Frøken Fryd Svart 19.November.2005 Del på Facebook Svart 19.November.2005 Hvordan gikk det med fortolling, da? Ingen problemer, selv om den ikke er godkjent av 3. tomatkontor i Post- og Teletilsynets avdeling for utenlandssaker?Er i usa jeg .........kan brukes som 2 soners pa (høyttaler på dekk) og tåkehorn........ Denne må da ha en kraftig høyttaler, Brumle? Masse decibel på PA'en? mvh Jan S Er ikke med høyttaler da men den kan kobles til to stykk 4 ohm, ved en innkoblet leverer den 25w, begge innkoblet 35w. Om det blir aktuellt får tiden vise, muligheten er nå der Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 19.November.2005 Del på Facebook Svart 19.November.2005 Er i usa jeg Åja, så du bare pakker den i kofferten når du skal hjem, da? Det er jo en grei metode. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Frøken Fryd Svart 19.November.2005 Del på Facebook Svart 19.November.2005 Åja, så du bare pakker den i kofferten når du skal hjem, da? Det er jo en grei metode. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 7.Desember.2005 Del på Facebook Svart 7.Desember.2005 Noen som vil hjelpe meg litt her ? ta kontakt på IM. Jeg skal bestille denne hos malfix http://www.malfix.no/ryddehjornet.pdf (Mtech sx35 vhf) Må fremvise kopi av vhf lisens, sendes til han på fax. Problemet er at jeg ikke har fått tatt sertifikatet ennå, men er påmeldt kurs som ikke har startet ennå. Malfix foreslo at en annen kunne bestille den for meg, det var ikke noe problem. (postordre til meg) Så, hvis det er noen som vil ta oppgaven hadde det vært snilt. mvh Jon Sitér dette innlegget Link to post
Johnso Svart 7.Desember.2005 Del på Facebook Svart 7.Desember.2005 Var ikke spørsmål om lisens da jeg kjøpte ny VHF hos Seatronic. Er det for å legge inn kallesignal hos forhandler? Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 7.Desember.2005 Del på Facebook Svart 7.Desember.2005 Kjøpte også same apparat hos Malfix for ei tid sidan. Måtte berre visa VHF-sertifikatet. MMSI-nummer legg eg inn sjølv. Det er skilnad på VHF-sertifikat og lisens/konsesjon. Sertifikatat er noko ein må ha for å kunna bruka og (i alle fall tidlegare) kjøpa vhf-apparat. Det er mogleg dei har gått bort frå dette siste kravet, og at Malfix berre gjer det av gamal vane... Sertifikatat kan i prinsippet brukast i alle båtar med VHF. Kosesjon/lisens søker ein på for kvar enkelt båt for å kunna installera og driva vhf-samband. Etter at ein har søkt, blir ein tildelt kallesignal og MMSI-nr. Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Herman Svart 7.Desember.2005 Del på Facebook Svart 7.Desember.2005 Åja, så du bare pakker den i kofferten når du skal hjem, da? Det er jo en grei metode.Ja, helt til du kommer hjem og finner ut at den ikke kan programmeres med L-kanaler... Jeg lurte på det samme, men etter et spørsmål om akkurat dette til ICOM i USA, sa de at de modellene som selges i Norge ikke er like de som selges i USA (eller Japan, eller ...) De blir tilpasset de ulike lands bestemmelser, og han kunne ikke love at det var mulig å programmere dem om. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Janoho Svart 7.Desember.2005 Del på Facebook Svart 7.Desember.2005 Kjøpte også same apparat hos Malfix for ei tid sidan. Måtte berre visa VHF-sertifikatet. MMSI-nummer legg eg inn sjølv. Det er skilnad på VHF-sertifikat og lisens/konsesjon. Sertifikatat er noko ein må ha for å kunna bruka og (i alle fall tidlegare) kjøpa vhf-apparat. Det er mogleg dei har gått bort frå dette siste kravet, og at Malfix berre gjer det av gamal vane... Sertifikatat kan i prinsippet brukast i alle båtar med VHF. Kosesjon/lisens søker ein på for kvar enkelt båt for å kunna installera og driva vhf-samband. Etter at ein har søkt, blir ein tildelt kallesignal og MMSI-nr. Du har rett, det gjaldt vhf sertifikatet. Det har jeg ikke ennå, derfor jeg spør om dette. Jon Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 7.Desember.2005 Del på Facebook Svart 7.Desember.2005 Malfix foreslo at en annen kunne bestille den for meg, det var ikke noe problem. (postordre til meg)Hvis det "ikke er noe problem" ville de ikke brydd seg med å spørre om sertifikat. :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 7.Desember.2005 Del på Facebook Svart 7.Desember.2005 Hvis det "ikke er noe problem" ville de ikke brydd seg med å spørre om sertifikat. :nono: Du tar feil, jeg sier det akkurat som jeg ble fortalt av ham. Jeg regner med at han vet hva han snakker om.. JOH Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 7.Desember.2005 Del på Facebook Svart 7.Desember.2005 Du trenger en med VHF-sertifikat til å skrive under konsesjonssøknaden. Verre er det ikke. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Sjøtummel Svart 7.Desember.2005 Del på Facebook Svart 7.Desember.2005 Du trenger en med VHF-sertifikat til å skrive under konsesjonssøknaden. Verre er det ikke.Tja, i følge forskriften så må du også huske på å ha med deg en med sertifikat hver gang du bruker båten, men bare båten er fin og turene hyggelige burde ikke det være noe stort problem. