Ove T Svart 6.August.2019 Del på Facebook Svart 6.August.2019 Hej Jag skulle satsat på en med DSC naturligtvis, men också en med inbyggd GPS. Man slipper extra kablar från annan GPS och man slipper ha igång annan GPS om man vid stillaliggande bara vill passa Vhf. Har inte en Vhf med DSC anslutning av GPS larmar den hela tiden för detta fel. Icom tycker jag alltid har gjort bra grejer.https://www.seasea.se/instrument/vhf-ais/vhf-fast/icom-ic-m423g-fast-vhf-med-inbyggd-gps Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 6.August.2019 Del på Facebook Svart 6.August.2019 12 minutes ago, Lars H. said: Da jeg kjøpte meg stasjonær VHF for over 25 år siden (Sailor) så jeg ikke på prisen men kvaliteten. Den var "steindyr" den gangen, men er fremdeles god som ny, og ikke har jeg hørt at de nye er bedre. Den er jo for lengst nedbetalt. Det den dessverre ikke har, er DSC. AIS har jeg fra egen AIS tranceiver. Konklusjon: har du tenkt å drive med båtliv mange år, så kjøp kvalitet, selv om det koster litt ekstra. Det er som regel slik at kvalitet koster. Har vært inne og sett på bruktmarkedet for moroskyld. Inntrykket jeg sitter igjen med derfra er at VHF stiger i verdi Så derfor blir det ny! 5 minutes ago, Ove T said: Hej Jag skulle satsat på en med DSC naturligtvis, men också en med inbyggd GPS. Man slipper extra kablar från annan GPS och man slipper ha igång annan GPS om man vid stillaliggande bara vill passa Vhf. Har inte en Vhf med DSC anslutning av GPS larmar den hela tiden för detta fel. Icom tycker jag alltid har gjort bra grejer.https://www.seasea.se/instrument/vhf-ais/vhf-fast/icom-ic-m423g-fast-vhf-med-inbyggd-gps Hälsningar Ove Uten DSC er nok uaktuelt. Dersom man tilkoblet en vhf med nmea 2000, er det mulig å få opp andre med DSC på plotter via feks "kompis-følg" funksjon? Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 6.August.2019 Del på Facebook Svart 6.August.2019 skvatt da jeg så termen stasjonær VHF, maritime VHFer er ikke stasjonære, nærmest per def, de er mobile de er alle en del av MMS, maritime mobile service fastskrudd er bedre (jada, der er unntak, feks VHFene som Kystradiotjenesten har) Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Lars H. Svart 6.August.2019 Del på Facebook Svart 6.August.2019 Og du må kverulere janet, samme som med bildet av en 3,5% ølboks i kjøleskapet mitt? Har du noe positivt å komme med her på dette nyttige/trivelige forumet? Håper inderlig at du ikke ramlet overende og skadet deg i sjelen da du så ordene "stasjonær VHF" Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
TrikkerN Lønning Svart 6.August.2019 Del på Facebook Svart 6.August.2019 (redigert) 26 minutes ago, janet said: skvatt da jeg så termen stasjonær VHF, maritime VHFer er ikke stasjonære, nærmest per def, de er mobile de er alle en del av MMS, maritime mobile service fastskrudd er bedre (jada, der er unntak, feks VHFene som Kystradiotjenesten har) Jeg er veldig glad i å kverulere selv, men denne var litt vel drøy. Du kan jo liksågodt irettesette disse anerkjente båtsjappene : Videre så kan man dra paralleller fra dataverden. En stasjonær pc feks.. Redigert 6.August.2019 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 6.August.2019 Del på Facebook Svart 6.August.2019 (redigert) TrikkerN Lønning skrev for 2 timer siden: Løfter denne litt. Skal gå til innkjøp av ny stasjonær vhf, hva anbefales? Ais er ikke et must. ? Litt usikker på hvilken prisklasse jeg vil legge meg i.. SIMRAD RS 20 S LOWRANCE LINK - 6S B&G V 20 S Alle disse 3 har DSC og innebygget GPS-mottaker. Når jeg ser på manualen til disse radioene, ser det ut som alle 3 har nøyaktig samme manual, funksjoner og og spesifikasjoner, om jeg ikke tar feil. De ser jo omtrent helt like ut også, spesielt SIMRAD og B&G. Mener å ha hørt at alle disse 3 merkene produseres av det samme konsernet. LOWRANCE LINK - 6S er av en eller annen grunn rimeligere enn de to andre. Redigert 6.August.