Grand Banks jr Startet 27.August.2021 Link til dette innlegget Startet 27.August.2021 Finnes det bare en standard på kon på propeller til fast aksling i Norge de siste 40 årene? Akslingen i min båt er 35 mm, og jeg har en helt ny propell av rett type på hånden. Den er oppgitt til 40mm kon. Kan jeg da bruke en slik en https://www.telmo.no/konforing-40-35-m-spes-kile#gallery ? Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Morten_L Svart 27.August.2021 Link til dette innlegget Svart 27.August.2021 Det finnes forskjellige kon, men tror det til en viss grad er standard. Uansett gutta på Telmo er flinke så ring eller mail dem og hør Link to post
index Svart 27.August.2021 Link til dette innlegget Svart 27.August.2021 Det burde passe. Men propellen blir dyr med dette tillegget, har du sjekket nypris? "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
husky dane 85 Svart 27.August.2021 Link til dette innlegget Svart 27.August.2021 Standar kon i dag er stortsett 1:10 men du kan måla trur da er største diameter minus minsta diameter del på lengden, Link to post
husky dane 85 Svart 27.August.2021 Link til dette innlegget Svart 27.August.2021 Da er greit å ha ein konforing,då er du meir fleksibel med tanke på brukt propell, Link to post
Grand Banks jr Svart 27.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2021 index skrev for 2 timer siden: Det burde passe. Men propellen blir dyr med dette tillegget, har du sjekket nypris? Nypris kr 12500 - 13200 ca Betalte nå kr 700 for en ubrukt 18x16 4-bladers Radice. Ubrukt fra Scand Baltic. Ser helt ubrukt ut også. Nå blir det å få opp båten (onsdag kveld) og så få av propell en dag og måle. Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 27.August.2021 Link til dette innlegget Svart 27.August.2021 Det var litt av en nypris! Da skjønner jeg godt at du vil bruke foring. Det burde fungere helt utmerket. I verste fall må kilen tilpasses, avhengig av hva du har på aksling og propell. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
husky dane 85 Svart 27.August.2021 Link til dette innlegget Svart 27.August.2021 Ved bruk av konforing så er da egne kilar(trappekile) Link to post
Grand Banks jr Svart 19.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2023 Da blåser jeg liv i denne gamle tråden min igjen. Fikk endelig av gammel propell så jeg kunne se hva som var der. Og fikk prøvet ny propell, og det trengs en fôring i alle fall Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 19.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2023 (redigert) Ny propell: Smaleste: 29 mm Tykkeste: 40 mm Differanse: 11mm Lengde: 106 mm 11mm / 106 mm = tilnærmet 1:10 Gammel propell: Smaleste: 27 mm Tykkeste: 35 mm Differanse: 8 mm Lengde: 81 mm 8 mm/ 81 mm = tilnærmet 1:10 Så da er det vel mye som tilsier at ved å kjøpe en konforing for 35 til 40 mm, og da 1:10, så bør dette går bra? Bare tagger deg inn her @Okkaby, for det er her jeg fortsetter diskusjonen om konforingen Redigert 19.April.2023 av Grand Banks jr (see edit history) Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Okkaby Svart 19.April.2023 Link til dette innlegget Svart 19.April.2023 Bare å kjøpe ja, så er du klar for nye eventyr. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
husky dane 85 Svart 19.April.2023 Link til dette innlegget Svart 19.April.2023 Måla eg sende deg er CA Link to post
Brigg Svart 19.April.2023 Link til dette innlegget Svart 19.April.2023 Lengde 106 mm på ny vs 81 mm på gammel. Kan dette bli et problem? Dersom framkant på ny propell kommmer på samme sted som framkant på gammel propell var, blir det da tilstrekkelig gjenger igjen til mutteren? Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Grand Banks jr Svart 19.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2023 @Brigg, det kan bli et problem, men jeg må måle litt mer. Jeg må vel ta utgangspunkt smaleste åpning på gammel propell, og det var 27 mm. Differansen på de to propellene i diameter er 5 mm. Så da regner jeg med at den nye burde hatt 27+5 = 32mm i enden, men den har ca 29. Det betyr 3 mm forskjell, noe som tilsier at propellen vil komme ca 30 mm lenger akterover? Det er litt å gå på, men jeg tviler på at det er så mye. Så jeg får finmåle i morgen... Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 20.April.2023 Link til dette innlegget Svart 20.April.2023 Hvor lang er konen på akslingen din? Jeg tenker at om den er like lang som den gamle propellen, så får du etter litt kjapp hoderegning 2,5mm slakk i forkant? Har du sjekket hvor lang konforingen er? Kanskje du burde fått dreid til en som passer akkurat? "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grand Banks jr Svart 20.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2023 Jeg skal måle dette i dag/ kveld. Er litt redd for at ny propell er for lang i bosset. Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 20.April.2023 Link til dette innlegget Svart 20.April.2023 Den kan jo dreies av litt, men da begynner jo det hele å koste litt... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger jo Svart 20.April.2023 Link til dette innlegget Svart 20.April.2023 (redigert) Grand Banks jr skrev On 27.8.2021 at 8.15: Kan jeg da bruke en slik en https://www.telmo.no/konforing-40-35-m-spes-kile#gallery ? Det er en ting du må passe på ved bruk av konforing. Mål bredden på kilespor i aksel og propell, ofte må en ha en trappe kile, er bredden lik bør en også ha en høyere kile. https://no.sleipnergroup.com/sok?query=trappekile&IS_LEISURE=1 Redigert 20.April.2023 av Roger jo (see edit history) Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sommer2022 Svart 20.April.2023 Link til dette innlegget Svart 20.April.2023 Bare et tips når en trenger deler til propellanlegg og/eller styring: https://www.bosvik.no/baatdeler/ Holder til rett ved E18 i Risør, og makan til kompetente og hjelpsomme folk skal du lete lenge etter.. Jeg trengte en del til roranlegget mitt her om dagen. Tok med delen til Bosvik for å høre om de hadde noe sånt -det var selvsagt ikke noe standard produkt på en 36 år gammel båt? Men det var jo ikke noe problem, de fyrte opp dreierbenk og lagde akkurat det jeg trengte mens jeg ventet? Kostet ikke skjorta heller.. Link to post
ster Svart 20.April.2023 Link til dette innlegget Svart 20.April.2023 Hei, har en et ubrukt sett liggende fra Sleipner Konforing og kile. send PM hvis det er interessant. Link to post
Grand Banks jr Svart 26.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2023 index skrev On 20.4.2023 at 8.21: Den kan jo dreies av litt, men da begynner jo det hele å koste litt... Var visst ikke så galt. Ca 1250 inkl mva for å dreie av 11 mm av bosset akterover. Samme person som skal sjekke over propellen og evt fintune den. Konforingen er visst ikke så enkel. Konforing fra 35 til 40 mm aksling og 1:10 er for lange, så den må vel forkortes den også. Mulig den bare kan kappes med baufil, men beste hadde jo vært å fått den kappet rett i forhold til senter av aksling. Både akslingen og ny propell har 100 mm spor til kile, så da trenger jeg vel konforing med 10 mm spor og en ca 10 x 10 mm kile? Spor i ny propell er ca 5 mm høyt, konforing bygger 2,5 mm og spor i aksling ca 3 mm. I alt ca 10,5 mm Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 26.April.2023 Link til dette innlegget Svart 26.April.2023 Høres ut som en grei plan. Om han som skal sjekke og dreie av propellen får med konforingen også, så kan han vel bare sørge for at alt passer overens når du får det i retur? "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grand Banks jr Svart 26.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2023 @index, ja det er en god idé. Har ikke avtalt ennå det med konforing. Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Komodo Svart 26.April.2023 Link til dette innlegget Svart 26.April.2023 Grand Banks jr skrev for 1 time siden: Var visst ikke så galt. Ca 1250 inkl mva for å dreie av 11 mm av bosset akterover. Kanskje ikke så ille, men det gir ham uansett en grei timelønn. 11mm tar han på tre eller fire kutt, dvs. ca 3-4 minutter pluss oppspenning og oppretting i dreiebenken. Skulle ønske jeg kunne jobbe for slike timesatser. Grand Banks jr skrev for 1 time siden: Konforingen er visst ikke så enkel. Konforing fra 35 til 40 mm aksling og 1:10 er for lange, så den må vel forkortes den også. Mulig den bare kan kappes med baufil, men beste hadde jo vært å fått den kappet rett i forhold til senter av aksling. Jeg ville satt foringen inn i propellen etter at den er dreid ned på riktig mål. Da vil det som er overskytende stikke ut, og du kan tegne en strek rundt med en tusj. så setter du foringen i skrustikka og kapper langs streken med baufil eller vinkelsliper. Foringen vil forsvinne bak mutteren, så den behøver ikke å ha strøken avslutning, men det er viktig at den er bittelitt kortere enn propellen. Når dette er montert skal altså foringen ligge litt innenfor før du monterer mutteren. Det kan også hende at du må ha på ei skive, det kommer an nå størrelsen på mutteren og om den får nok anleggsflate mot bosset på propellen. Hvis du ikke har plass til skive er det et alternativ å lage en ny mutter som har større nøkkelvidde. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
bmwmaxi Svart 26.April.2023 Link til dette innlegget Svart 26.April.2023 Hvis du må ta av konforing så mye på mutter siden, at det ikke er igjen en hel ved/sirkel der. Må du sette den i propellen ved montering. Eller så risikerer du at den blir med for mye innover ved tiltrekning. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn