske rullebevegelser når fartøyet går rett mot sjøen. Man skulle tro at gange i motsjø ikke gir rullebevegelser, kun stampebevegelser ('pitch' på nynorsk). Rullebevegelsen kommer ved at bølgene treffer egenfrekvensen til fartøyet. Da er det massefordelingen og treghetsmomentet mer enn tyngdepunkt og metasenterhøyden som blir avgjørende. Enkelt fortalt vil fartøyet oppføre seg ulikt med en container i hver ende av fartøyet, enn 2 midt på. Likens plassering tverrskips. Dette kan ikke avleses med tradisjonelle dypgangsavlesninger, men krever moderne lasteberegninger hvor man tar hensyn til hver enkelt container sin masse og plassering ombord. Det er noen stykker av dem ombord. 'Evergiven' har plass til 20.000 stykker. Når vekt og plassering er kjent, kan man regne ut kritisk hastighet i ulike retninger mot og med sjøen. For Containerskip kan dette gi store utslag, fordi hver enkelt container har veldig ulik vekt og har nesten uendelig mange opsjoner for plassering ombord spredt over et gigantisk område. Det ser ofte spektakulært ut, men containerskip bærer vanligvis ikke tung last ift skipetsstørrelse, men stort volum akkurat som bilferger. Redigert 27.August.2021 av Havarita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.