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 6.August.2019 Del på Facebook Svart 6.August.2019 Jeg ville holdt meg til radio produsenter, ikke de som driver generellt med all båtelektronikk. Sailor selvfølgelig, men dyrt og satser nå lite på fritidsbåtmarkedet. Icom eller Standard Horizon fra Yaezu er gode valg. Utgående Standard Horizon GX1700E med GPS og mulighet for ekstra håndsett er på salg. Nye GX1850E har "alt" og NMEA2000 hvis du har dette i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 6.August.2019 Del på Facebook Svart 6.August.2019 Mix skrev 9 minutter siden: Jeg ville holdt meg til radio produsenter, ikke de som driver generellt med all båtelektronikk. Sailor selvfølgelig, men dyrt og satser nå lite på fritidsbåtmarkedet. Icom eller Standard Horizon fra Yaezu er gode valg. Utgående Standard Horizon GX1700E med GPS og mulighet for ekstra håndsett er på salg. Nye GX1850E har "alt" og NMEA2000 hvis du har dette i båten. Veldig enig med Mix, kjøp fra noen som er radioprodusent....... jeg tykker selv att Icom, er blandt de beste, har 4 Icom ombord, en stasjonær, 2 håndholdte, og en SSB/kortbølge men Standard Horizon / Yaezu er sikkkert like bra....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
janet Svart 6.August.2019 Del på Facebook Svart 6.August.2019 Jannmar skrev 45 minutter siden: SIMRAD RS 20 S LOWRANCE LINK - 6S B&G V 20 S Alle disse 3 har DSC og innebygget GPS-mottaker. Når jeg ser på manualen til disse radioene, ser det ut som alle 3 har nøyaktig samme manual, funksjoner og og spesifikasjoner, om jeg ikke tar feil. De ser jo omtrent helt like ut også, spesielt SIMRAD og B&G. Mener å ha hørt at alle disse 3 merkene produseres av det samme konsernet. LOWRANCE LINK - 6S er av en eller annen grunn rimeligere enn de to andre. listen dine vise tydelig at butikkene selger dingser man kan snakke i og høre på uten at de har en god forståelse av hva dingsene inngår i for all del, om det morer å kalle mobile radiostasjoner for stasjonære så gjør det Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
TrikkerN Lønning Svart 6.August.2019 Del på Facebook Svart 6.August.2019 (redigert) 25 minutes ago, Mix said: Jeg ville holdt meg til radio produsenter, ikke de som driver generellt med all båtelektronikk. Sailor selvfølgelig, men dyrt og satser nå lite på fritidsbåtmarkedet. Icom eller Standard Horizon fra Yaezu er gode valg. Utgående Standard Horizon GX1700E med GPS og mulighet for ekstra håndsett er på salg. Nye GX1850E har "alt" og NMEA2000 hvis du har dette i båten. Hva er fordelen med NMEA2000, dersom vhf ikke har ais? Er det noe mer informasjon som kan gå mellom plotter og vhf? Redigert 6.August.2019 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 6.August.2019 Del på Facebook Svart 6.August.2019 janet skrev 50 minutter siden: listen dine vise tydelig at butikkene selger dingser man kan snakke i og høre på uten at de har en god forståelse av hva dingsene inngår i for all del, om det morer å kalle mobile radiostasjoner for stasjonære så gjør det Skjønner ikke helt hva du mener når du siterer meg her janet. Har du sitert feil innlegg/person? Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 6.August.2019 Del på Facebook Svart 6.August.2019 (redigert) Alt som selges gjennom forhandlere er typegodkjent og tilfredsstiller alle krav som stilles for bruk i fritidsfartøy. Resten er egentlig opp til deg. Hvilke funksjoner/brukervennlighet setter du høyt? Playback av de siste xxx sekunder med mottatt sending? En kanalvelger som raskt kan ta deg til riktig kanal, fremfor uendelige antall knappetrykk opp/ned (eller en liten tidsforsinkelse før kanalene fyker forbi på displayet og man fyker litt for langt, og må justere tilbake igjen...?) Mulighet for flere betjeningsenheter? En gjemt "base" og kun et lite betjenings-håndsett som er synlig? Hos en forhandler vil du forhåpentligvis kunne både se på og teste forskjellige apparater - og finne noe du liker. Cobhams Sailor 6215 ville vært mitt førstevalg til fritidsbåt. Redigert 6.August.2019 av torkelmj (see edit history) Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
janet Svart 7.August.2019 Del på Facebook Svart 7.August.2019 Jannmar skrev for 12 timer siden: Skjønner ikke helt hva du mener når du siterer meg her janet. Har du sitert feil innlegg/person? du verden, beklager så meget jeg gikk meg visst bort i alle salgsannonsene lev vel Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Mix Svart 9.August.2019 Del på Facebook Svart 9.August.2019 TrikkerN Lønning skrev On 6.8.2019 at 22.23: Hva er fordelen med NMEA2000, dersom vhf ikke har ais? Er det noe mer informasjon som kan gå mellom plotter og vhf? Hva plotteren din støtter må du sjekke selv. Her er hva GX1850 støtter på NMEA 2000 og NMEA 0183: NMEA 2000 The NMEA 2000 interface supports the follow parameter groups: RECEIVE 059392 ISO Acknowledgement 059904 ISO Request 060928 ISO Address Claim 