Jump to content

Stasjonær VHF

Hank

Recommended Posts

Hvordan gikk det med fortolling, da? Ingen problemer, selv om den ikke er godkjent av 3. tomatkontor i Post- og Teletilsynets avdeling for utenlandssaker?

Er i usa jeg :seeya:

.........kan brukes som 2 soners pa (høyttaler på dekk) og tåkehorn........

Denne må da ha en kraftig høyttaler, Brumle? Masse decibel på PA'en?

mvh

Jan S

Er ikke med høyttaler da men den kan kobles til to stykk 4 ohm, ved en innkoblet leverer den 25w, begge innkoblet 35w. Om det blir aktuellt får tiden vise, muligheten er nå der
  • 3 uker senere...

Noen som vil hjelpe meg litt her ? ta kontakt på IM.

Jeg skal bestille denne hos malfix

http://www.malfix.no/ryddehjornet.pdf (Mtech sx35 vhf)

Må fremvise kopi av vhf lisens, sendes til han på fax.

Problemet er at jeg ikke har fått tatt sertifikatet ennå, men er påmeldt kurs som ikke har startet ennå.

Malfix foreslo at en annen kunne bestille den for meg, det var ikke noe problem. (postordre til meg)

Så, hvis det er noen som vil ta oppgaven hadde det vært snilt.

mvh

Jon

Kjøpte også same apparat hos Malfix for ei tid sidan. Måtte berre visa VHF-sertifikatet. MMSI-nummer legg eg inn sjølv.

Det er skilnad på VHF-sertifikat og lisens/konsesjon.

Sertifikatat er noko ein må ha for å kunna bruka og (i alle fall tidlegare) kjøpa vhf-apparat. Det er mogleg dei har gått bort frå dette siste kravet, og at Malfix berre gjer det av gamal vane...

Sertifikatat kan i prinsippet brukast i alle båtar med VHF.

Kosesjon/lisens søker ein på for kvar enkelt båt for å kunna installera og driva vhf-samband. Etter at ein har søkt, blir ein tildelt kallesignal og MMSI-nr.

Åja, så du bare pakker den i kofferten når du skal hjem, da? :wink: Det er jo en grei metode.

Ja, helt til du kommer hjem og finner ut at den ikke kan programmeres med L-kanaler...

Jeg lurte på det samme, men etter et spørsmål om akkurat dette til ICOM i USA, sa de at de modellene som selges i Norge ikke er like de som selges i USA (eller Japan, eller ...) De blir tilpasset de ulike lands bestemmelser, og han kunne ikke love at det var mulig å programmere dem om.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Kjøpte også same apparat hos Malfix for ei tid sidan. Måtte berre visa VHF-sertifikatet. MMSI-nummer legg eg inn sjølv.

Det er skilnad på VHF-sertifikat og lisens/konsesjon.

Sertifikatat er noko ein må ha for å kunna bruka og (i alle fall tidlegare) kjøpa vhf-apparat. Det er mogleg dei har gått bort frå dette siste kravet, og at Malfix berre gjer det av gamal vane...

Sertifikatat kan i prinsippet brukast i alle båtar med VHF.

Kosesjon/lisens søker ein på for kvar enkelt båt for å kunna installera og driva vhf-samband. Etter at ein har søkt, blir ein tildelt kallesignal og MMSI-nr.

Du har rett, det gjaldt vhf sertifikatet.

Det har jeg ikke ennå, derfor jeg spør om dette.

Jon

Du trenger en med VHF-sertifikat til å skrive under konsesjonssøknaden. Verre er det ikke.

Ok, da tenker jeg vi glemmer hele greia. Vil ikke at andre skal behøve å skrive under noe, forstod det slik at det bare var å fremvise sertifikatet og ikke noe mere.

Da venter jeg heller å kjøpe til sertifikatet er i hånda..

Jon

Ja, helt til du kommer hjem og finner ut at den ikke kan programmeres med L-kanaler...

Jeg lurte på det samme, men etter et spørsmål om akkurat dette til ICOM i USA, sa de at de modellene som selges i Norge ikke er like de som selges i USA (eller Japan, eller ...) De blir tilpasset de ulike lands bestemmelser, og han kunne ikke love at det var mulig å programmere dem om.

Dette visste jo jeg på forhånd da.

Icom?!?! Er det de som produserer Uniden?

Hei.

Da jeg kjøpte VHF i 1988(?) hadde jeg sertifikat. Jeg kjøpte en Sailor med løst håndsett. Selve apparatet fikk jeg med meg med en gang, men håndsettet fikk jeg ikke før jeg hadde konsesjonspapirene i hånden! Litt tungvindt spør du meg.

Og det å ta sertifikatet var svært så høytidelig den gang i 1961 da jeg var oppe til eksamen. Da ble det gitt karakter for hvor godt en hadde klart seg på prøven! Se bevitnelsen under.

Saker og ting er heldigvis blitt greiere med årene.

Bilde

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Siste nummer av Båtliv kan fortelle at det nå gis amnesti til alle uregistrerte VHF-apparater.

Hei.

Lurer litt på hvordan det stiller seg for de som har en IKKE-godkjent VHF? Det sto det ingenting om i artikkelen.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 13 år senere...

Da jeg kjøpte meg stasjonær VHF for over 25 år siden (Sailor) så jeg ikke  på prisen men kvaliteten. Den var "steindyr" den gangen, men er fremdeles god som ny, og ikke har jeg hørt at de nye er bedre. Den er jo for lengst nedbetalt. Det den dessverre ikke har, er DSC. AIS har jeg fra egen AIS tranceiver. Konklusjon: har du tenkt å drive med båtliv mange år, så kjøp kvalitet, selv om det koster litt ekstra.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...