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 7.Desember.2005 Del på Facebook Svart 7.Desember.2005 Nei, bare hver gang VHF'en brukes Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Janoho Svart 7.Desember.2005 Del på Facebook Svart 7.Desember.2005 Du trenger en med VHF-sertifikat til å skrive under konsesjonssøknaden. Verre er det ikke. Ok, da tenker jeg vi glemmer hele greia. Vil ikke at andre skal behøve å skrive under noe, forstod det slik at det bare var å fremvise sertifikatet og ikke noe mere. Da venter jeg heller å kjøpe til sertifikatet er i hånda.. Jon Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 7.Desember.2005 Del på Facebook Svart 7.Desember.2005 (redigert) Nei, bare hver gang VHF'en brukes Sant nok, men med lytteplikt på kanal 16 så er det ikke store forskjellen på å bruke båten og å bruke VHFen. Redigert 7.Desember.2005 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Johnso Svart 7.Desember.2005 Del på Facebook Svart 7.Desember.2005 Du trenger ikke sertifikat for å eie en VHF, bare for å bruke den. Jeg har sertifikat, men ble ikke bedt om å forevise dette ved kjøp. Er det forskellig praksis i forskjellige butikker? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 8.Desember.2005 Del på Facebook Svart 8.Desember.2005 Sant nok, men med lytteplikt på kanal 16 så er det ikke store forskjellen på å bruke båten og å bruke VHFen. Litt finurlig dette, men lytteplikten gjelder vel bare for de som har sertifikat (de andre har jo ikke skrevet under på at de er klar over lytteplikten) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
baatsman Svart 8.Desember.2005 Del på Facebook Svart 8.Desember.2005 (redigert) Det er vel nytt Eu-regelativ, som tilsier at du har lov til å kjøpe en VHF, men ikke å bruke den før sertifikater er tilstede. Sjekk med Post og Teletilsynet. Redigert 8.Desember.2005 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Frøken Fryd Svart 8.Desember.2005 Del på Facebook Svart 8.Desember.2005 Ja, helt til du kommer hjem og finner ut at den ikke kan programmeres med L-kanaler... Jeg lurte på det samme, men etter et spørsmål om akkurat dette til ICOM i USA, sa de at de modellene som selges i Norge ikke er like de som selges i USA (eller Japan, eller ...) De blir tilpasset de ulike lands bestemmelser, og han kunne ikke love at det var mulig å programmere dem om. Dette visste jo jeg på forhånd da. Icom?!?! Er det de som produserer Uniden? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 8.Desember.2005 Del på Facebook Svart 8.Desember.2005 Siste nummer av Båtliv kan fortelle at det nå gis amnesti til alle uregistrerte VHF-apparater. De skal få midlertidig konsesjon, mot at innehaveren eetter hvert tar sertifikatet. Ingen dum ide. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Lars H. Svart 8.Desember.2005 Del på Facebook Svart 8.Desember.2005 Hei. Da jeg kjøpte VHF i 1988(?) hadde jeg sertifikat. Jeg kjøpte en Sailor med løst håndsett. Selve apparatet fikk jeg med meg med en gang, men håndsettet fikk jeg ikke før jeg hadde konsesjonspapirene i hånden! Litt tungvindt spør du meg. Og det å ta sertifikatet var svært så høytidelig den gang i 1961 da jeg var oppe til eksamen. Da ble det gitt karakter for hvor godt en hadde klart seg på prøven! Se bevitnelsen under. Saker og ting er heldigvis blitt greiere med årene. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 8.Desember.2005 Del på Facebook Svart 8.Desember.2005 Siste nummer av Båtliv kan fortelle at det nå gis amnesti til alle uregistrerte VHF-apparater. Hei. Lurer litt på hvordan det stiller seg for de som har en IKKE-godkjent VHF? Det sto det ingenting om i artikkelen. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
GeirKS Svart 8.Desember.2005 Del på Facebook Svart 8.Desember.2005 Er det noen som har en amerikansk DSC VHF som har testet DSC funksjonaliteten mot Kystradiostasjon eller andre båter? Disse to standardene har forskjellig navn, men jeg mistenker at de er helt like i praksis. (EN ett-eller-annet vs. RTCM et-eller-annet.) Geir Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 6.August.2019 Del på Facebook Svart 6.August.2019 Løfter denne litt. Skal gå til innkjøp av ny stasjonær vhf, hva anbefales? Ais er ikke et must. ? Litt usikker på hvilken prisklasse jeg vil legge meg i.. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.August.2019 Del på Facebook Svart 6.August.2019 Da jeg kjøpte meg stasjonær VHF for over 25 år siden (Sailor) så jeg ikke på prisen men kvaliteten. Den var "steindyr" den gangen, men er fremdeles god som ny, og ikke har jeg hørt at de nye er bedre. Den er jo for lengst nedbetalt. Det den dessverre ikke har, er DSC. AIS har jeg fra egen AIS tranceiver. Konklusjon: har du tenkt å drive med båtliv mange år, så kjøp kvalitet, selv om det koster litt ekstra. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.