065240 ISO Commanded Address 126464 Receive/Transmit PGN's group function 128993 Heartbeat 126996 Product Information 127237 Heading/Tracking Control 127250 Vessel Heading 127258 Magnetic Variation 128259 Speed 129025 Position, Rapid Update 129026 COG and SOG, Rapid Update 129029 GNSS Position Data 129033 Local Time Offset 129540 GNSS Sats in View TRANSMIT 059392 ISO Acknowledgement 059904 ISO Request 060928 ISO Address Claim 126464 Receive/Transmit PGN's group function 128993 Heartbeat 126996 Product Information 129029 GNSS Position Data 129799 Radio Frequency/Mode/Power 129808 DSC Call Information 129540 GNSS Sats in View NMEA-0183 The NMEA-0183 interface is supplied with the following signals: TALKER A = WHITE TALKER B = BROWN LISTENER A = YELLOW LISTENER B = GREEN The signals use the standard NMEA color code for wire insulation, but the manual still refers to the signal names using non-standard nomenclature with terms output and input and polarity markings of plus and minus. The lack of proper signal name designation continues to confuse me. I don't understand why manufacturers of NMEA-0183 devices will not follow the standard naming conventions for the signals. The NMEA-0183 sentences supported are: LISTENER = GLL, GGA, RMC, GNS, GSA, GSV TALKER = DSC, DSE; GSA, GSV, GLL, and RMC can also be sent from the GX1850GPS model Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 9.August.2019 Del på Facebook Svart 9.August.2019 3 hours ago, Mix said: Hva plotteren din støtter må du sjekke selv. Her er hva GX1850 støtter på NMEA 2000 og NMEA 0183: NMEA 2000 The NMEA 2000 interface supports the follow parameter groups: RECEIVE 059392 ISO Acknowledgement 059904 ISO Request 060928 ISO Address Claim 065240 ISO Commanded Address 126464 Receive/Transmit PGN's group function 128993 Heartbeat 126996 Product Information 127237 Heading/Tracking Control 127250 Vessel Heading 127258 Magnetic Variation 128259 Speed 129025 Position, Rapid Update 129026 COG and SOG, Rapid Update 129029 GNSS Position Data 129033 Local Time Offset 129540 GNSS Sats in View TRANSMIT 059392 ISO Acknowledgement 059904 ISO Request 060928 ISO Address Claim 126464 Receive/Transmit PGN's group function 128993 Heartbeat 126996 Product Information 129029 GNSS Position Data 129799 Radio Frequency/Mode/Power 129808 DSC Call Information 129540 GNSS Sats in View NMEA-0183 The NMEA-0183 interface is supplied with the following signals: TALKER A = WHITE TALKER B = BROWN LISTENER A = YELLOW LISTENER B = GREEN The signals use the standard NMEA color code for wire insulation, but the manual still refers to the signal names using non-standard nomenclature with terms output and input and polarity markings of plus and minus. The lack of proper signal name designation continues to confuse me. I don't understand why manufacturers of NMEA-0183 devices will not follow the standard naming conventions for the signals. The NMEA-0183 sentences supported are: LISTENER = GLL, GGA, RMC, GNS, GSA, GSV TALKER = DSC, DSE; GSA, GSV, GLL, and RMC can also be sent from the GX1850GPS model Hei, Plotteren har jeg kontroll på, den har NMEA2000. Ut i fra det jeg kan se har jeg nok ikke behov for NMEA2000 på vhf, dersom jeg kjøper en med gps. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_TJ Svart 31.Mars.2021 Del på Facebook Svart 31.Mars.2021 Jeg hiver meg også på. Jeg kjøper ny vhf. Når jeg først bytter til ny plotter ser jeg fordelen med vhf i samme merke og sammenkobling (Simrad). Har sett på Simrad RS20. Kjøpte nesten den, men så leste jeg om RS40 med innebygget AIS. Slik jeg leser det vil VHF'en sende ut AIS signaler, og motta fra andre båter som vil dukke opp på plotter kartet. Noen som vet om det er riktig oppfattet, og fungerer dette litt som en "elektronisk radar"? Virker lurt å få med seg en slik funksjon når man først bytter... Prisen varierer voldsomt, noen som vet om RS40 kommer i flere varianter? Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 31.Mars.2021 Del på Facebook Svart 31.Mars.2021 23 minutes ago, Mr_TJ said: Prisen varierer voldsomt, noen som vet om RS40 kommer i flere varianter? RS40 og RS40-B. Spesifikasjonene relatert til AIS-funksjonaliteten forklarer prisforskjellen. https://seatronic.no/simrad-rs40-fastmontert-vhf-med-dsc-ais-mottaker-og-gps https://seatronic.no/simrad-rs40-b-fastmontert-vhf-med-dsc-gps-og-ais-sender-og-mottaker Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.